Paarden geluiden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Paarden geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 11:30

In het Nederlands bestaan er (nog) geen woorden voor sommige paardengeluiden, vandaar dat er bij sommige alleen de engelse term staat.

The snort (Briesen)
Dit geluid maakt een paard als hij twijfelt tussen nieuwsgierigheid en angst. Het briesen heeft twee functies. De eerste is dat het de ademhaling vrij maakt zodat het paard klaar is om te vluchten. De tweede functie van briesen is dat het de rest van de kudde opmerkzaam voor gevaar maakt. Het briesen van een paard wordt op een afstand van ongeveer 45 meter gehoord. Het briesen duurt tussen de 0,8 en 0,9 seconde. Het briesende geluid van een paard wordt teweeggebracht door een krachtige uitademing door de neus waarbij de neusvleugels hoorbaar onregelmatig trillen.
Ook kan het zo zijn dat een hengst briest om een andere hengst uit te dagen.

The squeal (Gegil)
Dit geluid is een verdedigings signaal. Bij een agressieve ontmoeting betekent het 'Tot hier en niet verder'. Een zogende merrie met gevoelige tepels maakt dit geluid ook wanneer haar tepels worden aangeraakt. Hetzelfde geluid maakt een flirtende merrie die door een hengst wordt benaderd.
Het gillen van een paard kan van een tiende van een seconde tot 1,7 seconde duren en kan op een afstand van ruim 90 meter gehoord worden.

The greeting nicker
Dit geluid, bestaande uit een laag en wat ritmisch keelgeluid wordt gebruikt als 'kom hier'. Het is te horen op een afstand van 28 meter. Dit geluid is een manier om een ander paard te begroeten.

The courtship nicker
Dit geluid wordt gebruikt als een hengst een merrie nadert. Het heeft een seksuele bijklank. Dit soort 'nicker' duurt langer, klinkt lager en is meer onderbroken. Verschillende hengsten hebben verschillende ritmes.

The maternal nicker
Dit geluid maakt de merrie tegen haar veulen. Het wordt op enige afstand nauwelijks gehoord. Veulens reageren hierop zonder dat ze het hoeven te leren, dit is dus aangeboren.

The neigh of whinny (Hinniken)
Het luidste geluid wat een paard kan maken is hinniken. Gemiddeld genomen duurt dit geluid 1,5 seconde en is te horen op een afstand van ruim 800 meter.
Een paard hinnikt vaak als het geïsoleerd is van de kudde of wanneer het op grote afstand soortgenoten ontdekt. Hinniken helpt om de groep bij elkaar te houden of op afstand contact te houden.

The roar (Gebrul, grommen, grauwen)
Dit geluid kan gehoord worden als hij in gevecht verwikkeld is. Het kan woede, angst of allebei zijn. Het kan zowel hoog als laag klinken.

The blow (blazen)
Dit geluid klinkt als briesen maar dan niet ritmisch. Het is een simpele uitademing door de neus, minder krachtig dan briesen, met ongeveer dezelfde betekenis. Ook kan het zijn om zijn welbevinden te uiten.

Bron: Desmond Morris' Paardenboek

Iemand die nog fouten ziet of aanvullingen heeft? Lachen

Sparky10

Re: Paarden geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:38

bij het blazen vraag ik me meerdere dingen af , sparky doet het als die ergens nieuw is , maar dan maakt hij zich heel groot hoofd fier omhoog en mega hard blazen met wijdopenstaande neusgaten , waar is dit een teken van ? wat wil hij hiermee zeggen ?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 14:39

Hij twijfelt tussen nieuwsgierigheid en angst Lachen

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:44

ik dacht dat briesen betekende dat ze het leuk vinden. mijn pony briest altijd als ik net aan het rijden ben, zowel buiten als in de bak.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:48

@ Zazoo, dat is meer een teken van ontspanning, doet die van mij ook altijd en volgens mij valt dat onder blazen. Knipoog

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:49

ik zou t briezen eerder een soort van snurken noemen...

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 14:50

Volgens mij valt dat ook onder blazen Ja Kijk maar naar de laatste zin van 'blazen'

@KindnessM; Ik heb de 'namen' uit een boek gehaald, zo wordt het daar genoemd..

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:13

ja idd het is net snurken die van mij doe thet als hij heel opgewonden is en zichzelf op zit te fokken

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 23:46

Erg leuk stukje, heel leerzaam.., ik heb nog geen fouten kunnen ontdekken !

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:22

Inderdaad een net stuk Lachen Kunnen de geluiden er eventueel ook nog bij gezet worden, of is dat té?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 21:24

Je bedoeld als kleine opname?
Dat is misschien wel een leuk idee!
Ik weet alleen niet of dit mogelijk is op Wiki..
Ik zou waarschijnlijk wel een opname kunnen maken van een hinnikend/briesend paard, dat doet die van mij namelijk erg graag Vork Gillen lukt misschien ook wel, maar dan moet ik nog even een nieuw paard erbij vinden om te laten neuzen Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:40

Opnamen vind ik wel een leuk idee, maar als je de meest gebruikelijke Nederlandse vertalingen zou kunnen vinden zou dit wel handiger zijn.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 21:41

Volgens dat boek bestaan die dus nog niet, maar ik zal is even op internet gaan lopen neuzen Lachen

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:51

Ik kan iig wel voor een hinnikend paard zorgen, dat heb ik zelfs al. Geen probleem om over mail te sturen. Lachen

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:16

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:51

Waarme zou je zo'n geluid kunnen opnemen? Want mijn merrie 'The greeting nicker' als je komt.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:12

Ik vind toch ook dat het snurkende geluid van angst of opwinding ontbreekt. Het staat idd het dichtst bij het "blazen" maar het is toch onmiskenbaar snurken volgens mij.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:00

Geluiden kan je opnemen met veel mobiele telefoons en uploaden Lachen Veel diergeluiden bestaan al op internet, die kan je zo overnemen, LindyH geeft al een voorbeeldsite hiervan.

Ik weet niet of er al een mogelijkheid bestaat in de wiki voor het plaatsen van filmpjes en geluiden eigenlijk Bloos

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:15

Het is mogelijk om filmpjes en geluidsbestanden op te slaan voor zover ik weet. Maar voor het overnemen van de geluiden van andere sites geldt hetzelfde als voor het overnemen van tekst of afbeeldingen: dit is over het algemeen in strijd met het auteursrecht en dus niet toegestaan. (Tenzij de auteur duidelijk aangeeft dat het gebruik onder onze licentie wel mag.)