Shetlandpony

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 11:48

De Shetlandpony:

De Shetlandpony is afkomstig van de Shetland eilanden zo’n tweehonderd kilometer ten noorden van Schotland. De Shetlander leeft al ruim 100 jaar in Nederland.
De Shetlandpony behoort tot één van de kleinste paardenrassen, de maximale hoogte van een Shetlander is 1.07 meter hoog. Ook is het één van de oudste paardenrassen ter wereld. In 1937 is het Nederlands Shetland Pony Stamboek opgericht en behoort dan ook bij een van de oudste pony stamboeken in Nederland.

De officiële stokmaat van de Shetlandpony is als volgt:
De minimaat: Pony’s met een stokmaat t/m 86cm
De kleine maat: Pony’s met een stokmaat van 87 t/m 92 cm
De middenmaat: Pony’s met een stokmaat van 93 t/m 98 cm
De grote maat: Pony’s met een stokmaat van 99 t/m 107 cm

De Shetlandpony is erg veelzijdig. In verhouding tot zijn lichaamsgewicht kan hij geweldige prestaties leveren. Ook is de Shetlandpony in verhouding het sterkste paardenras ter wereld. Ze zijn instaat zeer zware vrachten te verplaatsen en ook kunnen deze kleine pony’s volwassenen dragen. De Shetlandpony’s blijken geweldige recreatie pony’s te zijn. Het aangespannen rijden neemt toe, niet alleen recreatief maar ook op concours doen deze pony’s het erg goed. Als eerste rij-pony voor kinderen is de Shetlandpony erg geschikt. Het zijn uitstekende speelkameraadjes en door hun grootte wekken ze het vertrouwen van de kinderen eerder dan grotere pony’s/paarden.
Naast het racen met de pony’s worden er ook dressuur- en springwedstrijden voor de kinderen met Shetlanpony’s georganiseerd.

Waar komt de Shetlandpony vandaan?
De Shetlandpony komt van de geringde eilanden zo’n ruim tweehonderd kilometer ten noorden van Schotland. Het is er bijna altijd koud en er groeit niet veel voedsel. Een ras dat in deze omstandigheden moet leven is: taai, sober en sterk.
Voor een goede bescherming tegen de regen en kou krijgt de Shetlander in de winter een enorme vacht, ook zijn de manen bij de Shetlander daarom erg dik.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 12:07

Nu wil ik ook een artikel schrijven over Voedingstips voor de Shetlander. Moet ik dat dan aanvullen op dit artikel of moet ik hiervoor echt een geheel nieuw artikel voor maken? Het gaat echt alleen over het voer voor de Shetlander en dus niet voor andere pony's / paarden.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 15:24

Ik zet dat stukje van de voeding voor de Shetlander maar even hierbij.

Voedingstips voor de Shetlandpony:

Voeding voor Shetlanders die geen arbeid verrichten:
Een Shetlander die geen of weinig arbeid verricht heeft genoeg aan gras of ruwvoer. Een Shetlander van zo’n 200 kg heeft ongeveer 4kg ruwvoer per dag nodig. Weidegang kan het beste gedurende beperkte tijd worden toegestaan. De vitaminen en mineralengehaltes in het gras kunnen erg wisselend zijn daarom is het aan te raden om een supplement bij te voeren.

Geschikt hiervoor zijn bijvoorbeeld:

Pavo Vital: Dit is een korrel die de dagelijkse hoeveelheid vitaminen, mineralen en sporenelementen bevatten. De Shetlandpony heeft genoeg aan 50gram korrels per dag.

Pavo Summerfit & Pavo Aura: Dit zijn koeken die ook de dagelijkse hoeveelheid vitaminen, mineralen en sporenelementen bevatten hier zitten alleen geen eiwitten en energie in. De Shetlandpony heeft genoeg aan een halve Summerfit- of Aurakoek per dag naast weidegang of ruwvoer.



Voeding voor Shetlanders die arbeid verrichten:
Als een Shetlander regelmatig getraind word, bijvoorbeeld voor de mensport is een halve kilo of in sommige gevallen een kilo per dag voldoende.


Voeding voor het keuringsklaar maken:
De Shetlanders die naar de keuring gaan moeten er natuurlijk mooi glanzend uitzien en natuurlijk niet te dik zijn.
-Mocht de pony te dik zijn laat hem/haar dan geleidelijk afvallen.
-Ongeveer 3 weken voor de keuring kan er extra krachtvoer worden bijgevoerd.
0.5 kg Condition Extra en 2.5 tot 3 kg hooi. Hierdoor krijgen de pony’s een wat minder ronde buik.
-Voer Pavo Multivit 15 bij (ongeveer 3 weken van te voren) voor extra uitstraling.


Voeding van een drachtige Merrie:
Drachtige merries kunnen vanaf de 9e maand van de dracht geleidelijk aan bijgevoerd worden met Pavo Podor Lac. De maximale hoeveelheid is 0.5 kg merriebrok per dag.


Voeding voor een te magere Shetlander:
Als een Shetlander van ongeveer 200 kg geen arbeid verricht maar wel 4kg ruwvoer op een dag krijgt of dagelijks weidegang heeft, is er vaak iets aan de hand als hij te mager is.

Enkele oorzaken kunnen zijn:
-De kwaliteit van het ruwvoer is matig
-Een worminfectie
-Gebitsproblemen
-Verdikking van het gehemelte
-Ziekte

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 20:41

Het verhaal over voeding komt wel erg ''commercieel'' over, m.b.t. pavo Ja
Verder vind ik het persoonlijk vreemd dat je schrijft dat het voor shetlanders welke geen arbeid verrichten beperkte weidegang het beste is, gezien ze dan juist helemaal weinig kunnen bewegen.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 20:43

Met beperkte weidegang bedoel ik een paar uur per dag..

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 09:57

ik zou dat dan eerder formuleren dat ze op een schrale wei "moeten" ?

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 10:36

Ja, maar ook kort gras is gevaarlijk las ik.. Dusja.. Ze hebben toch beweging genoeg als ze bv een paar uur op de wei gaan en derest bv in een paddock oid staan?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 14:44

wat is er gevaarlijk aan kort gras?
9 van de 10 shets doen niks en staat 24/7 buiten (op gras), die zijn echt niet allemaal te vet of bevangen.
Mijn shet ben ik voorzichtig mee, die heeft aanleg om dik te worden (en die werkt wel) dus ik denk dat je het ook per pony moet bekijken?

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 14:51

Ja maar ik las dus dat ook kort gras gevaarlijk kan zijn, vooral met de temperaturen van nu (snachts vries) enz.. Maarja ik heb zelf niet zo heel veel verstand van shetlanders Tong uitsteken Maar dit is wat ik gelezen heb.

LadyElmira

Berichten: 3737
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: In een huisje

Re: Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 14:53

sorayalover1 schreef:
Ja maar ik las dus dat ook kort gras gevaarlijk kan zijn, vooral met de temperaturen van nu (snachts vries) enz.. Maarja ik heb zelf niet zo heel veel verstand van shetlanders Tong uitsteken Maar dit is wat ik gelezen heb.


Voortaan iets meer lezen dus. Waar heb je gelezen dat ze volwassenen kunnen dragen? Stond daar ook bij of dit goed of slecht voor ze was? Want dat vind ik namelijk heel erg raar.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 14:58

Op de site van het Shetlander Stamboek.
er stond echter niet bij of het goed was voor ze

toverpaardje

Berichten: 1480
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 20:01

sorayalover1 schreef:
Ja maar ik las dus dat ook kort gras gevaarlijk kan zijn, vooral met de temperaturen van nu (snachts vries) enz.. Maarja ik heb zelf niet zo heel veel verstand van shetlanders Tong uitsteken Maar dit is wat ik gelezen heb.


Maar als je niet zoveel verstand hebt van shetlanders, kan het schrijven erover neem ik aan beter overgelaten worden aan mensen die dat wel hebben?

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 20:03

Als ik dit op meerderemalen sites gelezen heb neem ik aan dat dit waar is?

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 20:27

Je zegt het zelf eigenlijk al, het KAN gevaarlijk zijn.
Dat betekent dus niet dat dit ook het geval is, dat is afhankelijk van meerdere factoren welke je niet zo snel vind als op een stamboek site.
Morgen heb ik niet gek veel tijd maar zal het eens gaan opzoeken hoe het ook al weer precies zat, sowieso is dat wel de moeite waard voor een appart artikel.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 20:32

Ja ik heb het ook niet alleen van het stamboek hoor Knipoog
Maar inderdaad ik weet dat het niet altijd gevaarlijk is enz. Inderdaad mischien wel handig om daar over te schrijven ja het is toch iets heel belangrijks.

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:09

Misschien kan je erin verwerken dat de kleur Appaloosa als enige niet toegestaan is bij het Shetlandstamboek. En dat de Shetlandpony vermoedelijk, circa 10.000 jaar geleden, uit Scandinavië naar de Shetland eilanden is gekomen. (toen het ijs van de ijstijd nog niet was teruggetrokken). Een flinke tocht dus, dit geeft ook aan dat het altijd al taaie paarden zijn geweest. Ze leken toendertijds veel op de Toendra-pony's. Tegenwoorden heeft de Shetland-pony vrij groote neusholtes, dit is een soort van trekje wat ze hebben overgehouden aan de koude tijden in de ijstijd & op de Shetland eilanden. Die groote neusholtes hebben ze zodat ze koude lucht kunnen 'omzetten' naar warme lucht. (verwarmen dus)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Lachen

VeraaHVPVSK
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:48

ik ken een paar shetlanders die veel groter zijn dan 1.07 (1.09, 1.10, 1.12) waar horen die dan bij??

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:59

erg oud topic.

Een pony houdt zich niet automatisch aan de door het stamboek gestelde regels. En het kan dus voorkomen dat een pony de maat uit groeit. Het is dan nog steeds een shetlander, alleen kan je er niet mee naar de keuring