De welsh

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

De welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 16:13

De Welsh

De welsh pony is al een heel oud ras, dat bij de Romeinen al bekent was. Van origine komt het ras uit de heuvels van Wales, een gebied ten Westen van Groot Brittannië. Door de strenge winters en het schaarse voedsel, ontwikkelde de Welsh zich tot een sterk, intelligent ras met veel uithoudingsvermogen.

De Romeinen hebben er voor gezorgd dat er Arabisch bloed door de aderen van de welsh stroomt. Ondanks dit Arabisch bloed heeft het ras wel zijn pony uiterlijk behouden.

De fokkers waren vroeger al heel kundig, ze hadden alleen oog voor het beste. Dit kwam mede door de Keltische races. De boeren konden hier veel geld mee verdienen en daarom was het belangrijk om goede dieren te hebben.

Gebruiksmogelijkheden

De welsh is een zeer veelzijdig dier. Ze zijn geschikt als eerste rijpony voor kinderen, maar ook in de verschillende disciplines van de paardensport doen zij goed mee. Ze worden ook steeds vaker als westernpony gebruikt. De Welsh pony is zo veelzijdig door zijn uithoudingsvermogen en goede karakter.

Rasbeschrijving

Het ras is in verschillende secties te verdelen. Namelijk:

- Sectie A: De Welsh Mountain pony met een maximale schofthoogte van 1.22 m. Dit zijn de pony’s die afstammen van de Welsh pony’s uit de bergen van Wales. Ze hebben een edel en klein hoofd met mooi gevormde spitse oren, grote goedmoedige ogen en een breed voorhoofd. De kaak moet mooi uitgesneden zijn en moet aflopen in een smalle snuit. De nek moet lang genoeg zijn en moet mooi gedragen worden met een schuine schouder die duidelijk zichtbaar in de schoft overgaat. De benen moeten vierkant gesteld zijn met goede platte botten en ronde, harde voeten. De staart hoort hoog ingezet te zijn en moet vrolijk gedragen worden. De beweging moet recht, vlot en vrij zijn met een goede buiging in de spronggewrichten. Alle kleuren worden toegestaan, behalve bont.

De sectie A pony’s zijn erg geschikt als eerste rijpony voor kinderen. Volwassen gebruiken dit ras vaak voor de mensport, recreatief of wedstrijdgericht.

- Sectie B: Dit is de ‘vergrootte’ versie van de welsh mountain pony. De schofthoogte is tot 137 cm. Deze pony’s hebben dezelfde uiterlijke kenmerken als de welsh mountain, maar door de hogere schoftmaat zijn deze pony’s meer geschikt als rijpony.

- Sectie C: Ook de pony’s van sectie C mogen niet hoger zijn dan 137 cm, net als de pony’s van sectie B. Het verschil zit hem in de massa. De welsh pony’s van sectie C zijn massiever gebouwd en hebben meer behang. Verder komen de uiterlijke kenmerken overeen met die van de secties A en B. De pony’s doen het heel goed met springen, maar ook als dressuur- of tuigpony zijn ze uitermate geschikt.

- Sectie D: Dit zijn de pony’s met een schofthoogte vanaf 137 cm en de pony’s van deze sectie worden ook wel de welshcob genoemd. Sectie D beschikt ook weer over dezelfde uiterlijke kenmerken als de secties A en B, maar moet net als sectie C krachtiger en massiever ogen. Ook hebben ze meer behang. Ook deze pony’s zijn geschikt als tuigpony. Verder worden ze ook voor de jacht gebruikt.

- Sectie K: De naam van de sectie is veranderd. Hiervoor in de plaats is de NWR (Nederlandse Welsh Rijpony) en de WPBR (Welsh Part Bred's). De sectie NWR is er voor de rijpony’s met een duidelijke Welshuitstraling. De pony moet wel minimaal 25% welshbloed hebben. Het gaat hierbij wel om bloed van de sectie A en B. De stokmaat van de merries ligt tussen de 138 en de 157 cm, terwijl dit voor hengsten tussen de 140 en de 157 cm ligt.

Het fokdoel is om voor de jeugd een geschikte rijpony te fokken, die zich onderscheid door een welsh uitstraling. Hierbij is het belangrijk dat de pony exterieurkenmerken en talent heeft, om de gewenste sportprestaties te leveren.

- Welsh WPBR. De welsh WPBR is eigenlijk hetzelfde als de NWR. Een Nederlandse rijpony met duidelijke welsh uitstraling. Maar bij de welsh WPBR zijn kruisingen met alle Welsh pony's toegestaan. Het is een betrouwbare pony voor de grotere jeugd. Goed in springen en dressuur.
Bij de HBW pony's let men vooral op de gebruikseigenschappen. Maar de welsh eigenschappen moeten wel bewaard zijn.

Dit had ik een tijd geleden geschreven voor whoa, ik zal het dus nog aanpassen voor de boktwiki. Ik heb toendertijd ook toestemming gekregen van Pink horizon en beate om foto's te gebruiken, ik weet alleen niet of ze geschikt zijn voor de bokt wiki

Afbeelding
Afbeelding

Eline

Re: De welsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:15

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:44

Leuk stukje. Maar toch heb ik een paar kleine opmerkingen.

Citaat:
- Sectie K: De naam van de sectie is veranderd. Hiervoor in de plaats is de NWR (Nederlandse Welsh Rijpony) en de WPBR (Welsh Part Bred's).

Hier zou ik er voor kiezen om wat om te draaien: je noemt nu de sectie K, maar deze is al enige tijd geleden veranderd in de sectie NWR. Ik zou er dus van maken:
- Sectie NWR: Voorheen was dit de sectie K.

Citaat:
De welsh WPBR is eigenlijk hetzelfde als de NWR.

De sectie NWR is een uitvinding van het NWPCS (Nederlands welsh pony en cob stamboek). De welsh partbred is ook bekend bij het moederstamboek (WPCS) en bestaat dus al langer. De welsh partbred is dus niet in plaats van de sectie K.

De NWR is ontstaan uit kruisingen van welsh pony's met uitsluitend arabische, engelse en anglo -arabische volbloeden, waarbij minimaal 25% welsh bloed. Bij de welsh partbred zijn kruisingen met alle rassen toegestaan en is minimaal 12,5% welsh bloed.
De WPBR is dan ook niet hetzelfde als de NWR, de NWR echter is wel hetzelfde als de WPBR! (snap je het nog ? Haha!) Bij het moederstamboek valt een sectie NWR pony immers gewoon onder de Part Breds.

Bij de Part Breds heb je het dan ineens over HBW. Ik stond even te kijken, maar begreep later dat je waarschijnlijk Halfbloed Welsh bedoeld. Ik vond het even verwarrend omdat die afkorting in het verdere stuk nergens voorkomt.

Wat de foto's betreft zou ik toch ook kiezen voor een duidelijke standfoto van de Part bred en eentje van een Cob naast de Mountain. Daarmee wordt het verschil in type wat duidelijker.
Misschien dat Sjoert wel een aantal geschikte foto's heeft Lachen

Verder echt een leuk stukje ! OK dan!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 18:12

Toppie van de aanvulling, dit heb ik al een tijd geleden geschreven en ik had geen rekening gehouden met eventuele veranderen Lachen

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 12:30

stoer he de welsh!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:09

Mocht je nog foto's van een welsh cob zoeken, ik heb veel foto's van Charly die je kan gebruiken.
Rijfoto's en portretfoto's.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 23:34

Ik kan je genoeg foto's aanleveren van Welsh NWR's. Lachen Roep maar, dan kan ik wel even regelen dat we hier even een [ 1e premie ] merrie opstellen voor foto's.

Fieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:20

Mocht je nog foto's nodig hebben, heb ik nog foto's van Nicky (welsh a merrie), Floris (welsh b hengst) en Casper (hengstveulen welsh a x b). Van Floris heb ik ook foto's van onder het zadel Knipoog

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:07

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 15:35

Ik ga het nog aanpassen maar dat doe ik na mijn examens. Ik zal kijken of ik de bronnen nog kan vinden Lachen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:48

Klinkt erg verstandig, succes met je examens!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 16:56

Dankje wel! Maar als iemand zich in de tussentijd verveelt houd ik die persoon niet tegen wat aanpassingen te maken Vork

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 11:45

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:37

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 22:21

Ik zie dat er slechts 1 stamboek genoemd wordt als link.
In Nederland kennen we er echter 2 (beide erkend als dochterstamboek).

Het NWPCS (die genoemd is) en de WPCV.
Ik heb overigens ook nog wel foto's van welsh mountain's beschikbaar. Onder andere als menpony (tweespan).

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 23:16

Foto's zijn nog erg welkom Lachen

Ik denk dat het ideaal zou zijn om van elk van de 6 fokrichtingen een standfoto van een 'rastypisch' voorbeeld te hebben om het verschil duidelijk aan te geven.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:17

Foto's heeft Ellende in dr pb-box gehad.

Alleen de Welsh cob, sectie C en part bred moet nog.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:18

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:40

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:42

Stond er al bij: er staan nu twee stamboeken genoemd.

Even nieuwsgierig trouwens, waarom zijn er überhaupt twee stamboeken?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:45

Ja, das een duidelijke vraag.

Waarom was er destijds meerdere stamboeken voor een tinker? Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:09

foto van een partbred welsh merrie, is de onze Haha!
Afbeelding