Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
colette_007 schreef:De manier die TS als 'niet kunnend/traumatisch' aangeeft kan prima hoor. En wat in het stuk staat ook, is alleen niet slim. Beter is natuurlijk voorheen afspenen en veulen dat brok kan eten alleen etc.
Maargoed, niet iedereen heeft daar de mogelijkheden voor.
Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat het 'traumatisch' is. Bij ons komen ze de veulens altijd alleen halen (heel soms gaan we met merrie wegbrengen). Merries die het de eerste keer meemaken roepen wel wat maar zo gauw ze uit zich/gehoor zijn is het gewoon stil. Merrie's die het al keer meegemaakt hebben die grazen gewoon verder. natuurlijk is het stress als veulen links gaat en merrie rechts, maarja dat blijft dat heb je ook met oudere paarden die altijd in een groep hebben gestaan en ineens uit elkaar gehaald worden
Dus nee, als iedereen gewoon met gezond verstand handeld, en zorgt dat veulen kan eten en liefst weggaat met andere veulens. Zie ik het probleem niet. Ook zie ik de 'traumatische' ervaring niet zo, dat zou betekenen dat al deze dieren een tik opgelopen hebben, die ik nog niet ontdekt heb (en we doen dit al meer als 10 jaar).
Edit: mbt nieuwe studie's deels mee eens, mar dat zou betekenen dat we nu alleen maar probleempaarden/sociaalgestoorde dieren zouden hebben.....?