Stand van zaken Bokt Wiki

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 17:01

Misschien hebben de oplettende Bokkers het al gemerkt: steeds vaker komt er een discussie-topic over een Wiki-onderwerp op dit forum te staan. Al sinds de start van de Wiki in 2007 wordt er achter de schermen gewerkt aan het doel van de Wiki: Een encyclopedie waar alle kennis met betrekking tot paarden en paardgerelateerde zaken kan samenkomen.

In eerste instantie is er voor gekozen om de Wiki 'gesloten' te houden: niet iedereen kan een artikel plaatsen of wijzigen, daarvoor moet je Wikischrijver zijn. Bij de start van de Wiki is hier voor gekozen omdat het een nieuw project betrof en ook de Wikimods, het beheer en de Wikischrijvers hun weg in de Wiki nog moesten vinden. Op dit moment zijn we ruim vier jaar verder sinds de start van de Wiki en hard bezig om de Wiki dusdanig te organiseren dat we iedereen toegang kunnen gaan geven tot het schrijven en wijzigen van de artikelen.

Als je voor het eerst in de Wiki kijkt dan lijkt het alsof over ieder onderwerp al iets is geschreven. Dat is echter niet zo. Er zijn heel veel onderwerpen waar nog informatie over mist, of waar nog geen artikel over bestaat. Om nieuwe Wikischrijvers een handje te helpen met de vraag: waar te beginnen? Zijn wij hard bezig met de inventarisatie van de volgende punten:
* Wat zijn de 'witte plekken' (gaten) in de Wiki?
* Welke artikelen zijn nog niet compleet? Hier zal een topic over komen waarin al deze artikel gerangschikt zijn inclusief welke informatie nog mist. De verwachting is dat dit topic eind van de maand op WZ zal verschijnen.

Ook hebben de Wikimoderators hard gewerkt aan een nieuwe help. De nieuwe Help bevat artikelen die stap voor stap uitleggen hoe je een artikel schrijft of wijzigt op de Wiki en hoe je bijvoorbeeld foto's toevoegt aan een artikel. Heb je een korte vraag? Raadpleeg dan de FAQ, hierin kan je snel een antwoord op een vraag terugvinden zonder dat je eerst een heel help-artikel moet doorlezen.

Om de Wiki aantrekkelijker te maken voor Bokkers zijn we ook op zoek naar artikelen/onderwerpen die jij als forumgebruiker nog mist in de Wiki. Heb je zo'n onderwerp? Open dan een topic op Wikizaken of stuur een PB'tje naar een Wikimoderator. De Wiki is nog lang niet compleet, we staan open voor alle suggesties!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48692
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:41

Jammer hoor, dat de Wiki alsnog helemaal opengesteld gaat worden... naar mijn mening gaat dat uiteindelijk toch ten koste van de kwaliteit van de artikelen... :\

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 19:52

@Banjer: dat hopen we niet :) Vanaf de start van de Wiki is het idee geweest om deze open te zetten voor alle gebruikers, zoals ook de 'echte' Wikipedia voor iedereen toegankelijk is. Wat we nu zien is dat er een select groepje schrijvers is, maar dat de Wiki niet echt leeft bij Bokkers en dat er ook niet veel in de Wiki gebeurt. Dit kan komen doordat de drempel om schrijver te worden groot is, die drempel willen we laten verdwijnen.

Momenteel zijn we bezig met het inventariseren van richtlijnen/regels en als de Wiki open gaat zullen er ook meer Wikimods komen om alles in goede banen te leiden. Ideeen over deze richtlijnen/regels zijn meer dan welkom :) En zou jij je 'angst' over het verlies van kwaliteit kunnen verwoorden? Met alle meningen kunnen we iets, om uiteindelijk de Wiki de grootste online paardenencyclopedie van Nederland te maken :)

Caily

Berichten: 12526
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:57

Ook ik heb wel twijfels of het de wiki ten goede zal komen. Om eerlijk te zijn vind ik het wel prima zo. Misschien dat de wiki op zich meer onder de aandacht gebracht kan worden? Dan zijn er vast meer bokkers die willen schrijven. Daarna het artikel laten "keuren" lijkt me wel een minste. Anders kan jan en alleman er vanalles opkwakken, dat lijkt mij de juistheid van de info niet ten goede te komen. Ik denk dat het minder tijd kost om van te voren te oordelen dan artikelen achteraf te moeten gaan verwijderen/ nalezen.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 20:06

We proberen al een tijdje de Wiki meer onder de aandacht te brengen:
- de laatste update van artikelen is terug te zien op de hoofdpagina
- iedere maand wordt er in de BNB en BBB aandacht aan geschonken
- er is een duidelijke knop naar de Wiki rechts boven aan iedere pagina (Nieuws - Wiki- Forums)
- ook alle 'Welkom' artikelen op ieder forum verwijzen naar Wiki artikelen over onderwerpen uit dat (sub)forum
- in de zoekmachine van het forum komen Wiki artikelen naar voren
- ook in topics proberen we zoveel mogelijk te verwijzen naar de Wiki (indien relevant natuurlijk).
Wij weten eigenlijk niet wat we er nog meer aan moeten doen :o Tips zijn welkom!

Alleen de animo dat Bokkers schrijver willen worden blijft laag. En zonder schrijvers geen Wiki.. Nu gebeurt het ook regelmatig dat een schrijver een artikel direct in de Wiki zet ipv eerst hier op WZ. Het nakijken van een artikel gaat best rap en zeker als we dadelijk meer Wikimods hebben moet het vrij vlot kunnen gaan. Wikipedia lukt het immers ook :)

Maar nogmaals: alle tips, opmerkingen enzovoort zijn welkom. De Wiki is voor en door Bokkers en wij zijn wellicht niet altijd even subjectief (We Love The BoktWiki ;) )

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48692
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:11

Ik weet wat de opzet van de Wiki is Marieke... ik ben vanaf het begin Wikimod geweest... :)
Ik vind de huidige opzet ook prima... mensen die geen schrijftoegang hebben kunnen een artikel op WZ plaatsen en als het is "goedgekeurd" dan kunnen ze altijd nog toegang krijgen...

Even heel zwart/wit gezien: een tegenstander van bijvoorbeeld Parelli (waar ik overigens zelf "voorstander" van ben) kan als de Wiki open is veel makkelijker het hele artikel om zeep helpen.. tuurlijk, de Wikimods hebben een handig knopje "ongedaan maken"... maar toch... het wordt voor de slechtwillenden een stuk gemakkelijker om de Wiki en de artikelen "kapot" te maken

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 20:20

@Banjer: dat wist ik (van de Wikimod :) ) maar ik vermelde het mede om voor iedereen de discussie te kunnen volgen :)

Over het punt wat je noemt: dat is ook iets waar we nu over aan het nadenken zijn. Hoe om te gaan met gebruikers die 'misbruik' maken van de Wiki? Niet alleen doordat zij een artikel met een mening om zeep helpen, maar denk ook aan personen die de Wiki willen gebruiken als promotie voor een product/dienst.

Misschien moet het wel zo zijn dat we gebruikers ook kunnen 'bannen' na herhaaldelijke waarschuwingen of moeten er instellingen in de Wiki worden aangepast waardoor wijzigingen eerst door een WikiMod moeten worden goedgekeurd voordat ze gepubliceerd worden (ik noem maar wat). Dit zijn punten waar we nu met de andere mods en het beheer over praten, maar waarin we ook jullie ideeën/meningen mee willen nemen. Wij zijn maar met een paar mensen en puntje bij paaltje moeten jullie iets aan de Wiki hebben.

Het nadeel van een online encyclopedie blijft altijd dat artikelen niet geheel objectief zijn. Schrijvers worden nu ook niet 'gescreend' op hun objectiviteit, en die zouden nu in principe ook artikelen kunnen vergallen, maar dat gebeurt gelukkig niet.

Caily

Berichten: 12526
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:25

Marieke_K schreef:
of moeten er instellingen in de Wiki worden aangepast waardoor wijzigingen eerst door een WikiMod moeten worden goedgekeurd voordat ze gepubliceerd worden (ik noem maar wat).


Dit vind ik een goed punt :j

Ik denk daarbij ook aan mensen die dingen gaan schrijven waar ze denken verstand van te hebben, maar dat niet zo is. Op bokt zie ik geregeld topics voorbij komen waarin bepaalde gebruikers voorbarige conclusies trekken. Een wiki is er om een gebruiker te helpen dmv info, tegenwerken door valse info lijkt me niet de bedoeling. Een temknop voor de gebruikers lijkt me ook niet overbodig daarom.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 20:28

Temknop vind ik ook wel een optie, wij zien wel de wijzigingen in een artikel, maar als daar nog iets van een uitroepteken bij staat dan weten we welk artikel prioriteit heeft om nagekeken te worden.

Een regel in de Wiki is dat er altijd bronvermelding moet zijn, maar die regel moeten we wellicht nu wat meer gaan aanscherpen. Hiermee voorkom je 'onzin'. Alleen blijft het mogelijk artikelen in een slecht daglicht te zetten als je 'tegen' iets bent..

Caily

Berichten: 12526
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:34

Maar als je als lezer iets positief én negatief leest is het misschien juist makkelijker een eigen punt in te nemen. Zolang beide partijen het netjes en onderbouwd neerzetten vind ik dat misschien wel een meerwaarde. Persoonlijk zou ik het dan wel het liefste als aparte toevoeging zien: Nadelen van .....

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 09:41

We proberen ook in de artikelen een paragraaf Nadelen mee te nemen. Maar alsnog moet alles wel onderbouwd worden met een (wetenschappelijke) bron. Eigen ervaringen kunnen soms een goede aanvulling zijn, maar deze kleuren een mening (te) snel.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:55

@ Lot: bij onderwerpen waar veel discussie over is is het zeker de bedoelingen dat voor- en nadelen besproken worden zodat de lezer zelf en mening kan vormen. Het is daarbij wel van belang dat beide kanten op een objectieve manier besproken worden, met heldere feiten als onderbouwing.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:55

stef schreef:
Dat is toch extra werk? Met alle respect, maar nu kunnen mensen die dat grappig vinden dus ook bestaande pagina's compleet gaan verbouwen... Niet handig denk ik...

Betreft de mods, tja, nogal een leegloop, was me ook opgevallen. En ze zijn op zoek naar nieuwe mods... ben benieuwd...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:56

Marieke_K schreef:
Misschien moet het wel zo zijn dat we gebruikers ook kunnen 'bannen' na herhaaldelijke waarschuwingen


Dan loop je achter de feiten aan en ben je dus al te laat en is een artikel al om zeep geholpen

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:00

Wij kunnen met 1 klik op de knop de wijziging ongedaan maken. Als je iets bewerkt is het niet direct verdwenen.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 13:03

@Stef: nu lopen we ook achter de feiten aan, maar op een andere manier: we missen expertise en betrokkenheid bij de Wiki van gebruikers. Wellicht zullen er enkele zijn die moedwillig de Wiki om zeep willen helpen, maar dat zie je ook op het forum en daar zullen acties op volgen. Het extra werk voorzien wij inderdaad ook, en daarom zullen er ook extra Wikimods worden aangetrokken.

Er zullen altijd enkele zijn die het voor de meerderheid verpesten, maar volgens mij is het streven van het forum en van de Wiki op dit moment om alles zo open mogelijk te spelen voor alle gebruikers. Het dichthouden van de Wiki past hier niet in.

Ik ben benieuwd of er nog meer inhoudelijk/onderbouwde opmerkingen zijn nalv dit plan om de overstap zo passend mogelijk te maken :)

Hilli

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:07

Ik denk dat het wel een goede zet is. Het uiteindelijke doel is, lijkt mij, om meer Bokkers te betrekken bij de Wiki, zowel als informatie-gebruiker en als informatie-gever.

Ik denk dat het wél belangrijk is dat de Wiki-mods goed zijn in het beoordelen van de kwaliteit van de aangepaste informatie en dat ze ook de waarde kunnen inschatten van een beoordeling. Natuurlijk moet je als gebruiker kunnen aangeven dat er iets ernstig mis is of subjectief in plaats van objectief, maar ik denk dat een actieve rol van de Wiki-mods wel nodig is voor het bewaken van kwaliteit.

De reden dat het openstellen van de Wiki nuttig is, is dat er witte plekken gevuld kunnen gaan worden en dat het proces om een stuk in de Wiki te vermelden korter wordt. Je kan het immers direct plaatsen! Zoals ik elders al heb gezegd: exclusiviteit garandeerd wellicht directe kwaliteit, maar ook onvolledigheid omdat je altijd expertise mist.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 13:09

Hilli schreef:
Zoals ik elders al heb gezegd: exclusiviteit garandeerd wellicht directe kwaliteit, maar ook onvolledigheid omdat je altijd expertise mist.


inderdaad. En dat is iets waar we nu tegen aan lopen.. Overigens hoeft expertise niet altijd voor kwaliteit te staan maar kan het ook (soms) blinde vlekken veroorzaken. Beide punten: gemis aan kwaliteit / blinde vlekken is iets waar de Wikimods voor moeten waken. Ik denk dan bijvoorbeeld ook aan verplichte bronvermelding die nagezocht/gelezen kan worden door Wikimods om objectiviteit en kwaliteit te waarborgen. Maar meer oplossingen/ideeën zijn welkom.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:13

Marieke_K schreef:
Ik ben benieuwd of er nog meer inhoudelijk/onderbouwde opmerkingen zijn nalv dit plan om de overstap zo passend mogelijk te maken :)


Sorry, maar dit komt een beetje over dat je het er maar mee eens moet zijn en ander je klep moet houden :?
Waarom zou dit plan overigens als resultaat hebben dat er meer mensen zijn die betrokken raken bij de wiki? Want of je nu op een forum je artikel plaatst of direct in de wiki maakt niet zoveel verschil, behalve dan de voordelen dat op het forum plaatsen eenvoudiger is, en dat het dan nog een keer gecontroleerd wordt.

Betreft onderwerpen die missen moet ik ff voor gaan zitten, zou ik zo niet weten, ik gebruik de wiki eerlijk gezegt nooit

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 14:19

@Stef: ik vind het jammer dat je mijn opmerking zo negatief interpreteert, dat was niet mijn insteek. En de opmerking was ook niet aan jou persoonlijk gericht. Er staat nergens dat er geen mogelijkheid tot discussie is, wij zijn op zoek naar onderbouwde ideeën en meningen van Bokkers over deze stap. Dat is ook mijn intentie achter de zin die jij quote. Een open, inhoudelijke discussie voeren over een stap die bij de start van de Wiki al zo geformuleerd is. De Wiki is voor en door iedereen, dan moet mijn inziens ook iedereen daar de vrijheid in hebben om in en mee te werken.

Ons idee is dat het makkelijker wordt voor gebruikers om een artikel aan te passen als er bijvoorbeeld een update is of als zij iets gelezen/gehoord hebben. Zoals dit in de Wikipedia ook gebeurd. Dat dit de Wiki actiever maakt in plaats van dat veel Bokkers er passief gebruik van maken (of niet). Het extra stapje van het posten op WZ wordt hiermee (indien gewenst) geschrapt.

Een belangrijk punt hierin is ook om na te gaan welke informatie Bokkers nog missen in de Wiki. Vandaar ook onze vraag naar de inventarisatie van de witte plekken.

pmarena

Berichten: 48380
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:59

Het lijkt mij ook niet handig om mensen zomaar aan de artikelen te laten knoeien , ik zie eigenlijk ook niet zo goed hoe je mensen hierdoor meer betrokken zou laten worden :)

Het zal eerder uitlokken tot wat geklier denk ik...

Een betere optie is het wellicht om mensen gewoon via een knopje onder het artikel een aanvulling te laten posten , waarna deze aanvulling doorgelezen wordt door een wiki-mod en diegene kan bepalen of het geheel netjes opgenomen wordt in het bestaande artikel.

Zo kan direct de aanvulling gelezen worden na het posten , maar is het originele artikel ook nog steeds zichtbaar erboven en weten mensen dus ook meteen dat deze aanvulling nog niet "goedgekeurd" is :)

Wellicht is het overigens ook een optie om behalve de TEM-knop onder elke post op het forum , ook een wiki-knop te plaatsen , zodat mensen een zinvolle reactie kunnen tippen als toevoeging op de wiki.

Bvb. iemand die de moeite neemt om een heel netjes uitgewerkte lijst met omschrijvingen / verschillende / gebruikerservaringen van verschillende merken hoefschoenen te plaatsen ofzo :P

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 20:13

Het knopje wat jij beschrijft is eigenlijk al aanwezig, maar dan in de vorm van het forum Wikizaken :) Hier kunnen Bokkers hun opmerkingen al kwijt.

Toevallig was er een topic afgelopen week hier op WZ waarin een bokker een artikel plaatste, maar nog geen schrijver was. Dribbel heeft toen het artikel geplaatst, maar dan komt haar naam onder het artikel te staan terwijl Dribbel alleen copy/paste heeft uitgevoerd. Met het openen van de Wiki ben je dit voor. En dit maakt de Wiki wellicht aantrekkelijker.

Klieren ben ik zelf niet zo bang voor, dat kunnen mensen ook op het forum en dat gebeurd, maar niet in extreme mate. Daar zijn regels voor opgesteld.

Overigens kunnen schrijvers ook fouten maken of onwaarheden posten, Wikischrijver of Wikimod zijn maakt niet dat je 'heilig' bent binnen de Wiki. Wij controleren elkaar ook, en hoe meer mensen we hebben die kunnen helpen controleren en aanvullen hoe groter en interessanter de Wiki wordt. Is mijn idee :)

magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:17

Het nadeel van diverse artikelen, en dat wordt alleen maar meer wanneer iedereen mag schrijven, is dat ze niet objectief zijn. Dat vindt ik persoonlijk jammer, want dat merk je op Wikipedia zelf ook. Wanneer een onderwerp enigszins discutabel is dan moet je je maar afvragen of de informatie die daar staat wel juist is (en eigenlijk meer of de schrijver ervan het onderwerp objectief kan bekijken).

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 20:28

Dat is inderdaad zo. We streven naar objectiviteit, maar dat is gewoon lastig. We proberen de objectiviteit te waarborgen door de inzet van Wikimods die de artikelen bekijken en beoordelen op dit punt. Nu is het ook al zo dat als we twijfelen over de objectiviteit we dit melden in het artikel.

Maar objectiviteit waarborgen is en blijft een uitdaging :)

pmarena

Berichten: 48380
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Stand van zaken Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:23

Dat knopje dat er nu zit vind ik niet echt aanmoedigen om iets te doen eerlijk gezegd , de drempel is wat te hoog.

Zo heb ik voor de gelegenheid eens gekeken bij het wiki-artikel over boomloze zadels en daar gaan van sommige uitspraken mijn handen wel een beetje jeuken eerlijk gezegd , ik vind het wat stemmingmakerij hier en daar maar eigenlijk wil ik me er niet tegenaan bemoeien omdat ik natuurlijk al de schijn tegen heb daar ik zadels verkoop die onder dit kopje vallen :P

Maar iedereen die er profijt uit kan halen kan straks lekker gaan rommelen in elk artikel...iedereen bekijkt het vanuit een ander standpunt en een andere persoon komt dan ook tot een andere conclusie. En dara laat je de lezer mee achter :=