Brandmerken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Brandmerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 20:43

Op de wikibrandmerken pagina staat dat in Spanje de manlijke paarden links en de vrouwelijke rechts worden gebrandmerkt en in Portugal andersom.
Dit is niet juist. In Portugal worden alle paarden rechts gebrandmerkt, manlijk vrouwelijk, raszuiver en cruzados.
Aan het brandmerk alleen kun je dus niet zien of het om een raszuiver paard gaat, je kunt alleen zo zien door wie het gefokt is. Niet iedereen brandmerkt, je kunt dus omgekeerd ook een raszuiver paard zónder brandmerk tegenkomen.

Nummers, ter identificatie van de paarden op grotere stoeterijen, worden links op de hals of schouder gezet.

Daarbij mag elke fokker brandmerken, een brandmerk wil dus niet meteen zeggen dat het paard van een stoeterij komt. Een fokker kan ook maar 1 fokmerrie hebben.

De meeste Portugese stoeterij brandmerken zijn te vinden op deze pagina:
http://www.c-a-v-a-l-o.com/pagina/pt/fe ... arias.html

Marieke_K

Re: Brandmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:54

Dank voor de informatie :) Morgen heb ik wat meer tijd, dan ga ik er even induiken.

Als iemand anders vandaag tijd heeft: voel je vrij :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:25

Artikel is aangepast en aangevuld :)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:20

Het lijkt mij heel interessant om de brandmerken van de site die Lusitana noemt ook op te nemen in de Wiki. Er zijn regelmatig mensen op zoek naar wat het brandmerk van hun paard betekent en deze site bevat heel goede afbeeldingen.

Misschien kunnen we de tekeningen van de verschillende brandmerken natekenen voor de Wiki?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:10

Dat er een lijst met brandmerken komt zoals we nu ook een lijst van giftige planten hebben?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 13:06

Er zijn honderden Portugese en honderden Spaanse brandmerken. Het is handiger om een link naar een site met brandmerken te geven. Ze heeft immers ook Braziliaanse en nog andere landen.

Ik heb ook geen probleem met natekenen van portugese, dat kan ik zelf. Dan kan ik ook nog aanvullen. (Die ik ken en niet op de site zijn opgenomen).

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:26

Mijn idee is om zo'n soort lijst te maken: http://www.bokt.nl/wiki/Lijst_van_paardenrassen maar dan ipv rassen Portugese brandmerken, Spaanse brandmerken, Nederlandse brandmerken etc.

Ieder land/regio krijgt dan een eigen pagina waarop de brandmerken gerangschikt staan.

@Lusitana: als jij wilt beginnen met het aanleveren van de brandmerken (zelf getekend/gefotografeerd) graag! :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 17:30

Niet relevant, Annemum. Daarbij wordt er gezegd dat de man gedood is, dit is niet waar.
Wat is je punt? Waar is je onderbouwing?

Ik zal foto's gaan verzamelen (al tig brandmerken bij mij op stal :D ) en tekenen waar ik geen foto van heb.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:28

Super Lusitana :)