Wiki artikelen tbv de creatieve fora

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille

Wiki artikelen tbv de creatieve fora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 22:35

Onlangs kwam er topic op FZ voorbij waar in een aantal knelpunten tevoorschijn kwamen. Achter de schermen hebben we dit bekeken en gezocht naar oplossingen. Deze oplossingen zijn we steeds meer gaan uitwerken en we hebben een aantal dingen in de regels, richtlijnen en algemene opzet van de creatieve fora veranderd. Een van de conclusies die we trokken is dat de creatieve fora beter ondersteunds kunnen worden met informatie dan dat nu het geval is.

Het is bijvoorbeeld duidelijk geworden dat vaak terugkomende en simpele vragen vermoeiend zijn. Niet veel mensen reageren nog, omdat ze het antwoord al vaker hebben gegeven. De gebruiker die informatie zoekt gebruikt ook niet altijd de zoekfunctie. Daarnaast zijn sommige vragen en antwoorden vrij moeilijk terug te vinden. Om dit op te lossen willen wij jullie vragen om een bijdrage te leveren aan de wiki om de creatieve fora te ondersteunen. Het zou geweldig zijn om de wiki aan te vullen met alles over tekenen met kleurpotlood, grafiet, pastel en derwents. Alles over schilderen met olieverf of acryl. Of alles over fotobewerken en alle andere kunstvormen die voorbij komen op UK/FK.

Wanneer een nieuw topic voorbij komt met daarin een vrij simpele vraag als 'Hoe begin je met pastel?' kunnen we in dit topic makkelijk verwijzen naar wiki artikelen. Ook kunnen we deze nieuwe wiki artikelen gaan verzamelen waardoor het voor gebruikers gemakkelijk wordt om een wiki artikel terug te vinden.

Ben enorm handig met bijvoorbeeld derwents? Of schilder je enorm graag? Weet jij precies welke materialen er op de markt zijn?
Graag zien we je input op [WZ] Wikizaken :j

Je kunt op [WZ] zien waaraan een nieuw artikel moet voldoen. Ook is het (met het oog op de paarden) leuk om een uitleg te geven over hoe je bijvoorbeeld een paard schildert of tekent. Zo blijft de wiki paardgerelateerd.

We zijn zeer benieuwd wat jullie voor ons in petto hebben. Succes! :)

Fenrir

Re: Wiki artikelen tbv de creatieve fora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:37

Goed idee! Ik zal eens kijken of ik iets kan schrijven als ik tijd heb. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:39

De vraag over de 'blackfoto' komt ook vaak voorbij- is het niet mogelijk een Wiki pagina Blackfoto en Blackphoto aan te maken en die door te linken naar het artikel 'Zwarte achtergrond' van Fotograferen?

Fotografie heeft sowieso al een vrij uitgebreid stuk vergeleken met andere kunstvormen, maar als er nog dingen toegevoegd kunnen worden wil ik graag meewerken.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 23:28

je mag de redirect ook zelf aanmaken WildWings... de Wiki is voor en door iedereen tenslotte :)

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 21:59

Fiffill/WW: aanvulling of iets vanaf het begin schrijven... zeer graag! :)

Quote uit sticky op op creatieve fora:
Fairytail schreef:
Misschien is het handig een lijstje op te stellen of hier te vermelden als je ergens aan begint? Anders zijn straks mensen bezig met het zelfde hoewel ze elkaar ook waardevol kunnen aanvullen/helpen.

Het lijkt me handig als schrijvers hier neerzetten waar ze mee aan de slag gaan. Om te voorkomen dat 3 mensen aan het zelfde werken. :)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:13

Wildwings: er is toch een stukje over Blackphoto's? Het kan misschien wel uitgebreider met inderdaad foto's van elke stap. Begreep laatst op de cursus fotografie van Hypofocus dat het ondanks uitleg vaak nog fout gedaan wordt (paard helemaal in de stal/schuur).

Er word in het "welke camera moet ik kopen" heel vaak gevraagt naar wat is F of wat is Av maar dit is volgens mij ook al uitgelegt in een wiki toch? Ik krijg zelf vaak simpele vragen als hoe stel ik mijn diafragma in maar dat vind ik iets wat ze maar uit hun boekje moeten halen :=

Vind het zeker een goed idee en zal de komende vragen die ik krijg in de gaten houden en kijken of ik er een wiki van kan maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:08

Banjer schreef:
je mag de redirect ook zelf aanmaken WildWings... de Wiki is voor en door iedereen tenslotte :)

Haha stom, ik vergat even dat ik dat zelf ook kon :+

Ik kan het stuk wellicht iets aanpassen/uitbreiden Fairytail, ik zal even kijken hoe het er nu staat anders en evt. wat verduidelijken :)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:30

Met een stappenplan of goed fout foto kun je denk ik al een hele hoop duidelijker maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:01

Ik vraag me af wat een Wiki voor creatieve fora toevoegt.
Schiet je dan je doel niet voorbij als zijnde Paardeforum?
Hoe ver wil je gaan, wat wil je nog meer in de "Bokt Wiki" opnemen?
Stukje algemene ontwikkeling, geschiedenis bijv? (Zie topics over concentratiekampen zoals Auschwitz)
Kunst en Fotografietopics zijn leuk op Bokt, maar voor de rest vindt ik dat de Wiki zich moet beperken tot paardengerlateerde topics, en niet te ver moet afwijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:37

Mag ik hier een reactie plaatsen?
Het is misschien ook goed om er bij 't artikel over fotografie bij te zetten dat het belangrijk is als mensen de gebruiksaanwijzing van de camera goed lezen.

90% Doet dat niet. En 50% van de meest voorkomende vragen gaan over dingetjes die ze daar zelf al in kunnen vinden. En ze zien zo in 1 oogopslag ook hoe het op hún camera in te stellen is.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 18:35

Hypofocus, je bent vrij om een aanvulling te typen en te kijken of iemand dat voor je op de wiki wil zetten. :)

Cassidy, ik begrijp wat je bedoeld, maar we hebben het dan ook over paardgerealteerde artikelen. Zo hebben we heel vaak terug komende vragen als 'Hoe teken ik een paard?'. Door middel van een wiki artikel kan er in een paar stappen weergegeven worden hoe je begint met een opzet. Het tekenen van een cavia hoort daar dus niet bij, even als concentratiekampen zo als Auschwitz.

Ik heb met het wiki team overlegd wat we konden doen in de combinatie creatieve fora / wiki. Daar is dit uit gekomen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:28

Hypofocus: je mag altijd mij, of een van de andere Wiki Moderators een pm sturen als je denkt een waardevolle aanvulling voor een artikel te hebben :) Ook mag je een topic op WZ openen of reageren in dit topic :)

Cassidy: We hebben inderdaad met Mireille overlegd en we hebben besloten dat een "creatief" stukje op de Wiki een goed idee is... mede omdat op het forum Bokt ook regelmatig topics te zien zijn als "Hoe teken ik een paard?" "Hoe zet ik mijn paard op de foto?" etc. :)