( kruising van een shetlander en een ezel, bestaat echt! )
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Riss schreef:Shezel
stef schreef:Riss schreef:Shezel
dat het bestaat zegt nog niet dat het een erkend ras/stamboek is, Anders moet paintlinger (paint x haf) om er maar even 1 te noemen ook bij
Tieneke schreef:Ik zou persoonlijk Zebra(-soorten?) en ezelsoorten er ook bijzetten? Waarom? Strikt genomen behoren al die dieren tot de paardachtigen, dus als je dan over rassen spreekt en ook bv de prezwalski toevoegt, kan je dan best ook de paardachtigen als ezels en zebra's toevoegen, zoveel zijn het er niet en ik kan me niet indenken dat iemand daar een probleem mee zou hebben, zo ja: waarom?
erleyne schreef:Als je de zebrasoorten en ezelsoorten er ook in wil opnemen, zou ik het alleen geen lijst van paardenrassen meer noemen. Omdat dat, technisch gezien geen paardenrassen zijn. Dan zou je het Lijst van paardachtigen ( oftewel Equiden ) moeten noemen. Maar dat maakt het alleen maar onoverzichtelijker. Misschien dat je beter een lijst van paardenrassen, een lijst van ezelrassen en een lijst van zebrarassen ( zijn er daar meer van dan ?) op kan nemen.
Banjer schreef:ik denk dat je voor dravers het beste gewoon het ras DRAVER aan kan maken, en dan de verschillende soorten dravers als subcategorie, of omschrijving? (denk bv. aan Orlov-draver, Franse draver, Amerikaanse draver, ...)
stef schreef:Dus dan bijv:
Welsh
*Sectie A
*Sectie B
* Sectie C
*etc
?
Citaat:Dit kan zelfs geen ras zijn, kruisingen van paarden en ezels zijn niet vruchtbaar en kunnen dus niet doorfokken.
Maar misschien kunnen zulke soorten wel als aparte categorie opgenomen worden
sarabande schreef:stef schreef:Dus dan bijv:
Welsh
*Sectie A
*Sectie B
* Sectie C
*etc
?
Welsh A oftewel de Welsh Mountain is een ras, de andere sekties zijn verkregen door te mengen dus geen rassen meer.
Dus laat gewoon het hele woord rassen vallen voor je in een valkuil terecht komt
Citaat:Bij dieren is sprake van een ras, als het dier is gedomesticeerd en herkenbaar is als een lid van dat ras.
Hoe een ras er uitziet wordt beschreven in een rasstandaard. Deze wordt bepaald door een rasvereniging die zich bezighoudt met het fokken van die dierrassen. De standaard beschrijft, naast de details waaraan een dier moet voldoen, hoe een dier moet worden beoordeeld op een tentoonstelling.
Citaat:ras1 (het ~, ~sen)
1 groep mensen, dieren of planten die zich door dezelfde erfelijke eigenschappen onderscheiden van andere groepen van dezelfde biologische soort
2 bevolkingsgroep die zich op andere dan erfelijke wijze onderscheidt
3 dier met zuivere teeltkenmerken