Even voorstellen, onze lieve tuindiertjes...egel & egel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

Even voorstellen, onze lieve tuindiertjes...egel & egel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 17:55

Een aantal jaar geleden zijn er twee egels in onze tuin komen wonen. We hoorden vaak 's avonds herrie en geritsel in de tuin. Ook de bakjes met kattenvoer werden in de nachtelijke uurtjes over de straatstenen geduwd. Het bleken dus egel & egel te zijn. We weten dat het er twee zijn omdat die ene een stuk kleiner is dan die andere.

Het afgelopen jaar hebben ze overwinterd bij de buren onder een zeil met stapels planken. Die planken zijn voor een schuurtje dat ze deze zomer op willen zetten dus mijn vader gaat een egelhuis timmeren zodat ze gewoon gezellig bij ons kunnen blijven. Nu komen ze nog iedere avond even kattenvoer eten. Eigenlijk zetten we dat klaar voor de katten (die in de zomer vaak in de tuin slapen) maar tegenwoordig zegt mijn moeder: "Ik ga even de egeltjes voeren."

Het is ook al voorgekomen dat een egel uit het bakje voer eet en één van onze katten op een meter afstand een beetje beteuterd zit te kijken. Ze doen de egels gelukkig niks.
Het is me een paar keer gelukt om ze op de foto te krijgen. Zijn hier meer bokkers met egels in de tuin? Ik heb me er een beetje in verdiept en het zijn zulke leuke beestje. Als je met warm weer 's avonds in de tuin zit hoor je opeens "krak-krak-krak" en dat is dan weer een slak minder zeg maar. Ze zijn nog hartstikke nuttig ook.

PS: als je ook foto's heb van je tuin-egel moet je die even in een link zetten want dit is geen verzameltopic

Nou, hier dan de foto's...

Door het raam genomen.
Afbeelding

Voor op de grond een paar kattenbrokjes
Afbeelding

Lief!
Afbeelding

Betrapt!
Afbeelding

Daffie

Re: Even voorstellen, onze lieve tuindiertjes...egel & egel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:03

haha wat leuk dat ze bij jullie komen eten Haha!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:07

Wat ontzettend leuk, wees er maar zuinig op! Maar zo te horen zijn jullie dat al OK dan!
Beide egels zien er goed gezond uit, voor zover ik dat kan zien vanaf de foto Lachen
Dat egels met regelmaat je tuin bezoeken betekent dat ze zich er goed thuis voelen. Ik neem even de vrijheid om je wat tips te geven; voor hun gezondheid zou ik ze niet te vaak blikvoer geven; droge brokjes is beter voor de tanden (maar volgens mij heb je die al staan?), en dan natuurlijk niet in hele grote mate. Een bakje water is natuurlijk altijd handig en rozijntjes vinden ze ook weleens lekker of wat fruit of een gekookt ei. Dit zijn allemaal verwendingetjes, ze moeten natuurlijk zelf ook op jacht blijven gaan, da's het beste Knipoog

Verder kun je je tuin egel-veilig maken; zorg dat er geen rommel ligt, geen vuilniszakken staan, dingen zoals verfpotten etc. buiten bereik staan. Mocht je een vijvertje hebben, dat kun je die ook veilig maken. Verder zijn fruitnetten en egels geen goede combi Nagelbijten / Gniffelen
Om de egels aan te moedigen een nestje te bouwen kun je bijvoorbeeld takkenbossen en hopen bladeren laten liggen. Je kunt zelfs, als je dat leuk vindt, een houten egelhuis bouwen.

Als je nou geluk hebt en je de egeltjes wat subtiele hintjes geeft, lopen er in juli/augustus een stel baby-prikkels in je tuin rond...

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:08

grappig Haha!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 18:17

Zwartwitje schreef:
Wat ontzettend leuk, wees er maar zuinig op! Maar zo te horen zijn jullie dat al OK dan!
Beide egels zien er goed gezond uit, voor zover ik dat kan zien vanaf de foto Lachen
Dat egels met regelmaat je tuin bezoeken betekent dat ze zich er goed thuis voelen. Ik neem even de vrijheid om je wat tips te geven; voor hun gezondheid zou ik ze niet te vaak blikvoer geven; droge brokjes is beter voor de tanden (maar volgens mij heb je die al staan?), en dan natuurlijk niet in hele grote mate. Een bakje water is natuurlijk altijd handig en rozijntjes vinden ze ook weleens lekker of wat fruit of een gekookt ei. Dit zijn allemaal verwendingetjes, ze moeten natuurlijk zelf ook op jacht blijven gaan, da's het beste Knipoog

Verder kun je je tuin egel-veilig maken; zorg dat er geen rommel ligt, geen vuilniszakken staan, dingen zoals verfpotten etc. buiten bereik staan. Mocht je een vijvertje hebben, dat kun je die ook veilig maken. Verder zijn fruitnetten en egels geen goede combi Nagelbijten / Gniffelen
Om de egels aan te moedigen een nestje te bouwen kun je bijvoorbeeld takkenbossen en hopen bladeren laten liggen. Je kunt zelfs, als je dat leuk vindt, een houten egelhuis bouwen.

Als je nou geluk hebt en je de egeltjes wat subtiele hintjes geeft, lopen er in juli/augustus een stel baby-prikkels in je tuin rond...

Bedankt voor je tips. Ik heb inmiddels heel wat egel-opvang websites bekeken en gelezen. We geven ze alleen droogvoer en helemaal geen blikvoer. Teiltje water staat er ook altijd (ook voor onze katten).
Rozijntjes is wel een leuk idee! Beetje afwisseling voor ze.
We gebruiken ook geen slakkengif meer, want daar kunnen ze natuurlijk ziek van worden. Bovendien ruimen de egels nu de slakken op. Een vijver hebben we niet, dus ze kunnen gelukkig niet verzuipen.

Een egelhuis gaan we (lees: papa) ook bouwen en achterin de tuin laten we ook iedere winter bladeren en takken liggen zodat ze daar lekker mee kunnen rommelen. Ze voelen zich inderdaad thuis want mijn vader heeft er een keer een overdag in het zonnetje zien liggen (schijnt dat ze van zonnebaden houden..haha).

Ja, we zorgen goed voor ze...want we vinden het wel erg gezellig dat ze er zijn. Zijn echt lieve beestjes! Ik zal proberen vanavond nog wat foto's te maken. Ze komen soms wel 2 of 3 keer uit het bakjes eten.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:27

Goed zeg Lachen
Dat van dat zonnebaden wist ik niet eens; en dat terwijl het eigenlijk nachtdieren zijn!

Jullie hebben dus tot dusver nog nooit jongen gehad van dit stelletje? Lachen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:11

Wat leuk zeg!! Ik ben er sinds gisteren achter dat ik ook minstens 1 egel in de tuin heb!
(Je reageerde vanmiddag ook al in mijn topic zag ik! Haha! )
Ik vroeg me dus af of egels vaak in hetzelfde gebied blijven of steeds weg trekken, maar bij jou zijn ze gebleven?

Ik vind het echt superleuk, en zou graag willen dat ie blijft Bloos Ik zou het ontzettend jammer vinden als hij weg trekt. Vannacht heb ik hem bijvoorbeeld niet meer gehoord.
Maar goed, dat heb je niet in de hand natuurlijk Clown Als ik hem tot dinsdag blijf horen ga ik ook zeker kattenvoer halen!

Ik ben al sinds gisteren aan het zoeken op internet, maar er is verder erg weinig over te vinden Clown
Uiteraard wel dat je ze niet teveel moet bijvoeren. Ze moeten wel zelfstandig blijven.
Overigens stond hier dus een tuinrenovatie op de planken (gif) maar als egeltje blijft, dan gaan we naar alternatieven zoeken.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 15-06-08 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 19:18

@Cayenne:
Ik geef gewoon de brokjes die we op dat moment aan onze katten voeren.

Op dit moment krijgen onze katten heel luxe voer van Royal Canin voor perzen (zijn 25% Perz) Is best duur want 4 kilo kost 34 euro...maargoed...dit voer hebben we gekregen van de buurvrouw. (Haar kat is ingeslapen) Dus beide egels eten nu ook heel luxe! Misschien gaan hun stekels nu ook meer glimmen Knipoog

We hebben nu ook weer een zak Kittekat staan en soms hebben we ook Tompoes. Ik zou het gewoon in een laag bakje of op een schoteltje voeren. Een handje is ruim voldoende denk ik. Je kan ook een spoor uitzetten in de tuin. Heeft ie tenminste wat te doen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:22

Het probleem bij ons is dus dat wij vorige week (toen ik het dus nog niet wist) best actief aan het snoeien zijn geweest) Bloos
Kennelijk heeft hem dat niet afgeschrikt, want een paar dagen later hoorde ik hem pas echt goed Clown
Maar nu durf ik amper mijn tuin nog in. Ik wil hem namelijk zoveel mogelijk met rust laten omdat ik bang ben dat ik hem anders wegjaag.
Gisteren tijdens onze eerste ontmoeting ( Clown ) schoot hij ook zo snel de bosjes in en heb ik hem verder niet meer gehoord, dus ik ben bang dat hij er al weer vandoor is Verdrietig

Daarom wil ik toch een klein beetje gaan voeren als hij er nog is. Dan went hij misschien aan de aanwezigheid, en schrikt de volgende keer niet meer dat hij bijna een hartverzakking krijgt. Ik zou het namelijk erg jammer vinden als hij alweer vertrokken is.
Maar goed, het is een vrij dier, dus dat moet ie natuurlijk zelf weten Haha! maar toch... Schijnheilig

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:28

Wij hadden ze vroeger ook in de tuin Ja We hadden een klein 'huisachtig' dingetje gebouwd en daar wat kattenbrokjes ondergelegd voor onze katten i.v.m. evt. regen. Op een gegeven moment (wij waren in een vuurkorf fikkie stoken) komen er zo twee egels aangelopen.. we schrokken ons rot. Maar ze waren gewoon niet bang. één kat heeft 1 keer iets geprobeerd te doen. Maar daarna ook meteen niet meer Clown volgens mij had ze een zeer pootje..

Helaas konden ze na een aantal maanden onze tuin niet meer in omdat de buren de kieren hadden afgezet met gaas..

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:30

haha! Leuk dat ze komen eten! Tong uitsteken Bij mijn buren hebben ze ook katten, en daar komt ook altijd een egel Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:30

Schattig! Ja Wij hebben ook altijd egels in de tuin. Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:31

oeh wat leuk!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:32

Een klein handje droogvoer per dag (plus bakje water) voor twee egels is zat, hoor! Dan blijven ze komen, maar eten ze niet meteen zó veel dat ze zelf niet meer op slakjesjacht gaan. Een appel (in tweeen gesneden) kun je ook prima aan de egels kwijt Ja

Cayenne, die renovatie van de tuin zou ik nog maar een paar maanden uitstellen, totdat je zeker weet dat een eventueel nestje met jongen niet verstoord wordt. Maar in het najaar/de winter moet je weer oppassen dat je winterslapende egels niet wakker maakt (lastige beesten eigenlijk Haha! ). Kleine ingrepen zullen niet veel kwaad kunnen, maar bomen omzagen/takkenbossen verwijderen/struiken weghalen etc. zou ik no even laten als ik jou was.

edit: lees net dat jullie gesnoeid hebben Haha! maargoed, als dat hem niet afschrikt is er dus geen man overboord.

Wat betreft het wegtrekken; voor zover ik weet zijn egels tot op zekere hoogte territoriaal (en solitair; jonge egels blijven vooral de eerste winter nog weleens dicht bij elkaar, maar volwassenen komen het liefst niet al te vaak sortgenoten tegen). Ze lopen per nacht een aantal kilometers, maar voor zover ik weet vinden ze het wel prettig om een plekje te hebben waar ze regelmatig kunnen terugkeren om overdag te slapen. En als daar veel voedsel voorhanden is is het helemaal goed. Mannetjes lopen in het paarseizoen nog veel meer, en trekken dan volgens mij wel weg om een vrouwtje te zoeken. Vrouwtjes met een nestje jongen blijven dan weer veel dichterbij, wat natuurlijk logisch is Lachen
Je kunt de tuin met gerust hart in hoor! Overdag horen egeltjes te slapen en hebben jullie geen 'last' van elkaar.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:22

Oh wat ontzettend leuk om dat in je tuin te hebben!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:50

_Sigrid_, ik ben benieuwd naar hoe jullie egelhuis eruit komt te zien!
Overigens bedenk ik me net dat wij waarschijnlijk ook een egel in de buurt hebben rondlopen! Helaas wonen we in een bovenwoning, dus we hebben geen eigen tuin, maar die poepjes die laatst vlak voor onze voordeur lagen (en waar mijn vriend en ik nog net niet in gestapt waren Haha! ) leken toch verdacht veel op egelpoepjes Ja

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:17

Ik zou het ook wel eens willen zien! Helaas hebben wij geen egels in de tuin.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:06

_Sigrid_, heb je je tuinbewoners nog gespot de laatste dagen? Lachen

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:33

helaas vermoord de hond van mijn ouders egels.

Echt heel erg. ze wonen op een boerderij en er komen elk jaar wel egels. maar als de hond een kans krijgt.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 00:50

Zwartwitje schreef:
_Sigrid_, heb je je tuinbewoners nog gespot de laatste dagen? Lachen

Jazeker, vanavond heb ik vanuit mijn slaapkamerraam even een paar leuke foto's kunnen nemen.
Want meestal als ik de achterdeur opendoe naar de tuin rent hij snel de bosjes in. Nu kon ik hem ongestoord Cheese! Mijn camera heeft trouwens een beetje een heftige flits (hij stond op medium) maar egel at gewoon ongestoord verder.

Deze foto is echt grappig! Egel eet bakje leeg en katten kijken van een afstandje toe...
Afbeelding

En nog een van egel iets dichterbij, jammie Kittekat! Let op hoe hij het bakje schuintrekt. Soms zit hij ook gewoon met beide voorpoten erin, haha.
Afbeelding

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:46

Hahaha wat een leuke foto's! Die katten liggen erbij te kijken van 'hmmmmja' Haha!
Wat een schrokop zeg, dat hij het bakje omkeert Lachen

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:02

wat ontzetend leuk dat ze in je tuin wonen!!
ze zien er echt grapig uit!