De natuur in eigen omgeving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11202
Geregistreerd: 28-09-02

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 17:48

Wist ik ook niet hoor Mieteneter! Dat moet een mooi gezicht geweest zijn :j

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 17:52

Prompter wat een prachtige foto van de zaagbek!

Voor zover ik weet kunnen alle zoogdieren van nature zwemmen, behalve mensen en (mens)apen.

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 18:39

Leuk topic! Ik heb een week geleden deze kerkuil van erg dichtbij gespot vanuit de auto :D Afbeelding

AnnickT

Berichten: 1469
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:02

Mooi die zaagbek!

Jaloers! Ik wil zo graag uilen zien, tot nu toe hoor ik ze alleen maar.

Deze stuurde mijn moeder door na haar ochtendwandeling, lag op 5 meter afstand <3
Afbeelding

miereneter

Berichten: 2574
Geregistreerd: 25-05-17

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 11:13

Wauw, die kerkuil!

xYaartje
Berichten: 1474
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 21:24

Op iedereen reageren komt nog, maar ik heb alvast een raadspelletje voor jullie!

Wat leeft er in mijn tuin?:
Rat is mogelijk, maar gezien de grote van het hol en de tot nu toe 0.0 activiteit op de wildcamera vermoed ik inmiddels geen rat. Die zijn zo actief dat ik die allang had moeten zien. Heb vanwege de rat ook geen vogelvoer in de tuin gehangen deze winter. Hoe jammer ook, maar ik wil mijn tuin zo on aantrekkelijk mogelijk maken voor de rat. En op die ene keer van vorig jaar of het jaar daarvoor heb ik ook geen rat meer gezien in de tuin.
Wel onderweg van stal of naar huis een dood gereden rat.

Wild camera is in het licht geplaatst. Voor het donker werd.
Dus dan blijft er nog over: Egel of Marter en de eventuele meest zeldzame optie die ik absoluut niet verwacht (maar je weet maar nooit bij mij :') ) Das of (Wild) konijn.
In het geval van Marter of Das is het aan de ene kant flink balen gezien de beschermde status ze hebben en je zeker de Das absoluut niet mag verstoren/verplaatsen, maar ik ook niet wil dat straks al mijn tegels niet goed liggen wat weer gevaarlijke situaties voor mij en mijn bezoek op kan leveren.
Stel dat als het een Das is is het ergens ook wel een eer dat die mijn tuin goed genoeg vind voor een nest, maar voor alsnog ga ik niet uit van een Das.
Plus dat ik dan nog discreter om moet gaan qua locatie met waar mijn tuin ligt. Nu verspreid ik die informatie toch al nooit, maar toch.
Wild konijn verwacht ik ook niet midden in een woonwijk. Eventueel dan nog een ontsnapt konijn als optie.
En het is groot genoeg om mijn tuin tegels wat te laten verzakken. Als je goed kijkt zie je dat ook op de foto.
Dus.... Brand los!

De wild camera hangt er dus al sinds eind van de middag vandaag.

De Foto hieronder is gemaakt op 14 februari.
En een dag voor het nemen van deze foto had ik het gat met zand dicht gegooid. Een dag later was het weer open. Er is dus activiteit daar.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 19-02-24 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Berichten: 11202
Geregistreerd: 28-09-02

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:28

Woelrat?

xYaartje
Berichten: 1474
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 21:30

prompter schreef:
Woelrat?

Kan, maar als ik even google op google vind ik dit:
De woelrat komt met name voor in de buurt van schoon, stilstaand zoet water, zoals beken, rivieren, sloten, greppels en meren. Hij heeft een voorkeur voor gebieden met een gelijkmatige waterstand met steile oevers die begroeid zijn en die meerdere vegetatielagen hebben.

Dat schone water is meters verderop en niet in de buurt hier/bij mij in de straat.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:48

Zou het ook een vos kunnen zijn?

xYaartje
Berichten: 1474
Geregistreerd: 25-05-10

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 21:56

Midden in een woonwijk? Rondom de tuin zit wel een schutting. Zit voor een dier wel ruimte onder om er onderdoor te kunnen, maar of het ruim genoeg is voor een vos?
Ik sluit het niet uit natuurlijk!

anca

Berichten: 1792
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:57

Hier in het bos is een oude begraafplaats. En dassenburchten.
Eentje vond het wel leuk om onder een grafsteen zijn plekje te willen maken.

Leden van das en boom kwamen elke dag langs om er gaas neer te leggen en het gat dicht te gooien.

Op een gegeven moment is dat toch gelukt en zijn ze toch weer het bos ingegaan. Als trouwe wandelaar kreeg ik wel het verzoek om het een beetje in de gaten te houden en aan de bel te trekken als ik weer wat zag. Dat is trouwens nog niet weer gebeurt.

xYaartje
Berichten: 1474
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 22:08

anca schreef:
Hier in het bos is een oude begraafplaats. En dassenburchten.
Eentje vond het wel leuk om onder een grafsteen zijn plekje te willen maken.

Leden van das en boom kwamen elke dag langs om er gaas neer te leggen en het gat dicht te gooien.

Op een gegeven moment is dat toch gelukt en zijn ze toch weer het bos ingegaan. Als trouwe wandelaar kreeg ik wel het verzoek om het een beetje in de gaten te houden en aan de bel te trekken als ik weer wat zag. Dat is trouwens nog niet weer gebeurt.

Was de ingang van de Dassenburcht toen groot of viel dat mee?
De Das uit jouw verhaal heeft dan wel weer een bijzondere plek uitgekozen. Heb je ze zelf nog gezien?

Net even uit het raam gekeken, maar er is 0.0 activiteit te zien bij het hol. Het is dan sowieso een dier dat niet heel actief bezig is geloof ik.
En het gekke is. Ik zie geen ontlasting en ook geen pootafdrukken. Kan alleen zien dat er flink word gegraven en dan is het nog maar de vraag: Door wie...

Anomien

Berichten: 7410
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 22:12

miereneter schreef:
Al die mooie foto's! Dat het jullie allemaal lukt om die vogels en andere dieren zo goed vast te leggen, ik vind dat knap. Ik kan dan ook voor geen meter fotograferen, ben dus erg blij dat ik in dit topic mee kan kijken.

Hier stikt het hier van de weide-en watervogels, en we hebben ook ieder jaar een familie uilen. Ben helemaal vogelfan sinds ik hier woon (een jaar, op het erf van een boerderij, midden in de polder boven Amsterdam). Een hele bijzondere bezoeker was deze afgedwaalde ringslang in mijn woonkamer (er zitten er hier heel veel in de dijk en soms in de tuin, maar zelden in huis):
[ [url=m/66vcnx.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hee wat gaaf die slang. Dat zul je hier niet zien. Mooi hoor!

Bloodymary
Berichten: 4554
Geregistreerd: 02-08-08

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 10:47

Wat een prachtige foto's worden hier toch geplaatst! Ik zie dat soort dieren wel vaak, maar ben dan meestal net te laat of geen goede camera bij. Maar het oog wil ook wat.

Die slang in de huiskamer! Dat lijkt me toch wel erg apart. Ben er hier een keer een in het bos tegen gekomen (een gladde slang), maar blijkbaar zitten er bij jullie meer en meer soorten.

prompter

Berichten: 11202
Geregistreerd: 28-09-02

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:25

Ringslang ook nog nooit gezien, laat staan binnen :D. Echt genieten dit topic.

xYaartje
Berichten: 1474
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 08:51

Even een snelle update! Tot nu toe blijft het rustig bij het gat. De Merel daar en tegen kwam de camera even van dichtbij inspecteren rond een uur of 6 vanmorgen :') _O- . Hij of zij was er al vroeg bij vanmorgen.
Had de camera op een andere positie geplaatst maar duidelijk niet de beste positie. Dus vanmiddag even een andere positie uitproberen:

Afbeelding

miereneter

Berichten: 2574
Geregistreerd: 25-05-17

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 17:10

Heel spookachtig :D .

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 18:24

Niet allemaal de meeste duidelijke foto's, maar allemaal gemaakt rond onze boerderij. Daarnaast hebben we ook nog paartje kerkuilen (met jongen vorig jaar), scholekster, de wulp en vergeet vast nog wel een paar soorten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

miereneter

Berichten: 2574
Geregistreerd: 25-05-17

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 07:58

Heel tof, Dagahra! Leuk dat je die uil zo mooi hebt kunnen vastleggen.

prompter

Berichten: 11202
Geregistreerd: 28-09-02

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 08:53

Goh, wat een hoop soorten Dagahra, mooi!

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 17:35

Daghara: dat is mooi: Steenuilen maar ook Patrijzen. Top plekje om te leven. Welke provincie leef jij?


Vorig jaar een klein vierkantje uit de stalmuur van Meneer Anton moeten zagen om een musje te bevrijden. Tegenwoordig is het een prima in- en uitgang voor Harry Huismuis blijkbaar.

Afbeelding

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:17

Oh snoezig <3

haffiefreak

Berichten: 1673
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:19

janouk schreef:
Daghara: dat is mooi: Steenuilen maar ook Patrijzen. Top plekje om te leven. Welke provincie leef jij?


Vorig jaar een klein vierkantje uit de stalmuur van Meneer Anton moeten zagen om een musje te bevrijden. Tegenwoordig is het een prima in- en uitgang voor Harry Huismuis blijkbaar.

[ [url=m/uLiMEx.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik vind Mr Jingles een leukere naam.

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:23

Ik zal er aan denken: de volgende noem ik Mr Jingles :D :D Er zijn er vast meer.

Als Sniper de Ransuil hem tenminste niet op eet............. O:) O:) Die gaat straks op pad als het weer opklaart

Hij zat net zo verstopt..............in zijn mooie schutkleur haast niet te vinden. Boef, want hij is er wel

Afbeelding


Afbeelding

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 20:25

janouk schreef:
Daghara: dat is mooi: Steenuilen maar ook Patrijzen. Top plekje om te leven. Welke provincie leef jij?


Vorig jaar een klein vierkantje uit de stalmuur van Meneer Anton moeten zagen om een musje te bevrijden. Tegenwoordig is het een prima in- en uitgang voor Harry Huismuis blijkbaar.

[ [url=m/uLiMEx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedankt iedereen :D We doen ons best om ze zoveel mogelijk naar hun zin te maken!

En we wonen in regio Twente :)