Tsjechoslowaakse wolfhond nog eens itp!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Tsjechoslowaakse wolfhond nog eens itp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 08:33

This made my day :')

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 09:11

Rocamor schreef:
Wat een prachtig dier. En een enge kop trekt ze op die ene longeerfoto, waar ze naar de fotograaf lijkt te kijken.

Je zou er bang van worden....

Deze dieren zijn dus niet te vergelijken met "gewone" huishonden?

whahaha, zalig! Nee hoor, dit is een "ik ben aan het spelen maar een klein beetje in overdrive dus ik trek gekke koppen blik". Ze kijkt ook zo scheel, ongelooflijk :P

Als ze eng kijkt kijkt ze zo:

Afbeelding

En als ze loederig kijkt is het zo:

Afbeelding


Ze zijn inderdaad niet te vergelijken met gewone huishonden. Oorspronkelijk komen ze uit kruisingen tussen wolven en honden. Het percentage wolf is bij de meeste saarlozen en tsjechen behoorlijk laag.(maar tsjechen zijn vaak assertiever en pittiger dan saarlozen. )
Bij Amerikaanse wolfhonden zit je meer met de low, med en high content dieren, hoe meer content = hoe meer wolf = hoe moeilijker te houden. Afhankelijk hoe je je levensstijl wil omgooien bv.

In de tsjechen en de saarlozen heb je dan ook wel gradaties hoe erg ze hun "wild" gedrag nog uiten, je hebt er vrij gemakkelijke in en je hebt er vrij moeilijke in. Sowieso zijn ze erg inventief, werken de "normale" trainingsmethodes niet en train je een wolfhond eerder door aanvaardbare oplossingen te zoeken dan dat je ze je "wil" kan opleggen.

Kwa inventiviteit: de onze zou nooit naar een hondenpension kunnen. Die springt los over 2.20, en kruipt door greppeltjes van 20 cm. Daarnaast kan ze erg moeilijk met vreemde mensen en is ze daar erg onberekenbaar in. Zet daarbij haar angst voor normale dingen (ze kan compleet in de stress schieten van een vlaggetje bv), en dit zorgt ervoor dat er op een pension zeker ongelukken gebeuren. Onder toezicht kan ze bv wel prima in een losloopweide lopen. Maar ook maar 3 min uit haar zicht gaan en ze springt er zo uit. Vaak nemen andere mensen dit iets te licht op, geloven ons niet, dus dan zouden er domme dingen gebeuren.)

Als je een wolfhond neemt moet je je hele levensstijl aanpassen.

Superleuke andere foto's ook! Wat een leuke dieren!

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:43

Die laatste foto's :').

Mag ik vragen in hoeverre jullie levensstijl is aangepast? Gewoon uit interesse :)!

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Tsjechoslowaakse wolfhond nog eens itp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 10:53

Goed omschreven hoe anders het is met een wolfhond! Ik vind dat zelf toch altijd lastig uit te leggen, terwijl het echt een groot verschil is. En dan is Yorek waarschijnlijk op veel punten makkelijker dan jouw Tsjech. Maar ook zeker énorm intelligent en inventief. En ga vooral niet proberen iets af te dwingen etc

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 13:02

Ons leven is op veel manieren veranderd, zowel op goede als in minder goede zin.

Vooreerst is gans onze omgang met honden aangepast, ik heb vrij veel ervaring in dieren (opgegroeid met honden, dierenzorgopleiding, paardenhouderij, 10 jaar in dierenspeciaalzaken gewerkt, thuisstudie dierenartsassistent, stage gelopen bij dierenartsen en weekend/vakantiewerk op een mechelaarfokkerij), dus ik wist wel waar ik aan begon.
Helaas heb ik dat keihard onderschat. De klassieke manier van omgaan met honden werkte hier totaal niet (bv klassieke benchtraining, als je een hond wil fixeren en die gaat vechten dat je moet doorgaan tot hond zich overgeeft door op de rug te gaan liggen, etc, dat pakte simpelweg niet).
Het heeft toch een jaar geduurd voor we doorhadden dat compromissen stellen een betere aanpak was en dat we daardoor onrechtstreeks wél het laatste woord kregen, zonder dat er constant gevechten uitbraken :P

Spontaan een weekendje of avondje weg met zijn tweetjes doen we zelden nog. Ze kan overdag prima in de kennel tijdens de "normale" uren, maar als het iets onverwacht is zit ze de ganse tijd te huilen en breekt de boel af. Kennel is dan ook met kennelpanelen, overkapt met draad, de grond met betonnetten en tapijt, pootjes van de kennel afgedaan en alles verankerd + schrikdraadje aan de binnenkant tegen het ontsnappen.
Als we eens iets willen doen dat ze niet mee kan zorgen we dat ze naar mijn of zijn moeder kan, en weekendjes, vakantie of restaurant doen we gewoon alleen maar als de hond mee kan.

Ik ben nooit meer gerust, ze leert nu om een uurtje alleen boven in huis te blijven, maar ik heb altijd angst als ik thuiskom dat ze uit huis of uit de kennel gebroken is.
Helaas door haar angst die onverwacht kan opsteken kan ze niet los lopen, dus moet ze altijd aangelijnd of vastgebonden zijn, ook als ze mee gaat naar de paarden. (dus aankomen, hond uit auto, vast aan mij, bij paarden ergens aanbinden, uitmesten, vast aan mij, kruiwagen naar mesthoop brengen, terug komen, hond aanbinden, paard opzadelen, hond vast aan mij, naar piste, hond aanbinden, rijden, hond aan mij, terug naar stal , ...)
Beest heeft nl ook verlatingsangst dus ik moet ten allen tijde in haar zicht blijven, ieder harnas kan ze zich nl uitwurmen of ze bijt de aanlijning door.
Materiaal is ook extra stevig, want met haar 30 kilo heeft ze ook meer kracht dan de berner sennenhonden van mijn moeder (55 kilo).
een dikke lederen lijn bijt ze in drie happen door ...

Kwa voeding, ze weigert brok, dus ze krijgt kvv/barf, dat ik lekker mag vasthouden want ze wil niet alleen eten, dus mag ik lekker een lap van een kilo kopvlees vasthouden zodat mevrouw er stukken van af kan bijten.

Haar wil is wet, ze mocht na de sterilisatie niet springen, buiten is haar favo plekje op de tuintafel. Die had ik op de zijkant gelegd zodat ze er niet op kon. NA 1 dag heeft ze een van de tafelpoten kapot gebeten, en nog een dag later besloot ze maar haasje over te doen en telkens tegen het raam aan te springen zodat ik zeker goed kon zien wat ze deed :P

Op locatie moeten we altijd ogen op de rug hebben, zowel om te zien waarvan ze kan schrikken, als om idiote mensen die zonder waarschuwen op haar aflopen om aaitje te doen aan de wolf, dit kan ze niet zo appreciëren nl :P

We zorgen voor dogsit en regelen ons naar elkaar zodat ze niet onnodig alleen moet zitten (bv voor boodschappen, afspraken bij een bank, etc ...)

Maar, het is echt zoveel meer dan een normale hond, ik zie haar zielsgraag en ze is echt een verrijking voor ons leven, met al haar hebbelijkheden erbij :D
Ze blijft ons iedere dag verrassen, is ook veel intelligenter op bepaalde manieren dan gewone honden.Ze heeft ook behoorlijk wat will to please, zolang ze zelf het nut ervan inziet, dat kan wel eens een uitdaging zijn :D

<3

@MarliesR: ja, het is moeilijk uit te drukken hoé anders het is. Andere mensen hebben altijd de neiging haar te vergelijken met een duitse herder of mechelaar dat ze van ergens kennen die super onder appél staan en vinden dan dat zij niet zo goed luistert, terwijl ze dan voor een tsjech echt super goed luistert (het niet kunnen loslopen daar gelaten, maar ze kan wel alle oefeningen tot het brevet, als ze zin heeft).
Maar het is het zeker waard als je alles ervoor over hebt!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Tsjechoslowaakse wolfhond nog eens itp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:47

Heerlijk wat een fotos. Maar ziet er wel idd erg kapot uit. Er lijkt toch iets niet helemaal recht te zitten.

Fijne honden alleen voor mij alleen helaas geen optie meer. Heb vroeger mijn handen vol gehad aan een kruising herder/wolf die via een markt als 4 weken oude pup bij mijn ouders terecht kwam. Voor ons een heerlijke hond voor vreemden totaal onbetrouwbaar en gevaarlijk. Hij is 12,5 geworden en is alleen heel gecontroleerd los geweest op plekken waar zeker geen andere honden waren. Was een dominante reu die alles groter dan een bepaalde maat bij voorkeur sloopte. Later is hij bij mij en mijn ex terecht gekomen.

Tuin idd hoog afgezet, veel beweging nodig. Pension alleen een kon hem baas, verder eigenlijk nergens. Alleen zijn kon mits goed afgezet en alles hoog in huis opgeborgen. Super maar verwacht geen normale huis tuin en keuken allemansvriend.