Dus ik ben erheen gegaan om eens kennis te maken en daar zat een ontzettend boze, chagrijnige egel te sissen op de bank; ik geloof dat ik z'n gezichtje nauwelijks heb gezien... de vorige eigenaar vertelde dat hij de laatste tijd niet zoveel aandacht meer kreeg (daarvoor deden ze hem tenslotte weg) en dat hij daarvoor een stuk tammer was, mij leek het wel een leuke uitdaging en bovendien had hij van wat ik kon zien 'n leuk snoetje (ik heb nu eenmaal een zwak voor roze neusjes...) dus een week later werd hij gebracht.
Ik zal er niet om liegen, het is niet altijd makkelijk geweest

Týr komt er zo goed als dagelijks uit en dan slaapt hij bij mij op schoot of rent hij rond in de kamer. Hij kan nog steeds wel een kleine brompot zijn af en toe maar verder is 't een erg nieuwsgierig en grappig mannetje (die het liefst alles steelt wat los en vast zit

Even kort wat info over witbuikegels (alsof het verhaal nog niet lang genoeg was): Týr is een Afrikaanse witbuikegel, dit is een soort die als huisdier gefokt is uit verschillende egelsoorten die oorspronkelijk uit Afrika komen. Het zijn solitaire, nachtactieve dieren. Hij is dus geen wilde egel en kan hier buiten ook niet overleven want hij heeft een verwarmd hok nodig, ze gaan niet in winterslaap (dat kan zelfs dodelijk zijn).
Ik krijg vaak de vraag of hij albino oid is, dat is hij niet - er zijn meer dan 90 verschillende kleuren erkend bij de witbuikegel en daarnaast zijn er ook patronen zoals pinto (bont). Týr draagt pinto en daarom heeft hij zoveel wit. Zijn bontpatroon zit daarnaast ook in zijn gezicht, vandaar het gebrek aan een masker en de roze neus (en 2 verschillende kleuren ogen). Zijn kleur is chocolate/grey, de 'standaard' kleur die er in normale vorm zo uit ziet.
De eerste dag bij mij. Zijn vorige eigenaren hadden iets te goed voor hem gezorgd

Jullie snappen vast ook wel dat dit de reden is dat ik hem vaak 'dikke prik aardappel' of iets in die trant noem.

Inmiddels is hij meer dan 200 gram afgevallen en zit hij op een gezond gewicht.
Hier had hij m'n fudge gestolen.... niet dat hij het opeet, dat maakt hem niet uit, als hij het maar kan afpakken van je

Een andere hobby, op je kleding kauwen

Z'n 2 verschillende oogjes
Dan nu de foto's van vandaag! Eerst nog even wakker worden (en doen alsof je erg gevaarlijk chagrijnig bent)

Maar na een paar seconden alweer afgeleid want er zijn zoveel geluiden en geurtjes....

Die natuurlijk uitgebreid onderzocht moeten worden

Tussendoor even snacken

En dit vind ik zo'n typisch Týr hoofd

En als laatste, voor het eerst z'n nieuwe hok (waar hij sinds deze week in zit) onderzoeken

Filmpje van toen ik hem net had en hij een van m'n sokken had gestolen