Izzy het witbuikegeltje

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GreaseMonkey

Izzy het witbuikegeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 11:26

Normaal ben ik niet zo van het starten van nieuwe topics (ik lees en reageer liever := ). Nu had ik echter een heel gegronde reden voor een nieuw topic, namelijk mijn egeltje Izzy <3
Izzy is een Witbuikegeltje, of eigenlijk moet ik zeggen, een gedomesticeerd egeltje. Witbuikegeltjes komen van oorsprong uit Afrika, en worden daar regelmatig als huisdier gehouden. Een paar decennia geleden werden de egeltjes ook populaire huisdieren in Noord-Amerika, en zijn er een heel aantal daarnaartoe verscheept. De egeltjes die daar aankwamen waren echter niet alleen witbuikegeltjes, maar ook Algerijnse egeltjes (een iets andere soort). De twee soorten werden onderling gekruist, en daar komen de 'witbuikegeltjes' dus vandaan die we tegenwoordig in Europa als huisdier houden. Niet meer volledig raszuiver dus, maar ze zijn er niet minder leuk om...

Izzy is 1,5 jaar oud, en leidt helaas aan Wobbly Hedgehog Syndrome. Dat betekent dat ze niet zo oud zal worden, maar zolang Izzy nog actief is, grapjes uithaalt en plezier heeft mag ze blijven.

Meet Izzy
Afbeelding

Mijn eigen Barbapappa
Afbeelding

Verstoppen
Afbeelding

Toch te nieuwsgierig om niet te kijken
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Izzy kan een prachtige kuif opzetten
Afbeelding

Afbeelding

Ze is beste maatjes met mijn katje Puma, ze slaapt graag onder haar bewaking
Afbeelding

Izzy aan het eten

Anya

Re: Izzy het witbuikegeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:17

ze is schattig

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:22

Wat een lief diertje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:24

Wat liefff! <3 Hoe hou je zo'n egeltje? In een konijnenhok ofzo?
Mijn konijntje heet ook Izzy! :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-01-14 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:41

Zo über schattig <3

claud01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:53

Ze is echt super schattig GM.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:54

Wat leuk <3
Mag ik vragen wat voor ras je kat is?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 13:35

Haha Molfre, tuurlijk mag dat! Puma is een Ebony (=de kleur) Oosters Korthaar.
Afbeelding

Mocht je op zoek zijn dan kan ik je dit ras absoluut aanraden (ik ben natuurlijk wel een beetje bevooroordeeld)
Maar ik waarschuw je wel vast...:
Afbeelding

Witbuikegeltjes kun je in een terrarium houden, of in zo'n caviakooi (dunabak). Belangrijk is dat de temperatuur niet te laag is, dus een warmtelamp of een warmtematje is wel noodzakelijk. Ik heb Izzy in een terrarium met zowel een warmtelamp, als een warmtematje. Als het een dan stuk gaat weet ik zeker dat het andere het nog doen :)
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 24-01-14 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:39

ze is schattig...maar vind het toch altijd een beetje zielig, zulke "wilde"dieren in een gedomestificeerde omgeving...maar ja..dat vind ik ook van slangen en dies meer.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 13:49

IHN schreef:
ze is schattig...maar vind het toch altijd een beetje zielig, zulke "wilde"dieren in een gedomestificeerde omgeving...maar ja..dat vind ik ook van slangen en dies meer.

Gedomesticeerd bedoel je IHN? Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik vraag me af of je wel eens een witbuikegeltje IRL hebt meegemaakt? Ze hebben er in ieder geval overduidelijk geen last van om in gevangenschap te leven := ze floreren zeg maar flink := . Overigens zijn de witbuikegels die we in gevangenschap houden al gedomesticeerd te noemen (Ze voldoen grotendeels aan de 6 criteria volgens de stelling van Diamond).

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:09

Ze is echt heel schattig ! geef haar een knuffel van mij.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:14

haha, ja...dat bedoelde ik...struikelde een beetje over die fifi's :).
Ok, nou ja..echt veel verstand heb ik er niet van...ik zie ze alleen liever in hun natuurlijke omgeving en vraag me altijd af hoe je meet of ze er geen last van hebben...ik bedoel...een paard in een stal die niet anders gewend is zal het er ook mee doen....totdat hij een weiland krijgt, zeg maar. Maar wil verder ook je topic niet vervuilen, hoor. Want leuk is ie zeker wel! En slecht heeft ie het zo te zien ook niet :).

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 14:35

Zie ik niet als vervuiling hoor IHN :)
En wat dat meten betreft, tja, dat verschilt een beetje of je het hebt over de diersoort in het algemeen, of over één individu. Maar gezien je reactie blijf ik even bij de diersoort in het algemeen, en dan kun je zeggen dat er meerdere factoren zijn die 'houdbaarheid' aantonen: laag stresslevel, voldoende activiteit, bereiken (over overschrijden) van de leeftijd die ze in het wild ook bereiken, voortplanten in gevangenschap enz... allemaal tekenen dat ze het prima doen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:41

Wat schattig! Wel erg van dat Wobbly Hedgehog Syndrome, heb gelezen dat het net als ms is.
Hopelijk kan ze nog lang genieten.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:42

Wat een snoepie <3

Wat voor syndroom heeft hij als ik het vragen mag?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:57

amber15 schreef:
Wat een snoepie <3

Wat voor syndroom heeft hij als ik het vragen mag?

Citaat:
WHS (Wobbly Hedgehog Sydrome)

Dit is een neurologische aandoening waarvan de oorzaak nog onbekend is. Men denkt dat het een genetische ziekte is; het beste is dan ook om alleen met egels te fokken waarbij er geen WHS in de lijn voorkomt.
Sommige symptomen lijken op die van MS (multiple sclerose) in mensen. Er is momenteel (nog) geen genezing voor deze aandoening. De ziekte ontwikkeld zich langzaam en leidt uiteindelijk tot verlamming. Meestal worden de achterpoten als eerst getroffen; ze worden zwak en de egel kan wankelend gaan lopen of zelfs zijn achterpoten achter zich aan slepen. De symptomen ontwikkelen zich langzaam; als een egel plotseling wankelend loopt is dit vaker te wijten aan iets anders, vaak een te lage temperatuur.
WHS toont zich meestal in oudere egels (vanaf twee jaar oud). WHS betekend niet altijd direct het einde; veel egels met WHS hebben toch nog een behoorlijke tijd kunnen leven in aangepaste omstandigheden voor hun gezondheid echt te sterk achteruit ging.

bron: http://witbuikegel.webklik.nl/page/ziektes

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:08

Ze is wel echt heel erg leuk :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:25

Wat een lief snoetje heeft ze toch. :+: Hoop echt dat mocht ze WHS hebben het nog even goed blijft gaan.

Deze dieren worden al langere tijd in gevangenschap gefokt en zijn een mix van meerdere soorten dus het is niet zo dat er zomaar een wilde egel ergens vandaan wordt geplukt oid. Natuurlijk is het geen paard wat al duizenden jaren gedomesticeerd is maar het zijn dus geen echte wilde egels, zo heb je inmiddels ook 91 verschillende kleurslagen en er zijn zelfs bonte egels.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:27

Ahhh, wat lief!

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:51

GreaseMonkey schreef:
Zie ik niet als vervuiling hoor IHN :)
En wat dat meten betreft, tja, dat verschilt een beetje of je het hebt over de diersoort in het algemeen, of over één individu. Maar gezien je reactie blijf ik even bij de diersoort in het algemeen, en dan kun je zeggen dat er meerdere factoren zijn die 'houdbaarheid' aantonen: laag stresslevel, voldoende activiteit, bereiken (over overschrijden) van de leeftijd die ze in het wild ook bereiken, voortplanten in gevangenschap enz... allemaal tekenen dat ze het prima doen.

Dank je wel voor je heldere uitleg!