Tam konijn gevonden en wat doe je dan.......?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 00:26

Als ik jou was zou ik niet wachten tot vrijdag met hooi halen. Voor een konijn is hooi van groot belang. Als hij darmproblemen krijgt (en die kans is vrij groot als hij geen hooi kan eten) redt hij het misschien niet eens tot vrijdag. Zie je echt geen andere oplossing? Wel goed van je dat je je zo over hem ontfermt.
Laatst bijgewerkt door goeroe op 02-05-13 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Tam konijn gevonden en wat doe je dan.......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 00:27

Ik werk morgen echt heel de dag, daarna heb ik een afspraak en mijn ouders werken ook. Dus nee, ik heb echt niet eerder de tijd.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 00:28

Dan kun je misschien toch beter de dierenambulance bellen om hem naar een opvang te laten brengen. Ik wil niet vervelend doen, maar hooi is van levensbelang voor een konijn.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 00:29

Stro is ook vezels.
Veel groente geven. Gras knippen.
En vrijdag lekker flink hooi!

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 00:37

Bedankt voor het meedenken Goeroe. Maar volgens mij is dat ietwat overdreven.
Heb even zitten speuren op internet, en lees dat het belangrijk is voor konijnen. Maar lees ook dat veel konijnen geen hooi eten en nog steeds leven.

Hij heeft een stukje brood gehad, stukje appel en hij heeft ook brokjes. Knaagt af en toe wat aan het hooi (speciaal voor konijnen), dus ik denk dat 'ie het wel zal uithouden tot vrijdag. Tot nu toe doet 'ie het prima en heeft al zeker 3 dagen geen hooi gehad. :)

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 00:43

Goed dat je je inleest. Zelf zou ik het niet aandurven, zo lang zonder hooi, maar misschien ben ik inderdaad overbezorgd. In elk geval wens ik jou en het konijn het beste toe. :)

Anoniem

Re: Tam konijn gevonden en wat doe je dan.......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 00:51

Mijn konijnen zijn ook oud geworden zonder hooi. Hebben leeftijd van 12 en 13 jaar behaald.

Huidige konijnen hebben wel hooi. Alleen eten het nauwelijks. Ze knabbelen liever op stro :+ En hebben ook hele dag biks tot hun beschikking. Want als ik dat ook nog eens ga afmeten, dan heb ik ze zo graatmager. En nu zitten ze prima op gewicht.

CastaMickey

Berichten: 7261
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 00:58

AAhw <3

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 01:02

Gelukkig maar! Stelt me weer een beetje gerust, haha :+

Ik heb vroeger ook wel een konijn gehad, maar kan me eigenlijk niet herinneren dat ik die hooi moest geven van m'n moeder. :=

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Tam konijn gevonden en wat doe je dan.......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 01:31

Hee! Je hebt hem gevonden! Ik was hem al kwijt! Arme schat! Wanneer kom je hem brengen?! <3

Grapje natuurlijk. Wat een poeperd zeg! Em hooi is belangrijk, maar wat denk je dat ze in het "wild" eten? Geen hooi in ieder geval!

Ook niet teveel appels enzo geven hoor. Slecht voor zijn tandjes, en spijsvertering. Sla is te nat. Ik hoop niet dat er nu een heel klein meisje niet kan slapen omdat nijntje weggelopen is. Wat ik wel hoop is dat hij is weggelopen van zijn lot als Kerstkonijn en hij lekker bij jou kan/mag blijven!

(ik heb nog wel een kooi voor je! :j )

Oeska

Berichten: 1799
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 01:40

Grappig dat ik dit topic vind, zo ben ik ooit aan mijn eerste konijn gekomen!

Ook aan komen lopen, hartstikke tam.
Stad en land afgezocht naar de eigenaar (goed, ik had toen nog geen internet dus dat kon niet maar verder vanalles geprobeerd)
Ik mocht zelfs gratis in het gemeente-nieuws-blaadje een advertentie zetten dat ik een konijn gevonden had, was ik als kind natuurlijk heel trots op.
Maar nooit heeft iemand zich gemeld -O-

Dus het oude hondenhok omgebouwd (jij een bench... herkenbaar dit) en konijnlief heeft nog jaren gelukkig bij ons geleefd.
Nadat hij gestorven is, kreeg ik van een fokker aan het einde van de straat zelfs gratis 2 babynijnen, hij vond het zo zielig dat ik er geen meer had.

Dus hoezeer je ook je best doet de eigenaar te vinden, als het uiteindelijk echt nergens toe leidt, heeft nijn-lief een leuk plekje gevonden :D
(en het is nog een mooie ook. Ik hou van hangoren)
En ik hoop ook van harte dat er geen meisje ergens om haar konijntje aan het huilen is. Een van mijn nijnen is ook ooit ontsnapt, wat een verdriet had ik daar om zeg. (oké, hij is binnen een uur weer gevonden dankzij broer en moeder die in de stromende regen bedachten om eens onder de auto te kijken, daar zat ie gewoon lekker te schuilen. Maar toch. Dat uur was heel erg lang voor kleine ik!)

DJZ

Berichten: 3116
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Tam konijn gevonden en wat doe je dan.......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 02:23

Wat een leuk konijn :) Goed dat je je informeert over het houden van konijnen :)
Zo heb ik er ook een paar jaar geleden 1 gevonden, toen ik van mijn werk gefietst kwam. Is een heel lief konijn, ook erg sociaal :)

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 02:59

Hoi wat een mooi konijn, ik heb er zelf een keer een gevangen , een zwarte die hadden ze bij de kinderboerderij losgelaten in de struiken en ze kon hem niet vangen, dat vond ik zielig dus gewapend met een wortel naar konijn klein gemaakt en gelokt met wortel en hem in zn kladden gegrepen welgeteld in 3 minuten dus die was overduidelijk ook tam.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:55

Percy schreef:
Leuk, zo kom ik ook aan mijn konijnen :D Zorg wel dat, als je hem houdt, hij een vriendin krijgt na castratie want konijnen leven niet graag alleen. Mijn vorige vondeling was een Nederlands hangoordwerg, net als die van jou alleen dan bruin zoals die horen te zijn. Helaas is hij niet meer, nadeel van een gevonden konijn is dat de leeftijd altijd onbekend blijft.
Maar nu is er weer een vondeling en die gaat het nieuwe vriendinnetje van het alleen gebleven vrouwtje worden.

Succes met jouw konijn!

Ik wil deze post toch weer even omhoog halen. Ben het hier helemaal mee eens namelijk en lees toch weer reacties over mensen met 1 konijn.
Wel een superleuk konijn TS! Hij lijkt ook wel op z'n gemak zo, ondanks dat je 'm nog maar net hebt.

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Tam konijn gevonden en wat doe je dan.......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 10:26

Hmm. Ik wilde net zijn water verversen. Dus met m'n hand in de kooi, komt 'ie op m'n hand afgestormt. Weet niet of het een aanval was, want hij beet verder niet. Of dat het wat anders was...

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Tam konijn gevonden en wat doe je dan.......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:31

Voelt 'ie zich toch minder op z'n gemak dan leek op de foto's... Wel vervelend.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:31

Wij hebben ook eens een tam konijn gevonden. Hebben we naar de plaatselijke knaagdierenopvang gebracht! Mocht iemand 'm toch nog zoeken, dan is er nog kans dat ze 'm op die manier vinden. Mocht je 'm willen houden, kun je altijd zeggen dat jij de eerste keus wilt hebben als zijn eigenaar niet op komt dagen!

Simyo
Berichten: 387
Geregistreerd: 27-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:32

Wij hadden ook konijnen, die zaten in de zomer 24/7 in een ren op het gras en alleen met flinke regen naar binnen maar als het een maand mooi weer was en ze niet naar binnen gingen dan kregen ze een maand geen hooi. Konijnen zijn stuk voor stuk oud geworden, dus van dat hooi zal best mee vallen.

roxiie

Berichten: 7829
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:39

Fee_ schreef:
Hmm. Ik wilde net zijn water verversen. Dus met m'n hand in de kooi, komt 'ie op m'n hand afgestormt. Weet niet of het een aanval was, want hij beet verder niet. Of dat het wat anders was...


Zo reageren konijnen vaker als je (onverwachts) in hun terretorium komt..

K heb hier sinds 2 jaar ook een gevonden tam konijn zitten, is gedumpt bij de boerderij.. Asiel was geen optie.. Dus die woont nu gezellig samen met mn andere nijnen.

Over hooi, k heb hier ook een zitten die geen hooi eet.. En aangezien die inmiddels 9 is, redt jou nijnie t echt wel tot vrijdag zonder hooi..

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:45

Ik vind het toch wat vreemd dat veel mensen blijkbaar zo gemakkelijk denken over hooi. Ik ben benieuwd hoe mensen zouden reageren als ik op Bokt zou vertellen dat het hooi voor mijn paard op is, maar dat hij het vast wel een paar dagen redt op stro, biks en oud brood. Voor een konijn is hooi nog belangrijker dan voor een paard. Dat er mensen zijn die een konijn kennen die oud geworden is zonder hooi zegt mij net zoveel als mensen die een kettingroker kennen die 100 jaar is geworden. Natuurlijk komt dat voor, maar het komt vaker voor dat het verkeerd afloopt. Vraag maar eens aan een dierenarts hoe vaak er konijnen uit hun lijden moeten worden verlost door darmproblemen die niet zouden zijn ontstaan als het konijn voldoende hooi had kunnen eten. En neem van mij aan dat dat een bijzonder akelige dood is. Het verschil is dat een roker er zelf voor kiest en een konijn van jou afhankelijk is. Kortom, heb je een konijn, zorg dan voor hooi.

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 10:45

Bij mijn broer deed hij het ook, maar die dijnste niet terug. Daarna even geaaid op z'n koppie, voorzichtig. En toen stond 'ie op z'n achterpoten en wilde 'm grijpen. Verder niet gebeten of zo.

Maar hij heeft weer voer en water dus hij overleefd het wel!

Edit: ik zeg niet dat ik geen hooi haal. Maar dat ik het niet eerder kan halen dan vrijdag. Ik heb ook gewoon een fulltime baan waar ik aanwezig moet zijn. Maar goed, hij overleefd het heus tot morgen en dan krijgt hij elke dag een pluk hooi.
Laatst bijgewerkt door Fee_ op 02-05-13 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:49

goeroe schreef:
Ik vind het toch wat vreemd dat veel mensen blijkbaar zo gemakkelijk denken over hooi. Ik ben benieuwd hoe mensen zouden reageren als ik op Bokt zou vertellen dat het hooi voor mijn paard op is, maar dat hij het vast wel een paar dagen redt op stro, biks en oud brood. Voor een konijn is hooi nog belangrijker dan voor een paard. Dat er mensen zijn die een konijn kennen die oud geworden is zonder hooi zegt mij net zoveel als mensen die een kettingroker kennen die 100 jaar is geworden. Natuurlijk komt dat voor, maar het komt vaker voor dat het verkeerd afloopt. Vraag maar eens aan een dierenarts hoe vaak er konijnen uit hun lijden moeten worden verlost door darmproblemen die niet zouden zijn ontstaan als het konijn voldoende hooi had kunnen eten. En neem van mij aan dat dat een bijzonder akelige dood is. Het verschil is dat een roker er zelf voor kiest en een konijn van jou afhankelijk is. Kortom, heb je een konijn, zorg dan voor hooi.

Onze shetlander kreeg ook nauwelijks hooi. Die liep hele dag op land.

Daarbij eten mijn konijnen sowieso nauwelijks hooi. Die knabbelen liever op stro. En zoals ik al zei heb ik de hele dag door biks staan. Als ik dat niet heb, dan zijn ze zo grootmager. Daarbij liggen er ook veel wilgentakken, waar ze ook graag op knabbelen.

Princesj

Berichten: 4550
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Tam konijn gevonden en wat doe je dan.......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:57

Mijn konijn komt ook altijd op mij afgestormd, die komt knuffels halen! Zolang ze niet gromen of graaien met de voorpoten is het niet aanvallend. Probeer ook of hij naar jouw hand wilt komen, in plaats van dat je naar hem toe gaat (dus even paaien met wat lekkers).

Ehona

Berichten: 2950
Geregistreerd: 09-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:58

Wat een supermooi konijn!! Even over dat aanvallen; waarschijnlijk is het een soort van voernijd. Je moet het echt gelijk de kop indrukken, want anders gaat hij straks wel bijten en dat is niet de bedoeling. Wat je het beste op zo'n moment kan doen is hem bij zijn nekvel grijpen en plat tegen de grond duwen (niet te hard maar ook niet liefjes). Dat doen mamakonijnen namelijk bij hun kinders om ze op te voeden :) En anders kun je ook "au" gillen (niet schreeuwen, maar hoog toontje!) of in je handen klappen.

Minicursus konijn opvoeden :+

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37276
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Tam konijn gevonden en wat doe je dan.......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:03

Wat een mooi getekend konijn zeg. En echt heel erg tam.

Ook hier rond hemelvaart langer geleden een zelfde ras gevonden, een vrouwtje in isabel kleur. Die kwam ik met honden uitlaten tegen op de dijk. Die is na melding bij de dierenambulance hier gebleven en heeft er later een vriendje bij gekregen.