Puppy alarm, wees gewaarschuwd, zeer hoog "aahhhh-gehalte"!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19583
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Puppy alarm, wees gewaarschuwd, zeer hoog "aahhhh-gehalte"!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 09:12

Tis echt een kreukelientje/wrinkeltje ja hihi. Het gaan nog zeker 6 lange weken worden voordat het zover is!

speurneusc

Berichten: 5388
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:07

ja bij paarden werkt dat nu eenmaal iets anders dan bij honden, alhoewel ik ook geen veulen zou aanschaffen wanneer ie een paar dagen oud is voor een bepaald doel...

STEL ff gedacht: nu dat jij een beetje verlegen bent, kwa karakter zouden we je ene watje kunnen noemen, geen leider, niet dominant en je krijgt een hondje dat juist zelf dominant is, haantje de voorste en heel sterk en met de puber tijd wordt dat nog ff een tikkie erger, dan krijg je vast een probleem... (niet voor nix zitten de meeste jonge honden met een maand of 9 in het asiel, de klik was er voor die tijd al niet maar was nog te beheersen tot de pubertijd)

een anders stel heeft een ander hond, stel is actief, doen veel aan sport zijn fanatiek willen altijd met van alles winnen en zijn vrij dominant aanwezig, en die hebben een hondje dat nergens zin in heeft, al schrikt als het stel met elkaar een beetje luidruchtig aan stoeien is, kruipt liever in zijn mand/bench... ook dit hondje zal een teleurstelling voor zijn baasjes zijn...

dit had dus voorkomen kunnen worden door de pups te observeren, karakter in te schatten en de pups dus kwa karakter te plaatsen bij het type baasje dat dus met dat karakter door 1 deur kan. (komen er ook minder honden in het asiel en in de herplaatsing)

en zeker met een robust type als de doggen, kan dit soms heeeeel fout aflopen

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:08

Leorah schreef:
Ik zie niet wat er gek aan is. Eerlijk gezegd ken ik ook bijna niet anders dan dat de toekomstige eigenaren de keuze maken welke pup ze graag willen. Als je een veulen fokt bij je paard weet je toch ook niet van te voren wat voor karakter deze krijgt en pas je je daar toch ook op aan? Wij hebben voor deze pup gekozen en zullen haar met open armen ontvangen. Karakter van het ras past bij wat we zoeken en de rest ligt toch voor een groot deel in de opvoeding.


nou om deze reden(en) als de toekomstige eigenaar een keuze maakt vind ik niet zo erg (al laat ik het niet geheel aan hun over) maar met 2 weken zie je nog helemaal niks qua karakter.. als ik een gezin op de lijst heb die met 2 weken zou kiezen en dat blijkt het meest dominante hondje te zijn... nou sorry maar die plaats ik dus never niet bij kleine kinderen
jij koopt ook een ras wat groot en sterk is dan is het toch logisch dat je ook naar karakter kijkt?
nee bij een veulen weet je dat van te voren ook niet, maar als het je niet aanstaat verkoop je je paard toch gewoon? daar zit je niet mee opgescheept tot hij 25 is terwijl je hem niet leuk vind..

karakter ligt niet geheel in de opvoeding.. ik heb nl 2 heel verschillende beaucerons, ik hou van ze allebei even veel en ze luisteren perfect maar 2 heel eigen persoonlijkheden

edit: amen speurneus

Muronia

Berichten: 19583
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Puppy alarm, wees gewaarschuwd, zeer hoog "aahhhh-gehalte"!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 10:33

speurneus en essiesilly... ik mag toch aannemen dat je voordat je voor een bepaald ras kiest, bedenkt of je zelf geschikt bent voor dit ras?

Ik vind dit een beetje een zinloze discussie worden. Wij hebben gekozen voor een bordeauxdog, dus hebben we ons verdiept in de algemene karaktertrekken van een bordeauxdog. Dat ieder dier op zich natuurlijk nog van karakter verschilt dat is logisch, maar de algemene lijnen kun je rustig aanhouden en je stelt jezelf in op je hond wanneer hij of zij er daadwerkelijk straks is.

Dan pas leer je de hond goed kennen en vanaf dat moment ook groei je naar elkaar toe. Natuurlijk kun je zo'n kleintje niet op karakter kiezen, maar ik ben van mening dat je toch naar elkaar toe moet groeien. Een klik op het eerste gezicht geloof ik sowieso niet in.

Met een veulen, bedoelde ik trouwens niet een veulen kopen, maar een veulen fokken voor eigen gebruik. Dan weet je ook niet van te voren hoe het karakter gaat worden, maar daar stel je je op in (tenminste ik wel).

Prima dat jullie het zo doen, maar wij doen het nu zo en wat er fout is of wat niet staat denk ik niet ter discussie.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:45

nou ik fok en paarden en nu een nest beaucerons.. en alle 8 hondjes zijn anders van karakter hoor.. ze hebben straks een aantal dingen gemeen, zo zijn het werkhonden die bezig gehouden moeten worden maar bijv rood is een heeeeel ander hondje dan roze, ook al zijn ze hetzelfde ras! een ras beschrijving beschrijft toch niet iedere hond?
algemene lijnen kunnen zo uit elkaar liggen dat het maar weinig op elkaar lijkt hoor

een klik op het eerste gezicht niet nee en daarom moet je ook door de weken heen kijken welke het beste bij je past qua karakter ;)

veulen fokken voor eigen gebruik doe ik ook al jaren, daar kan je qua karakter niks van zeggen soms krijgen ze meer het karakter van moeder soms meer van vader en soms geen van beide. niet ieder veulen wat ik fok past bij mij als 3 jarige hoor, ja die verkoop ik maar dat doe je niet met een hond daarom vind ik het belangrijk om een hond te kiezen op karakter wat bij je past zodat je niet steeds maar met een hard hoofd zit pfff MOET ik weer hard trainen om het de hond en mij leuk te maken

Muronia

Berichten: 19583
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Puppy alarm, wees gewaarschuwd, zeer hoog "aahhhh-gehalte"!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 11:35

Maar wie zegt dan dat de hond niet bij ons gaat passen? Ik fok zelf ook al lang met paarden dus ik ben op dat gebied zeker geen leek. We hebben ook meerdere honden gehad en ik vind het prima als jullie het zo doen, maar ik heb nooit problemen gehad zoals wij het doen dus waarom is het dan fout????

Muronia

Berichten: 19583
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Puppy alarm, wees gewaarschuwd, zeer hoog "aahhhh-gehalte"!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 21:53

kleine foto-update! Inmiddels is ons pupseltje al bijna 4 weken oud en weegt ze 2 kg!

Het wormpje is nu echt een klein hondje geworden!

Afbeelding

en ze begint al wat te spelen

Afbeelding

25 april ga ik voor de tweede keer bij haar kijken, ik kan niet wachten tot het zover is :D

LhinnOlijf
Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:53

Leorah schreef:
Maar wie zegt dan dat de hond niet bij ons gaat passen? Ik fok zelf ook al lang met paarden dus ik ben op dat gebied zeker geen leek. We hebben ook meerdere honden gehad en ik vind het prima als jullie het zo doen, maar ik heb nooit problemen gehad zoals wij het doen dus waarom is het dan fout????


Jullie keuze of die van der fokker in kwestie is niet 'fout', maar vele zullen niet voor deze manier van pups toewijzen kiezen ;)
Nu krijg ik, en waarschijnlijk meerdere, het idee dat je haar hebt uitgekozen op exterieur ipv karakter en alles er om heen.

Zelf ben ik van mening dat je al vroeg bij de fokker/ fokster kan aangeven welke pup jullie voorkeur heeft + 'eisen' aan de toekomstige pup. Met 'eisen' bedoel ik de punten die voor jullie belangrijk zijn, bijvoorbeeld een actieve hond omdat jullie graag wandelen of juist een onderdanige/ stoere hond omdat jullie een bepaalde hondensport willen beoefenen ;)
Vaak kan je al in het nest zien hoe het hondje van je voorkeur zich gedraagt en kan je dan alsnog kiezen voor een andere pup, mocht deze jullie qua karaktertrekjes niet voor de volle 100% aanstaan?

Persoonlijk vind ik het fijn als de fokker meedenkt qua karakter, aangezien het wel om een maatje gaat voor de komende 12 jaar :)

Muronia

Berichten: 19583
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Puppy alarm, wees gewaarschuwd, zeer hoog "aahhhh-gehalte"!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 21:51

Lhinnolijf ik begrijp je wel hoor. En dat is natuurlijk ook wel zo, dat ontken ik zeker niet. Volgende week donderdag gaan we weer naar haar toe en dan kunnen we ook een beetje echt kennis maken. Ze beginnen nu ook al wat te spelen e.d.

Deze wou ik jullie niet onthouden, zo schattig (kreeg hem net binnen)

Afbeelding

LhinnOlijf
Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-01-13

Re: Puppy alarm, wees gewaarschuwd, zeer hoog "aahhhh-gehalte"!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 01:00

Pretbekkie :+

Muronia

Berichten: 19583
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Puppy alarm, wees gewaarschuwd, zeer hoog "aahhhh-gehalte"!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 22:38

Het was weer een lange reis maar zo ontzettend de moeite waard! Mila (dat wordt haar naam) is een onwijs dottig, zachtaardig en aanhalig pupje. Niet brutaal, maar ook niet bang. We hebben natuurlijk weer wat foto's gemaakt en wat wordt ze snel groter zeg! Het is nu al een heel hondje! Volgende week wordt ze gechipt en weer geënt en dan is het nog een paar weekjes voor we haar mogen halen. Volgende maand rond deze tijd is ze hier!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: Puppy alarm, wees gewaarschuwd, zeer hoog "aahhhh-gehalte"!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 22:43

Wat een gezeur hier zeg.. Opvoeding is de belangrijkste rol qua karakter via sturing. Ik ben ook gruwelijk eigenwijs maar als ik niet gekort was door m'n ouders leefde ik een wereld van 'ikke'. Dus ja opvoeding..

@ts, wat een prachtige puppy, ik ben benieuwd hoe ze gaat groeien :D

Muronia

Berichten: 19583
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Puppy alarm, wees gewaarschuwd, zeer hoog "aahhhh-gehalte"!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 22:47

Dank je Jolandaa_ !!

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 22:48

Wat een leuke pup joh, dat je veel plezier in de toekomst mee mag hebben. :) wij hebben op dit moment een bordeaux dog pup van 10 weken oud. :) echt een flinke mup al 15kg. :') pas maar op met dat gekwijl hoor, voor je het weet heb je plaksel op het plafond en tegen de muur, hadden wij namelijk met onze vorige bordeaux dog. :')

Muronia

Berichten: 19583
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Puppy alarm, wees gewaarschuwd, zeer hoog "aahhhh-gehalte"!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 22:49

hahahaha! Ja, dat wordt dus uitkijken dat we er niet te veel in trappen met die mooie ogen van ze :D

Orange_peach
Berichten: 1121
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 00:10

Jolandaa_ schreef:
Wat een gezeur hier zeg.. Opvoeding is de belangrijkste rol qua karakter via sturing. Ik ben ook gruwelijk eigenwijs maar als ik niet gekort was door m'n ouders leefde ik een wereld van 'ikke'. Dus ja opvoeding..


Paarden of mensen kan je echt niet vergelijken met honden hoor ... wij hadden 2 pups uit dezelfde nest, zelfde opvoeding dus ook gekregen en toch zijn het 2 totaaaaaaal verschillende types honden hoor!!
Het is inderdaad jullie keuze om het op deze manier te regelen, ik duim dat dit hondje voor de volle 100% bij jullie zal blijken te passen eens ze bij jullie is en vooral: geniet van haar! De puppy - tijd vliegt voorbij (al besef je dat jammer genoeg meestal pas achteraf dat ze al groot zijn) <3

Muronia

Berichten: 19583
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 23:03

Alles is nu uitgestald, de bench staat klaar, de voerbakken, de speeltjes, de brokjes, riempmje, de puppycursus is alvast aangemeld, huis is puppyproof gemaakt, morgen is het zover!!!! Dan mogen we haar ophalen!! ZOOWWWW zenuwachtig nu :D :o %)

annepaardoes

Berichten: 7157
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Puppy alarm, wees gewaarschuwd, zeer hoog "aahhhh-gehalte"!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:28

Wat leuk. Heel veel plezier met je pup! Het is een schatje.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Puppy alarm, wees gewaarschuwd, zeer hoog "aahhhh-gehalte"!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:30

Spannend. :D

Ben benieuwd naar de foto's. ^^

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Puppy alarm, wees gewaarschuwd, zeer hoog "aahhhh-gehalte"!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:44

Zo raar is het trouwens helemaal niet hoor. Er zijn heel wat erkende fokkers die pas als de pups minimaal 6 weken zijn kijken welke pup voor wie wel en wie niet geschikt is.
Maar de echte dominante haal je er al wel vrij vroeg tussen uit.

Maar ik vind BD echt super, zeker als ze klein zijn!
En deels heb je het kwijlen ook zelf in de hand hoor. Wij hebben al heel wat jaren boxers maar geen eentje die hier ooit heeft gekwijld. Vreemde die bij ons in huis komen zijn verbaast dat ze niet kwijlen.....

Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:45

Wat leuk! Veel plezier met haar :)