Avonturen van onze steenuilen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
willemlover

Berichten: 1566
Geregistreerd: 18-08-07

Re: Avonturen van onze steenuilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:56

Wat bijzonder!
Ik ga je volgen :)

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 11:10

ponies schreef:
Wat een hardstikke leuk topic.

Ik ben zelf al wat jaren actief in de werkgroep steenuilen en heb ook steenuilen en kerkuilen bij de boerderij.
Zo te lezen weet je er al heel wat van. Goede kans dat jullie uilskuikens krijgen dit jaar.

Wat ik je nog kan aanraden (maar wellicht heb je hier al aan gedacht) is als je grote watertonnen hebt
voor b.v. de paarden in het land dat je een plank in het water legt. Verdrinking in waterbakken is een veel
voorkomende doodsoorzaak bij uilen. Met een plank kunnen ze vaak met de klauwtjes erop komen en voor
de paarden maakt het niets uit met drinken. Iets anders is dat je aan de onderkant van de boom met nestkast
wat takken met bladeren legt als er weinig aan de voet van de stam groeit. Mochten de jonge uiltjes (Takkelingen)
nu uit de boom vallen omdat ze nog niet zo goed kunnen vliegen dan liggen ze beter beschut voor katten etc.

Heel veel plezier van de uiltjes.


Bedankt voor de tip over de takken. :) Gelukkig zijn er geen katten in de buurt. De hond kan daar ook niet komen. Maar je weet nooit wat voor roofdieren er wel bij kunnen.
Van de waterbakken wist ik al. Er staat één waterbak in het land bij de paarden, maar die is alleen voor de winterdagen. Als de nachtvorst wegblijft, sluiten de automatische drinkbak in het land weer aan. En dat zal lang voor de jongen er zijn gebeuren. Dus geen verdrinkingsgevaar.
De boom van de uilen staat wel pal naast de grote mestsilo die open is van de bovenkant. Mijn vader gaat daar gaas over spannen, zodat ze daar ook niet in kunnen vallen.

15-3-2011
De kauwen hebben het hok in beslag genomen. -O- :\ Ze zijn de hele ochtend al bezig met grote takken in het hok te slepen. En we weten dat als er grote takken in liggen, de uilen er weg uit blijven omdat ze hier niets aan hebben. uilen-kauwen: 3-1. -O- We zijn van plan de grote takken uit het nest te halen en toch actie te ondernemen om de kauwen te verjagen. De uilen zijn gisteren nog wel in het hok geweest.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Avonturen van onze steenuilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:30

Oh nee wat poedersuiker zeg!
Hopelijk lukt het die rotkauwen weg te krijgen, steenuiltjes zijn belangerijker om in stand te houden! ;)

Ragebol1977

Berichten: 2530
Geregistreerd: 09-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:43

Wat ontzettend leuk. Bij ons zit ook een paartje.

Ik heb toen we hier net woonden een week lang in de tuin naar kitten gezocht.
Ik hoorde midden in de nacht gemiauw. Ik eerst met een aansteker naar buiten, zoeken en niets vinden.
De dag erop een zaklamp gekocht en de volgende nacht en de nachten daarop ook gezocht.
Ik werd er helemaal kriegel van, dat er misschien wel verwilderde kittens in mijn tuin lagen.

Tot ik me opeens realiseerde dat het geluid niet van de grond uit de bosjes kwam, maar van boven.
En ja hoor Steenuiltjes.
Vorige maand hadden ze me weer tuk tijdens het lopen met de honden.
Liep ik alweer in de bosjes te zoeken naar een kat (ja je kent het wel, jonge katten aan een drukke straat, ik zag alweer verkeersslachtoffers voor me). Toen ik met mijn hoofd uit de bosjes kwam , zag ik hem net wegvliegen.

Enfin, dit zijn onze uiltjes, ze nestelen bij ons trouwens in een holle boom en hebben vorig jaar 2 pullen grootgenracht.

Afbeelding

Afbeelding
pulletje

Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49221
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Avonturen van onze steenuilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:40

Ik hoorde gisteren het steenuiltje bij ons ook weer.
Ook al een keer een stelletje gezien, en het plan is om hier binnenkort ook een nestkast te gaan hangen.

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (België)

Re: Avonturen van onze steenuilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:06

Wat een mooi topic.

Jammer om te laatste update te lezen. Zou zonde zijn als de uilen er niet meer kunnen wonen. Hopelijk lukt de 'reddingsactie'.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re: Avonturen van onze steenuilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:13

Wat leuk zeg! ik ga je topic volgen :)

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:46

Hoop dat je de kauwen weg krijgt.
Ik vind het helemaal geweldig, je topic en alles wat jullie voor deze uiltjes willen doen.
Petje af.

bluezarka

Berichten: 142
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: way up north!!

Re: Avonturen van onze steenuilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:11

Wat leuk dat je ons wilt laten meegenieten van deze mooie uiltjes!
Heel jammer dat de kauwen de 'woning' hebben gekraakt. Hoop dat de uilen weer terugkomen zodra jullie de grove takken hebben weggehaalt...
Succes!

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Avonturen van onze steenuilen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 20:18

@Ragebol1977: Wat leuk! En leuke foto's ook! Ja, ik heb op beleefdelente ook het geluid gehoord dat de uiltjes maken. Idd, net een kat. Ik heb ze zelf bij ons nog niet gehoord, want ze maken vooral in het donker geluid en dan ben ik niet op de boerderij. ;)

15-3-2011 *update*
Ik heb de uiltjes wel gezien vandaag. Maar alleen een keer overvliegen en tijdens het paardrijden zat hij even op het dak van de stal. Een stuk uit de buurt van de kast.

Toen mijn vader vandaag thuiskwam heeft hij gelijk actie ondernomen. Hij heeft de takken allemaal uit het nest gehaald, meer strooisel erin (moet 5 cm liggen en dat lag er niet). En een bel erin gehangen die op afstand te bedienen is. We willen dan bellen vanuit huis als we zien dat er kauwen in het hok zitten (uiteraard als de uilen wel uit de buurt zijn). Het is een gok, want misschien dat de uiltjes ook afschikken van deze verandering in het hok, maar als we dit niet doen, zouden de kauwen sowieso de kast in beslag nemen.

Het uiltje zat eind van de middag wel weer in de boom. Nu even afwachten of ze weer het hok ingaan.

Mars

Berichten: 33284
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Avonturen van onze steenuilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:36

Goed dat jullie meteen actie ondernomen hebben,
ik duim ervoor dat de uiltjes weer lekker hun huisje innemen.

Ragebol1977

Berichten: 2530
Geregistreerd: 09-11-07

Re: Avonturen van onze steenuilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:53

Ik hoop voor je dat ze pulletjes krijgen.
Die zijn zo schattig. Ik heb afgelopen zomer echt bijna in ons weiland gewoond, ik heb het hele WK voetbal niet meegekregen :D . Ik zat pulletjes te kijken.
De jongen zijn redelijk brutaal, ze komen ook vrij dichtbij en proberen je dan te imponeren door op en neer te hupsen. Zo schattig.
Ik mocht ook getuige zijn van een prooioverdracht,en dikke veldmuis.
Nah dan weet je niet wat je ziet.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Avonturen van onze steenuilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:55

Ik hoop echt heel erg dat het belsysteem werkt! :)

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Avonturen van onze steenuilen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 10:45

@Ragebol1977: Oh, ik kan me hier al op verheugen! Ik hoop het zo! Hoewel er nog aardig wat hobbels te nemen zijn. :=

16-3-2011
Er zat vanmorgen weer een uiltje in de nestkast! *\o/* De kauwen zijn ook nog in de buurt, maar dat de uiltjes weer in de kast gaan, zien wij als een goed teken. :)

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:58

Had het (voordat ik het topic verder door had gelezen...) vanmorgen toevallig met m'n collega (grote vogelliefhebber/kenner :D ) over de uiltjes en de kauwen en hij had het over de uilennestkast!!! Hij vroeg of jullie aan de 'sluis' hadden gedacht!? Dus zeg maar de voorkant met zeg maar het gat (ongeveer 7-8 cm.) meer naar rechts en dan ongeveer 10 cm. daarachter nog een 'plaat' met het gat dan meer naar links. Hij zei inderdaad dat kauwen takken mee naar binnen nemen (uilen hebben geen nestmateriaal van buiten nodig, dus het probleem niet!) en dan dus daarmee niet naar binnen kunnen!
Hij had nog een schetsje gemaakt, maar ik heb geen idee hoe ik die hierbij kan plaatsen... :o

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 11:24

Kentaro schreef:
Had het (voordat ik het topic verder door had gelezen...) vanmorgen toevallig met m'n collega (grote vogelliefhebber/kenner :D ) over de uiltjes en de kauwen en hij had het over de uilennestkast!!! Hij vroeg of jullie aan de 'sluis' hadden gedacht!? Dus zeg maar de voorkant met zeg maar het gat (ongeveer 7-8 cm.) meer naar rechts en dan ongeveer 10 cm. daarachter nog een 'plaat' met het gat dan meer naar links. Hij zei inderdaad dat kauwen takken mee naar binnen nemen (uilen hebben geen nestmateriaal van buiten nodig, dus het probleem niet!) en dan dus daarmee niet naar binnen kunnen!
Hij had nog een schetsje gemaakt, maar ik heb geen idee hoe ik die hierbij kan plaatsen... :o

Ja, wij hebben een sluis! Het is echt een uitgebreide kast met alles wat ze nodig hebben. Nestmateriaal hebben ze wel nodig (5 cm dik) omdat anders de eieren teveel uit elkaar rollen en de uilen ze niet allemaal tegelijk warm kunnen houden. Alleen uilen zorgen daar niet zelf voor, dat moeten de mensen voor ze doen. ;)

Wij dachten namelijk dat het die kauwen dus niet ging lukken om die takken naar binnen te krijgen. Dat is ook deels niet gelukt, waardoor juist de sluis (stuk tussen ingang en tussenschot) zelf helemaal verstopt zat met takken en de uiltjes niet eens naar binnen konden. Dat hebben we dus allemaal weg gehaald, plus de takken die ze wel het hok in konden krijgen. Kauwen zijn nogal volhoudend, kwamen we achter.

Dit bedoel je (en hebben wij ook zo):
Afbeelding

Plus dat wij een dubbel plafond (met ventilatiegaten) hebben. Waardoor de ventilatie goed is. En ook in de bodem zit een dubbele wand. Uilen maken hun nest nogal vies. En zeker als ze veel wormen eten. Het kan behoorlijk bedompd worden in zo'n kast als er jongen zijn, vandaar de ventilatie. Ook allemaal volgens een speciale bouwtekening gemaakt.

Gulpje

Berichten: 8076
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:27

Wat een leuk topic dit, mooie dieren zijn uilen toch :j

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:35

:j Duke, dat is bijna precies hoe hij hem tekende!! :D
(ik bedoelde met geen nestmateriaal, dat ze inderdaad niet zelf gaan slepen met takken e.d. :P )
Als ik m'n collega zo spreek, zal ik toch eens zeggen dat zijn briljante plan niet opgaat :+ :D (en heel misschien heeft hij nog wel een wereld tip?!)

ponies
Berichten: 123
Geregistreerd: 13-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:40

Ik ben gisteravond een paar uur op pad geweest voor de inventarisatie voor dit jaar. Wij proberen dan met geluid te achterhalen
welke kasten bezet zijn. Helaas was er te veel wind waardoor wij zelfs in de buurt van kasten waarvan ik weet dat ze bezet zijn
geen respons kwam. Dus dat wordt nog wat avondjes rondhobbelen. De kasten die bezet zijn komen we dan in mei terug om te zien of er eieren zijn en tzt om de jongen te ringen. Alles zo voorzichtig mogelijk om niets te verstoren. De uil is beschermd en valt onder de flora- en faunawet en enkel de vogelwacht krijgt ontheffing om broedonderzoek te doen. Helaas zijn er altijd nog "mensen" die met name roofvogelkasten en uilenkasten leegroven. Omdat ze concurrent voor de plezierjacht zijn of om in een hokje achter het huis te proppen.

Als bodembedekking bevalt ons een bed van gedroogde bladeren het beste maar dat zal je nu niet bij de hand hebben.
In de herfst leggen we op de deel bladeren neer die wij drogen en dan in kleine stukjes in een zak bewaren waarmee
de kasten als we die in het najaar schoonmaken een laagje van 5 cm instrooien.

Mocht iemand denken dat het wellicht leuk is dit vrijwilligerswerk te gaan doen, dan raad ik aan contact op te nemen met
met de vogelwacht in je regio ze zijn vaak op zoek naar mensen.

@Ragebol1977 als je weer een mooi legsel krijgt is het wellicht een idee om te vragen aan de vogelwacht om een extra kast
in de buurt op te hangen (minimaal 400 meter van dit nest). Je hebt dan een kans dat de jongen daar naar toe verhuizen en
kan je de populatie als een olievlek laten uitbreiden. Wij hebben hier de grootste populatie van heel Drenthe enkel maar
om dat vele jaren geleden een man begonnen is met een kast voor 1 paartje en dit (met hulp van andere vrijwilligers) uitgebouwd heeft tot gemiddeld 45 broedgevallen per jaar.

@Duke jullie zijn echt goed bezig, de mensen waar wij een kast ophangen zijn allemaal erg enthousiast en wij houden zij ook betrokken
Wij zijn tenslotte afhankelijk van de bereidheid van de eigenaren van het erf/weide om mee te werken. Zo doordacht en betrokken als jullie het aanpakken heb ik echter nog weinig meegemaakt, petje af.



Ragebol1977 schreef:
Ik hoop voor je dat ze pulletjes krijgen.
Die zijn zo schattig. Ik heb afgelopen zomer echt bijna in ons weiland gewoond, ik heb het hele WK voetbal niet meegekregen :D . Ik zat pulletjes te kijken.
De jongen zijn redelijk brutaal, ze komen ook vrij dichtbij en proberen je dan te imponeren door op en neer te hupsen. Zo schattig.
Ik mocht ook getuige zijn van een prooioverdracht,en dikke veldmuis.
Nah dan weet je niet wat je ziet.

ponies
Berichten: 123
Geregistreerd: 13-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:46

[quote="Duke"][quote="Kentaro"]

De kast van Stone met sluis gebruiken wij ook wij hebben hier echter veel
veel last van steenmarters die eieren, jongen en uilen zelf opeten en zijn nu bezig
met vervangen met kasten die steenmarterproof zijn. De toekomst moet het uitwijzen.

stoer

Berichten: 1726
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: S'land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:48

Wat schitterend zeg, ik hoop echt van harte dat de uiltjes de kast weer intrekken, en de kauwen de moed opgeven.. Ik blijf het topic ook volgen, succes, en net als hierboven petje af hoor, dat jullie zoveel moeite doen voor deze prachtige diertjes

Blanket

Berichten: 3852
Geregistreerd: 04-03-07
Woonplaats: NLD

Re: Avonturen van onze steenuilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:53

Wat tof om te zien, gelukkig gaan de uiltjes nog in de kast en hopelijk zijn er binnenkort ook kleine steenuilen! :)

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 11:54

Dank je ponies. ;) De man van de uilenwerkgroep had ook nog niet meegemaakt dat in deze regio iemand zelf een kast had gemaakt en opgehangen. De kasten die in deze regio hangen, zijn allemaal opgehangen op intititief van en door de werkgroep zelf. Ik denk dat onze betrokkenheid ook komt omdat we de uilen dagelijk zien. Dat maakt het een stuk tastbaarder dan dat je ze nauwelijks ziet. Bovendien zijn wij best wel geïnteresseerd in alles wat leeft en bloeit hier.

Dat van die bladeren is een goed idee! Dat zal ik ook gaan doen dit najaar (als ik er dan aan denk natuurlijk := ). Mijn vader heeft nu wat van mijn paardenhooi gepakt en dat fijn geknipt met een schaar.

Hier in de buurt zijn de steenuilen ook aardig succes. Ik wist dat niet, maar door de uilenwerkgroep weten we nu dat er jaarlijks nog zes uilenpaartjes binnen een straal van 2 km van ons succesvol broeden en in dit hele gebied jaarlijks ongeveer 20 bezette nestkasten. Dus wij hebben wellicht van die jongen er nu een paar op ons erf als paartje. We zouden graag nog een kast ophangen, maar weten dat ze binnen 300 meter van elkaar niet broeden. Zo groot is het territorium wel. Wellicht dat we nog wel een kast ophangen voor dit paartje zelf. We hebben gelezen dat ze ook wel graag afwisselen het jaar erop. Mocht er toch iets zijn met de ene nestkast (te koud, te warm, te nat, etc.).

Vraagje: kun je zowel steenuilen als kerkuilen op je erf hebben? Ik las hier ergens dat iemand dat ook had (weet even niet waar die reactie stond hier). Zijn ze niet teveel elkaars concurrenten wat betreft prooien?

Wat naar van die mensen die de nesten roven zeg... ongelooflijk onbeschoft.

Hier worden de jongen waarschijnlijk niet geringd. Ze komen wel in mei kijken van de werkgroep. Maar de man in ons gebied vindt het ringen eigenlijk niet nodig. Hij heeft het vroeger wel gedaan, maar hij vindt toch onnodige verstoring omdat de populatie in dit gebied toch aardig in kaart is.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:26

Ja, steenuilen en kerkuilen kunnen gewoon samen op je erf leven!!

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:46

Hebben jullie het kastje letterlijk gemaakt zoals je schets?? M'n collega gaf aan dat hij het 'balkon' weg zou laten. De kauwen gaan daarop zitten (en eventuele preditors die even lekker hun prooi opwachten straks :P ) en kunnen dan op hun gemak de takken naar binnen werken. Dat wordt veel moeilijker wanneer ze aan komen vliegen en dan de takken mee moeten nemen.
Indien nodig, zou hij iedere dag de eventuele takken weg halen en dan geven ze het vanzelf wel op, want ze willen toch een keer rustig gaan broeden... :+