Jonge ooievaar in onze opvang in Eck en Wiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Jonge ooievaar in onze opvang in Eck en Wiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 18:43

Het verhaal van onze jonge ooievaar:

Onderwerp: [HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Nickeltje schreef:
Ooievaarsjong gered
In onze vogelopvang verloopt geen enkele dag hetzelfde. Mensen komen vogels brengen en we krijgen soms de vreemdste telefoontjes. Zo ook vandaag....
's Morgens belt er een meneer uit Eck en Wiel op, die ons vertelt dat er een ooievaarsnest bij zijn huis staat dat bewoond is. De ouders hebben het nest echter in de steek gelaten en een jong is al overleden. Het andere jong zit nog in het nest en leeft nog.
Wat nu te doen vraagt de meneer aan de andere kant van de telefoon. Na kort overleg gaat onze dochter Hester samen met onze stagiair Saskia polshoogte te gaan nemen.
Daar aangekomen besluiten we de brandweer uit Maurik om assistentie te vragen, aangezien de paal zo hoog is dat we daar zelf niet zonder gevaar zomaar in kunnen klimmen. De zinderende hitte maakt wel dat het jong zo snel mogelijk daar weg moet, want hoe langer we wachten hoe kleiner de overlevingskans is.
Al snel arriveert de brandweer met een sterk team. De brandweerwagen kan zelf niet bij het nest komen, want de ooievaarpaal staat in de uiterwaarden en helaas heeft de brandweer geen 4-wiel aandrijving. Ze halen de langste ladder van de wagen die ze hebben, maar helaas is die net te kort om veilig bij het 8 meter hoge nest te komen.
Dus ook de brandweer moet assistentie vragen en dat doen ze bij een loonwerker. Helaas heeft deze man pas 's avonds tijd om te komen met een kraan, dus wat nu....gaan we wachten of pakken we door? Het jong ligt echter in de volle zon met een lege maag dus wachten kan niet.
Marjolijn belt vanuit huis alle mensen in de omgeving die een kraan hebben, en na lang genoeg bellen vinden we iemand bereid te komen. Wel moeten we een uurtarief betalen, maar dat is beter dan vanavond een dood jong eruit halen., terwijl we op de grond hebben zitten “wachten”.
Al snel arriveert Gerrit Gerritsen van Gerzon bv. met zijn kraan en dat maakt de klus voor de brandweer een makkie. Brandweerman Bert Drost is naar boven gegaan en heeft het jong uit het nest kunnen halen. Gelukkig waren we er op tijd bij, want zijn conditie was nu nog redelijk waardoor de overlevingskansen aardig groot zijn.
In de opvang aangekomen heeft het ooievaarsjong meteen een oppepmiddel gekregen en niet veel later heeft hij al gegeten. Het jong maakt het dus erg goed en hopelijk kunnen we hem over een hele tijd weer terugplaatsen in de natuur.

Vanwege de kosten zoekt Vogelopvang “Onder de Regenboog” in Eck en Wiel personen of bedrijven die deze prachtige jonge ooievaar willen adopteren door middel van een sponsoring. Als tegenprestatie plaatsen we gratis een jaar lang een advertentie van uw bedrijf in ons boekje. Het plaatsen van een banner op de website is ook mogelijk.

Brandweer en Gerrit Gerritsen, bedankt voor jullie assistentie!

Vogelopvang “Onder de Regenboog”

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij doet het super goed. Inmiddels eet hij ongeveer een kilo kuikens per dag. Echt heel veel dus en hij krijgt het makkelijk weg allemaal...

Inmiddels heeft mijn zusje een aantal extra foto's gemaakt, die ik graag met jullie deel:
Deze zijn van 26 juni:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit is vandaag (hij is nu ongeveer 5 weken oud):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 29-06-10 19:07, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Leeftijd van vogel toegevoegd.

Anoniem

Re: Jonge ooievaar in onze opvang in Eck en Wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:45

Wat een prachtbeest Marije :j goed dat jullie deze hebben kunnen opvangen. Zijn dat van die bevroren kuikens die hij krijgt? :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 18:47

Die kuikens zitten wel in de vriezer om er altijd een aantal op voorraad te hebben voor welk dier er toevallig binnen komt.
Maar ze zijn op kamer temperatuur als hij ze krijgt. We laten ze volledig ontdooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:49

Laten ontdooien is inderdaad niet meer dan logisch. :)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:51

Goedzo, echt ik ben zo blij dat er mensen zo als jullie zijn!!!!!
Die paal lijkt wel een stuk kleiner dan dat ie is zeg :P

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:53

Wat bijzonder zeg!
Hij ziet er mooi levendig uit, hoe oud is hij ongeveer?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:54

Wow wat gaaf zeg..

en wat een super actie!

Hier in de buurt hadden we ook een koppel die 2 jaar 2 jongen had. helaas is een van de 2 overleden en is de andere alleen. Zit wel in de buurt van de paal (erg sneu)

Hij zal altijd alleen blijven.

Maar voor jullie vogel is er een nieuwe kans!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:56

Best bijzonder hoor :j. Zijn er veel ooievaarsnesten in Nederland?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 18:58

Hoe oud hij is...
Moeilijk in te schatten vind ik. Ik heb mijn moeder eigenlijk nog niet gesproken of zijn daar een idee van heeft. Zo jong als deze hebben wij zelf in elk geval nog nooit in onze opvang gehad.

Jolandaa, ze zoeken inderdaad partners voor het leven en blijven elkaar trouw.
Toch kan het wel zo zijn dat hij over een paar jaar een nieuwe partner vindt. Eentje die ook alleen overgebleven is bijvoorbeeld.

Bravespots, ooievaars hebben het jaren lang heel erg moeilijk gehad in Nederland, maar allerlei stichtingen hebben zich heel hard ingezet voor deze dieren en met resultaat.
Doordat er meer mensen een broedpaal in weilanden zetten enzo, zijn ze nu in elk geval in onze regio net zo vaak te zien als hazen. Een hele normale verschijning dus. Maak ook in de rest van Nl is het niet heel bijzonder meer om ooievaars te zien, gelukkig.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:58

Wat bijzonder, hoe oud is deze ooievaar? :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:59

Wat is dat beest groot! :|

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:02

Wauw wat zijn ooievaars toch mooi...

Hier ergens in de buurt vliegt ook regelmatig een ooievaar rond.. maar er zitten hier niet zo heel veel.

Prachtig, blijf altijd even kijken als hij/zij weer langs komt.

Jullie doen super werk!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 19:03

Zo, heb even wat meer info gevraagd van het thuisfront.

Hij was ongeveer 4 weken toen hij uit het nest gehaald werd.
Nu is hij dus ongeveer 5 weken oud.
Ik zal dit ook even in de openingspost aanpassen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:07

Wat een joekel dan al voor die leeftijd.
Hoe oud moet hij zijn om op eigen benen te staan?

kylenniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:06

Wat n knapperd!!!
Is er enig idee waarom de ouders het nest hebben verlaten, is dat gebruikelijk bij ooievaars?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 22:14

Katja, dat weten we niet goed. Het kan zijn dat hij een paar dagen heel slecht tot niks te eten gehad heeft en daarna ook nog eens een paar dagen in de volle zon alleen met zijn dode broertje/zusje in het nest, dus het kan zijn dat hij wat vertraging op loopt. We zien dus wel wanneer hij gaat vliegen en toe is aan een groot verblijf en alles.
Normaal verlaten ooievaars rond de 10 weken leeftijd het nest. Dan hebben ze al lang zitten oefenen met de vleugels op de rand van het nest en als ze echt uit het nest zijn, blijven ze nog even in de buurt.
Maar al snel zullen ze moeten beginnen aan de vogeltrek.
Ik denk dat we gewoon moeten afwachten hoe deze het doet, wanneer ihj zijn vleugels gaat oefenen, hoe het oefenen met vliegen gaat, etc.

Kylenniekje, de man die ons over dit verlaten nest gebeld heeft weet het ook niet. Hij heeft van de ene op de andere dag de ouders niet gezien. Heeft even afgewacht of ze echt niet kwamen en toen ineens één jong dood lag snel ons gebeld.
We hebben geen flauw idee dus...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:21

wat prachtig!!!
vorige maand liep er ook 1 bij ons achter het huis. heel mooi om te zien !!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:22

Ok, bedankt voor je info. Vind het heel interessant om te lezen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:47

Dat wist ik niet, dat ze toch samen kunnen komen..

Toevallig reed ik net naar huis (rijd dan door de polder) en er zaten er 4 op het weiland (vlakbij de uiterwaarde)

Wat zijn het toch prachtige beesten <3

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:56

super goede actie! petje af!
waar ik eerst met de paarden stond waren er ook heel veel ooievaars,soms waren ze weleens met een groep van 12 ofzo in ons land,zo gaaf om te zien,en dan dat klepperen heel de tijd..
jammer dat ik er geen foto's van heb..

Hoop dat je ons blijft updaten met foto's van de kleine?
Vind het echt zo leuk om te zien!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 22:56

De theorie die rond gaat is dat ze niet zozeer speciaal aan 1 partner trouw zijn, maar meer aan 1 nest en dat daarom een koppel elkaar tegen komt bij een nieuw broedseizoen.
Met heeft aanwijzingen dat ze elkaar in de vogeltrek vervolgens kwijt raken en terug vinden bij het nest in het nieuwe jaar.

Dat zou dus betekenen dat als er volgend jaar een vogel die op zoek is naar een nieuw nest, jouw nest uitkiest Jolandaa, en het is de andere sekse dan degene die er nu alleen zit, dat ze prima samen verder zouden kunnen gaan...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:03

Nickeltje schreef:
De theorie die rond gaat is dat ze niet zozeer speciaal aan 1 partner trouw zijn, maar meer aan 1 nest en dat daarom een koppel elkaar tegen komt bij een nieuw broedseizoen.
Met heeft aanwijzingen dat ze elkaar in de vogeltrek vervolgens kwijt raken en terug vinden bij het nest in het nieuwe jaar.

Dat zou dus betekenen dat als er volgend jaar een vogel die op zoek is naar een nieuw nest, jouw nest uitkiest Jolandaa, en het is de andere sekse dan degene die er nu alleen zit, dat ze prima samen verder zouden kunnen gaan...

Leuk om te weten,

Hier hebben ze altijd gezeten, voldoende rust (de paal staat tussen 2 landen in, waarvan ze beide van dezelfde eigenaars zijn) die heeft de paal ook altijd beschermd.. Geen man kan er bij komen (omheind)

en hier in de buurt, halen ze zulke geintjes niet uit.

Heb je ooit gehoord van het verhaal in Nederasselt? dat mensen de paal omgezaagd hebben. is geloof ik in April nog in het nieuws gekomen.. Triest vind ik het :=

Maar daarentegen vind ik het echt super.. ik ga het in de gaten houden! :)