Vjestagirls fotoboek (aquarium opzetten). Eerste vis p13!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Vjestagirls fotoboek (aquarium opzetten). Eerste vis p13!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 14:36

Omdat ik per 1 april verhuisd ben en we nog veeeel ruimte in de woonkamer hebben heb ik besloten een aquarium te gaan houden.

Hij zou op de ombouw van de openhaard komen, maar omdat de bak toch te groot blijkt heb ik vandaag bij de kringloop een kastje gekocht.

Afbeelding
De bak zelf. Het is een Juwel Panorama, een model wat ze niet meer maken.

Afbeelding
Het filter, een Eheim ecco 2234. Helaas is het vul materiaal wat lastig te krijgen, en moet alleen online besteld worden.
Afbeelding
Afbeelding

Omdat mijn huisgenotes niets van vissen weten, en we er ook regelmatig alle 3 niet zijn heb ik besloten een voederautomaat aan te schaffen. Deze kan tot 6 keer per dag een vooraf ingestelde hoeveelheid voer geven.
Afbeelding

Verder komt alles op tijdklokken te draaien. Het filter, de bubbelaar, de bubbelaar die aangesloten op de voerautomaat gaat voorkomen dat het voer kan klonteren, alles.

Zodra ik verder ben komen er meer foto's in dit topic te staan :).
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 29-06-10 17:17, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel op verzoek aangepast.

Mindfields

Re: Vjestagirls fotoboek (aquarium opzetten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:37

Leukleukleuk nieuw project!!!! Wat zijn de afmetingen van de bak en heb je al ideetjes voor de inrichting/vissen? Achterwand bijvoorbeeld?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:38

Dit ga ik zeker in de gaten houden. Denk dat dit wel een heel informatief topic gaat worden :j

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:40

Waarom wil je perse het vul materiaal van Eheim zelf?
Ik zou persoonlijk gewoon grotere matten kopen en deze op maat knippen, scheelt aanzienlijk in kosten en veel makkelijker verkrijgbaar :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 14:48

De afmetingen van de bak zijn 1 meter 20 bij 40 bij 55. Behoorlijk groot dus.

De achterwand heb ik ook al besteld, en dat wordt deze:
Afbeelding

Op de bodem komt filterzand. Dit zand heeft een bepaalde grootte (het mijne 0,75 -1,25mm) doordat alle korrels ongeveer dezelfde grootte hebben, blijft er lucht/water tussen zitten en slaat het een stuk minder snel dicht. Daar komt nog bij dat doordat de korrels rond zijn, ze geen krassen maken op de ruiten. Het zand is vrij licht van kleur.

En komen alleen maar groene planten in, en verder zwarte rotsen.

Mijn huisgenote wil graag glasbaarzen (Chanda Ranga):
Afbeelding

Zelf wil ik graaaaag algeneters hebben. Dus die komen er ook, ik weet nog niet precies welke.

Verder wil ik een schooltje neon tetra's (Paracheirodon innesi), kardinaal tetra's (Paracheirodon axelrodi) of vuurneons. Dit wordt dan een school van een stuk of 20 vissen.

De Neons:
Afbeelding
De Kardinalen:
Afbeelding
Of de vuurtjes:
Afbeelding

En dan komt er nog 'iets' in de bovenlaag, 'iets' extra's op de bodem en 'iets' in het midden. Maar wat? Geeeeen idee...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 14:50

Nijn schreef:
Waarom wil je perse het vul materiaal van Eheim zelf?
Ik zou persoonlijk gewoon grotere matten kopen en deze op maat knippen, scheelt aanzienlijk in kosten en veel makkelijker verkrijgbaar :)

Omdat ik het prettig vind om iig op te starten met de spullen die ervoor bedoeld zijn. In de speciaalzaak bij mijn ouders heb ik iig al de tip gekregen om de eerste periode over kool te filteren zodat eventuele resten van schoonmaak middelen eruit te halen. Ook heb ik van die buisjes gekocht die bacterieën vasthouden. Via het internet (zooplus) heb ik de watten en de matten gevonden.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:56

Voor je bodem kan ik je echt Corydorasjes aanraden, zijn geweldig leuke groepsvisjes(bestaan 300 nogwat verschillende soorten van) die je bodem ook nog eens toppie schoon houden! Kun je ook een mooie grote groep van uitzetten in jouw bak(mooie afmetingen inderdaad!!)

Ik denk dat het een erg gave bak gaat worden!

Ik heb momenteel nog een bak van 100 x 30 x 40 staan die erom schreeuwt ingericht te worden, ga ik stukje bij beetje doen. Maar krijg er nu echt zin in door jouw topic :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 16:13

Ik ben ook ontzettend blij met de afmetingen. Ik wilde graag een wat grotere maat hebben zodat k iets meer keuze had in vissoorten, plus dat ik de kleine scholenvisjes (kardinalen etc) in een wat grotere school kan houden van de 'voorgeschreven' 10...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 10:41

Kleine update. Vanmorgen de filter matten en filtervliezen binnen gekregen via zooplus.nl. Helaas is mijn achtergrond nogsteeds niet geleverd, en zag ik in de leverings voorwaarden van het bedrijf waar ik het besteld heb dat ze "meestal binnen 24uur, maar altijd binnen 2 tot 10 werkdagen verzenden". Dat zou inhouden dat ik volgende week maandag pas mijn achtergrond binnen krijg, terwijl ik eigenlijk zondag wilde beginnen met kitten.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:19

Khoop voor je dat die achterwand snel binnenkomt. Wachten is vervelend (ik weet er alles van O:) )

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 23:05

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:08

Mooi model aquarium, jammer dat ze het niet meer maken. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 23:11

Ik hoor net van een huisgenote dat mijn andere spullen allemaal binnen zijn gekomen (achtergrond, slangen voor het filter, slangen schoonmaak dingetje, plantenvoeding, pennetjes om de planten vast te zetten, water test set). Zondag ga ik er verder mee aan de slag.

Overgens weet ik niet of er interesse is om het kostenplaatje eens uitgewerkt te zien? Zodra hij helemaal draait wil ik best eens een overzichtje maken van de kosten van het opstarten van een aquarium, zodat mensen die erover denken het te doen een realistisch beeld krijgen van de kosten?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 23:14

Nemurin schreef:
Mooi model aquarium, jammer dat ze het niet meer maken. :)

Helemaal mee eens. Ik vind de vision ook wel mooi (gebogen voorruit) maar dat vertekend dus ontzettend, terwijl de echtheid van je vissen juist zo mooi is.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:15

Geen idee, als ik er aan wil dan wordt dat pas over een jaar of 7 wanneer ik afgestudeerd ben en een eigen plekje heb. :o Maar het klinkt wel interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:17

Wees voorzichtig met de openingsbeugel van de eheim, die willen nog wel eens breken, bij de aansluiting op de onderbak. Ik vond het geen fijn ding, maar das weer persoonlijk.

Edit, niet de beugel, maar de aansluiting van de bak (dat groene) kan afknappen, dat waar de beugel op zit bevestigd, sorry ben onduidelijk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 23:23

Hmmm bedankt voor de waarschuwing. Ik hoor van iedereen dat het zulke geweldige filters zijn, de vorige eigenaar vond het ook jammer dat hij hem weg moest doen (grotere bak gemaakt). Nou ja, ik zie het wel... Bedankt iig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:27

Dat zeiden ze ook tegen mij van de filters en ik ben uiterst voorzichtig met mijn spullen. Maar ik heb eenmaal een nieuwe bak moeten aanschaffen en eenmaal een nieuwe beugel, omdat het rode dingetje in het openingssysteem ook al afbrak.

Vergeet niet alleen de watten en dergelijke schoon te maken maar ook de slangen zelf en de deksel, daar kun je ook onderdelen van losmaken.
Ik had hem ook 2e hands en ik had geen handleiding en kwam er dus later achter :roll:

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 23:33

Voor de slangen heb ik nieuwe gekocht, en een speciale 1,5 meter lange borstel om ze schoon te houden. Ik had de gebruiksaanwijzing al uitgeporinkt voordat ik hem zelfs maar had opgehaald, en k heb de hele kap uit elkaar gehad om het schoon te maken (met een oude tandenborstel :D) dus ook alle draaiende dingetjes, ook het rode-dingetje-met-een-wit-balletje-erin. Ik moet nog eventjes een nieuwe buis-met-bocht halen, en t kapje wat erop moet om te voorkomen dat hij straks vissen naar binnen zuigt :P.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:37

Leuk,, dit ga ik volgen :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:41

leuk vjesta, veel succes met je aquarium!!
die van ons draait nu ruim een maand, en we hebben er al heeel veel lol van.
we hebben (ongeveer) dezelfde achterwand, (type amazone meen ik) Ik heb ook een Eheim pomp, en filter over buisjes en kool. Ik heb ook zo'n flesje opstartbacteriën erbij genomen.

visjes zijn hier nu al helemaal gesetteld, en doen het prima.

Ik had nog een kleine bak over en die heb ik vorige week ingericht als kreeft/garnalenbak, ook erg leuk!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 23:46

Hmmmm de mijne is van juwel, type stone. Maar het lijkt allemaal veel op elkaar. Het enige wat ik niet kan vinden zijn terrassen in de kleur van mijn achterwand, en daar baal ik een beetje van, omdat ze ze van juwel wel in de andere 2 kleuren hebben waarin deze achterwand komt. Misschien dat ik ze zelf verf en met een matte boten lak aflak, maar dat kost weer zoveel meer en k heb er al heel veel geld aan uitgegeven.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:19

kan je terassen niet zelf maken met stenen en hout ofzo?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 10:41

Dat komt neer op grote zwarte platte steen kopen, en dan in stukken hakken en kitten... Kan ook nog...

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:44

Blijft een werk he :P