Waaaahh, onze eerste kuikentjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Waaaahh, onze eerste kuikentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 14:18

Onze wyandotte kip van een jaartje oud was al een paar weken broeds en we hadden haar op 4 eitjes laten broeden.

Zaterdag was blijkbaar dag 21. Mijn dochtertje had haar kinderverjaardagsfeestje en dus had ik haar naar buiten gestuurd om de kippen los te laten. Ze had het de laatste dagen over niks anders meer dan over kuikens, dus haar maar even verteld dat het ook kon zijn dat er niks uit zou komen. Misschien waren de eitjes niet bevrucht of zo.

Opeens een: WAAAAAAhhhhh. Ik schrok me rot, dacht dat er wat gebeurd was......
Komt ze aangerend met een leeg kippenei.
KUIKENS we hebben KUIKENS, MAMMMAAAAA, We hebben KUIKENS :D :D

En inderdaad. 's Morgens 1 kuiken en toen we 's avonds terugkwamen van het uitje, waren 3 van de 4 eieren uitgekomen.

Ik denk dat ik nummer 4 er nu maar onderuit haal, want die is nog steeds niet uit.

Dus hier een paar foto's van dag 1; toen liet zich maar eentje goed zien en een gele kwam alleen met zijn kopje onder moeder uit.

Afbeelding
Afbeelding

En deze zijn van gisteren. Toen kwam nr. 3 er ook onder uit en begonnen ze zelfs al op Mams te klimmen :D .
Afbeelding
Afbeelding

Voorlopig heb ik ze nu in een konijnenhokje in een paardenstal staan.
Het stikt hier nl. van de kraaien en ik ben veelste bang dat die zich er eentje meepikken.

Iris82

Re: Waaaahh, onze eerste kuikentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:23

Och wat een dotjes zeg! <3
Ik hoop dat je nog veel foto's plaatst, want ik vind ze ontzettend schattig. :)

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:23

wat een schatjes!
Ik kan nu al niet wachten tot dat het hier weer lente is, en mn kipjes krijgen van die kleine pluisbolletjes :D

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:28

aah wat een schatjes :+:

wij hadden ook altijd precies zo'n kip, ook een keer kuikentjes van gehad, die waren ook zoo schattig <3

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:37

Geweldig, ik wil ook zo graag weer kipjes hebben.

Hopenlijk volgen er nog genoeg foto's. :D

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:19

Wat leuk!! <3 :D Wij hebben ook wyandotte (kriel) kipjes en als ze oud genoeg zijn willen we ook eens een keertje ze wat bevruchte eitjes laten uitbroeden :D (We hebben nu een goudblauwgezoomde van 4 maanden en een zwart zilver gezoomde van 2 maanden oud) :D

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 09:35

Oooo neeee!
Een van de kuikentjes is weg |( .
Waarschijnlijk al gisteravond ;( .
We zijn 's middags rond 3 uur weggegaan en 's avonds om kwart voor 9 zat de kloek al in het nest op de kuikens. Ik heb toen het hokje afgesloten en vanmorgen toen we het openden waren er nog maar 2 kuikens.
Ik ben bang dat er eentje door de goot uit de stal is gekropen en niet meer terug is weten te komen en misschien wel door een kraai is opgemerkt en opgegeten ;( .
Ik heb een goot tussen 2 stallen in, die naar voren toe open wegloopt. Ik had die echter volgestouwd met hooi, zodat de kuikens daar niet onderdoor konden. Moeder kip heeft echter al dat hooi staan wegkrabben, waardoor ze dus een kleine opening heeft gemaakt aan de voorzijde.
Ik heb nu dus een dikke steen voor in de goot gelegd, zodat ze in ieder gaval niet meer de stallen uit kunnen.

Nu maar hopen dat er toch niet een of andere brutale kraai is, die zich tussen de tralies van de stallen doorwurmt om bij de kuikens te komen.
Nou ja, ik ban vandaag toch wat meer buiten bezig, dan blijven die rotbeesten ook weg.

Maar ja, nu zijn er dus nog maar 2 |( .

Dochterlief zal wel helemaal verdrietig zijn als ze terug komt van haar logeerpartijtje.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:00

Wat een schattige kuikentjes! Wel erg jammer dat er al eentje verdwenen is |(
Een goed hok is altijd aan te raden. Hier moeten alle jongen dieren in een hok of ze worden opgegeten door kraaien, eksters, roofvogels, marters,... jammer hé! Hopelijk blijven de andere 2 wel netjes bij mama!
Trouwens niet vergeten ook ratten en marterachtigen zijn dol op kuikentjes en die kunnen vaak wel gemakkelijker in een stal

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 19:02

Ik sluit ze 's nachts op in een konijnenhok (wat in de paardenstal staat). Ik dacht dat ze daar toch redelijk veilig in zaten.

Maar....ik hoorde vanmiddag van de buren dat bij hun alle 3 de kippen weg zijn geroofd vannacht. Ze hadden een nieuw kippen/geitenhok. Alleen het gedeelte voor hun kippen kon nog niet worden afgesloten. Er is dus vannacht wel wat op roverspad geweest. Misschien en marter. Die kunnen zich door zeer kleine gaatjes prutsen. Een marter kan natuurlijk altijd tussen de tralies door klimmen van de paardestal.
Misschien dat hij met zijn klauwtjes net een kuiken eruit heeft weten te vissen. Ik weet het ook niet.

Vannacht zet ik het konijnenhok in ieder geval in de garage. Daar kunnen geen wilde beesten in.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:05

Wat sneu van je kuiken de kippen van de buren :\

Wat zijn ze lief!! <3

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 12:35

De kuikens zijn nu 1 week oud en hebben al hun eerste veertjes onder aan de vleugels.

Hier een filmpje van Mama Saartje en haar kroost, Papa Swiebertje aan de overkant in zijn weitje met zijn minares Parel, de 3,5 jaar oude legkip die geen ei meer legt :+ .

Afbeelding

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:15

Kuikens zijn nu 2 weken oud.
Ze hebben hun vleugeldons nu bijna geheel vervangen door veren. Hierdoor komen ze ook veel sneller vooruit. Half vliegend, half rennend gaan ze achter Mams aan.
Ze krijgen zelfs al een klein beetje dons op hun kont; een klein staartje dus :D .
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:18

Wat lieeeeef :D wij hadden eerst ook kuikentjes, 6 jaar geleden ofzo. We hebben er nog steeds een van :)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 09:21

En hier nog een paar foto's van de kuikens. Ze zijn nu 5 weken oud en kwamen voor het eerst met Mama Saartje voor het eerst een kijkje nemen in onze tuin.
Ik heb ze nu bij de andere kip en haan erbij gezet, aangezien Saartje al weer 1 week aan de leg is. Tijd dus voor de Pieps om op eigen pootjes te gaan staan.
Ze proberen zoveel mogelijk nog bij Mams in de buurt te blijven, maar onze haan maakt dat erg moeilijk. Hij kijkt niet om naar de kuikens, maar jaagt als vanouds Mama Saar de hele wei door. Hierdoor vliegt Saartje dus weer over de draad en zitten de kuikens dus met zijn 2-tjes zonder Mams in de kippenwei.

Zucht, helaas is mijn kippenhok te klein voor meer kippen, want 2 kippen op 1 haan is natuurlijk erg weinig. Saartje zat nog geen minuut (niet overdreven!) in de kippenwei of Swiebertje de haan zat er al weer bovenop.
Ik hoop dat de kuikens beide kippen zijn, dan kan hij zijn charmes over meer kippies verspreiden. Tis dan wel incest, maar ach, zolang we er niet weer kuikens van trekken....

Afbeelding
Afbeelding

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:48

Heb je foto's van de kammetjes? Dan kunnen we misschien zien wat het zijn :) Ze zijn overigens wel erg leuk om te zien!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 13:50

Ik denk dat er 1 haantje bij zit. Die heeft namelijk de kam al wat verder naar achteren doorlopen. Maar van de andere kant...die is ook wat groter dan e ander, dus misschien dat die ander zometeen ook de kam verder heeft doorlopen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 13:29

SNIK SNIK, Mama Saartje is weg !

Gisterenmiddag moesten we naar een feestje. Kuikens zaten alleen op het plein (kunnen onder het hekje door de wei uit).
Ik denk: die zijn hun moeder aan het zoeken. Die zal wel in het hokje zitten een ei te leggen. Dus kuikens terug de wei in gelokt.
Wil ik ze 's avonds allemaal opsluiten, zie ik Mama Saar helemaal niet.
Ik snap er niks van. We zijn tot half 4 thuis geweest en hebben haar niet zien weglopen. Ze wilde nog wel eens de kippenwei uitvliegen en dan in het hooi bij de paarden een ei leggen, en dan ook nog even een rondje paardenwei doen, maar ze was nu nergens meer te zien.
Dochterlief weer ontroostbaar....
Zit ik nu met een haan, een oude legkip die niet meer legt :P en 2 kuikens waarvan eentje waarschijnlijk ook een haan is.
Ben ik zometeen toch genoodzaakt om ergens een paar nieuwe kippen te gaan kopen.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:37

ahh wat leuk zeg en wist niet dat ze al zo snel echte veren kregen hoop dat je mama saartje weer snel vindt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:38

Wat een ellende met die kipjes. Een kuiken weg si al verschrikkelijk, maar mamsweg lijkt me voor jullie nog erger. Hopelijk is ze snel weer boven water :(:)

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:51

Wat een ontzettend schattige kuikentjes! Ons kippetje heeft het weekend 12 kuikens gekregen :) En een andere kip zit nog op 8 eieren, drukke bedoeling word het dus!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 21:10

MAMA SAARTJE IS WEER TERUG *\o/*

Gisterenavond is mijn man het gazon aan het maaien en ziet haar opeens op de oprit lopen.
Vandaag zat mijn dochtertje met een vriendinnetje op de hooizolder te spelen (die we afgelopen zondag volgeladen hebben met hooi) en vind daar een ei. Heeft ze blijkbaar op de hooizolder gezeten. Maar ons lijkt het sterk dat ze daar 2 dagen gezeten heeft. Ze moet toch drinken. Zowieso ....dan is ze via de trap naar boven moeten fladderen. Ik heb haar dat nog nooit zien doen. Tis ook best hoog namelijk.

Maar goed, ze moet niks meer van haar kuikens hebben. Haar taak is volbracht denk ik.
We hebben de haan nu maar opgesloten in de paardenstal, want het eerste wat die deed was achter haar aan en erop.
We moeten een nieuw tehuis voor hem zoeken, want we hebben gewoonweg te weinig kippen voor hem. De ene legkip heeft ook al moeten afzien. Die heeft een heel kaal voorhoofd, omdat hij zich daaraan vasthoudt als ie.....
Saartje jaagt hij ook altijd over de draad, omdat hij continu wil en zij niet. Vandaag is ze de ren niet uitgeweest, nu de haan er niet meer bij zat. Het is jammer. Tis een hele mooie haan. En lief voor ons mensen. Mijn dochtertje knuffelt wat met hem af.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:20

ow wat goed zeg dat mama kip weer trug is zeg.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:22

Aahhwww wat een schatjes, jammer dat ze niet zo klein blijven he hahah :D