Mijn TROPISHE Aquarium (120x60x60)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Mijn TROPISHE Aquarium (120x60x60)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 19:43

Ik heb nu sinds een jaartje een aquarium. Het is ooit allenmaal begonnen met een guppy die zielig was (knapte zowat uit elkaar van de kleintjes)

Nu heb ik sinds een half jaartje een 120 bij 60 bij 60 cm aquarium. En van het een kwam het ander, seeds meer visjes en nu ben ik langzaam aan aan het overstappen op discussen. Die vid i gewoon machtig mooi. En aangezien mijn aquarium daar toch al op ingericht is was de keuze makkelijk. Ik zat namelijk te twijfelen tussen Malawi en Discus.

Ik heb afgelopen zondag mijn eerste discussen gekocht. 4 maanvisjes. Nog hele jonge, ze worden uiteindelijk zo'n 15 cm in doorsnee.

Ik heb een blue, 2 zwart geel gestreepte en een 'bonte' zeg maar. (ben jammer genoeg de namen vergeten :+)

Even een overzichtje van wat ik nu allenmaal in mijn aquarium heb.

Koperzalmpjes
Vuurtetra's
Neontetra's
Kardinaaltetra's
Kempvissen
Albino corridora's
Dolmatier's corridora's
Pleco (L335, ongeveer 12cm en een jonkie van nu zo'm 5 cm)
Een pleco van 30 cm. Ik weet alleen niet wat voor nummer.
Guppy's
Kikkertje
Zwaarddragers
Black Molly's
Platy's
Maanvissen
Diamant gourami's
Appelslakken
Bicolour (weet de gehele naam even niet meer)
Indische modderkruiper
Kerssenbuiken
Indische glasmeervallen
Garnaaltjes

Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn... Maargoed. Ik vind het wel leuk om even te melden.

Bij deze de foto's!!

1Afbeelding
Mijn glasmeervalletjes (6)

2Afbeelding
Diamant gourami's (koppeltje van man en vrouw)

3Afbeelding
Een van mijn garnalen (ze draagt eitjes, het mannetje is een rode garnaal)

4Afbeelding
Mijn bicolour algeneter. Een leuk feitje, deze word echt enorm. Zeker 20 cm, hij is nu al zo'n 10 cm

5Afbeelding
Mijn kardinaaltjes en neontjes (daar heb ik een hele berg van...)

6Afbeelding
Een van mijn maanvissen

7Afbeelding
Mijn blauwe maanvis

8Afbeelding
Mijn andere maanvisje
Ik heb er nog een, maar die is een beetje schuw. Die heb ik dus niet op de foto kunnen krijgen.

9Afbeelding
Kempvis man

10Afbeelding
Kempvis vrouw

11Afbeelding
Kersenbuikjes

12Afbeelding
Een van de corridora's

13Afbeelding
Mijn enorme Pleco

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn Aquarium vinden :D

Mijn gehele aquarium, zoals het nu is:
14Afbeelding

Mijn aquarium toen ik het net had:
15Afbeelding

En berichtje zou super leuk zijn :D

Sem_

Re: Mijn TROPISHE Aquarium (120x60x60)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:13

Ziet er mooi uit, vooral die maanvissen!
Ik heb verder geen verstand van tropische vissen, maar ook die pleco ziet er tof uit! :oo

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:17

4 is volgens mij geen algeneter :o
maar leuk aquarium! :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:18

Ehrm.... Horen maanvissen niet in een bak van minimaal 2,5 meter? Of zeg ik nu iets heel doms...

Verder denk ik dat je erg veel verschillende soorten in je bak hebt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:19

Maanvissen moeten in min in een bak 1.20.

Maar een mooie aqua hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:20

Vjestagirl schreef:
Ehrm.... Horen maanvissen niet in een bak van minimaal 2,5 meter? Of zeg ik nu iets heel doms...

Verder denk ik dat je erg veel verschillende soorten in je bak hebt...

En ze heeft idd veel scholenvissen door elkaar.

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:22

Mooi hoor zo'n groot aquarium!
Die pleco :P wij hebben er ook een die ook zo eenorm is, en die glasmeervalletjes en neontjes blijven altijd leuk!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 20:26

Die pleco is gaaf he!! Ik ben ook super blij met haar, ze is zoooooo mooi.

Ze heeft oo een heerlijk bitchy karaker :P
ik heb mijn maanvissen en gourami's sinds afegolpen zaterdag.
Die gourami's beginnen nu een beetje hun karakter te tonen, en de maanvissen ook, helemaal leuk :D

Klopt. Ik heb nu op dit moment met erg veel door elkaar. Maar voordat de maanvissen volwassen zijn zijn de schooltjes ookal weer dood. Dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over.

Ik ga me uiteindleijk helemal toespitsen op discussen :D

btw, als ik de maanvissen er niet bij had kunnen doen had ik dat uiteraard ook niet gedaan. Ik heb dit allenmaal nagevraagd bij de aquarium speciaal zaak (rifwachter in Hilversum). Ze zijn echt heel kundig en doen hun vissen ook niet zomaar mee. Ik ga er dus ook helemaal vanuit dat ze weten waar ze het over hebben, aangezien ze me er voor gewaarschuwd hebben dat de maanvissen uiteindelijk de kleine vissen (guppy's platy's molly's terta's ed) gaan opeten. Daar ben ik me van bewust ;)

Iemand zei dat 4geen algenter is. De is 100% zeker een algeneter ;)

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:26

Jezus, tspijt me zeer maar wát een zooitje!

je vissenbestand kan écht niet :n
hoeveel van ieder soort heb je? neontetra's alleen al moet je met minimaal 10 houden, en ik denk niet dat er 10 inzitten.

daarnaast hebben maanvissen minimaal 80cm hoogte nodig, alles wat lager is klopt niet.

Meid echt ga je verdiepen in vissen want dit kan gewoon echtniet :n

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:29

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 20:29

ik heb 12 Neoterta;s en 10 Kardinaaltjes, no problemo dus.

Ik heb verteld hoe lang diep en hoog mijn aqua is bij de speciaal zaak. Dis zeide mij dat het geen probleem ws, anders had ik ze never nooit meegenomen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:30

Peelie schreef:

Die gourami's beginnen nu een beetje hun karakter te tonen, en de maanvissen ook, helemaal leuk :D

Klopt. Ik heb nu op dit moment met erg veel door elkaar. Maar voordat de maanvissen volwassen zijn zijn de schooltjes ookal weer dood. Dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over.

btw, als ik de maanvissen er niet bij had kunnen doen had ik dat uiteraard ook niet gedaan. Ik heb dit allenmaal nagevraagd bij de aquarium speciaal zaak (rifwachter in Hilversum). Ze zijn echt heel kundig en doen hun vissen ook niet zomaar mee. Ik ga er dus ook helemaal vanuit dat ze weten waar ze het over hebben, aangezien ze me er voor gewaarschuwd hebben dat de maanvissen uiteindelijk de kleine vissen (guppy's platy's molly's terta's ed) gaan opeten. Daar ben ik me van bewust ;)

Je gaat de guppen op offeren for the greater good of wat houd dit exact in? :?
Je maanvisjes zien er nog vrij klein uit, je weet dat die dingen echt ontzettend groot kunnen worden? En dan niet zozeer hun lichaam maar meer hun vingen die enorm lang kunnen worden?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:31

En hoeveel van deze heb je dan?
Koperzalmpjes
Vuurtetra's
Albino corridora's
Dolmatier's corridora's

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:32

je vissenbestand klopt idd niet; rommelig; tevel soorten enz enz en zie tot mijn schrik dat je zelfs kempvissen in je aqua hebt
weet je wel dat deze eigenlijk apart gehouden moeten worden aangezien het zeer agressieve vissen zijn?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 20:37

Ayasha schreef:
Peelie schreef:

Je gaat de guppen op offeren for the greater good of wat houd dit exact in? :?
Je maanvisjes zien er nog vrij klein uit, je weet dat die dingen echt ontzettend groot kunnen worden? En dan niet zozeer hun lichaam maar meer hun vingen die enorm lang kunnen worden?

Uiteraard weet ik dat ;)

Van de koperzalmpjes heb ik er nu nog maar 3. Die hebben elkaar 'uitgedunt' tot dit aantal. Ik ga er ook niet meer bij halen.
vuurtetra's heb ik er ook nog maar 3, zit er op te wachte tot ook die overleiden. Daar ga ik er ook niet meer van bijhalen.
Albino coridora's heb ik er 5 van Ik weer dat je daar eigenlijk 8 van moet hebben, maar dat had de dierenwinkel mij toendertijd niet verteld. Ze doen het verder erg goed. daar ga ik verder dus niks aan veranderen
Van de dolmatiers heb ik er 2, eveneens daarvan had de dierenwinkel mij niet verteld dat ik er daar minimaal 8 van moet hebben.
Tamaramt, kempvissen zijn pas aggersief op het moment dat je mannen bij elkaar zet. Die vechten tot de dood. Maar in harem gaat het juist erg goed! de man gedraagt zit er goed, en de vrouwen zijn ook veel rustiger sinds dat er een man in de buurd is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:37

Peelie schreef:
ik heb 12 Neoterta;s en 10 Kardinaaltjes, no problemo dus.

Ik heb verteld hoe lang diep en hoog mijn aqua is bij de speciaal zaak. Dis zeide mij dat het geen probleem ws, anders had ik ze never nooit meegenomen.

Ja. Bij aquarium speciaalzaken zeggen ze ook dat goudvissen prima met zijn 2en gehouden kunnen worden. Dat er best 5 goudvissen in 20 liter water kunnen.

Ze verkopen om het verkopen. Heel banketstaaf, maar tis vaak wel zo. Mensen krijgen vissen mee die in minimaal 2 meter thuishoren, terwijl ze 1 meter hebben. Krijgen vissen mee die aggresief tegen elkaar zijn.

Wat je moet doen is kijken wat je mooi vind in de zaak, namen opschrijven en dan net zo lang googlen tot je er alles over weet.

In een bak ongeveer zo groot als de jouwe komen bij mij max 5 soorten vissen. Een bodem vis, een scholen visje, een middenlaag vis, en 2 die de hele bak gebruiken.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:38

alleen de combinatie kersenbuiken en kempvissen alleen al : :n zoveel maanvissen op zo'n klein oppervlak? Not done!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:39

Kempvissen zijn van nature altijd agressief, zelfs naar elkaar, daarom wordt altijd aangeraden om 1 mannetje op minstens 2 a 3 vrouwtjes te houden als je ze in "koppel" houd. Ze hebben een harem nodig. Zodat hij achter verschillende vrouwtjes aan kan. (de vrouwtjes hebben dan weer het voordeel dat ze over het algemeen wat sneller zijn dan hun kerel) Een kempvis voelt zich bedreigd door alles dat ook een "mooie" staart heeft, dus oa guppy's moeten er vaak aan geloven. Wij hebben ooit een kempvis gehad (die we hierna snel in een andere aquarium hebben gezet met zijn harem) die een gourami als bedreiging zag ;) Je hebt er natuurlijk rustigere tussen kwa karakter maar over het algemeen houd je ze best niet in combinatie met andere tropische vissen, zeker niet in een relatief "klein" aquarium.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-04-10 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:40

Peelie schreef:
Uiteraard weet ik dat ;)

Van de koperzalmpjes heb ik er nu nog maar 3. Die hebben elkaar 'uitgedunt' tot dit aantal. Ik ga er ook niet meer bij halen.
vuurtetra's heb ik er ook nog maar 3, zit er op te wachte tot ook die overleiden. Daar ga ik er ook niet meer van bijhalen.
Albino coridora's heb ik er 5 van Ik weer dat je daar eigenlijk 8 van moet hebben, maar dat had de dierenwinkel mij toendertijd niet verteld. Ze doen het verder erg goed. daar ga ik verder dus niks aan veranderen
Van de dolmatiers heb ik er 2, eveneens daarvan had de dierenwinkel mij niet verteld dat ik er daar minimaal 8 van moet hebben.
Tamaramt, kempvissen zijn pas aggersief op het moment dat je mannen bij elkaar zet. Die vechten tot de dood. Maar in harem gaat het juist erg goed! de man gedraagt zit er goed, en de vrouwen zijn ook veel rustiger sinds dat er een man in de buurd is.

Juist omdat de dierenwinkel je dingen niet verteld moet je opzoek gaan naar wat voor vissen je wilt houden vóór je ze koopt. Niet zomaar naar binnen lopen en kijken wat je leuk vind en dat maar in een bak gooien.

Dat vissen het goed doen wil niet zeggen dat ze het niet nog veel beter kunnen doen als je ze houdt zoals je ze hoort te houden.

Je loopt toch ook niet bij een asiel naar binnen, kijkt welke hond je er wel leuk uit vind zien en neemt die mee? Dan verdiep je je toch ook in het ras!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:40

Peelie schreef:

Dan breng je de koperzalmpjes en vuurtetra's terug naar de dierenwinkel?
En aangezien je nu weet dat de coridora's met meer moeten, waarom heb je er dan niet nog meer bijgehaald?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:41

Maanvissen kunnen príma in een bak van 60 cm hoog.
Ik ben het echter wel met de rest eens dat je wel erg veel soorten hebt :o

Maar het zijn wel mooie vissen :)

FireScorpion schreef:
zoveel maanvissen op zo'n klein oppervlak? Not done!

Waar haal je die wijsheid nou weer vandaan :')
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 12-04-10 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:42

Anoniem

Voor een maanvis moet de bak toch 60 cm hoog zijn?

En laten we de ts niet aanvallen.
Ben bang als ik mijn aquarium laat zien. Dat deze stukken beter is.

Rhendera

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:43

absque_dubio schreef:
Peelie schreef:

Dan breng je de koperzalmpjes en vuurtetra's terug naar de dierenwinkel?
En aangezien je nu weet dat de coridora's met meer moeten, waarom heb je er dan niet nog meer bijgehaald?

Omdat die koperzalmpjes en vuurtetra al aardig op leeftijd zijn?
En de meeste dierenwinkels niet op oude vissen zitten te wachten?