Puppies nog even voor ze weggaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Puppies nog even voor ze weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:48

Trouwens, heb je ook een foto van de reu? Ben erg benieuwd! De moeder is ook een mooie trouwens.. :)

Hebben jullie deze honden nog op de foto gezet van de Heupen en Ellebogen?

Lijkt me ook erg moeilijk dat ze weggaan, maar.. je hebt wel een tijdje van ze mogen genieten, en dat is het ook wel weer waard lijkt me.. :) En t is fijn als ze dichtbij blijven, dan weet je in elk geval heo het met ze gaat! ;)

Enjoy the little things of life, one day you'll look back and realize they were the big things.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:26

marlinH schreef:
Hebben jullie deze honden nog op de foto gezet van de Heupen en Ellebogen?


Wat is dat nou weer voor flauwekul? Dat is bij een gezonde kruising als deze niet nodig. Dat zijn kwalen voor gesloten fokkerijen. Dé reden waarom ik geen rashond wil.

Blinnii

Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:52

Wat een ontzettend schattige puppies zeg, *smelt :+:
Jammer dat ze inmiddels weg zijn, maar veel plezier op de pupcursus!

Coming together is a beginning, keeping together is progress, working together is success. [Henry Ford]
Gradon of Miracle Colors 'Ferro' || Australian Shepherd

    ♥ mama van : I. & M. & T.

baroen

Berichten: 3115
Geregistreerd: 23-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:20

[***] schreef:
marlinH schreef:
Hebben jullie deze honden nog op de foto gezet van de Heupen en Ellebogen?


Wat is dat nou weer voor flauwekul? Dat is bij een gezonde kruising als deze niet nodig. Dat zijn kwalen voor gesloten fokkerijen. Dé reden waarom ik geen rashond wil.



ED en HD is niet alleen een rashonden kwaal hoor. ken genoeg kruisingen met problemen.

maar het is een mooi verkoop praatje, dát dan weer wel +:)+

_Pien_

Berichten: 633
Geregistreerd: 01-04-08
Woonplaats: Aldeboarn Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:28

ow, wat zijn ze prachtig :wow: !!!

Ik snap best dat als ik die foto's bekijk dat het verschikkelijk is dat je ze niet allemaal kan houden.
wel super dat ze in de buurt blijven!
Mocht je toch nog ooit weer eens een nestje krijgen :D ......mag je PB'en hoor :o !!

Nou veel plezier tijdens de pupie cursus zal wel een drukke gezellige boel worden!!

paarden schenken de vleugels die ons ontbreken

Vloorlena DML, PSG met winst op naar het inter I :-)

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:51

[***] schreef:
marlinH schreef:
Hebben jullie deze honden nog op de foto gezet van de Heupen en Ellebogen?


Wat is dat nou weer voor flauwekul? Dat is bij een gezonde kruising als deze niet nodig. Dat zijn kwalen voor gesloten fokkerijen. Dé reden waarom ik geen rashond wil.


Dat is helemaal geen flauwekul? Ken er zat met problemen!
Als ik een kruising zou willen zou ik zeker wel willen dat die gerontgend is.

Enjoy the little things of life, one day you'll look back and realize they were the big things.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:59

Wat een onzin. Dit zijn geen grote honden en echte mengelmoesjes, het is geen kruising herder oid, waar dat soort dingen legio bij voorkomen. Dit slag loopt hier overal en ze worden gewoon probleemloos 15 jaar. Als je daar geld aan gaat uitgeven met foto's dan heb je een gaatje in je hoofd. Ik denk dat de dierenarts je keihard uitlacht. Gezonder als dit worden ze niet.

Fury08

Berichten: 1711
Geregistreerd: 04-07-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Puppies nog even voor ze weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:07

een vriendin van mij heeft ook een vuilnisbakkenrasje en die heeft ook HD..

Maar goed... Ik vind ze ontzettend schattig. Ik zit op een pup te wachten die komt eind oktober.. Erg spannend allemaal :D

Als je mensen leert kennen.. Ga je van dieren houden..

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:31

[***] schreef:
Wat een onzin. Dit zijn geen grote honden en echte mengelmoesjes, het is geen kruising herder oid, waar dat soort dingen legio bij voorkomen. Dit slag loopt hier overal en ze worden gewoon probleemloos 15 jaar. Als je daar geld aan gaat uitgeven met foto's dan heb je een gaatje in je hoofd. Ik denk dat de dierenarts je keihard uitlacht. Gezonder als dit worden ze niet.


Jeetje, je hoeft je niet zo aangevallen te voelen.. ik vroeg gewoon of je dat had laten doen, meer niet. Niks geen commentaar of iets erbij, gewoon een vraag.. :)
Ik weet trouwens wel zeker dat de dierenarts het heel goed vind ipv dat hij je uitlacht, in dat geval zou ik een andere DA zoeken. :)

Enjoy the little things of life, one day you'll look back and realize they were the big things.

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:42

[***] schreef:
Wat een onzin. Dit zijn geen grote honden en echte mengelmoesjes, het is geen kruising herder oid, waar dat soort dingen legio bij voorkomen. Dit slag loopt hier overal en ze worden gewoon probleemloos 15 jaar. Als je daar geld aan gaat uitgeven met foto's dan heb je een gaatje in je hoofd. Ik denk dat de dierenarts je keihard uitlacht. Gezonder als dit worden ze niet.

En je beseft ook dat een groot deel van bokt jouw uitlacht om deze uitspraak?
Of je nou een kruising hebt of niet, HD en ED kunnen er in voor komen. Het is niet zo dat dit alleen bij rassen als herders voor komen.
Sterker nog, de Lab staat er om bekend!

Neemt niet weg dat het schattige puppy's zijn, maar dat zijn pups altijd..!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:51

Als deze pups totaal onherleidbare bastaardjes zijn (wat ik wel denk) is er inderdaad heel weinig risico op erfelijke gebreken zoals hd en ed. Het heeft ook erg weinig zin om alleen de ouders op die gebreken te laten testen omdat ouders heel goed drager kunnen zijn van zo'n gen en het zonder zelf te hebben dus wel door kunnen geven aan hun nakomelingen.
Dan moet je de lijnen kennen en moeten de voorouders allemaal gerontgend zijn. ;)
Als de prijs niet te overdreven is zou ik zelf met gerust hart zo'n pup kopen, vind ze ook verschrikkelijk leuk.

Jullie zijn in de war met kruisingen van rashonden en de zogenaamde rashonden zonder stamboom, daarbij komt heel veel hd en ed voor. Logisch want dit wordt niet geregistreerd en er wordt vrolijk mee verder gefokt zonder dat enige selectie mogelijk is.

Anoniem

Re: Puppies nog even voor ze weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:00

Deze pups waren helemaal niet te koop, voorwaarde was de entkosten en een goed tehuis en dat is gelukt. Ik had er nog wel 10 kunnen plaatsen.

Ik krijg ontzettend veel reacties van mensen die ook zo'n hond willen en de vraag of ik nog eens een nestje krijg. Voor alleen gezelschap hoeft zo'n dure rashond voor veel mensen niet en de kruisings labradors/herders/retrievers enz mankeren altijd vanalles en worden niet oud (dat geld trouwens ook voor veel rashonden mét papier) Dit zijn gewoon leuke honden.

Marlinh: de veearts heb ik overleg mee gehad ivm reukeus en het is dat zijn eigen kruisinghondje nog superfit is, anders had hij graag een pup gehad en nee die was in geen 1000 jaar gerontgend.

Fury08

Berichten: 1711
Geregistreerd: 04-07-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:39

Ieder zijn eigen mening, ik krijg toevallig een rashond mét papier maar die wordt ook op op HD & ED getest, maar ook als ik een niet ras hond zou kopen of wat dan ook.

Ik zie het aan mijn vriendin die had hiervoor een Rotweiler met HD en nu een vuinisbakkenras met HD! Dus mijn mening is dat mijn honden daarop worden getest.

Maar nogmaals daar mag iedereen een eigen mening over hebben. Ik vind ze er wel leuk uit zien :D

Als je mensen leert kennen.. Ga je van dieren houden..

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:25

Nikki_L schreef:
Ieder zijn eigen mening, ik krijg toevallig een rashond mét papier maar die wordt ook op op HD & ED getest, maar ook als ik een niet ras hond zou kopen of wat dan ook.

Ik zie het aan mijn vriendin die had hiervoor een Rotweiler met HD en nu een vuinisbakkenras met HD! Dus mijn mening is dat mijn honden daarop worden getest.

Maar nogmaals daar mag iedereen een eigen mening over hebben. Ik vind ze er wel leuk uit zien :D


Heeft niets met een mening te maken. Feit is gewoon dat HD en ED recessief vererven en je met alleen de ouders testen dus helemaal niets opschiet omdat beide ouders nog altijd lijder kunnen zijn en daarmee dus wel dragers op de wereld kunnen zetten.
Testen heeft alleen zin als je dat meerdere generaties doet zoals bij honden met stamboom en dan heb je nog een goede fokker nodig die ook goed selecteert en bereidt is zijn showkampioen uit de fokkerij te halen omdat die erfelijke gebreken vererft.

Er zit nogal wat verschil in wat een vuilnisbak genoemd wordt. Theoretisch is een rashond zonder papieren ook een vuilnisbak en een kruising tussen twee rassen ook, maar die maak veel meer kans op erfelijke gebreken dan de totaal onherleidbare bastaarden.

Alleen 2 ouderdieren laten testen op erfelijke gebreken die reseccief vererven is gewoon geld weggooien.

Het gaat hier bovendien om totaal onherleidbare bastaardjes die heel weinig risico lopen op dit soort gebreken en die ook nog eens tegen alleen onkosten worden verkocht. Gelukkig heeft ze baasjes gevonden die dit wel waarderen en die dit soort honden op waarde weten te schatten.
Helaas zijn ze er niet zoveel meer van dit soort echte bastaardjes omdat de meeste mensen liever veel te veel geld uitgeven voor kruisingen of stamboomloze honden die het meeste risico lopen op erfelijke gebreken.
En die laten zich blijkbaar ook nog wijsmaken dat het ook maar iets zegt als alleen ouderdieren getest zijn....

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Puppies nog even voor ze weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:27

Dat klopt ThePast03. Vandaar mijn vraag ook aan de Ts> Helaas vatte die het verkeerd op haha.. :P

Enjoy the little things of life, one day you'll look back and realize they were the big things.

Myra87
Berichten: 2495
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Friesland

Re: Puppies nog even voor ze weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:46

Mijn oom en tante hebben ook zo'n leuke onherleidbare kruising, ze wilden een kruising omdat die 'sterker' zijn. Met 3 maanden bleek die pup al doodziek te zijn, slecht werkende nieren. Dat kan elke hond gebeuren, dus ook een asbakken ras, dus om nou te gaan verkondingen dat ze makkelijk oud worden en super gezond zijn, zou ik me niet zo aan vast pinnen, en die garantie heb je sowieso nooit
Verder vind ik het wel ontzettend leuke pups, alleen snap niet dat je pups met zes weken die waarschijnlijk net de enting hebben gehad, op een strand uitlaat, maar dat is ieder voor zich :o

Fury08

Berichten: 1711
Geregistreerd: 04-07-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:56

ThePast03 schreef:
Nikki_L schreef:
Ieder zijn eigen mening, ik krijg toevallig een rashond mét papier maar die wordt ook op op HD & ED getest, maar ook als ik een niet ras hond zou kopen of wat dan ook.

Ik zie het aan mijn vriendin die had hiervoor een Rotweiler met HD en nu een vuinisbakkenras met HD! Dus mijn mening is dat mijn honden daarop worden getest.

Maar nogmaals daar mag iedereen een eigen mening over hebben. Ik vind ze er wel leuk uit zien :D


Heeft niets met een mening te maken. Feit is gewoon dat HD en ED recessief vererven en je met alleen de ouders testen dus helemaal niets opschiet omdat beide ouders nog altijd lijder kunnen zijn en daarmee dus wel dragers op de wereld kunnen zetten.
Testen heeft alleen zin als je dat meerdere generaties doet zoals bij honden met stamboom en dan heb je nog een goede fokker nodig die ook goed selecteert en bereidt is zijn showkampioen uit de fokkerij te halen omdat die erfelijke gebreken vererft.

Er zit nogal wat verschil in wat een vuilnisbak genoemd wordt. Theoretisch is een rashond zonder papieren ook een vuilnisbak en een kruising tussen twee rassen ook, maar die maak veel meer kans op erfelijke gebreken dan de totaal onherleidbare bastaarden.

Alleen 2 ouderdieren laten testen op erfelijke gebreken die reseccief vererven is gewoon geld weggooien.

Het gaat hier bovendien om totaal onherleidbare bastaardjes die heel weinig risico lopen op dit soort gebreken en die ook nog eens tegen alleen onkosten worden verkocht. Gelukkig heeft ze baasjes gevonden die dit wel waarderen en die dit soort honden op waarde weten te schatten.
Helaas zijn ze er niet zoveel meer van dit soort echte bastaardjes omdat de meeste mensen liever veel te veel geld uitgeven voor kruisingen of stamboomloze honden die het meeste risico lopen op erfelijke gebreken.
En die laten zich blijkbaar ook nog wijsmaken dat het ook maar iets zegt als alleen ouderdieren getest zijn....



Ja klopt, maar het is ieder zijn eigen mening of die ze laat testen of niet. Ik ben er zelf ook voor. Maar niet iedereen.
De hond die ik krijg is een rashond met stamboom, en zijn ouders en hun ouders en dergelijke zijn ook allemaal op HD en ED getest en gelukkig allemaal vrij, maar mijn pup (en ook zijn broertjes en zusjes) worden met 18 maanden getest op HD en ED. De fokker zal daarbij aanwezig zijn.

Als je mensen leert kennen.. Ga je van dieren houden..

lammie2701
Berichten: 3027
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in overijssel

Re: Puppies nog even voor ze weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:24

wij hebben een rashond gehad (labrador) die 13 jaar en 9 maanden is geworden (overleden aan kanker en ouderdom), een boerenfox (klikoterrier) die 12 jaar is geworden (heeft op 2 jarige leeftijd een autoongeluk op de a 12 bij arnhem gehad en 1 gebroken voorpoot en 1 verbrijzelde achterpoot daardoor gehad, geopereerd in utrecht en heeft met metaalplaten enz. in zijn poten nog 10 jaar lekker geleefd) uiteindelijk overleden aan kanker in het verbrijzelde achterpoot, en nu hebben we een klikoterrier (jack russel x boerenfox) van 16 jaar (nog superfit en springt nog 2 meter hoog, eet wel vleesbrokken ivm slecht gebit en 2 labradors van 1 jaar en 3 maanden (zonder stamboom).
Geen van onze honden zijn getest op erfelijke afwijkingen...en uiteindelijk is qua onverwachte kosten de boerenfox het duurste geworden...

me_myself_i
Berichten: 1659
Geregistreerd: 17-10-08
Woonplaats: Groningen

Re: Puppies nog even voor ze weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:03

Ontzettend leuke pups! :D als er nog plaats was hier dan had ik het wel geweten :D wij noemen ons vuilnisbakkenmeisje altijd een : Javaanse Dwerg Terrier xD :P (ze is een kruising van een tibetaanse terrier x ?) Maar een klikoterrier vind ik ook een geweldige naam :P Ow mensen toch, altijd dat gezeur over stambomen, HD en ED etc. Dat moet iedereen toch allemaal zelf weten of ie voor een vuilnisbakje kiest of zo'n doorgefokt hondje... Ts ik vind het echt geweldige leuke hondjes! :D

Still I need your sway, because you always pay for it
And I, and I need your soul because your always soulful
And I and I need your heart, because your always in the right places....

Aurelle_

Berichten: 891
Geregistreerd: 30-11-08
Woonplaats: Utrecht/Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:39

Wat een schatjes. Leuk om te zien hoe ze spelen. Pups zijn altijd zo onbezonnen en naief, dat is echt leuk om te zien. Je hebt het wel super geregeld dat ze zo dicht bij je in de buurt blijven!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:47

[***] schreef:
marlinH schreef:
Hebben jullie deze honden nog op de foto gezet van de Heupen en Ellebogen?


Wat is dat nou weer voor flauwekul? Dat is bij een gezonde kruising als deze niet nodig. Dat zijn kwalen voor gesloten fokkerijen. Dé reden waarom ik geen rashond wil.

Over kortzichtig gesproken :))

Goedgekeurd onderschrift :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:34

Myra87 schreef:
Verder vind ik het wel ontzettend leuke pups, alleen snap niet dat je pups met zes weken die waarschijnlijk net de enting hebben gehad, op een strand uitlaat, maar dat is ieder voor zich :o


Ach, wij hebben hier 30 km strand met waarschijnlijk de laagste honden- en mensenbezetting van Nederland, dus daar hoef je ook niet veel aan te snappen hoor. Ik snap dat de meeste stadsmensen daar over moeten nadenken. Gelukkig zit ik daar niet mee.

marlinH schreef:
Dat klopt ThePast03. Vandaar mijn vraag ook aan de Ts> Helaas vatte die het verkeerd op haha.. :P


Dan heb je het verhaal van ThePast03 niet goed gelezen, alleen ouderdieren testen van een kruising zegt helemaal niks

baroen

Berichten: 3115
Geregistreerd: 23-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:36

[***] schreef:
Myra87 schreef:
Verder vind ik het wel ontzettend leuke pups, alleen snap niet dat je pups met zes weken die waarschijnlijk net de enting hebben gehad, op een strand uitlaat, maar dat is ieder voor zich :o


Ach, wij hebben hier 30 km strand met waarschijnlijk de laagste honden- en mensenbezetting van Nederland, dus daar hoef je ook niet veel aan te snappen hoor. Ik snap dat de meeste stadsmensen daar over moeten nadenken. Gelukkig zit ik daar niet mee.

marlinH schreef:
Dat klopt ThePast03. Vandaar mijn vraag ook aan de Ts> Helaas vatte die het verkeerd op haha.. :P


Dan heb je het verhaal van ThePast03 niet goed gelezen, alleen ouderdieren testen van een kruising zegt helemaal niks


nou ja, dat is natuurlijk niet helemaal waar, tuurlijk zegt het wel iets, niet voldoende, maar goed, dat is al genoeg reden om niet te fokken met honden waar je weinig tot niks van weet ( over het algemeen dus he) maar áls je dan fokt, is het minste wat je kunt doen, ouderdieren wel laten testen.

het is nl ook niet zo, dat een onherleidbare kruising per definitie minder kans heeft op een afwijking, het word alleen nauwelijks gedocumenteerd en vastgelegd.

ik vind het een nogal makkelijk manier, van het verantwoorden van een keuze, "rashonden hebben de oliebol, mijn honden niet" terwijl de praktijk echt wel iets anders zegt, je moet het alleen maar even willen horen en zien. ;)

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:49

baroen schreef:
nou ja, dat is natuurlijk niet helemaal waar, tuurlijk zegt het wel iets, niet voldoende, maar goed, dat is al genoeg reden om niet te fokken met honden waar je weinig tot niks van weet ( over het algemeen dus he) maar áls je dan fokt, is het minste wat je kunt doen, ouderdieren wel laten testen.

het is nl ook niet zo, dat een onherleidbare kruising per definitie minder kans heeft op een afwijking, het word alleen nauwelijks gedocumenteerd en vastgelegd.

ik vind het een nogal makkelijk manier, van het verantwoorden van een keuze, "rashonden hebben de oliebol, mijn honden niet" terwijl de praktijk echt wel iets anders zegt, je moet het alleen maar even willen horen en zien. ;)


Het zegt hooguit of je een lijder hebt, maar zal je niet vertellen of je een drager hebt.

Verder is het wel wetenschappenlijk onderzocht en bewezen dat de totaal onherleidbare bastaarden minder risico hebben op erfelijke afwijkingen. Een risico houdt je altijd, zelfs bij wolven komt hd voor.

Ik snap wel wat je bedoelt en ben zelf enorm tegen het fokken van kruizingen van twee "ras"honden en het fokken van de zogenaamde rashonden zonder stamboom omdat daar het risico een stuk hoger ligt dan bij de fokkerij van honden met stamboom (nomgaals dan moet je wel een goede fokker hebben die bereidt is zijn showkampioen uit de fokkerij te halen als blijkt dat hij lijder is van een erfelijk probleem en imho gebeurd dit nog te weinig) maar ook een stuk hoger dan bij dit soort totaal onherleidbare bastaarden.

Ik zie hier zo vaak jubelberichten bij topics over de zogenaamde rashond zonder stamboom pups. Niemand die daar over valt, terwijl daar het grootste risico is op erfelijke gebreken.
Nu opent iemand een topic over een nestje totaal onherleidbare bastaardjes, gewoon uit liefde gefokt en zeker niet om er financieel beter van te worden en iedereen valt er ineens over terwijl het merendeel niet eens weet waarover ze praten.
Mensen die denken dat het iets zegt als je alleen ouderdieren laat testen, die denken dat je daarmee minder risico loopt.

De hondenwereld zou er een stuk gezonder op worden als alleen met dit soort bastaardjes gefokt zou worden en met rashonden door de echt goede en serieuze fokkers.
Vraag me af hoeveel van de mensen die hier zoveel commentaar hebben zelf een zogenaamde rashond zonder stamboom via marktplaats gekocht hebben....

En ik weet van jou Baroen dat je zelf een goede en serieuze fokster bent, dus voel je niet persoonlijk aangesproken. ;)

baroen

Berichten: 3115
Geregistreerd: 23-04-04

Re: Puppies nog even voor ze weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:45

ik snap je wel hoor ThePast03 ( en het is trouwens niet zo, dat er nooit wat van gezegd word, van de wannabee rashonden fok, maar dat word hier snel de kop ingedrukt met waarschuwingen of sluiten topic :) )

het probleem is gewoon, de heel vaak onherleidbaar ( hier in ned. dus) puur inhoud dat je het niet weet, maar of er verwantschap is, wat er dan inzit, dat kan nog wel eens minder genetisch breed zijn, dan men wil geloven.

en ja, over het testen, dan weet je dat je een lijder hebt, maar dat is iig iets, het komt gewoon ook voor bij honden zoals die van de TS, dus iig de ouder dieren vrij verklaren lijkt me het minste wat je dan kunt doen.

daarbij vind het ik te kortzichtig gesteld van de TS, dat HD / ED enz. voorbehouden is aan rashonden, alsof alle rashonden krom lopen van de HD, alsof elk ras een vergaar poel is van ellende...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers