Gekke Os Billy voor het eerst bekapt in een hoefstal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Gekke Os Billy voor het eerst bekapt in een hoefstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 17:22

Zoals sommige wel weten is Billy onze Blaarkop-os. We hebben hem als klein kalfje gekocht. Toen hij 1,5 was hebben we hem laten castreren, en nu is het een lekkere os van 5 jaar en zo`n 1000 kg. Hij is schofthoogte 1,60 en de grootste van al mijn dieren op de wei.
Hier een paar linken naar andere topics:
[BB-ITP] Onze ex-stier Billy ITP
[BB-ITP] 1000 kg biefstuk van dichtbij.. :-))

Zo ziet hij er normaal uit:
Rennend met de paarden:
Afbeelding

Of even poseren voor een mooie foto:
Afbeelding

Maar vandaag was hij niet zo dapper..
Vandaag is hij voor het eerst bekapt, en dat had wel enige voeten in de aarde zeg.. pff
Eerst wou hij de stal niet in. Daarom schoot hij er langs, probeerde onder het hekwerk van de stal door te komen waardoor hij de halve hoefstal optilde en mij en het hekje door de lucht geslingerd werden. Zover het lijkt heb ik er niet echt iets aan overgehouden, op een stijve nek en een boel blauwe plekken na.

Daarna lukte het toch hem in de stal te krijgen... Het paste net:
Recht op de foto zie je het hekwerk waar hij onderdoor danwel doorheen ging.

Afbeelding

Met een soort lier lieren ze dan een poot omhoog, en met een speciale haakse slijper trimmen ze dan de hoeven:

Afbeelding

En dat een hoefbeurt echt wel nodig was bleek wel, want hij had een grote hoefzweer zitten:

Afbeelding

Met een scherp mesje sneed hij de hoef rond de zweer weg, maar de zweer zelf laat ie zitten. Dat moet vanzelf genezen. Erin snijden had een bloedbad gegeven zei hij.

Afbeelding

Nadat de ene achterpoot gedaan was, werd de takel op de andere gezet, en werd die gedaan. Ook daarin bleek hij een zweer te hebben. Waarschijnlijk doordat hij van de winter kreupel is geweest rechtsvoor, toen heeft hij zijn voorpoten ontlast en daarbij zijn achterpoten dus overbelast.

Afbeelding

Toen de achterpoten klaar waren, lag Billy er zo bij...
Afbeelding

We kregen hem met geen mogelijkheid meer omhoog, laat staan zijn voorpoten.. Op het laatst was er nog maar 1 optie.. schrikdraad. Daarmee hebben we hem weer in de poten gekregen en heeft ie snel de voorpoten nog even kunnen doen. Die zagen er gelukkig goed uit. Toen was hij klaar en mocht hij eruit (dat deed hij gelukkig braaf) en weer de wei op. Door de klap met het hekje wou ik erna gauw naar huis om even wat te drinken en bij te komen, dus helaas geen 'na' foto.
Maar dit was dus Billy`s dagje bij de bekapper.. En die man heeft ook wel wat te vertellen vanavond thuis :D Het was sowieso de grootste die hij er ooit in had gehad.. Het paste dan ook maar net.. :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:27

Het past inderdaad net zeg... :D Wat kunnen ex-stieren ook groot worden..en dan is de blaarkop nog niet eens zo een heel groot ras..

Fijn dat zijn klauwtjes weer opgeknapt zijn. Heeft hij geen blokje gekregen om de kant met de zweer wat rust te geven?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 17:31

Nop, geen blokjes, Hij had op beide achterpoten dus zo`n zweer zitten, misschien daarom? Had dat gemoeten dan? Hij heeft er niets over gezegd, en ik weet al helemaal van niets..

Je had hem moeten zien kijken toen ik foto`s aan het maken was hahaha Ik zei al tegen hem 'dat gebeurd vast niet vaak of wel? ' haha

En hij is idd een heel stuk groter dan zijn moeder, dat was echt een gewoon klein koetje..

geerke

Re: Gekke Os Billy voor het eerst bekapt in een hoefstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:37

jee,wat een gedoe.....wat zijn paarden dan eigelijk makkelijk....ik heb vroeger ook koeien gehad,en een had door een blessure een hoorn die richting wang groeide.....die moest 1x per jaar korter gemaakt worden(met fietsremkabel..)
Dat was ook z'on feest!
Op den duur ging ik maar een tranquilizer inspuiten...koeien zijn helemaal schattig,maar paarden zijn toch beter te hanteren!

Hij is wel prachtig je 'stier'!!!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:23

Mariska_28 schreef:
Nop, geen blokjes, Hij had op beide achterpoten dus zo`n zweer zitten, misschien daarom? Had dat gemoeten dan? Hij heeft er niets over gezegd, en ik weet al helemaal van niets..

Ik ben ook geen expert hoor :D Bij ons krijgen de koeien weleens een blokje om het ander deel van de klauw te ontzien. Maar bij 2 poten met zweren weet ik het ook niet.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 21:54

Zoveel kijkers en zo weinig reacties? Ik dacht dat de foto`s wel interessant zouden zijn.. }:0 |(

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:58

Wat een leukerd zeg! zo'n hoefstal had ik nog nooit gezien.. Is dat iets speciaals wat voor vee wordt gebruikt?
Of wordt het voor paarden ook gebruikt?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 22:00

Deze was volgens mij speciaal voor koeien, maar volgens mij worden dit soort stallen ook wel bij trekpaarden gebruikt.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:05

Wat is het een prachtig beest die Billy!
Ik hoop dat de zweren snel over gaan! Moet toch gevoelig zijn...

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:06

Hahaha dat grote beest in dat hele kleine stalletje. Die laatste foto is echt zo schattig, liggend met zijn hoofd op de grond.

Ik hoop voor je dat je morgen niet nog stijver bent...

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:10

Gelukkig is het uiteindelijk gelukt!
En staat hij weer mooi op zijn klauwtjes.

Bij ons koste het ook atijd veel moeite om de koeien te laten bekappen. Wij hebben namelijk belgische blauwen gehad. Dat zijn de body builders onder de koeien. Je had niets te vertellen. 1 heeft zelfs de bekapbox krom gekregen :=

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:16

Tjeeeee... wat een kasteel is dat beest zeg. Dat is nogal wat anders dan de koeie-dames die ik hier tegenkom! Ik heb inderdaad ook wel eens gezien dat ze zoiets voor trekpaarden gebruikten, maar zelfs dan zit de stal meestal niet zó vol als met deze os :D

De pony op de eerste foto is Joy toch? Toen die als veulen eens te koop stond op bokt vond ik die al geweldig, en ik vind haar er nu helemaal leuk uit zien! Als je ooit moet inkrimpen en ik heb de ruimte en het geld...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:16

Ik vind Billy zo gaaf :D
Eigenlijk wil ik ook een Billy. Maar volgens mij kost het nog best veel geld! Kan Billy niet plaatsmaken voor Isis? heb je gelijk je vriezer vol :+

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 22:19

Haha de aanschaf van een kalf zijn de kosten niet hoor.. Hij vreet ongeveer zoveel als 2 tinkers.. Dus in pricipe zou ik hem weg moeten doen.. maarja de enige die hem willen, willen hem in de vriezer doen.. En dat mag niet met mijn kleine Billy! Maar als je hem dan zo op de grond ziet liggen (en gewoon niet meer op willen staan) zie je pas echt hoe immens hij is.. Veel om van te houden he!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:20

Geen verstand van koeien/ossen, maar hoe vaak moet een koe of os eigenlijk bekapt worden?
En dat de bekapper met een haakse slijper te werk gaat ziet er wel erg drastisch uit hoor!
Die foto dat hij met zijn hoofd op de grond ligt...arme Billy....

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:22

Hij is inderdaad wel heel leuk. Ik hoop voor hem dat zijn hoeven snel beter worden. Lijkt me wel weer rot lopen zo.

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:22

Aaah, wat een schatje! :+:

Hij past idd maar net in het stalletje. :+

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:24

Erg leuk om te zien voor een koeienleek als ik , hoe dat in z'n werk gaat.
Had geloof ik wel een eerder foto's gezien van hem , kan dat kloppen?
Maar sodeju wat een mega beest is dat, ben blij dat ik daar nooit bij het land in zou moeten, zou 7 kleuren xxxxxx

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 22:25

Ik weet niet hoe vaak ze melkvee doen, maar voor Billy was dit de eerste keer (in 5 jaar tijd). Op de haakse slijper zit een heel apart blad, zag er wel gaaf uit hoe dat ging, leek een beetje op schaven ofzo.. Het stonk wel verschrikkelijk. Haha ja die laatste foto was ie heeeeeel zielig (correctie, hij voelde zich heel zielig) :D

xxelviraxx: Hij was idd wel wat kreupel nu, maar dat is wel logisch. Maar volgens de bekapper kwam het nu zelf allemaal goed.

onne: Klopt, heb wel vaker wat foto`s van hem geplaatst. Ik ben in de geval ook echt een leek hoor, daarom heb ik het ook op foto gezet.

EDIT: Die bekapper stond ook wel raar te kijken dat ik foto`s aan het maken was.. Normaal komt ie bij gewone boeren.. en nu bij zo`n raar wicht dat ook nog foto`s maakt ervan haha
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 13-05-09 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:26

Aaaah wat een dotje! Nou ja, een grote dot kan ik beter zeggen!
Heel interessant zo, die foto's :D
Ik vind hem echt leuk zeg, hij zag het niet meer zitten aan het eind haha.

Hoevaak laat je dit nou doen?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 22:28

Nou ik hoop voorlopig even niet meer haha menn wat een ellende was het.. Dit was de eerste keer in zijn 5 jarige leven, dus hopelijk kan ie er weer een jaar of 4 tegenaan. Mijn hoefsmit heeft zelf koeien, en die laat ik altijd even kijken of hij denkt dat ie bekapt moet worden. Lekker makkelijk!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:30

Is dit een hoefsmid of hebben ze hier bekappers voor koeien voor? Ziet er indrukwekkend uit, alsof billy echt erin gepropt is :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:31

Wat een interessante fotoserie zo :-) Ik wist helemaal niet dat dit op deze manier ging :-) Billy heeft dus een enerverende dag gehad :D

Hij was toch afgelopen winter onverklaarbaar ziek? Nog enigzins duidelijk geworden wat dat toen was?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 22:35

Dit was een echte klauwbekapper. Normaal doet hij denk ik vooral melkvee, en misschien wat vleeskoeien?

Hij was idd degene die zo verschrikkelijk ziek was (en mager, kan je je nu niet meer voorstellen he?). Hij was waarschijnlijk getrakt door 1 van de paarden tegen zijn rechterschouder. Daardoor liep hij slechter, daardoor at hij minder, en was zijn pens gestopt met werken. Doordat we hem apart hebben gezet met voer (normaal moest ie in de schuilstal zijn eten halen) en medicijnen hebben gegeven voor zijn pens, is hij weer helemaal de oude nu. Maar dat kreupel zijn kan wel de zweren op zijn achterpoten verklaren, omdat hij in die tijd zijn voorpoot wou ontzien

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:36

Dat past idd maar net ;)
Maar als ie op allebei de achterhoeven een zweer heeft zitten, kan die er dan gewoon zo op staan?