Mijn babyduifjes, Poi en Ilik!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Mijn babyduifjes, Poi en Ilik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 09:23

Dinsdag kwam ik bij de dierenambulance om wat spulletjes terug te brengen, en daar zaten twee stadsduifjes. Ze waren misschien maximaal een dag of 2 oud, en waren bij een café eigenaar weggehaald omdat die het nest uit zijn struiken wilde hebben. Mijn mams vond ze erg schattig, en ik vond ze ook wel leuk, en toen dus iemand zei dat ik maar moest vragen of ik ze mee wilde nemen, was de stap snel gemaakt, en hebben we ze mee naar huis genomen.
Nu zitten ze op mijn kamer in een bakje in een handdoekje, met een verwarmingsplaatje eronder. Goed, genoeg gezegd, ze doen het nog goed lijkt het, en ze eten ook lekker! Van Ilik zijn er nog niet echt foto's, hij ziet er vrijwel hetzelfde uit, alleen een lichter snaveltje, zoals je op de laatste foto kan zien.
Hier komen ze!

Afbeelding
Poi

Afbeelding
Poi

Afbeelding
Ilik en Poi

Schattig, nietwaar?

Nickeltje

Re: Mijn babyduifjes, Poi en Ilik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:32

Veel succes! Het zal een hoop werk zijn, maar is wel haalbaar.
Mn moeder en ik denken dat het stadsduiven/postduiven zijn. Jonge houtduiven zijn eigenlijk nog een stuk groffer en hebben wat gelige haartjes en voor tortelduiven zijn ze te fijn.
Leuk als je straks heel tamme duiven hebt!!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:11

Oh wat zijn ze lelijk :D
Hopelijk krijg je ze groot en worden het 2 tamme duiven!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 10:18

Wat een leuke reacties! Ik verheug me er ook heel erg op dat ze goed tam zijn en gewoon door de keuken kunnen wandelen :)

@ Nickeltje: dat dachten wij inderdaad ook! Leuk om het bevestigd te krijgen van 'de experts'!

@ Joyckuh: dat zei ik ook :P En toen riep mijn moeder direct: ze zijn niet lelijk, ze zijn schattig! En hoe meer ik ze in handen heb, hoe schattiger ze inderdaad worden.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:15

Wat een mormels! haha
maar wel gaaf dat jullie ze opvoeden ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:19

Leuk. Is zo'n dankbaar werk maar je krijgt er erg tamme duiven voor terug. Heel veel succes.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:51

hahahahaa baby duiven zijn zooo lelijk, maar ik vind ze wel leuk als ze eenmaal wat meer veer hebben enzo.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:05

haha hardstikke leuk joh!
Wij krijgen bij onze vogelopvang heel veel jonge duiven binnen ze zijn echt heel gemakkelijk groot te brengen met de hand :D heel veel succes :D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 07:22

Dank voor de leuke reacties! Het gaat echt hard met ze. Ze krijgen nu al flinke stoppels, en schreeuwen me smorgens wakker dat ze eten willen. Een wekker heb ik dan dus niet nodig :P
Ze eten allebei hardstikke goed, ik moet opletten dat ik de krop niet te vol gooi. Want ze blijven bedelen. Maar goed, dat is denk ik duif eigen.

Ziet net dat ik een rampzalige fout heb gemaakt :P De kleinste lichtste heet Poi, en de grotere heet Ilik.. Shame on me :P

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:36

Leuk Barb! Moet jou wel lukken om ze te laten overleven :)
Succes!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 10:06

Hier zijn nieuwe foto's van gisteren :) Die van vandaag zet ik er misschien vandag ook wel even op :)

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-FQOPQ3MB.jpg[/;img]
Poi zijn pluishaartjes

Afbeelding
Ilik als hij net heeft gegeten, een tevreden monster :P

Afbeelding
Als ze nog niet gegeten hebben zitten ze heel hard tjilpend op deze manier

Afbeelding
Hoezo verschil in kleur?

Afbeelding
Poi op zijn mooist

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:16

Echt leuk zeg dat jij er ook moeite voor wilt doen';)
Wij brengen ze bij de opvang ook groot hoor, alleen helaas heeft de gemeente het niet zo op duiven en wil er weer een groot aantal vergassen (tja ik vraag me ook weleens af waar we mee bezig zijn hoor)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 13:49

Ik ken het gevoel. Deze komen dus van een café eigenaar die ze weg wilde hebben omdat zijn struiken gesnoeid moesten. Dan heb ik zoiets van wacht even een paar weken.
Ik heb laatst ook een nest jonge muizen grotgebracht vanaf dag 1, terwijl iedereen altijd roept: niet doen, er zijn er al zoveel, dat lukt toch niet. Maar ik kan toch zo'n nestje niet dood laten gaan. Ze hebben het alle 5 overleefd, en heb ze ook weer vrij kunnen laten in een afgeschremd stukje in de tuin, zodat ze hun eigen weg konden gaan :)

Annettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:52

Jeetje die zijn nog wel klein zeg, maar oh zo lelijk haha. :D
Ben benieuwd hoe ze er over een tijdje uitzien!

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 23:38

Oh wat zijn ze ontzettend lelijk! :D
Wel erg benieuwd hoe ze worden straks! :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 19:10

Met de duifjes gaat het nu heel erg goed. De stoppels beginnen al echte verenschachten te worden, en ze eten ook goed. Volgens mij zijn ze een soort bodemloze put, want ik kan ze zo vol stoppen als ik durf, ben redelijk bang voor te volle kroppen, en dan nog roepen ze tot ze een ons wegen.
Ilik zijn pootjes staan al vrij recht onder zijn lijf, wat resulteerd in het feit dat hij al bijna een beetje kan staan, en soort van kan lopen, in plaats van zich voor te trekken met zijn snavel :+
Zondag gaan ze mee naar mijn tante in Lelystad, ben benieuwd hoe dat gaat!
Binnenkort weer foto's!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 23:34

wij hebben verscholen achter wat spullen op ons balkon een nestje duiven :') eitjes zijn sinds kort uitgekomen := maar deze worden wel door mams/paps(?) verzorgt hihi
Leuk dat je dit doet :P Ben benieuwd hoe het verder gaat :D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 06:41

Het gaat heel erg goed met de duifjes. De eerste stoppels zijn pluisjes geworden, het zijn nu net paardenbloempluisjes :D
Ilik kan al zijn vleugeltjes wapperen en met zijn staartje kwispelen. Ze worden echt groot!
Ik heb even geen foto's kunnen uploaden, heb het druk gehad met vanalles en nog wat, maar zal het zo snel mogelijk doen, nu ze nog klein zijn. Vandaag mogen ze mee naar Lelystad.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:23

Wat leuk! Ze zijn wel erg lelijk ja, haha. Maar het worden vast mooie tamme duiven. Vroeger had ik ook een jong vogeltje groot gebracht. Een merel, een lelijk ding was het, maar later een hele lieve tamme vogel. Had 'm zelfs mee naar het strand meegenomen. Later vrijgelaten. Geeft je een goed gevoel. Ben benieuwd naar de foto's :).

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 19:28

Oh, helemaal vergeten nieuwe foto's te plaatsen, zal straks meteen even aan de slag gaan als ik op de andere pjoeter kan.
Het gaat heel erg goed met de kuikens. Ze kunnen nu staan, ze kunnen zelf eten van de pap, ze flapperen met hun vleugels en kwispelen met hun staartjes. Ze zijn nog steeds niet echt mooi, maar hebben wel al veertjes. Straks dus even een foto-update ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 20:03

Hierbij dan wat nieuwe foto's. Ze zijn niet van elke dag, maar gewoon wat over de dagen heen zeg maar. Kijk en geniet van mijn prachtige kinders!

Afbeelding
Poi en Ilik
Afbeelding
Poi en Ilik
Afbeelding
Poi
Afbeelding
Poi
Afbeelding
Dit is hoe ze er nu uitzien, achter Ilik, voor Poi. Ze gaan echt heel erg hard nu, als je ze een dag niet ziet en je komt terug, zijn ze serieus al gegroeid.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:06

Ze zijn wel echt schattig van lelijkheid, hihi :D
Veel succes nog met ze!!

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:08

hihi! Ik vind ze ook echt superschattig! Wat geef je ze nu te eten als ik vragen mag? Groetjes

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 20:11

Ze krijgen nutribird21, dat is een speciaal mengsel voor jonge vogels. Daar zit alles in wat ze nodig hebben. Ze krigjen nu sinds 2 dagen gemalen tortelduivenvoer erdoorheen, en dit blijven ze nu krijgen tot ze zelf gaan eten. Als ze zelf eten krijgen ze eerst tortelduivenvoer, gemengd met grit en roodsteen.