Puppies nog even voor ze weggaan

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:51

baroen schreef:
ik snap je wel hoor [*olduser*] ( en het is trouwens niet zo, dat er nooit wat van gezegd word, van de wannabee rashonden fok, maar dat word hier snel de kop ingedrukt met waarschuwingen of sluiten topic :) )

het probleem is gewoon, de heel vaak onherleidbaar ( hier in ned. dus) puur inhoud dat je het niet weet, maar of er verwantschap is, wat er dan inzit, dat kan nog wel eens minder genetisch breed zijn, dan men wil geloven.

en ja, over het testen, dan weet je dat je een lijder hebt, maar dat is iig iets, het komt gewoon ook voor bij honden zoals die van de TS, dus iig de ouder dieren vrij verklaren lijkt me het minste wat je dan kunt doen.

daarbij vind het ik te kortzichtig gesteld van de TS, dat HD / ED enz. voorbehouden is aan rashonden, alsof alle rashonden krom lopen van de HD, alsof elk ras een vergaar poel is van ellende...


Ik ben het met je eens dat de genenpoel van de totaal onherleidbare bastaarden niet meer zo breed is als 30 jaar geleden helaas. Met dank aan de broodfokkers die goud geld verdienen aan bepaalde (ongezonde) kruisingen.

Het is super kortzichtig en getuigt van heel weinig kennis als mensen zeggen dat erfelijke gebreken vooral voorkomen bij rashonden. De praktijk leert dat het juist de zogenaamde rashonden zonder stamboom en de kruisingen zijn waar dat bijzonder veel voorkomt.
Dit is het gevolg dat alles gewoon met een rasnaam wordt aangesproken, rashond of niet.

Hoe dan ook vind ik dit nestje een heel stuk minder bezwaarlijk dan de zogenaamde rashonden zonder stamboom en het kruisen van rashonden.
En ja ik ben het met je eens dat moderators soms veel te snel ingrijpen. In dit topic had het wel wat sneller gemogen van mij, want een hoop kritiek hier slaat echt nergens op.

baroen

Berichten: 3115
Geregistreerd: 23-04-04

Re: Puppies nog even voor ze weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:53

dan begrijpen we elkaar wel :)

ik ben het ook met je eens, dat dit nestje, mijn nekharen lang niet zo ver overeind laat komen, als andere nestjes hoor, en ik vind het ook leuke puppen :)
het ging mij meer om de opmerking van de ts zelf dus ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:51

Ik vind het nog steeds ontzettend kortzichtig en typisch bokt als mensen gaan lopen emmeren bij een nestje honden die krap 15 kg worden, om daar dan allerlei testen bij te gaan doen voor heupen e.d. Dat is en blijft flauwekul. Dit is geen risicokruising tussen 2 hondenrassen waar HD bij voorkomt, maar het zijn gewoon leuke honden. Uit de reacties uit mijn omgeving kan ik merken dat heel veel mensen het jammer vinden dat er niet meer 'gewone' honden worden gefokt. Niet iedereen wil een stamboom jack russel, herder of labrador, en als je een kruising tussen deze rassen krijgt mankeerd er inderdaad vaak van alles aan.
Dit zijn gezonde en vooral hele lieve hondjes, ik voel me helemaal niet bezwaard om hier mee te fokken, wie weet over 2 jaar nog een keer met het teefje uit dit nestje want ik heb veel mensen moeten teleurstellen dat ze al een baasje hadden gevonden.

Billy

Berichten: 20724
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Puppies nog even voor ze weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:55

Dat ze maar 15 kilo worden, betekent niet automatisch dat ze gezond zijn....
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik best een kruising zou willen hebben hoor, maar ik ben me dan ook bewust dat ik een risico loop met een hond waarvan de ouders niet getest zijn.
Maar zeggen dat het flauwekul is omdat het onherleidbare kruisingen zijn is weer net wat te makkelijk wat mij betreft ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:03

Dat vind ik echt. Er lopen hier legio van dit soort hondjes, ze worden stokoud, zijn trouw en kunnen uren mee naast het paard of mee op wandeling. Er komt bij mij geen rashond in, zelfs niet met papieren want ik heb al genoeg voorbeelden gezien van honden met geteste ouders die evengoed niet gezond zijn. Ik heb grote vraagtekens bij de manier waarop tegenwoordig het hondenfokken in zijn werk gaat. Er is in ieder geval veel geld en teveel emotie mee gemoeid...

En dat het geen grote zware honden worden zegt wel degelijk wat over aandoeningen zoals HD..

Billy

Berichten: 20724
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:09

Ik fok Jack Russells, en het is nou niet zo dat ik er mn baan van op kan zeggen. En als je alle shows, gezondheidsonderzoeken etc meetelt, mag je blij zijn als je quitte speelt....
Dat het geen grote zware honden worden zegt er wat over of ze last krijgen van HD, niet of ze het wel of niet hebben.
Ik ben er van overtuigd dat er nl in veel meer rassen HD voorkomt dan onderzocht wordt, maar dat sommige rassen op basis van hun geringe gewicht er geen last van krijgen....
Ik zou me trouwens zo bij ej kunnen melden voor een pup hoor bij wijze van spreken. Vind ze wel erg leuk nl :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:09

Dan moet je opschieten, nestje 2011 zit al bijna vol :+

Kennis van me krijgt als het goed is volgend jaar een nestje, haar hondje is hetzelfde slag als dat van mij maar dan zwartbruin en ze wilde een reu uit dit nestje gebruiken. Maar ik denk dat ze die pups hier ook wel kwijt kan.

Theeglas

Berichten: 2546
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:13

Och wat een poeperdjes! Mooi gezinnetje zo zeg.

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:49

[***] schreef:
Ik vind het nog steeds ontzettend kortzichtig en typisch bokt als mensen gaan lopen emmeren bij een nestje honden die krap 15 kg worden, om daar dan allerlei testen bij te gaan doen voor heupen e.d. Dat is en blijft flauwekul. Dit is geen risicokruising tussen 2 hondenrassen waar HD bij voorkomt, maar het zijn gewoon leuke Wat heeft dat dan weer met HD te maken?honden. Uit de reacties uit mijn omgeving kan ik merken dat heel veel mensen het jammer vinden dat er niet meer 'gewone' honden worden gefokt. Niet iedereen wil een stamboom jack russel, herder of labrador, en als je een kruising tussen deze rassen krijgt mankeerd er inderdaad vaak van alles aan.
Dit zijn gezonde en vooral hele lieve hondjes, ik voel me helemaal niet bezwaard om hier mee te fokken, wie weet over 2 jaar nog een keer met het teefje uit dit nestje want ik heb veel mensen moeten teleurstellen dat ze al een baasje hadden gevonden.


als dit over mij gaat vind ik dat nogal dom, ik emmer er helemaal niet over. Ik vroeg of je dat gedaan, enkel uit interesse! :j