De Discus en hun Zwerm

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

De Discus en hun Zwerm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 23:02

Discusvissen zijn verslavend... tenminste die invloed hadden ze op ons wel Tong uitsteken Vorig jaar hadden we een koppel zitten met een nest van 107 stuks. Helaas door een worminfectie zijn ze op 4 na allemaal gestorven... Het koppel heeft het wel overleefd maar die hebben inmiddels een nieuw huis gevonden. In ons 'Zwembad' echter (aquarium van ong. 750 liter) vormde zich een ander koppel die een enorme broedzorg liet zien. Dit koppel hebben we in een kweekbak gezet en een goede 3 weken later is het gezin compleet Haha! Met 'gevaar voor eigen leven' Clown maak ik zo nu en dan foto's. Dit koppel is zo fanatiek dat ze zelfs het glas aanvallen als ik er met de camera voor ga staan dus vaak storen doe ik maar niet Knipoog

Tsja... als goede vader moet je de eitjes goed verzorgen als mams pauze houdt...

Afbeelding

Op bovenstaande foto zijn de eitjes 1 dag oud. Pap en mam halen steeds de niet bevruchte eitjes er tussen uit, die eten ze op terwijl ze de overgebleven eitjes steeds van 'vers' water voorzien door er al wapperend met de borstvinnen eroverheen te zwemmen.

Vorige week dinsdag, de eitjes zijn uitgekomen en de larvjes zijn door pap en mam verplaatst op de broedkegel Hyper!

Afbeelding

Op onderstaande foto zijn de larvjes van de kegel af en op de huid gaan zitten. Discusvissen maken extra slijm aan waar de larven van kunnen eten. De larvjes zijn hier 3 dagen oud en nog kleiner dan een halve centimeter. (de stipjes die je ziet).

Afbeelding

Op onderstaande foto zijn ze precies een week oud. Hier zitten ze op de moeder, op de voorgrond is paps.

Afbeelding

Inmiddels zijn we begonnen met bijvoeren van Artemia. Dit zijn 'pekelkreeftjes' van een paar millimeter groot die heel erg proteïnerijk zijn en waar jonge vissen goed van groeien. In de natuur krijgen ze dit niet dan hangt het wel en wee van de larven af van de hoeveelheid huidslijm die de ouders aanmaken. Wij willen natuurlijk dat het koppel ook gezond uit deze broedzorgperiode komt en dus help je ze een handje door bij te voeren.

Vanavond lukte het me wat mooiere foto's te maken van De Zwerm Knipoog
Hier met z'n allen op hun papa

Afbeelding

Afbeelding
door beiden beschermd omdat ik met de camera voor de bak stond Knipoog

en een mooie van het oversteken van pap naar mam. De ouders nemen om de beurt de hele zwerm op hun huid zodat de ander even kan eten of gewoon even kan bijkomen.

Afbeelding

Je zult je wel afvragen: 'wat een kale bak is dat'. Dat heeft een hele belangrijke reden. Discusvissen zijn erg gevoelig voor vervuiling, de larvjes van de Discus nog veel meer en dus is het zaak om voedselresten en ontlasting dagelijks te verwijderen. Dit kan alleen als je geen rompslomp in de bak hebt zoals grind, planten e.d.. Nu kunnen we met een netje al het vuil van de bodem halen. Inmiddels zijn we ook begonnen met om de paar dagen een beetje water te verversen. Dit maakt dat de larven goed groeien en dat de kans op vergroeiingen vermindert/verdwijnt. Begin je te snel met water verversen dan sterven de larven, begin je te laat dan kunnen ze vergroeiingen krijgen (langwerpig worden, raar gevormde vinnen etc.)

CaPrIoLe`79

Re: De Discus en hun Zwerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:14

Erg boeiende foto`s, zeker met die uitleg van je erbij. Superinteressant!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:15

Oh Lon, dat zijn echt onwijs gave foto's.
Zo lief hoe ze bij hun pappa en mamma blijven, en dat hun ze ook zo beschermen.
Hopen dat er van deze partij meer overblijven Haha!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:19

Leuk en interessant om te lezen zo Haha!

Mooie foto's ook Ja

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:23

Super gave foto's! Ook heel mooi commentaar erbij Ja Erg duidelijk en helder en vond het interessant om naar te kijken, leuk hoe papa en mama discus samen de zorg op zich nemen! Ik heb ook altijd een aquarium gehad (dan wel niet met discus vissen) en vind het fascinerend om te zien Lachen

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:30

wow echt super om die vissen zo te zien. maar een vraagje waar zitten die larven in het begin op? op de eerste foto bedoel ik dan..

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:33

geweldig! die laatste foto's Lovers vind het er zo geweldig leuk uitzien Haha!
hopelijk overleeft de hele zwerm deze keer Haha!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 23:40

Dat is een keramieke kegel. De discus gebruikt dat om hun eitjes op te leggen. Zet je geen kegel in de bak dan gaan ze ze of op de ramen leggen of op de thermostaat. Op de ramen is niet praktisch omdat dat zo recht omhoog gaat en dan kunnen ze de eitjes niet goed bewaaieren en tja... de thermostaat spreekt voor zich Nagelbijten / Gniffelen (hard of zacht gekookt Tong uitsteken )

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:44

Wat een gave fotoserie zo onder elkaar Lontje, leuk/leerzaam om te zien hoe ze zo voor die kleintjes zorgen Lachen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:47

Wat gaaf om te zien Lon! En wat een goede mamma en pappa heb je daar, wees maar trots op je grut als peettante. Haha!

_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:47

Interessante foto's! Lachen Echt mooi om te zien!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 00:03

erg gave foto´s!! Ook leuke teksten!
Vooral die ene foto dat ze van papa naar mama zwemmen is mooi.
Echt mooi om te zien dat gekweekte vissen toch nog zo beschermend en eigenlijk "wild" gedrag vertonen in een plastiek bakkie waar ze niks kan gebeuren....

Krijgen we ook de opgroei foto's te zien??

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 00:08

Wauw, ik wist helemaal niet dat er vissen waren die zo goed voor hun babies zorgen!

Nu wil ik meer foto's! (ook van je zwembad Tong uitsteken)

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 00:22

Fiffill schreef:
wees maar trots op je grut als peettante. Haha!

Clown ik vrees dat ik in hun ogen voorlopig alleen nog maar de uhm... tja grote boze Lon ben Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben wel van plan om deze keer ook opgroeifoto's te maken, mits alles goed blijft gaan. Het is allemaal nog heel pril en er kan nog onwijs veel mis gaan maar we doen er alles aan om dat te voorkomen. Helemaal in de hand heb je dat echter niet.

Dit schrijvende vraag ik me af of ik die foto's dan ook in dit topic mag blijven plaatsen?

Foto van ons 'zwembad' Tong uitsteken :

Afbeelding

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 01:49

Woow Lon wat een mooi verslag zo.

Ik vind het wel heel erg interesant.
Hopen dat ze nu allemaal goed gezond worden.

Hoe is het niet met de overgebleven van de vorige zwerm?

Op de foto lijkt jullie zwembad wel een beetje kleiner danin het echt. Nagelbijten / Gniffelen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 07:10

Wat ontzettend leuk!! Zo te horen verdiepen jullie je er behoorlijk in Ja. Van mij mag je de foto's van de komende tijd ook hier plaatsen hoor Haha! :p, harstikke leuk!

Vraag me af hoe jullie de vorige kleintjes hebben geteld (107)?
En waar je ze in hemelsnaam gaat laten als ze groot zijn, het worden flinke jongens Lachen.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 07:25

Wauw wat een mooie foto's!
Ik vind discussen ook erg mooi, werk zelf in een aquariumspeciaalzaak dus we importeren ze ook zelf Lachen
Vind jouw aquarium ook echt heel erg mooi! En heb ook weer wat bijgeleerd hoe discusvissen opgroeien Bloos

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 07:47

BB -> BB ITP

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:13

Wat ontzettend leuk om te zien! Ik ben erg benieuwd hoe ze gaan uitgroeien, ga je vaker foto's laten zien?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:34

Mooie reportage zeg!
Ik heb niet zo gek veel met vissen, maar je hebt me toch van begin tot eind kunnen boeien!!
Erg mooi en wat leuk dat die visjes ook echt karakter hebben!

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 08:40

Yinari schreef:
Vraag me af hoe jullie de vorige kleintjes hebben geteld (107)?

Die zaten toen met hun ouders in een kleinere bak en op een gegeven moment hebben we de jongen overgezet naar een groter aquarium en op die manier dus geteld Lachen

Met deze zal het wat lastiger gaan want als ze oud genoeg zijn, gaan paps en mams vakantie houden in het zwembad (1.50cm lang x 80cm diep x 70cm hoog) en de Zwerm blijft dan dus waar ze nu zijn. Wel heb ik geteld wat ik op de foto's zag en dan kom ik al aan zeker 60 stuks. Maar ja dat is geen accurate telling, het zijn er meer volgens mij maar hoeveel meer? Misschien dat ik ze nog eens echt allemaal op de foto krijg, dan kunnen we op ons gemak tellen hoeveel het er zijn?

Een foto b.v. als deze zou voor zo'n telling geschikt kunnen zijn als ze iets groter zijn http://i124.photobucket.com/albums/p1/L ... /23okt.jpg

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:39

Leuk Lon, erg leerzaam Ja
hopen dat het met deze beter gaat dan de vorige Ach gut

en wat Nel al zegt; zo op de foto lijkt dat 'zwembad' helemaal niet zo groot, maar irl is dat toch een indrukwekkende hoeveelheid water *LOL*

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 10:44

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:14

Gaaaf Lon!!

Enorm mooi om te zien, super!

Gave uitleg erbij, weer iets geleerd vandaag Lachen

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:16

Ah wat een schatjes Haha! Nou maar hopen dat er weinig uitval is deze ronde!