Show je aquarium!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:03

Dat is een goede!
Anders zet ik de bak op Marktplaats als hamsterbak, daar is de bak gelukkig nog heel geschikt voor :)

Marleenloveu
Berichten: 833
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren die in Friesland wonen!

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:12

Hallo, ik vroeg mij even af hoe jullie erin slagen om jullie aquarium schoon te houden. Een goede filter is natuurlijk een must-have, maar blijft het water hierdoor altijd schoon? Bij mijn schildpadden is alleen een filter niet genoeg, schildpadden zijn koning in het vies maken van praktisch alles. Geldt dit ook voor vissen en andere onderwaterdieren?

Anoniem

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:20

Bij schildpadden heb je een enorme overcapaciteit nodig wil je de bak schoon houden. Daarnaast moet je het filter bij schildpadden vaker schoon maken (niet schoon-schoon, maar dat de meeste derrie eruit is). Vissen (muv goudvissen en sluierstaarten die imo sowieso in een vijver horen en niet in de meeste aquaria) maken minder troep en hebben dus voldoende aan een kleiner/zwakker filter :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:27

Marleenloveu schreef:
Hallo, ik vroeg mij even af hoe jullie erin slagen om jullie aquarium schoon te houden. Een goede filter is natuurlijk een must-have, maar blijft het water hierdoor altijd schoon? Bij mijn schildpadden is alleen een filter niet genoeg, schildpadden zijn koning in het vies maken van praktisch alles. Geldt dit ook voor vissen en andere onderwaterdieren?

Ook met grote roofvissen heb je veel rotzooi. Kwestie van grote overcapaciteit qua filters (ik heb 2500L op een bakje van 350L), niet opgegeten voer direct verwijderen, wekelijks filterwatten verschonen en veel verversen+bodem afhevelen. Dan heb je prima helder en gezond water :) .

Maar goed, aquaria met de meer 'normale' vissen hebben dat probleem veel minder, omdat die vaak ook veel planten hebben en je uiteindelijk in een goed opgezette bak je een mooie balans krijgt.

pipo

Berichten: 8228
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:04

Mag ik me ook melden?? ik heb sinds een paar weken een klein bakje om te starten. Ik hou daar 4 guppen in, en een paar vuurgarnaaltjes en sinds vorige week ook een paar crystal garnaaltjes en een kreeftje. CPO dingetje. Ik heb mijn andere cpootje nu even in de bak van mijn zoontje gekwakt, want hij was vrijdag jarig en heeft ook een minibakje. Daarin wat citroengarnaaltjes en een dwergwaaierhandje.. en 2 snavelbekvisjes. Inmiddels hebben mijn vuurtjes zich voortgeplant. Ik dacht nog dat ik rete veel geluk had en mn nieuwe cpo vrouwtje haar eitjes goed overgekomen was.. maar t zijn vuurtjes haha.

pipo

Berichten: 8228
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:06

Schildpadden zijn mega vies. Heb 2 geelwangen gehad. in een mega bak. Vond het geweldig, maar heel veel werk. Ik had een groot filter er achter staan en toch bijna wekelijks helemaal verschonen.

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:32

even een poosje niet ingelogd :).

In de 2 meter bak komt het meeste uit mijn oude vissenbestand:

5 keer maanvis groot
13 corydoras
1 synodontis groot
3 koperzalmpjes
8 kardinalen


Nieuw:
1 Gele moga volwassen groot, deze is een rust zelve, en mag dus blijven. De rest van 2 meter bak gaat weg (20 jonge gele moga, 5/6 vuurkeel cichlide)

Wat er toegevoegd word weet ik nog niet wil eerst alles rustig laten worden in de nieuwe bak en dan kijk ik wel :). Kardinalen worden zowiezo uitgebreid naar mogelijk 15/20.

Kanji91

Berichten: 3686
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 00:03

Bij deze meld ik me ook ^^

Al een klein tijdje eigenaar van een Superfish Home 25.
Hier had ik verschillende garnalen in(30 bleu fairy's 3 hommeltjes(caridina breviata) en 2 draadalg garnalen. Oh en mevrouw kreeft niet te vergeten! (cpo))
Na een tijd zijn bijna al me bleu fairy's verdwenen, zie er nu helaas maar 1. Terwijl dit een makkelijk soort zou zijn. Wel hebben me hommeltjes jongen gehad, daar heb ik er nu rond de 21 van lopen (had 2 vrouwen en 1 man) alleen de man leeft nog, vrouwtjes helaas niet, maar gelukkig wel de jongen gezien ze nogal lastig te krijgen zijn. Dit scheen dus weer een lastig te kweken soort te zijn xD en daar lukt het dus wel mee..

Nu had ik een tijd geleden een Hele mooie betta man gezien. Na gevraagd, jongen zouden groot genoeg zijn, zou wel lukken..
Not.. Alle jongen weg, dus (helaas) een kom gepakt, betta in, kijken wat de schade is.
Achteraf dus geen, want zie er nu gelukkig weer 21.
Nu vond ik een kom nogal zielig, geen stroming wel planten en grind, maar ja dat is het toch niet..
Dus weer naar een dierenwinkel/tuincentrum gegaan voor een aquarium..
Wel redelijk klein, maar beter dan waar hij nu in zit.
Een Superfish Home 15 gekocht voor maar 40 euro met grind erbij =)
Alleen kwamen er dus nog wel wat plantjes en een verwarming bij, maar daarmee kwam ik uit op het normale bedrag van wat hij zou kosten.
Op de betta man komt er verder niks in. Vind hem evengoed vrij klein, maar toch vele beter dan waar hij nu in zit.

Afbeelding
(hier nog in de garnalenbak)

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:35

Spruitjee hoe staat je nieuwe project ervoor? En heb je nog een ander 60cm bak aangeschaft?

Kanji91 mooie betta heb je. Heeft hij het een beetje naar zijn zin in zijn nieuwe aquarium?

Kanji91

Berichten: 3686
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:41

Hij is een stuk vrolijker nu! Zwemt meer en stalkt me behoorlijk :')

Helaas heeft hij waarschijnlijk vinrot in die periode dat hij in de "kom" zat opgelopen. Zijn vinnen zitten nu aan elkaar geplakt =(
Behandel hem nu met esha2000(?)

Beetje onduidelijke foto.
Camera wou niet scherp stellen en meneer niet stil...

Het hoort een halfmoon te zijn :')

Afbeelding

Mocht iemand denken/weten wat het is als het geen vinrot is. Zou ik dat graag horen ivm behandeling =)

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:20

Ahh wat vervelend zeg :(:) hopen dat hij er snel weer bovenop komt.

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 00:17

Bij betta helpt temperatuur op 29 zetten, catappa bladeren erin minsten 2 en drijfplantjes en wat jodiumvrij zee zout toevoegen. Medicatie is vaak te sterk voor betta, betta krijgen plakkerige vinnen door stress of wisselingen, zou dus ook eventueel 25% van je water verversen.

Kanji91

Berichten: 3686
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:34

Mioux schreef:
Bij betta helpt temperatuur op 29 zetten, catappa bladeren erin minsten 2 en drijfplantjes en wat jodiumvrij zee zout toevoegen. Medicatie is vaak te sterk voor betta, betta krijgen plakkerige vinnen door stress of wisselingen, zou dus ook eventueel 25% van je water verversen.



Dankje voor de info!
Zal je nog even een pb sturen met wat vragen om zeker te zijn dat ik het goed doe =)

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 23:13

Mag ik me ook melden? :o

Heb een 60 liter aquarium, maar de bak is te klein geworden voor mijn huidige vissenbestand.
Ben nu dus bezig met het inrichten van een nieuwe bak.. :D
Leuk werk.. veel stof tot nadenken over van alles en nog wat.. en vergt veel geduld..
Maar hoop dat het resultaat er straks mag zijn.. al zie ik hier wat aquaria voorbij komen die echt gigantisch mooi zijn.. :wow:

Pallatin

Berichten: 2520
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 23:36

Heb gister een instort drama gehad....een van m'n koralen was zo zwaar dat m'n rotspartij bezweek...koraal met spoed verkocht en nu de boel weer opnieuw vastzetten en kijken of er nog wat te redden valt....pffffff

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 23:40

Oh.. oliebol.. wat zonde!!

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:49

balen pallatin ! hopelijk komt t nog goed !

Hier aan t aftellen :P. Nog paar dagen tot zaterdag, dan de bak halen ! ben er zo blij mee !

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:03

Het wordt een 2 meter bak zag ik.. geweldig..!
Wordt deze in dezelfde stijl als je huidige bak?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:07

Help, mijn borstelneus ancistrussen planten zich als gekken voort (11 al geteld); had gehoopt dat de garnalen en neons wel de eieren op zouden eten maar mooi niet.

Wat doe je met het overschot? Marktplaats? :=

Is er ook een vis die bv graag babyvisjes/eieren eet?

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:13

Ik ben gister ook aan het ruimen geslagen in mijn bak, hopelijk kan ik hem in de vakantie wat mooier inrichten... zal dan ook keer foto's maken!

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:52

@casarell inderdaad 2 meter is hij :) Het vissen bestand blijft t zelfde er komt alleen wat bij. Word wel beetje zelfde idee, natuurlijke look maar hopelijk meer plantjes zodat het wat natuurlijker is, maar wel zwemruimte is voor de vissen.

@vuurneon gewoon marktplaats of facebook hoeken zoals aquarium junkies nederland etc kan je ze vaak wel kwijt ! Alleen worden ze veel aangeboden dus je krijgt vaak maar 1 of 2 euro per ancistrusje. Kogelvisjes eten alles wel maar ook je levende vissen ;) haha en zeker garnalen lusten hun wel !!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:19

Oo als ze gratis op worden gehaald ben ik al blij := Al worden ze hier weinig aangeboden. Wou er symbolisch 50 cent voor vragen

Alternatief is er niet := Kan moeilijk al die vissen laten uitgroeien tot volwassen dieren!

kogelvis is een optie als ik van mijn hele bestand af wil haha

Zal even een klein aquarium opstarten voor de kleintjes, hoef ik ook niet continu in de hoofdbak te rommelen met vangen. Is het erg dat die kleintjes ook even klein worden gehouden qua ruimte omdat het tijdelijk is? (Wel met filter en verwarming, hout en plant uiteraard)

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:11

Waar ergens woon je vuurneon? heb wel iemand die evt nieuw bloed zoekt voor kweek, alleen moet t geen uur rijden zijn haha.

Kogelvis is inderdaad leuke optie als je van je beestjes in je aquarium af wilt hahaha. Wat noem je klein? 10 liter zou ik niet doen bijvoorbeeld omdat het de groei belemmerd

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:18

Ik ben ook wel benieuwd naar waar je woont vuurneon, ik ben nog op zoek naar een nieuwe algeneter :)

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:50

Hier ook benieuwd waar je woont vuurneon.. maar ook naar een foto van je ancistrussen.. :o