Sjaal van Sam het schaap!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Animal

Sjaal van Sam het schaap!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 01:33

Misschien hebben jullie al eens eerder een topic over Sam voorbij zien komen.
Sam is mijn adoptieschaap op de dierenweide waar ik vrijwilliger ben. Ik ken hem al van jongs af aan en hij is helemaal gek met mij (en ik ook met hem). Het is een flessenlammetje, maar zelf heb ik hem nooit de fles gegeven helaas. Ik kwam toen hij geboren werd net terug van werk in de schapen en had genoeg lammetjes geflest :') Hier heb ik wel een beetje spijt van ondertussen.

Toen Sam nog een lammetje was:
Afbeelding
Afbeelding

Maargoed.. Sam volgt mij vanaf het begin als een lammetje en ik kan echt alles met hem doen. Hij is nu twee jaar op Koningsdag met mij meegeweest naar de markt in het dorp om wat publiek te trekken voor onze kraam. Zolang ik erbij ben gaat hij graag mee en geniet hij van alle aandacht die hij krijgt.
Afbeelding

Afbeelding

Maar meestal blijven we lekker binnen de hekken van de weide en hebben we lange knuffelsessies.
Afbeelding

Kleine schaapjes worden groot.. Zo stond hij het ene jaar nog verward te kijken toen zijn moeder geschoren werd, en was hij een jaar later alweer zelf aan de beurt!
Zijn moeder en hij als klein lammetje erbij:
Afbeelding

En een jaar later (2014) mocht hij zelf voor het eerst. Ik mocht niet in de buurt komen of te horen zijn, dan raakte hij compleet overstuur.:
Afbeelding

En toen was hij kaal := Was wel eventjes wennen.. Ik ben altijd blij als de wol weer wat aangroeit :)
Afbeelding

Deze eerste partij wol van Sam heb ik gedeeltelijk opgekocht en handmatig laten spinnen door een spinster (zelf ook gedeeltelijk meegeholpen). Mijn oma mag heel graag breien en ik heb haar gevraagd om een mooie warme sjaal te maken van de wol van Sam. Mijn oma wilde dit graag voor mij doen en nu zal ik het deze winter niet snel koud krijgen. De sjaal is heerlijk warm en ik ben er super blij mee!

Vandaag had ik de sjaal toevallig om dat ik naar de dierenweide ging, en heb toen voor mijn oma wat foto's gemaakt van de sjaal en Sam. De foto's zijn niet zo scherp helaas. Sam is erg bewegelijk en hij volgt mijn hand enorm. Dit is erin geslopen toen ik hem kunstjes aan ging leren (hij kan allerlei kunstjes ondertussen, maar soms gaat het moeizaam, Sam is helaas niet super intelligent :') ) en niet meer af te leren. Zelf een foto van hem maken is dus erg moeilijk, gezien hij als het even kan niet meer dan 50 cm van mij verwijderd is. Ik heb geprobeerd om hem aan te leren om ergens te blijven staan en te wachten, maar die hoop heb ik opgegeven. :')

Sam met de sjaal:
Afbeelding

Ik met de sjaal in een poging om Sam op de foto te zetten. Ik zat hier gehurkt en Sam dacht dat het een leuk idee was om op schoot proberen te klimmen :+
Afbeelding

En als laatste nog een grappige selfie van ons beiden :D
Afbeelding

neile

Re: Sjaal van Sam het schaap!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 02:11

Wat een ongelooflijk schattig dier! Heel fijn dit topic, geeft me een heel goed gevoel, zoveel dierenliefde. :)

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 02:18

Ik word hier zo vrolijk van! Zoo leuk en schattig, vooral met de sjaal! Geweldig en uniek topic. :D

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 02:38

Wat een leuk dier zeg, gaaf dat je van de wol een sjaal hebt kunnen maken :D

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 03:40

Die selfie! <3
Wat zijn jullie leuk samen!

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 04:38

Wat een geweldige fotos *\o/*
Die laatste is geniaal!!!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 04:42

Wat een gaaf schaap!
Kan je uitleggen wat het precies inhoud,zo'n 'verzorgschaap' ? :P

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 11:18

Bedankt voor de leuke reacties allemaal! :D

Wat zo'n verzorgschaap precies inhoudt.. Tja.. Bij Sam is er niks voor nodig geweest, haha. Die huppelde van jongs af aan achter mij aan en uit praktische redenen ben ik begonnen met aanleren van een paar trucjes. Hierbij kun je denken aan achteruit lopen (omdat ik ook wel eens door een hek heen moet waar hij niet door mocht) en het afleren van tegen mij op springen, want hij is zo enthousiast dat hij dat als lammetje vaak deed. En ik wilde geen springend volwassen schaap hebben. Helaas vergeet hij in zijn enthousiasme nog wel eens wat hij geleerd heeft, maar het woord 'nee' is bij hem wel effectief gelukkig. :D

Ik deed in die periode ook de woensdagmiddag diensten op de dierenweide. Op woensdagmiddag is de weide geopend voor publiek en wanneer het rustig was, ben ik begonnen met kunstjes aanleren (twee kanten op draaien, poot geven, knielen, met voorpoten ergens op springen). Sam stond toch de hele middag naast mij :D

Ook heb ik hem toen geleerd om mee te lopen aan een touwtje. We hebben ook een andere weide waar in de zomer wat schapen staan, en door Sam aan een touw te pakken loopt de rest zonder problemen mee naar de andere weide. Eigenlijk kan hij nogsteeds niet echt aan het touw meelopen. Hij volgt mij aan de voet en hij heeft dan een touw om voor het geval er zich een noodsituatie voordoet. Anderen die denken dat ze met hem kunnen lopen krijgen hierdoor wat problemen wanneer ze denken dat ze aan de lijn kunnen trekken, dat vind hij niet prettig. Dat ben ik dus ook aan het oefenen geweest. Binnenkort moet ik maar eens kijken of het effectief is geweest, dat kan ik zelf namelijk niet testen omdat hij bij mij nog net niet in mijn laarzen meelift :+ Ik heb nog nooit de lijn strak kunnen krijgen tijdens het lopen.

Afbeelding

Ik heb Sam geadopteerd. Dat is niet bijzonder, maar gewoon een manier om wat extra inkomsten voor de dierenweide te genereren. Toen Sam nog heel erg jong was heb ik aangegeven dat ik dat wel wilde doen. Sam was namelijk een ramlammetje, en in principe gaan deze allemaal weg. Echter vond ik het een leuk dier (zijn moeder is ook heel lief trouwens!) en was hij door omstandigheden het enige schapenlammetje dat jaar. Ik heb toen bij het bestuur aangevraagd of hij mocht blijven, ik zou hem wel adopteren (zodat ze wat meer inkomsten hebben dankzij hem) en wanneer de castratie een discussiepunt zou zijn, wilde ik dat wel betalen. Hij mocht dus blijven! *\o/* Als hij ooit om wat voor reden dan ook de weide moet verlaten, is hij van mij en heb ik een back-up plekje bij iemand met wat hobbyschapen. Dit is ondertussen ook vastgelegd met het bestuur. Ik hoop natuurlijk dat hij nooit weg hoeft :D

Hij is verder overigens gewoon een normaal schaap en weet zich ook goed te redden binnen de kudde. Ik was hier eerder altijd bang voor, omdat hij de kudde achter zich liet om bij mij te kunnen staan. Maar dat is allemaal goed gekomen gelukkig!

Wanneer ik op het achterste veld bezig ben (waar hij destijds niet kon komen), liep hij naar een paar minuten alweer naar zijn vriendjes toe. Hij houdt de boel dan wel in de gaten en zodra hij mij ziet komt hij eraan. Als ik hem roep versterkt zijn enthousiasme nog meer en dan krijg je dit soort filmpjes. Arme kippen.. :+ Soms is hij zo blij dat hij met de meest idiote sprongen aan komt rennen. Dat ga ik binnenkort eens proberen te filmen. Ik heb wel pogingen gedaan, maar dan kon mijn telefoon hem niet meer volgen en werd alles wazig. Nu heb ik een andere telefoon, dus wie weet meer geluk :)

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:24

Wat onwijs geweldig! Echt super leuk

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:24

Wat een leuk idee om een sjaal van de wol van je eigen schaap te hebben! Superleuk topic!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:29

Bedankt voor je uitleg!
Wat leuk dat je zo'n band voelt met hem en dat het bestuur daar voor openstaat.
En het is dan natuurlijk,na dat hele verhaal,gewoon GOUD om een sjaal te dragen van je eigen schaap,gebreid door je oma. Dierbaarheid en nostalgie in 1 <3 dat is toch onbetaalbaar!

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 11:37

Tivoli schreef:
Bedankt voor je uitleg!
Wat leuk dat je zo'n band voelt met hem en dat het bestuur daar voor openstaat.
En het is dan natuurlijk,na dat hele verhaal,gewoon GOUD om een sjaal te dragen van je eigen schaap,gebreid door je oma. Dierbaarheid en nostalgie in 1 <3 dat is toch onbetaalbaar!

Inderdaad! Ik ben echt super blij met de sjaal! <3
Mijn oma had er voor de grap van wat overige wol een hartje bij gehaakt met 'Sam' erin en deze heel licht vastgezet omdat ze dacht dat ik het te kinderachtig vond. Ik vind het juist ontzettend leuk en nu zit hij vast :) !

De sjaal draag ik niet heel vaak, hij is namelijk echt héél erg warm en ook vrij lang. Een goede sjaal voor bij -20 zegmaar :D Ik hoop dat die temperatuur nog lang uitblijft (ik ben een enorme koukleum), maar als het eens zover is, zal ik het niet zo snel koud krijgen. Ik kan de sjaal 2x om mijn hoofd en daarbij nog 2x om mijn nek slaan :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:48

<3 Wat een leuk topic :)

Geweldig om je eigen "Sam-sjaal" te hebben,ik vind hem geweldig...mét hartje :D

Veel plezier met hem en die kippen...och,geklutste eieren zeg maar _O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:52

Wat een heerlijk topic! Dat filmpje <3

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:36

Aaah, wat leuk! Een knuffelschaap *D

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:53

Oke, dat filmpje is echt gewoon te schattig <3
En die selfie is hilarisch. En die sjaal van zijn wol is gewoon briljant!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:04

Hahaha ach gut wat schattig <3

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 23:35

Mjetterd schreef:
Aaah, wat leuk! Een knuffelschaap *D

Hij is een echte knuffel :))
Ik kan tegen hem aan liggen en als hij de kans krijgt kruipt hij zelfs op schoot! :=

Helaas is hij soms wel wat eenkennig, als er meerdere mensen op de weide lopen of als ik iemand meeneem is hij erg alert en gaat hij echt niet liggen. Laatst had ik mijn moeder eens meegenomen, die was bij mij op visite en had hem nog nooit gezien. Nou.. Hij stond achter mijn benen te schuilen en keek alsof hij tegenover een leeuw stond :wow:

Gelukkig is hij best goed om te kopen met eten, dus nadat ik mijn moeder een hand brokken toegestopt had, durfde hij wel even te komen voor een kriebel. Heel vreemd eigenlijk dat hij zo eenkennig kan zijn, als we op de markt lopen vind hij alles prima en blijft hij overal heel rustig onder. Maar aan de andere kant zijn dat natuurlijk voornamelijk kinderen, die zijn niet zo groot :)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:38

Briljant :D

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:38

Wat leuk zeg!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:55

Daar is Sam. :D Hij blijft leuk! En jij ook. :D

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 14:45

Agossie schreef:
Daar is Sam. :D Hij blijft leuk! En jij ook. :D

Haha, dank je wel! Ik vind jou ook leuk hoor! :)) :+

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:15

Ahhh, wat een leukerd zeg! En die selfie! Die is echt té schattig! <3 Sam heeft een beetje het 'grote beer in het blauwe huis'-toetje. :D

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:41

Zalig, ik ben fan. Schapen zijn zo leuk. *\o/*

Dit is https://youtu.be/OubOQL0o9Mw

Als ze klein zijn, stuiteren ze door ons huis. Later gaan ze naar de grote wei in de kudde.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:44

Geweldige foto's! Echt een leuk beest die Sam!