Het Rossfechten Symposium 2017

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Het Rossfechten Symposium 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 18:28

Je zou ook nog kunnen kijken naar waar je je hand houdt: sommige ruiters kunnen beter een constant, licht contact houden als ze met hoge hand, wat naar voren gehouden hand rijden omdat die wat vrijer kan bewegen en dus makkelijker op het paard kan reageren, terwijl anderen liever met een wat lager/meer richting het eigen lichaam gehouden rijden omdat die makkelijker stabiel te houden is. Zo heeft elk voordeel zijn nadeel, het ligt maar net aan wie je het vraagt. ;)

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:19

Het is ook slim om beide handen uit te proberen, met de eene kun je netter zachter rijden als de andere :j .
Ik ben links maar rij netter met mijn rechterhand, misschien ook omdat die minder sterk is.

Ik rij inderdaad ook liever met mijn hand wat naar voren, dat voelt beter al moet ik dan wel oppassen dat ik niet draai in mijn lichaam, anders rij je steeds met je eene schouder verder naar voren als de andere en jij scheef-paard scheef :\

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:25

Een van de belanrijkste dingen om dat te verkrijgen is om je halve ophouding hoofdzakelijk met je bekkenbodem te rijden en rudimentair met je buitenteugel,

Kan ook met een neckring, overigens.

De verzameling kàn niet uit je bit komen, dat bit jan voorbereiden op de zithulp die het paard echt verzameld, maar been zonder hand en hand zonder been

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 22:25

Dat lijkt me vanzelfsprekend. ;)

spatter schreef:
Het is ook slim om beide handen uit te proberen, met de eene kun je netter zachter rijden als de andere :j .
Ik ben links maar rij netter met mijn rechterhand, misschien ook omdat die minder sterk is.


Wat toevallig, ik ben rechts maar reed beter enkelhandig met links. :j
Ik had zelf het idee dat mijn rechterhand meer gewend is om alles te doen & te regelen en dus ook al snel ging micromanagen bij het rijden op 1 hand, terwijl ik links meer met rust kon laten. Maar het zou ook kunnen dat dat door het mennen kwam, want enkelhandig mennen volgens Achenbach doe je met de teugels links en de zweep rechts, dus misschien was mijn linkerhand op die manier extra in het voordeel.
Wel grappig dat het enkelhandig rijden nog steeds als bijzonder wordt gezien terwijl elke menner die ook maar een beetje kan mennen enkelhandig kan mennen - en dat zonder been- en gewichtshulpen. ;)

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 22:38

xyzutu2 schreef:
Wel grappig dat het enkelhandig rijden nog steeds als bijzonder wordt gezien terwijl elke menner die ook maar een beetje kan mennen enkelhandig kan mennen - en dat zonder been- en gewichtshulpen. ;)


Mwoah...een paard voor de koets is ook wel anders dan een hoge school paard onder de ruiter. Het is ook wel discipline afhankelijk. Ik kan gaucho stijl echt moeiteloos ieder paard éénhandig rijden, maar ja, dat is ook alleen maar rechtuit, achterwaarts en vierkantjes maken. :') En misschien een rollback.

Buiten rond hobbelen kunnen de meeste mensen ook heel goed op één hand, trouwens. :j

Maar een paard wat met de juiste graad van buiging en verzameling op één hand goede appuyementen en pirouettes doet, ja, dat vind ik toch best bijzonder.

Anoniem

Re: Het Rossfechten Symposium 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 23:32

Klop, maar ik bedoelde ook niet een buitenritje mennen met de teugels in een hand, maar bijvoorbeeld een enkel- of meerspan enkelhandig met de juiste stelling, buiging en verzameling een dressuurproef laten lopen. Daar zitten weliswaar geen piaffe of zijgangen in (in de proeven tenminste, ik ken wel een menner die ook piaffe en passage voor de koets traint), maar het is veel meer dan alleen links, rechts, ho, terug en rollback (hoewel dat laatste voor de koets sowieso niet aan te raden is :D ).

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 23:50

Maar de vraag is hoeveel daarvan daadwerkelijk onder koets bevestigd is. :) Ik ken toevallig wat menners in het hoge (internationale) segment en ik weet dat zij hun paarden veelal bevestigen ofwel op de grond tussen de lange lijnen (op twee handen) ofwel onder het zadel (op twee handen).

Piaffe en passage zijn overigens piece of cake op één hand, want die zijn relatief recht, vooral passage.

Ik noemde specifiek de appuyementen en pirouette omdat dit oefeningen zijn waarbij snel sprake is van tegenstelling en die zijn dus juist daardoor lastig op één hand. Een wending maken met correcte buiging op één hand is echt basic stuff en zouden de meeste ruiters ook wel moeten kunnen, naar ik aanneem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 01:35

Klopt, menners die echt serieus zijn in dressuur doen het voorwerk allemaal aan de lange lijnen en later ook onder het zadel, gewoon omdat trekken en verzamelen twee compleet verschillende oefeningen zijn en je een paard eerst moet leren verzamelen zonder dat hij moet trekken voor je hem verzameld kunt leren trekken. Een paard voor de koets leren verzamelen als hij geleerd heeft dat hij de koets moet verplaatsen door steeds van achteren naar voren moet trekken is veel lastiger.
Aan de andere kant; de meeste ruiters die serieus zijn in de klassieke dressuur onder het zadel leren hun paarden de oefeningen ook allemaal op de grond/aan de hand/lange teugel/lange lijnen aan voor ze deze rijdend gaan tackelen. In beide gevallen is het eindresultaat, of het nou voor de koets is of onder het zadel, niet het beginpunt en ook niet de manier waarop de oefeningen bevestigd zijn. Als je een correcte mendressuurproef op hoog niveau kan rijden op 1 hand, dan is alles wat voor de koets getoond wordt ook bevestigd lijkt mij.
Maar misschien hebben we het nu over verschillende dingen als het om bevestigen gaat.

Eenhandig rijden in zijgangen doe je in mijn ogen in principe ook niet met de teugels, maar vooral op gewichtsverplaatsing/beenligging/bügeltritt/rotatie van het eigen lichaam (afhankelijk van de methode die je volgt ;) ). Dus eerst je lichaamshulp voor de lichaamsbuiging (bij gebrek aan een beter woord voor alle varianten aan hulpen ;) ), dan de gewichtshulp voor de verplaatsingrichting (bij de meeste methodes een bügeltritt met de beugel waar het paard zijwaarts naartoe moet bewegen) en dan pas de hand die het paard vraagt om met hoofd/hals in dat met het lichaam aangeduide frame te blijven. Maar met die ene hand heb je dan inderdaad maar weinig in te brengen als het paard stiekem de stelling omgooit, dan kun je naar mijn ervaring eigenlijk alleen maar stoppen, weer correct stellen en buigen en dan weer opnieuw verder gaan, of de tweede hand er even bij pakken.
Zijgangen heb je voor de koets inderdaad niet (hoewel ik ook koetsen ken met een centrale boombevestiging waarbij zijgangen wel getoond kunnen worden, alleen daar wordt - waarschijnlijk door de hyperflexibiliteit van dat systeem - eigenlijk nooit op 1 hand gereden, al was het alleen maar omdat het paard dan bij verwarring 180 graden kan draaien en ineens met zijn neus richting de menner staat. :')
Hier heeft een pony dat ook eens geprobeerd tussen normale bomen en dat was geen succes. 8-)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 08:09

Mooie foto's! Ziet eruit als een geweldig evenement om bij te zijn.
Klein vraagje over dat Angelsaksische zadel: hoe zit dat eigenlijk met die stijgbeugels? Ik heb altijd gehoord dat die pas met de Normandiërs meegekomen zouden zijn naar Engeland, maar dat lijkt afgaande op dit zadel blijkbaar iets anders te liggen. Weet jij daar meer over?

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 08:36

Dat mennen valt weer wel onder Rossfechten. maar of dat met een hand lukt weet ik niet.

https://www.facebook.com/wexfordmilitar ... 305500678/
Dat is een nagemaakte strijdwagen, die de flexebiliteit van een los paard heeft.

xyzutu2 schreef:
Zijgangen heb je voor de koets inderdaad niet (hoewel ik ook koetsen ken met een centrale boombevestiging waarbij zijgangen wel getoond kunnen worden, alleen daar wordt - waarschijnlijk door de hyperflexibiliteit van dat systeem - eigenlijk nooit op 1 hand gereden, al was het alleen maar omdat het paard dan bij verwarring 180 graden kan draaien en ineens met zijn neus richting de menner staat. :')

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:25

oomens schreef:
Mooie foto's! Ziet eruit als een geweldig evenement om bij te zijn.
Klein vraagje over dat Angelsaksische zadel: hoe zit dat eigenlijk met die stijgbeugels? Ik heb altijd gehoord dat die pas met de Normandiërs meegekomen zouden zijn naar Engeland, maar dat lijkt afgaande op dit zadel blijkbaar iets anders te liggen. Weet jij daar meer over?


Alles over de stijgbeugel en ingebruikname daarvan:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stijgbeugel_(voetsteun) merkwaardig, de link werkt niet maar als je bij zoeken "stijgbeugel ( voetsteun)" intypt kom je wel op deze pagina met dus deze link.................

Citaat:
Geschiedenis[bewerken]

De ruiters uit de oudheid, zoals de cavaleristen van Alexander de Grote, bereden hun paarden zonder voetsteun. In galop of bij sprongen grepen zij hun paard bij de manen om in balans te blijven. De Romeinen gebruikten een soort handvat aan de voorkant van het zadel als steun. Rond de derde eeuw n.Chr. werden in China echter voor het eerst bronzen en ijzeren stijgbeugels gebruikt. Het oorspronkelijke idee kan zijn oorsprong hebben gehad bij de nomaden in de steppen ten noorden van China, maar de vroegste afbeelding van een stijgbeugel dateert uit 302 n.Chr., op een aardewerken figuur van een cavalerist in Changsha, Hunan. De stijgbeugel werd in westelijke richting verspreid door de Avaren. In het midden van de zesde eeuw vormden de Avaren met hun gevaarlijke cavalerie een ernstige bedreiging voor het Byzantijnse Rijk. De Byzantijnse keizer Mauricius benadrukte in 580 in zijn militaire traktaat Strategikon het belang van stijgbeugels. Dit was de eerste vermelding van deze innovatie in Europa. De ingebruikname van stijgbeugels in West-Europa liet tot de achtste eeuw op zich wachten. Eenmaal geadopteerd waren ze een belangrijk onderdeel bij het succes van de zwaarbewapende ridders in de middeleeuwen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:55

ElCid schreef:
oomens schreef:
Mooie foto's! Ziet eruit als een geweldig evenement om bij te zijn.
Klein vraagje over dat Angelsaksische zadel: hoe zit dat eigenlijk met die stijgbeugels? Ik heb altijd gehoord dat die pas met de Normandiërs meegekomen zouden zijn naar Engeland, maar dat lijkt afgaande op dit zadel blijkbaar iets anders te liggen. Weet jij daar meer over?


Alles over de stijgbeugel en ingebruikname daarvan:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stijgbeugel_(voetsteun) merkwaardig, de link werkt niet maar als je bij zoeken "stijgbeugel ( voetsteun)" intypt kom je wel op deze pagina met dus deze link.................

Citaat:
Geschiedenis[bewerken]

De ruiters uit de oudheid, zoals de cavaleristen van Alexander de Grote, bereden hun paarden zonder voetsteun. In galop of bij sprongen grepen zij hun paard bij de manen om in balans te blijven. De Romeinen gebruikten een soort handvat aan de voorkant van het zadel als steun. Rond de derde eeuw n.Chr. werden in China echter voor het eerst bronzen en ijzeren stijgbeugels gebruikt. Het oorspronkelijke idee kan zijn oorsprong hebben gehad bij de nomaden in de steppen ten noorden van China, maar de vroegste afbeelding van een stijgbeugel dateert uit 302 n.Chr., op een aardewerken figuur van een cavalerist in Changsha, Hunan. De stijgbeugel werd in westelijke richting verspreid door de Avaren. In het midden van de zesde eeuw vormden de Avaren met hun gevaarlijke cavalerie een ernstige bedreiging voor het Byzantijnse Rijk. De Byzantijnse keizer Mauricius benadrukte in 580 in zijn militaire traktaat Strategikon het belang van stijgbeugels. Dit was de eerste vermelding van deze innovatie in Europa. De ingebruikname van stijgbeugels in West-Europa liet tot de achtste eeuw op zich wachten. Eenmaal geadopteerd waren ze een belangrijk onderdeel bij het succes van de zwaarbewapende ridders in de middeleeuwen.

Dat verhaal kende ik ook zo ongeveer, maar West-Europa is nogal groot, en de Middeleeuwen nogal lang. Wat ik altijd begrepen heb, is dat de Angelsaksen (iig. voor 1066) geen gebruik maakten van zware, bestijgbeugelde cavalerie (en dat ze dat mede de das om heeft gedaan).
Mijn vraag m.b.t. dat zadel is of dat klopt, of dat 'geen' hierboven misschien gelezen moet worden als 'nauwelijks'? Uiteraard kan het nagebouwde zadel ook nog gebaseerd zijn op een later zadel, waarin dit soort nieuwe invloeden al verwerkt waren.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 10:11

oomens schreef:
Mooie foto's! Ziet eruit als een geweldig evenement om bij te zijn.
Klein vraagje over dat Angelsaksische zadel: hoe zit dat eigenlijk met die stijgbeugels? Ik heb altijd gehoord dat die pas met de Normandiërs meegekomen zouden zijn naar Engeland, maar dat lijkt afgaande op dit zadel blijkbaar iets anders te liggen. Weet jij daar meer over?


Ik zal het navragen bij de bouwer van het zadel. Er zijn in ieder geval wel opgravingen in Engeland gedaan waarbij stijgbeugels van Angelsaksische en Viking origine zijn gevonden. Ik ben verder niet zo thuis in deze periode dus ik vraag het even aan de expert. :)

@ Xyzutu: Ik heb het idee dat we afdwalen. Mijn punt is dat disciplines niet persé vergelijkbaar zijn waar het gaat om het rijden op één hand. Dus ik snap wel dat dit vanuit de dressuurhoek gezien wordt als iets bijzonder, omdat het geen normaal deel meer is van de huidige Nederlandse dressuur (wat kort door de bocht maar je snapt me zonder uitspecificeren ook wel hoop ik). Want competitief zie je eenhandig dressuur eigenlijk alleen in het hoogste niveau WE en dan zit je dus automatisch aan de hogere/moeilijke oefeningen. Verder in niet-competitief verband bij hoge school-achtige taferelen maar wederom, dat is basisniveau onstegen. Bij mennen en bv. western zie je ook wel rijden op één hand maar daar kan het al op laag niveau, dus snap ik wel dat dat als minder bijzonder wordt gezien. Eigenlijk zou enkelhandig ook bij reguliere dressuur op laag niveau geïntroduceerd moeten worden, zou een hoop doen voor het aanleren van zit- en beenhulpen bij beginnende ruiters. :j Mits je goed geschoolde paarden tot je beschikking hebt.

En buiten dat lijkt het me evident dat iedere hulp, ook bij tweehandig rijden, vanuit zit en been komt en niet vanuit de teugel, maar mijn ervaring is wel dat het eenhandig dan lastig kan zijn om fouten te corrigeren en tweehandig net iets makkelijker. Want als het paard niet de juiste buiging volgt waar zit- en beenhulpen om vragen, gebruik ik toch echt mijn teugel om hem even de weg te wijzen. ;)

Met bevestigen bedoelde ik overigens dat de oefening an sich bv. niet onder koets aangeleerd is maar anderzijds bevestigd waarna deze ook voor de koets kan worden toegepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:43

rider schreef:
Met bevestigen bedoelde ik overigens dat de oefening an sich bv. niet onder koets aangeleerd is maar anderzijds bevestigd waarna deze ook voor de koets kan worden toegepast.


Dan bedoelden we precies hetzelfde, want ik zie de meeste klassieke dressuurruiters alles ook eerst aan de hand/aan de lange teugel aanleren, om pas als dat zonder ruiter bevestigd is ook onder de ruiter toe te passen. Voor mij is dat dus meer een overeenkomst dan een verschil, maar als je specifiek zijgangen als de kern van dressuurrijden ziet, en niet de verzameling zelf, dan zijn enkelhandig mennen en enkelhandig dressuurmatig rijden inderdaad twee compleet verschillende planeten. Ik ben meer iemand die de verzameling zelf als middelpunt van de dressuur ziet, en dan zitten er tussen dressuurmatig enkelhandig mennen en dressuurmatig enkelhandig rijden meer overeenkomsten dan verschillen. Maar dat hangt dus helemaal af van je point of view.

@ Rossfechten: die bedoelde ik! Ik was het filmpje kwijt! *\o/*
Compleet off topic, maar er is ook al een jaar of 20 een moderne tegenhanger die veel in Apassionata-achtige shows gebruikt wordt, maar daar zie je net als bij deze historische voorganger juist dat de menners juist heel erg breedhandig gaan mennen omdat de positie van de menner ten opzichte van het paard zo enorm (hyper)mobiel wordt, in tegenstelling tot bij normale koetsen waar de afstand van mond tot hand (net als onder de ruiter) altijd ongeveer gelijk blijft.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 21:23

@ Oomens: hier even de korte uitleg van de maker van het zadel. Vermoedelijk zijn stijgbeugels halverwege de migratieperiode geintroduceerd vanuit het oosten (mogelijk onder invloed van de Hunnen) en rond de 6e/7e eeuw waren ze in Engeland al vrij veelvoorkomend. Er zijn in ieder geval vondsten bekend vanaf 550 AD en mogelijk werden er eerder ook al stijgbeugels gebruikt maar er is nog niet genoeg gevonden om een duidelijke tijdlijn te creeeren. :)

Anoniem

Re: Het Rossfechten Symposium 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:32

Iets heel anders: wat ik me afvroeg is of je voor een goed 'gevechtspaard' ook specifieke karakters nodig hebt?
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat laag in rang staande, minder zelfverzekerde paarden best zenuwachtig worden als een ander paard frontaal in hoog verzamelde galop op ze afkomt, aangezien dat in paardenlichaamstaal een uitnodiging voor spel of gevecht is.
Moeten de paarden er ook in getraind worden dat dominant ogende bewegingen onder het zadel niet persoonlijk bedoeld zijn, en leert elk paard dat even goed of kan het karakter toch een beperkende factor zijn?

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 07:31

xyzutu2 schreef:
Iets heel anders: wat ik me afvroeg is of je voor een goed 'gevechtspaard' ook specifieke karakters nodig hebt?
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat laag in rang staande, minder zelfverzekerde paarden best zenuwachtig worden als een ander paard frontaal in hoog verzamelde galop op ze afkomt, aangezien dat in paardenlichaamstaal een uitnodiging voor spel of gevecht is.
Moeten de paarden er ook in getraind worden dat dominant ogende bewegingen onder het zadel niet persoonlijk bedoeld zijn, en leert elk paard dat even goed of kan het karakter toch een beperkende factor zijn?

Waar ik al achter ben gekomen is dat dat een groot verschil maakt tussen de beste en de mindere. Dat de besten er mee om kunnen gaan en hun paarden nergens van onder de indruk zijn als een ander paard comuniceerd. Als psycholoog vind ik dat super interesant. Maar er zijn paarden die te achrikachtig zijn. Maar veel is ook het vertrouwen in de ruiter waardoor ze boven zichzelf en hun rangorde in de kudde kunnen uitstijgen.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 08:40

Oftewel Afbeelding :j /3 :o

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Re: Het Rossfechten Symposium 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 10:04

dat pychoologische aspect is wel heel belangrijk

bij paarden is een rangorde redelijk complex, een paard kan in de ene kudde hoog staan en in de volgende juist niet.

ook andere veranderingen in de kudde kunnen de hele boel behoorlijk veranderen.

dus bij dit soort dingen hebben we altijd weer nieuwe verbanden, nieuwe combinaties, paarden op reis, moeten formaties rijden etc.

een ervaren ruiter zoekt dat 'ff' snel uit, hoe zijn paard reageert op anderen.
we werken ook veel met hengsten en die moet je natuurlijk wel een beetj ein de tang hebben als het er op aankomt.

de kalmlte is enorm belangrijk, en dat creer je door zijgangen, verzameling, nageven en sociaal afwenden:

daarmee bedoel ik dat een dominent paard wordt weggereden van deen minder dominent paard.
ik zeg altijd... een film olie op water en dan een drukje afwasmiddel erin, het ondergeschikte paard is het afwasmiddel

dit werkt snel en heel effectief.

binnen minuten kan je meer doen.

natuurlijk kun je juist met zulke zaken het probleem ook op de spits drijven , en dit is een gentlemans agreement dat we dat niet doen.

je kijkt om je heen en rijdt met een gevoel van afstanden in verschillende richtingen op andere paardden af,

een heel belangrijk concept is om in traver aan te vallen, dit geeft niet alleen betere tactische opties, maar ook een dapperder paard.

heel belangrijk is de trit van het binnenachterbeen, die stuurt en houdt voorwaarts, want de duw van het buitenachterbeen moet durchlässig doorkomen en daarvoor wil je binnenheup, binnenbeen tritlengte.

je stuurt natuurlijk ook met het buitenvoorbeen, maar over het algemeen zijn de achterbenen most present in your mind,

naja, is een ingewikkeld verhaal, maar het is een heel maakbaar ding

Anoniem

Re: Het Rossfechten Symposium 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 12:03

@ ElCid: Als de ruiter zenuwachtig wordt van zijn zenuwachtige paard dan houdt het sowieso op, maar zoals Rossfechten schrijft is het volgens mij wel iets complexer is dan dat alleen.
Ik vroeg het me af omdat ik geen ervaring heb met aanvallen te paard maar wel met mennen in meerspan, en daar maakte ik mee dat 2 erg dominante pony's die 24/7 samenleefden elkaar voor de koets bijna de pan uitvochten omdat ze het niet konden verkroppen om samen op dezelfde hoogte aan te trekken; of het werd een wedstrijd, of het werd vechten. Natuurlijk grijp je dan als menner meteen in, maar het heeft lang geduurd voor dat knopje echt bij ze omging en er gewoon ontspanning was, en dat was dan nog een vrij makkelijke situatie omdat ze allebei dominant waren; als de een bang was geweest voor de ander dan zou het veel lastiger zijn geweest. En dat zijn er dan maar 2, en geen heel melee. ;)

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 16:36

xyzutu2 schreef:
@ ElCid: Als de ruiter zenuwachtig wordt van zijn zenuwachtige paard dan houdt het sowieso op, maar zoals Rossfechten schrijft is het volgens mij wel iets complexer is dan dat alleen.
Ik vroeg het me af omdat ik geen ervaring heb met aanvallen te paard maar wel met mennen in meerspan, en daar maakte ik mee dat 2 erg dominante pony's die 24/7 samenleefden elkaar voor de koets bijna de pan uitvochten omdat ze het niet konden verkroppen om samen op dezelfde hoogte aan te trekken; of het werd een wedstrijd, of het werd vechten. Natuurlijk grijp je dan als menner meteen in, maar het heeft lang geduurd voor dat knopje echt bij ze omging en er gewoon ontspanning was, en dat was dan nog een vrij makkelijke situatie omdat ze allebei dominant waren; als de een bang was geweest voor de ander dan zou het veel lastiger zijn geweest. En dat zijn er dan maar 2, en geen heel melee. ;)

Net als met mennen in 2span kun je een paard iets verder naar voren laten lopen dan een ander paard waardoor de leiding ook voor de paarden duidelijk is een paar cm kan dan al voldoende zijn. En iedereen heeft zijn eigen paard als het goed is onder controle. Maar sommige merries blijven meppen dan kun je beter uit de buurt blijven.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 17:46

Top dit nieuwe topic!

Ik ben het lesweekend ook weer helemaal blij naar huis gegaan =)
Geniaal hoe Arne af en toe tussen de niveaus van de combinaties moet switchen *ahem* en toch bij iedereen gepaste werkpunten kan aanbrengen. En ook superleerzaam om te zien hoe hetgene wat jij moeilijk vindt, er bij een andere combi uitkomt en zichtbaar wordt. Ooit kunnen we dat ook meer in de praktijk brengen =)

Moest er een NL bootcamp komen dan doen ik en mijn dropje graag mee!
(en hopelijk mogen we ook ooit eens in Lauchroden komen kijken *\o/* )

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:03

Hoppit schreef:
Top dit nieuwe topic!

Ik ben het lesweekend ook weer helemaal blij naar huis gegaan =)
Geniaal hoe Arne af en toe tussen de niveaus van de combinaties moet switchen *ahem* en toch bij iedereen gepaste werkpunten kan aanbrengen. En ook superleerzaam om te zien hoe hetgene wat jij moeilijk vindt, er bij een andere combi uitkomt en zichtbaar wordt. Ooit kunnen we dat ook meer in de praktijk brengen =)

Moest er een NL bootcamp komen dan doen ik en mijn dropje graag mee!
(en hopelijk mogen we ook ooit eens in Lauchroden komen kijken *\o/* )



ja dat mag!