Rossfechten: klassieke dressuur, barokke paarden & ridders

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 13:20

Spatter, dat zijn synthetic wasters/sparring swords. Worden verkocht via o.a the Knightshop of in Nederland via HEMA verenigingen.

Mocht je zoiets willen doen, doe het de eerste keer dan wel onder begeleiding. :o Het is wel handig als je van tevoren enige kennis van zwaardvechten hebt of als iemand je specifiek vertelt wat je moet doen. Anders vorm je een risico voor je eigen paard.

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Rossfechten: klassieke dressuur, barokke paarden & ridders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 13:26


AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Rossfechten: klassieke dressuur, barokke paarden & ridders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 13:27

Spatter... samen lessen? <<)

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 13:40

abby leuk!

Nou, ik ben niet iemand die zomaar wat doet en die kunstof zwaarden rijgen je paard niet zomaar in tweeen.
Ik kan Blue op 1 hand rijden, niet rijtechnisch correct maar hij gaat wel de kant op die ik wil en kan dus met mijn andere hand wel wat dingen doen zoals een zwaard vast houden.
Ben natuurlijk wel al jaren een western ruiter.

Lijkt me handig om eerst te leren rijden met een zwaard in je handen voordat je begint met zwaardvechten.
Moest van Arne toch al veel meer op 1 hand gaan rijden en met iets in de andere hand kan ik ook niet sjoemelen.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 13:47

Maar als je je paard met een kunststof zwaard per ongeluk een mep verkoopt, heb je kans dat hij het zwaardvechten daarna niet meer zo leuk vind. ;) Door het materiaal waarvan ze gemaakt zijn, stuiteren wasters veel meer dan b.v staal en gaan ze dus ook makkelijk een kant op die jij niet helemaal bedacht had.

Overigens zijn kunststof zwaarden geen speelgoed en ook nog steeds gevaarlijk. Minder gevaarlijk dan staal, maar als je de punt van een kunststof zwaard in je oog krijgt ben je daarna ook blind (en dat is waarom bij HEMA vaak ook met sparren met wasters tóch schermmaskers worden gedragen).

En nee, het is wel degelijk handiger om eerst de feeling van een zwaard te kennen voordat je ermee rond gaat rijden. Als je niet wil sjoemelen kun je ook je rechterhand op je rug houden tijdens het rijden, daar heb je geen zwaard voor nodig. ;)

Als ik jullie was zou ik in januari gewoon met Arne erbij gaan uitproberen. Hij kan wasters meenemen :)

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 13:49

CC dank je wel!

Mijn dochter heeft inmiddels de nodige boogschiet en zwaardvecht lessen gehad dus ik vermoed dat ik ook nog wel wat van haar kan leren.
In het voorjaar gaat zij verder met zwaardvechten dus ik denk dat ik er maar gelijk 2 bestel en misschien maar eens samen die lessen volgen.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:26

spatter schreef:
rider hoe kom je aan zo'n kunstof zwaard?

Zwaard en Volk in Tilburg, kan je meteen de verschillende ff testen hoe ze in de hand liggen

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:52

hoppit die zaak is wel een stuk duurder, in ieder geval wat betreft de zwaarden, scheelt ruim 8 euro.

Ik heb de zwaarden trouwens al in de hand gehad ,Arne had ze mee.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Rossfechten: klassieke dressuur, barokke paarden & ridders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:19

Hm bedoelde meer op de verschillende modellen etc, weet dat ze ook van die dussack dingen etc hebben. Plus ze zijn zelf heel actief in HEMA, wat CW volgens mij niet is.
Ev kan je ook op re-enactment markplaats (op FB) even rondvragen, er zijn vaak wel mensen die ze nog hebben liggen maar er niets meer mee doen.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 18:28

Net geoefend met stok van 1.5 m en dat ging eigenlijk best redelijk.
Paard geeft er werkelijk geen drol om wat ik daar boven loop te doen , loopt gewoon netjes door , dus kon alle kanten op steken.
Merkte dat mijn gewichtsverplaatsing ook gelijk een stuk makkeklijker ging omdat je wil stoten , terwijl ik daar heel hard bij moet nadenken zonder stok.

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Re: Rossfechten: klassieke dressuur, barokke paarden & ridders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 00:44


NikkivanOlst

Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Rossfechten: klassieke dressuur, barokke paarden & ridders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 01:03

Ga hier toch stiekem meelezen en inspiratie op doen... Vind het al jaren prachtig!
Maar Rider heeft me toch behoorlijk geïnspireerd om nog mezelf nog meer te laten inspireren :))

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Re: Rossfechten: klassieke dressuur, barokke paarden & ridders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 11:58

Gaaf filmpje! Ik krijg er al weer helemaal zin in, en dan rijd ik zelf niet eens mee.. :D

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Rossfechten: klassieke dressuur, barokke paarden & ridders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:06

tja mag je ook gewoon komen kijken bij zo een clinic?

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 17:26

kwita schreef:
tja mag je ook gewoon komen kijken bij zo een clinic?


Bij de clinics die Ansie organiseert in Weert zijn kijkers altijd welkom, toch Ansie? :)

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:52

rider schreef:
kwita schreef:
tja mag je ook gewoon komen kijken bij zo een clinic?


Bij de clinics die Ansie organiseert in Weert zijn kijkers altijd welkom, toch Ansie? :)


Jazeker!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Rossfechten: klassieke dressuur, barokke paarden & ridders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 23:04

Zit Weert al volgeboekt?

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Rossfechten: klassieke dressuur, barokke paarden & ridders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:03

In januari wordt het meer een soort lesroute ipv clinic. Ik weet nog niet of het qua tijd en logistiek lukt om alles op een dag te proppen. Iedereen die er vorige les bij was wil graag weer lessen, plus twee kijkers die er laatste clinic bij waren.
En dan staat in mei nog een dag gepland, ook dat zal naar verwachting een lesroute zijn.
Mogelijk dat we wel een paar lessen op de stal in Weert plannen want daar wonen de meesten bij in de buurt en op die stal staan ook deelnemers. Dan kan Arne daar een aantal lessen geven, scheelt wat reistijd. Dus als je zeker mee wil doen dan meld je maar en kijk ik of en wanneer we het gepland krijgen!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Rossfechten: klassieke dressuur, barokke paarden & ridders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:41

Hmja, Weert is voor ons takke-end voor een dagje (hebben ze ook al 7u Duitsland in gesleept hoor, alles is relatief). Maar als het nog beschikbaar was, zou 'k mijn stoute jodhpurs aan durven trekken. Maar Calijn wist iemand die hetzelfde van zin is in Zuid-Holland, ben benieuwd. Onze stal staat er ondanks de mooie grote rijhal niet echt te springen om clinics ed.

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Rossfechten: klassieke dressuur, barokke paarden & ridders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:52

Oh dan valt dat wellicht te regelen met een groepje aan die kant van het land. Dat kan Calijn dan het best overzien.
Gewoon doen hoor! Arne geeft heel fijn les zonder dat je je opgelaten hoeft te voelen.