Helaas was het evenement niet erg duidelijk aangekondigd waardoor er niet veel publiek was. Toch hing er een erg fijne sfeer en waren er, naar mijn mening, verrassend veel paarden aanwezig op de keuring.
De jury legde na elke klasse ook uit waarom ze paarden een bepaalde score hadden gegeven. Dit vond ik erg fijn en erg leerzaam. Ook vond ik het erg fijn dat de jury vond dat 'de Berber behouden moet blijven, en niet 'verbeterd' moet worden.' Aangezien verbetering in Europa vaak groter, barokker of juist moderner (sportmodel) betekent ben ik erg blij dat de jury deze instelling had

Ook hebben sommige fokkers mij, niet tijdens de keuring maar gewoon in een gesprek van man tot man, het gevoel gegeven dat een leuk kleurtje haast noodzakelijk is om goed te scoren. Dit vond ik erg jammer en kwalijk omdat een leuk kleurtje echt niet per se een beter paard is dan een goede schimmel. Gelukkig kreeg een mooi kleurtje op deze keuring niet automatisch een beter score. Er werd echt naar het type, de bouw en de gangen gekeken. Dus ook dat vond ik erg positief

Hoewel de hele keuring voor de meeste jonge paarden toch behoorlijk spannend was, blijf ik me verbazen over de rust die deze paarden over het algemeen uitstralen en het vertrouwen dat ze in mensen hebben.
Ik heb erg mooie paarden gezien, en hoewel het me al vaker is opgevallen dat Berbers niet al te fotogeniek zijn (in het echt zijn ze véél mooier), wilde ik de foto's toch graag met jullie delen.
De keuring werd begonnen met een hengstenkeuring, waarbij 1 Berberhengst en 1 Berber-Arabier hengst meededen om goedgekeurd te worden als dekhengst.
Rumba Caro (Ashba x Basia), een 8-jarige Berber-Arabier hengst

Vincit des Ardents (Candjar x Kabila du Mont Dollet), een 4 jarige Berber hengst

Een filmpje van Vincit:

Deze hengst was met zijn 4 jaren echt ongelofelijk braaf en kalm. Hij keek werkelijk waar nergens van op en was ook super braaf met rijden

Vincit des Ardents werd uiteindelijk goedgekeurd, Rumba Caro scoorde te laag en werd niet goedgekeurd.
Vervolgens deden Vincit en Rumba Caro samen met nog twee dekhengsten mee aan het Championat:
Gerrouane, een 18 jarige Berber-Arabier dekhengst (afstamming onbekend), geïmporteerd uit Marokko

foto 2
Housam, een 17 jarige Berber-Arabier dekhengst (afstamming onbekend), geïmporteerd uit Marokko

Foto 2
Houssam kreeg de meeste punten, daarna Vincit, Gerrouane (die in Duitsland eerste was geworden) werd ditmaal derde, en Rumba Caro vierde.
Houssam liet in het showprogramma dat volgde ook zien dat Berbers niet alleen maar mooi moeten zijn. Deze hengst was prima zonder handen te rijden!

foto 2
En een filmpje van het boogschieten

Na de hengsten en het showprogramma waren de jonge paarden aan de beurt.
Allereerst werd de jaarling Berber hengst Calimero el Hadj (van Lazem x Nizam el Sheitan) voorgesteld. Hij was best onrustig, maar het was voor hem dan ook de eerste keer op vreemd terrein. Ik vond hem wel een erg leuk hoofdje hebben. Van alle jonge paarden kreeg hij de slechtste score vanwege zijn bouw. De jury merkte wel op dat dit nog kan verbeteren als hij volwassen wordt.

Daarna werd zijn halfzus, de 2 jarige Berber-Arabier (1,57% Arabisch bloed) merrie Birmanie el Hadje (Lazem x Tahanie el Marsa) voorgesteld. Ze is wel een paardje met karakter, maar ik vond haar een erg mooie uitstraling hebben. Naar mijn mening was ze het mooiste paardje van de show

Foto 2
Foto 3
Daarna was het de beurt aan een 3 jarige Berber-Arabier merrrie Bargya (van Ounboub x Lbadia). Zij werd tweede in deze klasse

Er werd ook nog een merrieveulen van dit jaar gekeurd, die werd 3de. Hier helaas geen foto's van.
Hier legt de jury uit waarom ze een bepaalde score toe hadden gekend aan een bepaald paard (in dit geval Birmanie)

Foto 2 jury
Ook van de meeste merries in de klasse 4 jaar en ouder heb ik helaas geen foto's.
Ten slotte werden de ruinen nog voorgesteld, allen zijn Berber-Arabieren.
Allereerst de Berber-Arabier Hilal Ait Azzayani (Houssam x Batija Ait Azzayani). Van de vier ruinen die deelnamen werd hij 4de. Een erg mooi paard, een goed, harmonisch gebouwd rijpaard volgens de jury. Maar hij was niet rastypisch (halsaanzet te laag - hals was te horizontaal gedragen, en de kont was geloof ik te rond) genoeg voor een hoge score in deze keuring.

Vervolgens werd Ouezzane de l'Abbeye (van Iltor x Jezabel de l'Abbeye) voorgesteld. Hij werd volgens mij 2de in deze klasse.

Als derde werd Phoulad Zayane voorgesteld. Ook een geïmporteerd paard, uit Marokko geloof ik. Ouders zijn onbekend.

Deze 3 jarige Ardor des Ardents (Candjar x Phenisia de l'Abbeye) werd eerste bij de ruinen.

Al met al vond ik het dus een erg leuke dag. Het is erg leuk om al deze paarden te mogen bewonderen.