Regenachtige Kastelentocht Doorn 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steefjevos

Regenachtige Kastelentocht Doorn 2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 17:53

Op de voorpagina was het al te lezen, afgelopen zondag werd de 50e Kastelentocht te Doorn verreden!

Dus terwijl half Nederland de regen ontweek, waren er toch nog 68 menners bereid om hun paarden voor hun authentieke wagens te spannen (met authentieke tuigen en bijbehorende kleding!).

Eerst wat foto's door mijzelf / vriend gemaakt van het span waarmee ik mee was:
1. Afbeelding
Klaarmaken voor de rit, we moeten eerst alle 68 in de juiste volgorde opstellen. Wij reden in boerenklederdracht, met een boerenwagen gebouwd omstreeks 1900. De eigenaar heeft het gerestaureerd naar authentiek uiterlijk, maar met extra detailversiering. Twee Friese dames trekken de wagen. In het dagelijks leven kunnen en worden ze beiden onder het zadel gereden en in enkel- en dubbelspan gereden.
2. Afbeelding
Terug na de middagrit mogen wij ons opstellen voor de prijsuitreiking! De dames maken voorzichtig oplettend hun draai, met knisperende wielen.
3. Afbeelding
Zo ziet dat er dan uit vanaf de zijkant. Het vooronderstel heeft zo'n groot draaipunt dat je er strakke bochten mee kunt maken, maar dat betekend wel dat de mensen op de bok moeten oppassen dat hun benen tussen de wielen komen.

Foto's van mijzelf van andere aanspanningen:
4. Afbeelding
Een ontzettend groot veld vól met prachtige wagens! De dreigende lucht mag de pret niet drukken.
5. Afbeelding
Even de andere kant opkijkend. En wat een rassen kun je al op één foto zien. Ik zie hier al een Schwarzwalder, een NRPSer, Friezen, KWPN tuigpaarden en een New Forest pony...
6. Afbeelding
Onderweg kwamen we niet alleen langs 5 kastelen, maar passeerde we ook het ene mooie landgoed na het andere. Bij deze was een heel leuk O-vormig grindpad, waardoor alle koetsiers elkaar ook eens konden bekijken aan de overkant van het gras. Erg leuk. Wel veel herrie en trillen op onze wagen! Haha! Zie ook het filmpje onderaan.
7. Afbeelding
Tijdens de lunchpauze even een foto gemaakt van de prachtige Private Drag naast ons, deze replica was vanaf afstand niet van echt te onderscheiden en is gebouwd in 2007.
Een Private Drag is ook wel bekend als een Private Coach. Het was een luxe wagen voor de elite, om ze te vervoeren naar het park, paardenrennen of vossenjacht.

Foto's van derden:

8. Afbeelding
De vorige jubileumeditie deden de paardeneigenaren ook al mee en kregen ze deze prachtige rozetten. Foto gemaakt door A. Beerthuizen.

9. Afbeelding
Door middel van politiebegeleiding lekker ontspannen stappen op een provinciale weg. Foto gemaakt door A. Banga

10. Afbeelding
De sierachterklep van de boerenwagen. Foto gemaakt door S. Fraaij

11. Afbeelding
Hoog, maar helaas niet droog! Foto gemaakt door A. Beerthuizen.

12. Afbeelding
Winnaar van het Schoonste Geheel, met een prachtige Clarence Demi-D'Orsay koets afkomstig uit New York gebouwd in 1870! Foto van Sebastiaan Bode namens Nieuwsblad de Kaap.

13. Afbeelding
Mooi tweespan Haflingers in authentiek tuig, zoals dat perfect past bij een Victoria Milord koets origineel gebouwd in Wenen in 1880. Foto van Sebastiaan Bode namens Nieuwsblad de Kaap.

Het was een zeer geslaagde dag en daarom laat ik wat foto's hier zien. Ik heb er niet heel veel gemaakt, aangezien je tijdens de pauzes ook in de buurt blijft van je aanspanning én omdat de camera toch niet waterproof is. :Y)
Gelukkig was er nog aardig wat publiek en heb ik op internet foto's kunnen vinden die gemaakt zijn. Leuk!

Nog wat filmpjes van onderweg:
|
Hier rijden we over een grindpad, daarom zo'n herrie (ijzeren beslag) en trillende filmhand hihi.

Naast de Kastelentocht organiseert de Stichtse Aanspanning verschillende ritten in het voorjaar, zomer en najaar, voor alle verschillende soorten menners. Deze vinden meestal plaats in het midden van het land, met uitzondering van de strandritten. Ook zijn er soms mogelijkheden om onder het zadel mee te rijden. Als je meer wilt weten wat de vereniging is/doet, kun je meer informatie vinden op:
Facebook: http://www.facebook.com/stichtseaanspanning
De website: http://www.stichtseaanspanning.nl
En natuurlijk kun je mij zelf PBen.
Laatst bijgewerkt door Lous op 20-08-15 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek van TS de juiste foto's geplaatst.

Jindai

Re: Regenachtige Kastelentocht Doorn 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:12

Heel erg jammer van de regen, anders was ik ook nog even komen kijken. :) Altijd indrukwekkend om ze allemaal voorbij te zien komen! Gave foto's heb je gemaakt, leuk om er zo toch nog wat van te zien! :)

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:16

Wat een leuke foto's! Ze komen hier ook meestal " door de achtertuin". Ik heb helaas niet kunnen kijken dit jaar maar ga volgend jaar zeker weer! Echt heel erg leuk om te zien altijd.
Ik hoop dat jullie ondanks de regen nog een mooie rit gehad hebben!

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:39

Leuk!! Ik heb nu voor het 2de jaar niet meegereden en ben ook niet wezen kijken :-(

Leuk dat jij wel hebt gereden. Hopelijk volgend jaar mooier weer

Tikan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:01

Wij hebben de hele ochtend achter jullie gereden: )

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 19:56

Ah wat leuk Tikan, jullie waren degene met de fjord dus? :) Leuke wagen en mooi paardje :)! Konden jullie elkaar wel verstaan tijdens het rijden, ondanks ons geluid van de wagen?

En we hadden zeker nog een mooie rit ondanks de regen, de middag was het slechter weer, maar was de route weer extra leuk. Dat scheelde. Maar we waren wel blij dat we weer terug waren bij de trailer aan het einde van de dag. Ik had zulke koude handen dat ik de klep niet eens open kreeg :P

Jillsil ik doe juist voor het 2e jaar mee :P Misschien dat je volgend jaar weer mee kunt doen? Het was dit keer wel extra bijzonder, de 50e keer. Zoveel koetsen ook bij elkaar, dat lukt niet meer zo snel tegenwoordig.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:40

Steefjevos zeker bijzonder de 50ste keer! Ik heb hem in totaal nu denk ik ongeveer 10 meegereden maar volgend jaar ben ik er ook niet bij schat ik zo in. En het klinkt stom, maar kijken kan ik niet echt. Dan mis een soort die spanning van op de wagen zitten, paarden gereed maken etc.

Ik zag op de foto alweer een hoop bekende, leuk om te zien.

Was de lunch trouwens nog lekker? ;) De paarden wisten bij ons altijd precies dat ze mijn appel kregen tijdens de pauze. Stonden ze al lekker voor te kwijlen dan.
En nog een sprintje moeten trekken voor de toiletten? Die waren altijd razend populair in de pauze, hahaa.

Er staat ergens een artikel op internet over mensen die vaker deze tochten rijden. Daarin staat ook heel mooi verteld hoeveel werk het is om zo'n tocht te rijden. Paarden trainen, juiste kleding, tuig en kar in orde, vervoer regelen etc. Als ik de link kan vinden post ik hem hier wel even. Een soort kijkje achter de schermen :)

Maar als jullie volgende jaar weer mee doen kom ik misschien wel kijken, heeeeel misschien :D

Tikan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:05

We konden elkaar prima verstaan. Onze wagen heeft ook ijzeren banden om de wielen, maar is geveerd. Wij hebben daardoor veel minder last van het geluid dan jullie. Die boerenwagen is niet geveerd en dat hobbelt en rammelt veel meer, daardoor hebben jullie ook meer last van de herrie.

Door de regen werden de leidsels wat glad en mijn vriend zijn handen werken niet meer zoals het hoort en hij kon ze daardoor niet goed meer vast houden. Om de hele middag met slagen om je handen te rijden is het ook niet, dus bij onze inspanplaats zijn we gestopt.

Het was de 3e keer dat we meereden (vorig jaar met 2-span, maar dat kan al helemaal niet meer met zijn handen) en we genieten er altijd weer heel erg van. Of we de volgende keer meedoen hangt ervan af van of het mennen nog lukt. Het is wel vreselijk leuk.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 06:01

Wat een gave aanspanningen komen daar voorbij zeg! :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 06:20

Wat een gave foto's zeg! En er zitten echt prachtige aanspanningen bij!
Wat ik me wel afvroeg over die ijzeren wielen: zaten die na afloop (over het grindpad etc) niet vol met deukjes etc?

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 09:23

Wat gaaf, in uitgelicht :)

Nee hoor Cayenn, dat kunnen de wielen prima aan. Het rijden over echte hobbels zoals een stoeprand kan wel schade opleveren. Het kan ook zo zijn dat de stoeprand juist beschadigd. Daarom waren over de hele route bij dat soort overgangen rubberen matten neergelegd, om zowel de omgeving als de wagens te beschermen. :)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:39

Wauw.... Schitterend. Een klieine 60 aanspanningen, het leeft nog wel dus.
Ik ben wel een fan van dit soort evenementen. Ik zou zelf ook wel eens mee willen rijden met mijn paard hij is een authentieke Groninger :-). Nu nog eens op zoek naar een oud groninger koetsje o.i.d.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:54

Oh wat leuk. De Swarzwalder is Joep. Die staat bij mijn ruin op de wei.
Is echt een heel leuk superlief dier.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:28

Oh het is bij mij om de hoek, zo jammer dat ik het ieder jaar weer moet missen vanwege werk :') Vroeger, voordat ik verhuisde, kwam de tocht altijd door mijn straat. Erg leuk, gewoon buiten de deur gaan zitten en lekker naar de paarden en koetsen kijken als meisje!

Onwijs leuk om de foto's te zien :)

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:13

Super leuke foto's!

Ik stond als verkeersbegeleider vooraan in de rij dus ik heb alles goed kunnen zien, hopelijk is het de volgende keer wel droog :)

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:34

Leuk Steef! En in uitgelicht!
Ik ben nog steeds fan van jullie wagen! (en paarden uiteraard haha)

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:41

Leuke foto reportage!! Had al wat foto's van mensen bij ons uit de straat uitgeprint, die waren weer door iemand anders gemaakt.
Zelf heb ik een paar jaar ook mee gereden met de strandritten! Super leuk, helaas dat paard niet meer in bezit maar wel een nieuwe pony waar ik mogelijk lid mee wil worden :)
Zou je mij misschien een pb willen sturen hoe dat een beetje in zijn werk gaat? (het lid worden, opgeven voor ritten etc?)

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 20:47

Leuk Natasja, dan staat je ruin redelijk in de buurt en zie ik m vast ook wel s staan als ik via Soest binnendoor naar de Uithof ga :)

Kitlover, leuk dat je meehielp! Ik hoop, ook zeker voor jou, dat het volgend jaar wel droog is... En dan te bedenken dat het vandaag weer zo warm was.... Met de Kastelentocht was het maar 13 graden...

Bianca & Yarrah, ik zal jullie zo even een berichtje sturen :)

Ene, werkende mensen... De datum voor volgend jaar staat alweer vast, dus er kan al vrij genomen worden :P Een volgende keer zal ik ook proberen het eerder op Bokt te plaatsen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:02

Steefjevos schreef:
Leuk Natasja, dan staat je ruin redelijk in de buurt en zie ik m vast ook wel s staan als ik via Soest binnendoor naar de Uithof ga :)

Ja nog wel. Vanaf volgende week staat hij ergens anders. (Baarn)

MamaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:07

Mooie foto's, fijn om te lezen dat iedereen zo genoten heeft. Wij hoorde langs de kant dat dit het laatste jaar zou zijn omdat er nogal problemen waren met sponsoren, organisatie en deelnemers. Maar steefjevos jij zegt dat het volgend jaar doorgaat? Laten we het hopen zo een mooie tocht!

Wij zijn ook wezen kijken omdat we dachten jou te zien Jillsil. Ik hoorde wel Jabor, dus we zijn op zoek gegaan naar het rijtuig maar een meisje wat erbij was zei dat ze jou niet kende maar de koetsier op de bok kwam mij wel heel bekend voor en volgens mij was het wel jouw Jabor ;-)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:10

een bont gezelschap!

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:08

Hoi Mamat! Ik was er idd niet bij maar "mijn" Jabor wel, met zijn baas :D

Dat meisje is de nieuwe verzorgster van Jabor. Apart dat ze zei dat ze niet wist wie ik was, misschien last van plotseling geheugenverlies :P

Ik zal je wel even mijn nummer pb'en kun je me bellen als je me nog eens zoekt, haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 18:43

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 16:24

MamaT schreef:
Mooie foto's, fijn om te lezen dat iedereen zo genoten heeft. Wij hoorde langs de kant dat dit het laatste jaar zou zijn omdat er nogal problemen waren met sponsoren, organisatie en deelnemers. Maar steefjevos jij zegt dat het volgend jaar doorgaat? Laten we het hopen zo een mooie tocht!

Als bestuurslid van de Vereniging kan ik melden dat ik niet op de hoogte ben van dit soort roddels. -O- De Werkgroep is de groep die deze prachtige tocht organiseert, maar van die groep heb ik ook niet dat soort geluiden gehoord. Op het terrein is ook al de aankondiging gedaan via de luidspreker voor de tocht van volgend jaar. Ik hoop dat er volgend jaar weer gewoon weer een prachtige rit gereden kan worden, met veel deelnemers én hopelijk wat beter weer. :j :j

Leuk, Banjer, dat de Kastelentocht nog eens in de BNB genoemd is :j _/-\o_

Leuke andere reacties, het was zeker een heel bont gezelschap :) Aah, zo jammer. Nog maar twee ritten (niet authentiek) en dan is het rittenseizoen alweer ten einde..

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:32

Die roddels borrelen ieder jaar weer boven, gaat het wel gaat het niet door. Ook wij twijfelen ieder jaar weer van zullen we mee doen of niet? Maar als je zulke mooie foto's ziet wil je dit toch niet voorbij laten gaan!

Misschien nog een tip voor de werkgroep. Houdt een enquête onder alle deelnemers waarom doen ze mee, wat zouden ze graag anders zien, waar is er ruimte voor vernieuwing/verbetering? Zo kun je zo'n mooi evenement blijven verbeteren en is het er over 100 jaar misschien nog steeds wel :D