Vorige week donderdag werd ik gebeld of ik met mijn 2 koudbloed pony's wilde helpen op de marine-dagen in Den Helder. De manege waar deze mariniers hun pony's lenen zat in Apeldoorn en ze vonden het te warm om de pony's te komen brengen dus gingen de mariniers op zoek naar lokale pony's die ze konden gebruiken voor hun demonstratie's tijdens de Marine-dagen.
Via via hebben ze ook mij gebeld en gevraagd of ik met mijn 2 pony's naar Den Helder kon komen van vrijdag tot zondag. Doordat Jack weigerde de trailer op te gaan heb ik hem donderdag avond al naar Den Helder gereden waar ik om kwart over 11 s'avonds aankwam op de marine basis. Martje ging wel de trailer in en die stond ons daar al op te wachten.
Vrijdag ochtend werden ze uit hun stalletjes gehaald waar ze elke avond weer in gingen. Ze kwamen overdag in een groot weiland te staan, samen met nog 2 paarden die ook kwamen helpen.
Meet:
Fjord Martje
Tinker Jack
tinker/Shire Spot
KWPN Creasure (alleen vrijdag aanwezig)

Maar na een paar uurtjes vreedzaam naast elkaar te hebben gestaan, besloten Martje en Spot dat ze elkaar toch niet zo aardig vonden en kreeg Martje een hele harde trap. Vervolgens wilde mevrouw wraak nemen maar hebben we ze heel snel uit elkaar gehaald.
Vervolgens Besloten Jack en Spot dat ze in het weiland omringt door toeschouwers wel eventjes heel wild konden gaan racen. Zo wild dat we die 2 ook uit elkaar hebben gehaald

Jack en Martje hebben toen 2 uurtjes in dit nood, paddockje gestaan tot dat we met prikpaaltjes de wei door 2e hadden gesplitst. In die 2 uur tijd heeft Jack de hele kuil baal uit elkaar gehaald en lag hij er heerlijk in te eten

Voordat het militaire tuig op de paarden kon, moesten de mariniers wel eerst de paarden verzorgen.

Dit is het "zadeltje" wat de mariniers gebruiken om hun spullen aan te hangen en te vervoeren te paard.

Spot en Martje vonden het tuig meteen prima, alleen vond Jack het een iets minder groot succes. Na deze foto trok hij zichzelf los en heeft een paar rondjes als een konijn door het weiland gesprongen.

Zodra hij gekalmeerd was, en ze de broek riemen iets losser hadden gedaan vond hij het helemaal prima en heeft hij het hele weekend ook geen last meer gehad van angsten, wel heb ik uit voor zorg eerst zelf met hem elke keer een rondje met het tuig op gelopen voordat ik er een marinier mee liet lopen.

Voor het eerst met een "lading".
Dag 2
Zaterdag besloot ik om wat spulletjes mee te nemen, zodat ik in de tussentijd lekker met Jack kon spelen. Ook waren de mariniers best wel benieuwd naar "schriktraining" en zo kon ik de hele dag met Jack een beetje bezig zijn als hij en ik niks te doen hadden.

Net als donderdag tuigden de mariniers de paarden weer op, alleen begon het rondje zo standaard te worden en waren de paarden echt extreem braaf. De hele dag en ook de dag ervoor hoorden ze knallen en hebben ze helikopters over zien vliegen.
De Kapitein vroeg aan mij of ze met mijn 2 pony's misschien een klein rondje over het terrein mochten lopen om te kijken hoe dat zou gaan. Ik vond het prima, maar bleef voor de zekerheid wel naast Jack lopen.

We liepen langs de schietbaan, de tanks, het demonstratie terrein en uiteindelijk zijn we de steiger op gewandeld de pony's waren zo braaf.

Alleen toen we op de steiger stonde begon er net een demonstratie met een helikopter die zo over ons heen vloog, dat was het enige moment dat de pony's het een beetje spannend vonden maar uit eindelijk beleven ze toch rustig en konden we gewoon terug naar het weiland lopen. En hebben we dat een uurtje later over gedaan met Spot, Jack en Martje.
dag 3
Zondag had ik een demonstratie met Jack in Schagen, jammer genoeg kneusde ik op zaterdag mijn pols (dankzij Martje die schrok van een sponsje waar we haar mee wilde afsponsen

Zondag werd het rondje over het marine-terrein een normale bezigheid voor de pony's.

Ik vond het zelf echt heel erg gaaf om te doen, en heb ook echt hel hele weekend door gebracht tussen de marinier's en ben er altijd bij geweest als ze wat met de pony's gingen doen. Ze hebben de dieren echt extreem goed behandeld.
Ik vond het zelf een heel gaaf avontuur!

Samen met mijn vriend heb ik een filmpje gemaakt, vond ons avontuur tijdens de marine-dagen.
Meer informatie over paarden weer terug het leger in:https://magazines.defensie.nl/allehens/2014/04/lastdier-training
Vragen over de bepakkingen, dagen, trainingen zijn meer dan welkom. Ik snap dat sommige mensen anders denken over het gebruik van lastdieren maar, Ik zal alle vragen met respect beantwoorden