Haar Ph was wel al een paar dagen wat lager, maar haar uier was niet vol en ze kegelde niet. Natuurlijk heb ik gedacht dat dat ook kon komen omdat ze dit jaar voor het eerst zo laat in de dracht nog 24/7 buiten stond, maar ook haar gedrag veranderde niet.... ze was nog zo zichzelf.
Dus ik gisterenochtend vroeg (dag 328) weer naar stal om te checken voordat ik aan het werk moest.
Ik stap uit mijn auto, werp een blik over het erf en de wei, zie Fi staan en denk: Jij hebt een veulen!
Ze stond zeker 200/300 meter verderop, maar de manier waarop ze stond, zei me alles.
Ik rennen!!! Het hoopje in het gras werd steeds groter en daar zag ik hem liggen, een kleine, knappe valk
Gelijk gecheckt, hengstje. Hij ging staan, drinken, mesten. Dus hij had alles al zelf uitgevonden. Hij was nog wel wat nat, dus ik denk dat hij rond 5 uur geboren is.
De nageboorte waren we kwijt.
Toen later de veearts er was, kwam Finesse aan lopen met bloed op haar neus. Wij naar de plek gelopen waar Finesse vandaan kwam en daar lag de placenta gelukkig. Hij zag er vrij compleet uit, maar was wel aangevreten, dus of hij er echt helemaal compleet uitgekomen is, wisten we niet. Maar ik heb haar meerdere keren getemperatuurd en ze blijft netjes rond de 37,9/38,0 gelukkig!
De kleine man heeft een klysma gekregen en misschien vandaag nog één, want er zat nog een hoop mest dwars.
Zijn linker voor voetje staat niet helemaal goed. Zijn peesjes zijn wat kort, waardoor hij op zijn teen loopt. Dus dat is ook even goed in de gaten houden. Maar hij draaft en galoppeert erop alsof het niets is
Ze gaan lekker veel naar buiten op een eigen stuk land (ander land dan waar hij geboren is en de foto's zijn genomen) en 's nachts in een grote stal. Als hij ligt, krijgt hij van mij wat fysio voor zijn pootje en dan komt het vast wel goed en anders komt de veearts er weer bij.
Dit was mijn eerste bevalling buiten op de wei (nou ja, ik was er niet bij ) maar zo'n buiten bevalling vind ik echt wel fijn. De andere paarden staan er gelijk bij. Fi stuurde ze wel weg, maar ze mochten tot op 5 meter naderen en Finesse mag er gewoon wel bij. Heel mooi om te zien
En omdat ze 24/7 buiten liep, is nu na de bevalling, haar zuchtplaat gelijk helemaal weg!
Maak kennis met ons nieuwste Belides kind:
Belides High Fidelity CR
Zo trof ik hem aan
En uiteraard kwam NorwayFjord zoals altijd op de dag van de bevalling al langs om foto's te maken. Nogmaals heel erg bedankt voor deze mooie foto's weer
Zo lang het kan, even genieten van zijn blauwe oogjes
En als laatste een kijk en vergelijk met Finesse, op de foto zijn ze allebei ongeveer 12 uur oud
Familiekiekje van 's morgens vroeg
Dit knappe kereltje is te koop voor degene die verliefd op hem wordt