Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30280
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 15:13

Ik ben benieuwd naar beelden uit de veulenschool. Het klinkt heel veelzijdig :)

mooney

Berichten: 7783
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 22:15

Het chipnummer kan later altijd nog toegevoegd worden hoor Fotsy, maar je kan natuurlijk ook wachten tot ze gechipt zijn.

Bij deze een stukje standaard veulenschool :D Netjes wijken voor druk, rustig staan bij het poetsen en voetjes optillen. De achterbeentjes zijn nog wat lastiger, maar ik ben heel tevreden met de vooruitgang van ons hoogbegaafde drakenkind :+


Bij eitje <3
Afbeelding

Vervolgens staat er auto snuffelen voor beginners op het rooster.
Afbeelding

Een doordeweekse dag op de veulenschool is daarmee afgelopen, maar vandaag was er de zondagsschool editie. Dus eerst was er een goede pauze om even gras te malen en lekker een dutje te doen. En daarna gingen we voor lesuur (nouja leshalfuur :') ) nummer twee.
Afbeelding

Moeder Kirsten was al bekend met deze les, dus die diende als geduldig voorbeeld
Afbeelding

Vu dacht er toch iets anders over :wow:
Afbeelding

Kirs weet heel goed hoe zo'n zeiltje werkt en wat eronder ligt Y)(^)
Afbeelding

Zo'n zeiltje is toch wel spannend, dus dat moet in hoog tempo van alle kanten bekeken worden.
Afbeelding

>;) "Denk je nu serieus dat ik hieraan meedoe?"
Afbeelding

Even werkoverleg om de rust weer te vinden en samen het gevaar van dichterbij te bestuderen. Het doel was eigenlijk om haar er gewoon even te laten snuffelen.
Afbeelding

Steeds een beetje dichterbij met wat goed getimede kriebels om het leuk te houden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Snuffelen vond ze niet zo'n goed idee, maar met de voorhoeven erop is toch eigenlijk best wel te doen.
Afbeelding

En als je er dan toch al half opstaat... kan je er ook wel in een noodvaart overheen :')
Afbeelding

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 22:23

WoW zeg die heeft al goeie punten, zou ik mijn veulens stiekem ook niet bij jou naar school mogen sturen :P
Heel tof hoor hoe je met haar bezig bent en zij zo geduldig alles doet en dat boor een drakenkindje
Heel knap

Oh dat wist ik niet dat je chipnr kan aan toevoegen dan want zonder regnr of chipnr hangt dit toch niet echt gelinkt aan je paard, dacht ik zo :P

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 22:32

Zit er nou een vlindertje op haar flank? Op die ene foto bij het zeil? :+

diannnne93

Berichten: 28
Geregistreerd: 27-10-15

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 22:59

Haha, super leuk! En wat stoer van Vu dat ze er gewoon op gaat staan!

Het halstertje van Vu matcht trouwens ook goed met het zeil :D

Anoniem

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:01

Idd zit er een vlinder op het rode draakje? :=

Wat een heerlijk dier

mooney

Berichten: 7783
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 07:10

Zet ze maar in de veulenschoolbus Fotsy :') . Vu doet het inderdaad super, natuurlijk heeft ze af en toe een baldadige bui maar dan is ze vaak ook wel goed te corrigeren. En als ze het leuk vindt is het helemaal een cadeautje om met haar te werken/spelen.
Verder is het gewoon een kwestie van kort maar vaak wat doen. Elke dag een kwartiertje leren ze vaak sneller van dan 1x in de week een uur.

Wat betreft aan het paard gelinkt zijn, het lab weet sowieso nooit zeker dat het haar van het paard is dat je opgeeft. Wat dat betreft is het sowieso vertrouwen op de welwillendheid van de mens.

Aantal mensen met hele goede ogen, op die foto vliegt er inderdaad net een dagpauwoog langs. Mijn vriend was erg trots op die foto haha.

Het halster past inderdaad mooi bij het zeil, en dan te bedenken dat ik het had gekocht omdat het een tint was die ik niet vaak dacht te zien _O-

Koper

Berichten: 30280
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 09:02

"Wat voor halster zoek je?" "Ja eentje die zeilkleur is, weet je wel".

Ooooohhhhh.... <3 <3 <3 <3 <3 wát een lief, knap Vuutje! Ze staat zo netjes stil (en vierkant) met het borstelen. En zo schattig hoe ze meteen weer tevreden is ondanks alles wat je verzint als ze een kriebel krijgt. De eerste foto met het zeil, met wilde mustang Vu op veilige afstand, is briljant :D Is Vu een paardje wat de wereld met haar voeten onderzoekt? Ik heb me laten vertellen dat paarden hun omgeving in kaart brengen met ofwel hun ogen, mond of voeten. Dus dat je paarden hebt die naar nieuwe dingen vooral kijken en paarden die het proberen op te eten en paarden die het met hun voeten willen aanraken als ze iets nieuws en onbekends tegenkomen.

Misschien een ideetje om haar achterhoefjes naar voren te halen ipv naar achteren, dan kan ze beter balans houden. Niet te hoog optillen in het begin, later kan het altijd nog hoger en naar achteren. Maar wellicht gaat naar voren al prima en kijk ik hier naar voetjes geven voor semi-gevorderden en is naar achteren juist het idee, dan heb ik niks gezegd.
En natuurlijk ook niet het hoefje optillen als het andere achterhoefje zo ver achter de massa staat, dan maak je het haar extra lastig :o

mooney

Berichten: 7783
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 09:18

Normaal gesproken is ze een mond ontdekker haha, alles wordt geproefd en gekauwd :') Op brokjes en zeil na blijkbaar. Maar kort daarna volgt vaak wel een schraap-actie om ook de weerstand tegen voeten te testen, helemaal wanneer het een geval is van nieuwe ondergrond (grint, asfalt, etc). Dus het ligt dicht bij elkaar denk ik.

Op het moment beweeg ik de achterbenen nog helemaal niet eigenlijk, ik vraag ze alleen omhoog. Dus het naar achteren steken doet ze zelf, omdat ze eigenlijk gewoon in de achteruit wil gaan en ze dan toch die kant op moeten. We zitten nog een beetje in de fase van 'je kan gewoon stil blijven staan als ik aan je achterbenen zit' en dan hou ik mijn hand erbij tot ze niet weg probeert te trekken/lopen. Dus ontspannen optillen is hand weg.
Het is inderdaad handiger als ze minder naar achteren en minder hoog optrekt, maar dan moet ik het been actief gaan begeleiden en dat doe ik liever niet voordat ze aanraking normaal vind. Met voorbeentjes optillen ben ik eerder begonnen, dus dat is het beeld waar ik heen wil en de achterbenen zijn hoe het begint :D

Koper

Berichten: 30280
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 09:36

Okee! :)* Het viel me ook al op dat je bij een schrikreactie van Vu (met borstelen) het touw meteen losliet om haar ruimte te geven. Mijn conclusie daaruit was dat je haar vooral niet fysiek meer wil beperken dan nodig, en haar in staat wil stellen om de dingen zelf te doen maar dan met begeleiding. Een soort montessori veulenschool :)

mooney

Berichten: 7783
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 14:04

Dat heb je mooi geobserveerd. Ik probeer af te gaan op: zoveel druk als moet, zo weinig druk als kan.

Ik probeer altijd te voorkomen om er een robot van te maken die al het denken aan de mens overlaat, dat vind ik en saai en dan missen ze vaak net dat beetje extra in het werk. Dus het doel is eigenlijk om te bouwen in het zelfvertrouwen en probleemoplossend vermogen en dat ze binnen die eigen kracht de wil en het vertrouwen in mij heeft om aanwijzingen van mij op te pakken.

gerlindie

Berichten: 4646
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:15

Ze is zooo blij als je op haar schouder/nek kriebelt hè :D

mooney

Berichten: 7783
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 17:42

Ja haha het is echt een kroeldoos

Saleisha
Berichten: 957
Geregistreerd: 21-09-09

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 00:09

Wat ongeloooflijk schattig Haha!

Koper

Berichten: 30280
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 01:03

mooney schreef:
Dat heb je mooi geobserveerd. Ik probeer af te gaan op: zoveel druk als moet, zo weinig druk als kan.

Ik probeer altijd te voorkomen om er een robot van te maken die al het denken aan de mens overlaat, dat vind ik en saai en dan missen ze vaak net dat beetje extra in het werk. Dus het doel is eigenlijk om te bouwen in het zelfvertrouwen en probleemoplossend vermogen en dat ze binnen die eigen kracht de wil en het vertrouwen in mij heeft om aanwijzingen van mij op te pakken.

Jaaaaa dat zeg ik ook altijd wanneer ik eigenlijk bedoel: natuurlijk wil ik dat hij het denken aan mij overlaat maar ik heb niet de kracht om hem ertoe te dwingen en al helemaal geen zin om gewond te raken.

Ik ben nou eenmaal lui en conflictvermijdend. Ideaal voor rode draken :j

Nee gekheid. Ik ben het met je eens in ik huldig de zelfde insteek. Voornoemde rode draken zijn uitstekende coaches. Ze zijn heel toegewijd tijdens dit proces en begeleiden Kopertje geduldig.

mooney

Berichten: 7783
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 23:33

:o ik moet zeggen dat ik wel redelijk dominant ben aangelegd, maar wel (hopelijk) met een zacht randje empathie en begrip eromheen. Bij mensen ben ik wel erg conflictvermijdend. Maar hoewel ik bij paarden conflict liever voorkom, deins ik er niet voor terug als het nodig is ~~}> . Ben een voorstander van rust en ruimte voor feedback, maar wel binnen een kader van duidelijke regels.
Ik zal niet verder verzanden in een hele uiteenzetting van zelfreflectie en mijn visie op omgaan met paarden. Dan ben ik over tien pagina's nog bezig :') wel fijn dat je zulke rode draken coaches hebt!

Nog even twee kiekjes van mijn mobiel. Want ik ben natuurlijk niet de enige begeleider op veulenschool. Kirs gaf vandaag een cursus kriebels geven (nadat ze als boksbal was gebruikt door dochterlief)
Afbeelding

En Vu investeert zelf in de zelfstudie "eten stelen van voormalig kuddeleiders". Pas laat het allemaal maar braaf toe :') arme ziel. Gelukkig voor hem bedacht ze na een korte inspectie dat ze geen brokjes lust en kon Pas dus weer rustig zijn pannetje leeg eten.
Afbeelding

Femke_Tweety

Berichten: 12004
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 23:52

mooney schreef:
En Vu investeert zelf in de zelfstudie "eten stelen van voormalig kuddeleiders". Pas laat het allemaal maar braaf toe :') arme ziel. Gelukkig voor hem bedacht ze na een korte inspectie dat ze geen brokjes lust en kon Pas dus weer rustig zijn pannetje leeg eten.
[ [url=m/rasSJL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Pas op de plaats, zeg maar.

Koper

Berichten: 30280
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 23:55

Femke_Tweety schreef:
mooney schreef:
En Vu investeert zelf in de zelfstudie "eten stelen van voormalig kuddeleiders". Pas laat het allemaal maar braaf toe :') arme ziel. Gelukkig voor hem bedacht ze na een korte inspectie dat ze geen brokjes lust en kon Pas dus weer rustig zijn pannetje leeg eten.
[ [url=m/rasSJL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Pas op de plaats, zeg maar.

:D :D

O ja, feedback. Die module heb ik inmiddels afgerond (tot grote opluchting van de RD's (rode draken)).

Lieve foto van Kirs en Vu <3

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:24

Ahh arme pas :')

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 11:30

Arme Pas, dat wordt nog wat als Vu straks wél brokjes lust. :+

Anoniem

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 11:40

Pas de sul :') , oranje monster durf wel

mooney

Berichten: 7783
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 11:53

:')

Pas is gewoon een soort lopend gebruiksvoorwerp volgens Vu haha. Zijn staart is ook erg handig om onder te gaan staan tegen de vliegen. Mama is een leuke melkbar, maar die dult geen onzin of gefriemel dus ze is erg blij met zo'n sullige adoptiepapa als Pas. En wat heeft Pas alle verwachtingen overtroffen, ik had vooraf nooit durven hopen dat hij zo lief ermee om zal gaan.
Misschien af en toe iets te lief, want Vu steigert zonder twijfels tegen zijn hoofd aan en dat vindt hij ook allemaal prima. Aan de andere kant is Kirsten er natuurlijk voor de (soms te) strenge opvoeding ~~}> dus het echtpaar vult elkaar goed aan.

Vandaag mijn improvisatie meetstok maar eens uitproberen. En ik wil eerdaags ook Kirs weer een beetje oppakken aan de longe, dus dan gaan we ook een beetje trainen op zelfstandigheid van Vu. Rustig in babystapjes, gewoon 5 minuutjes longeren in het aangrenzende weiland terwijl Vu bij Pas blijft.

EDIT: was het jullie ook al opgevallen dat Pas nergens te bekennen is op de foto's van het zeiltje... onze held op sokken wist niet hoe snel hij uit beeld moest komen toen het zeiltje de wei in kwam.. No way dat hij vrijwillig mee doet aan dat soort spektakels :+

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:10

lust ze nog steeds geen brokjes, tja Vu zou Vu niet zijn natuurlijk, waar ze allemaal zo mee te verleiden zijn, is zij resistent. :')

oh ben benieuwd hoe groot ze nu is, heb Melody vorige week ook nog eens gemeten. Die vliegt haar broers zo voorbij straks, ze heeft net als Vu ook wel ellelange benen.

Koper

Berichten: 30280
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:14

Leuk en spannend, Vu zonder mama. Slim om dat in zulke kleine stapjes te doen.

Ja het lieve pleegoomsyndroom ken ik wel. Hier nog zo eentje waarbij ik wel veulenhoefjes rakelings langs z'n ogen heb zien gaan en het enige wat hij doet was knipperen (merrie kwam wel tussenbeide). Maar ruinen zijn denk ik niet allemaal behept met opvoedtalent. Hij is er wel heel sociaal mee: als kleine (minishet) jonkies naar 'm steigeren met het spelen steigert hij terug maar dan precies even hoog als het kleine ponietje. Doet Pas dat ook? Zo rekening houden met de miniproporties van Vu? Het "het is nog maar een baby en ze is nog klein ook" idee zeg maar?

mooney

Berichten: 7783
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 14:28

Fotsy: ja echt niet te geloven, poetstassen en jassen worden zorgvuldig gekauwd. Gisteren moest ik ook nog een kiezelsteen uit haar mond vissen. Maar brokjes worden vol overtuiging uitgespuugd :o? .
Hoe groot is Melody nu?

De enige keer dat ik Pas wat terug heb zien doen was het inderdaad wel duidelijk aangepast. Toen kreeg Vu even een kleine correctie dmv een laag knietje, terwijl hij normaal erg hard en hoog uithaalt met zijn voorbeen als hij daarmee uitslaat (normaal komt hij het met uitgestrekt been op ribhoogte van mij, heb ik helaas zelf een keer mogen ondervinden toen ik tussen Pas en een losgebroken paard belandde). Echt terug steigeren als in spelen doet hij niet volgens mij, vind ik ook niet heel erg eigenlijk :') want hij doet zichzelf en anderen vaker per ongeluk zeer dan expres.

Ik denk wel dat het meer de baby factor die meespeelt dan de grootte, want van volwassen minishetten maakt hij graag gehakt. :=