Volgens de artsen zou hij de ochtend niet halen..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Volgens de artsen zou hij de ochtend niet halen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 17:56

Afbeelding

Toen ik vrijdagochtend in de auto op weg naar stal zat kreeg ik ineens haast. Veel haast. Idioot eigenlijk, want mijn kleine mannetje deed het de eerste 2 dagen van zijn leven toch hartstikke goed!

Op stal aangekomen keek Nashwa om naar me....en ik wist dat het mis was.
Kleine Phaedron, krap 60 uur oud, was hartstikke ziek. In plaats van mest kwam er iets uit wat ik in eerste instantie aanzag voor urine, het duurde even voordat ik me realiseerde dat het dan uit de verkeerde kant kwam.

Direct arts gebeld die er snel over uit was dat zijn toestand zeer kritiek was en het advies was veulenbrigade Utrecht. Na overleg met diverse bevriende fokkers toch de knoop doorgehakt om het thuis te gaan doen.

Er werd direct een sonde ingebracht en flink norit erin. Omdat hij niet uitgedroogd leek was een infuus niet nodig. De grootste zorg was of hij wel voldoende gedronken had en geen antistoffen tekort kwam, maar daar wist mijn arts niets op. Gelukkig ik wel, en een klein uur later kwam een andere arts voor de bloedtest die zijn leven redde.
Ze belde met de uitslag toen mijn arts er weer was. Antistoffen goed, maar zeer extreem uitgedroogd. De kans dat hij de ochtend zou halen was bijna nihil. Zelfs de veulenbrigade zag weinig kans al zou ik hem daar brengen.

Hij kreeg direct een infuus, iets dat niet gedaan zou zijn als het bloed niet getest was...
Afbeelding

Ieder uur kreeg hij drinken in zijn rode bakje. Het ene uur molken we Nashwa, het andere kreeg hij elektrolyten met norit.
Afbeelding
God zij dank dronk hij alles wat we hen voorzetten, zo lang het maar in zn rode bakje zat.. lag hij te slapen, zag het bakje en prompt sprongen zn oortjes naar voren :D
gedurende deze nacht heb ik 1.5 uur naast hem gezeten in de overtuiging dat het over zou zijn...

Tegen een uur of 6 stuurde ik de arts deze foto
Afbeelding

Toen ze aan kwam waren haar eerste woorden 'respect van de veulenbrigade'. Het was een klein wonder dat hij nog stond....

weer sonderen. Weer infuus. Antibiotica. Pasta. Norit. Dat arme kleine lijfje. En nog steeds kwam er alleen water uit. Het enige dat we deden was hem in leven houden, maar zo lang alles er weer uit spoot was het dweilen met de kraan open.
Maar steeds opnieuw stond hij op, probeerde te drinken, bleef vechten.

Afbeelding

Afbeelding

In de middag kreeg hij weer koliek. En wederom dachten we: dit was het.
Afbeelding

colosan erin tot de arts er was met buscopan. Weer een infuus. En hij knapte weer op. Stond op en ging drinken bij mama.

Omdat het melken steeds moeilijker werd Pavo veulenmelk gehaald. In zijn rode bakje ging het er slikkende in. Blij hinniken als we aan kwamen.

Tegen de avond werd zijn 'water' grijsgroen en verzadigder. En midden in de nacht was daar normale poep!! Weliswaar groen, maar het was geen water!
En een uur later weer water. En hij sliep zo vast. Het zat me niet lekker.
5 uur in de ochtend weer koliek. De arts kwam en hij had plots ook koorts. Verd*mme.

Waar zijn we mee bezig?

Afbeelding

Heeft dit nog wel zin? Het arme kereltje knapte maar niet op...

In de middag weer een infuus. Weer antibiotica. Erop of eronder, nu moet het wat gaan worden, een stijgende lijn zonder terugval. Want anders houdt het op. We moeten eerlijk blijven. Als Phaedron niet zo'n sterk mannetje was geweest, niet zo helder was gebleven was het al lang over geweest.

Afbeelding

Wat voel je je dan leeg. Machteloos.

Hij dronk steeds meer en vaker bij Nashwa. Steeds minder uit het rode bakje. Koorts zakte niet maar steeg ook niet. Er was nog hoop.

Tegen de avond stonden we bij de box..

en vlak daarna...
Afbeelding

EINDELIJK zagen we iets terug van wat erin was gegaan!

De koorts begon te zakken met 0.05 per uur. Het rode bakje werd steeds minder interessant. Steeds vaker betrapten we hem op drinken bij zijn moeder.
Hij oogde voller.
Afbeelding

En vanmorgen.....

hij mocht naar 'buiten' van de arts!

Iets later kwam ze voor zijn antibiotica. Hij heeft nog een infuus gehad om hem te boosten. En ik heb haar beloofd een kaartje te sturen als hij is ggk voor de dekdienst.....Want ze wilde hem niet meer zien *\o/*

Niet het voorsteltopic dat ik in gedachten had....maar het is zijn eerste topic met nog een lange reeks te gaan, en niet zijn laatste!

Dus stel ik met grote trots voor:
Phaedron al-Djannah
Picasso van Knedo x Promises Nashwa ox
95.33% ox pinto Arabier, bruin tobiano
Geboren 22 juni 2016
Mijn eerste eigen gefokte veulen

op de foto met onze plaatselijke veulenbrigade, met links de arts, ik in de rode jas en 2 van mijn beste vrienden naast me.
Afbeelding

Volgens de artsen zou hij de ochtend niet halen.... maar samen met hem hebben we gevochten en gewonnen!!!!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 22-07-16 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek aangepast

Blue_Eyes

Re: Volgens de artsen zou hij de ochtend niet halen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:58

Wat een start... Jullie hebben het super gedaan! Gefeliciteerd!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:59

wat een prachtig, dapper veulen!
Respect voor je doorzettingsvermogen TS!!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:00

Wat een verhaal!! Dat jullie volgehouden hebben... Maar met resultaat!! *\o/*
Hopelijk blijft hjj het goed doen.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:02

Wat een sterkt ventje is het!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:04

Kijk die trotse Mamma met haar kind.
Super!!! heel veel geluk

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:04

Zo, door het oog van de naald gekropen. Aangezien hij er koorts bijhad komt de diarree dus van een bacterie. Misschien overbodig maar zorg voor een schone stal en dan echt helemaal leeg en ontsmet en ook er voor zorgen dat er geen andere veulens in die stal komen. Vorig jaar van nabij meegemaakt en drama.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:05

Wow, wat een verhaal. Wat heeft dat kleine kereltje het al zwaar te verduren gehad. Fijn dat hij toch oogeknapt is dankzij jullie goede zorgen!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:06

Jeetje wat een heftige start!!! Wat hebben jullie hard geknokt ondanks dat zijn kansen zo klein waren! Fijn dat hij zo goed hersteld is. Is het bekend wat de oorzaak was?

Rey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:07

Oh wat een vechtertje! Jullie hebben het super gedaan zo te zien! Hopelijk blijft het nu beter gaan! Hij blijft mooi <3

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:07

Heeft je veulen een e-coli besmetting gehad?
Lijkt namelijk erg veel op wat 2 van onze veulens 2 jaar geleden hebben gehad.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:09

Wat goed dat jullie in hem blijven geloven. Wat een sterk kereltje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:13

Dat is niet niks zeg!
Knap en sterk mannetje hebben jullie daar, hopelijk gaat het alleen nog maar vooruit! <3

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:16

Tjeetje wat een ellende
Maar wat goed dat hij zich er doorheen heeft gevochten!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:22

Jemig wat een ellende aan dat kleine lijfje.. Maar wat een ontroerende filmpjes in de box en bak. Wat een ontzettend knap stel, mama én kleintje mogen er zijn zeg! Nu lekker genieten en hopen dat de ellende verder achter de rug is.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:25

Ik las het al op FB..schrok me dood maar gelukkig heeft ie het gered!!

Hij wordt vast een prachtige GGD!!!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:28

Wat een vechtertje mooi veulen zeg mooi getekend ook

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:34

Is de oorzaak achterhaald?

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:44

Zo whow dat is echt heel heftig... Wat een Start voor dit prachtige mannetje!
Respect voor jullie veulenbrigade. Toppie.
Hopelijk kun je nu volop gaan genieten!!!!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:50

Wat een heftig begin maar jullie hebben je erdoorheen geworsteld!
Nu heerlijk genieten van elkaar!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:58

Ik herken hem van Facebook, jeetje wat is dit topic dan schrikken :oo arm mannetje, hij heeft wel zijn vechterskarakter getoond. Op naar een mooie toekomst!

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:01

Wat een vechtertje heb je daar! Na zo'n start, zo jong nog er zo weer bovenop komen.. Respect, ook voor de veulenbrigade :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:04

Dit soort diarree, inderdaad vaak veroorzaakt door de E-coli bacterie is altijd dodelijk als er niet direct zeer groot word ingegrepen. Ts, je mag blij zijn met de dierenarts die het niet onderschat heeft. Vorig jaar was ik bij een fokker, hij had net een veulen hier aan verloren en had zijn andere merrie in die box gezet om te bevallen. Toen dat veulentje er was en ik even kwam kijken zag ik ook het bruine water langs de benen lopen. Vier uur ervoor nog niets aan de hand. HIj heeft een andere da laten komen maar helaas dit veulen heeft het ook niet gered. Da vertelde dat de bacterie heel lang aanwezig blijft in een stal.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:18

<3 wat een verhaal! Super gedaan, hij mag in zn hoefjes knijpen met zulke geweldige verzorgers. Dat het maar een grote man mag worden

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:26

Jeetje wat heftig! Gelukkig heeft deze sterke mooi man het overleefd respect voor je geduld en doorzettingsvermogen +:)+