Toen ik vrijdagochtend in de auto op weg naar stal zat kreeg ik ineens haast. Veel haast. Idioot eigenlijk, want mijn kleine mannetje deed het de eerste 2 dagen van zijn leven toch hartstikke goed!
Op stal aangekomen keek Nashwa om naar me....en ik wist dat het mis was.
Kleine Phaedron, krap 60 uur oud, was hartstikke ziek. In plaats van mest kwam er iets uit wat ik in eerste instantie aanzag voor urine, het duurde even voordat ik me realiseerde dat het dan uit de verkeerde kant kwam.
Direct arts gebeld die er snel over uit was dat zijn toestand zeer kritiek was en het advies was veulenbrigade Utrecht. Na overleg met diverse bevriende fokkers toch de knoop doorgehakt om het thuis te gaan doen.
Er werd direct een sonde ingebracht en flink norit erin. Omdat hij niet uitgedroogd leek was een infuus niet nodig. De grootste zorg was of hij wel voldoende gedronken had en geen antistoffen tekort kwam, maar daar wist mijn arts niets op. Gelukkig ik wel, en een klein uur later kwam een andere arts voor de bloedtest die zijn leven redde.
Ze belde met de uitslag toen mijn arts er weer was. Antistoffen goed, maar zeer extreem uitgedroogd. De kans dat hij de ochtend zou halen was bijna nihil. Zelfs de veulenbrigade zag weinig kans al zou ik hem daar brengen.
Hij kreeg direct een infuus, iets dat niet gedaan zou zijn als het bloed niet getest was...

Ieder uur kreeg hij drinken in zijn rode bakje. Het ene uur molken we Nashwa, het andere kreeg hij elektrolyten met norit.

God zij dank dronk hij alles wat we hen voorzetten, zo lang het maar in zn rode bakje zat.. lag hij te slapen, zag het bakje en prompt sprongen zn oortjes naar voren

gedurende deze nacht heb ik 1.5 uur naast hem gezeten in de overtuiging dat het over zou zijn...
Tegen een uur of 6 stuurde ik de arts deze foto

Toen ze aan kwam waren haar eerste woorden 'respect van de veulenbrigade'. Het was een klein wonder dat hij nog stond....
weer sonderen. Weer infuus. Antibiotica. Pasta. Norit. Dat arme kleine lijfje. En nog steeds kwam er alleen water uit. Het enige dat we deden was hem in leven houden, maar zo lang alles er weer uit spoot was het dweilen met de kraan open.
Maar steeds opnieuw stond hij op, probeerde te drinken, bleef vechten.

In de middag kreeg hij weer koliek. En wederom dachten we: dit was het.

colosan erin tot de arts er was met buscopan. Weer een infuus. En hij knapte weer op. Stond op en ging drinken bij mama.
Omdat het melken steeds moeilijker werd Pavo veulenmelk gehaald. In zijn rode bakje ging het er slikkende in. Blij hinniken als we aan kwamen.
Tegen de avond werd zijn 'water' grijsgroen en verzadigder. En midden in de nacht was daar normale poep!! Weliswaar groen, maar het was geen water!
En een uur later weer water. En hij sliep zo vast. Het zat me niet lekker.
5 uur in de ochtend weer koliek. De arts kwam en hij had plots ook koorts. Verd*mme.
Waar zijn we mee bezig?

Heeft dit nog wel zin? Het arme kereltje knapte maar niet op...
In de middag weer een infuus. Weer antibiotica. Erop of eronder, nu moet het wat gaan worden, een stijgende lijn zonder terugval. Want anders houdt het op. We moeten eerlijk blijven. Als Phaedron niet zo'n sterk mannetje was geweest, niet zo helder was gebleven was het al lang over geweest.

Wat voel je je dan leeg. Machteloos.
Hij dronk steeds meer en vaker bij Nashwa. Steeds minder uit het rode bakje. Koorts zakte niet maar steeg ook niet. Er was nog hoop.
Tegen de avond stonden we bij de box..
en vlak daarna...

EINDELIJK zagen we iets terug van wat erin was gegaan!
De koorts begon te zakken met 0.05 per uur. Het rode bakje werd steeds minder interessant. Steeds vaker betrapten we hem op drinken bij zijn moeder.
Hij oogde voller.

En vanmorgen.....
hij mocht naar 'buiten' van de arts!
Iets later kwam ze voor zijn antibiotica. Hij heeft nog een infuus gehad om hem te boosten. En ik heb haar beloofd een kaartje te sturen als hij is ggk voor de dekdienst.....Want ze wilde hem niet meer zien

Niet het voorsteltopic dat ik in gedachten had....maar het is zijn eerste topic met nog een lange reeks te gaan, en niet zijn laatste!
Dus stel ik met grote trots voor:
Phaedron al-Djannah
Picasso van Knedo x Promises Nashwa ox
95.33% ox pinto Arabier, bruin tobiano
Geboren 22 juni 2016
Mijn eerste eigen gefokte veulen
op de foto met onze plaatselijke veulenbrigade, met links de arts, ik in de rode jas en 2 van mijn beste vrienden naast me.

Volgens de artsen zou hij de ochtend niet halen.... maar samen met hem hebben we gevochten en gewonnen!!!!