Ze heeft een voorspoedige dracht gehad waarbij de laatste week best zwaar was, dikke opgezette benen, niet meer lekker kunnen liggen. Maar ondanks haar leeftijd van 21 lentes verliep de bevalling heel voorspoedig. Dankzij camera-toezicht heb ik alles van voor tot het eind meegemaakt. Altijd werd ik gewekt door de geboorte melder en dan vond ik het veulen er al achter bij deze merrie. Maar omdat ik haar nu zo goed ken kon ik bijna het geboorte uur voorspellen, ze kegelt altijd heel mooi ongeveer 12u van te voren.
Het hele voor-proces heb ik op de monitor gevolgd en toen het spannend werd naar stal gegaan. Nadat ze plat ging liggen (op dat moment zou mijn geboortemelder gaan) was het binnen 5 minuten gepiept en was het natuurlijk spannend wat zou het zijn?
De goden waren mij goed gezind en jawel een merrieveulen!
En wat voor een, best flink aan de maat voor onze doen, bruin en werkelijk geen enkele aftekening te zien. Ik heb nog gezocht maar denk niet dat het erin zit. Zo kon ik heel wat vakjes op het digitale geboorteformulier over slaan. Super makkelijk en snel, nog sneller dan haar geboorte.
Ze heet Jonkvrouwe Nomia maar na rijp beraad wordt haar roepnaam Jaomi, dat roept wat lekkerder. Voor het vaderschap tekende Chello III, een hengst die zowel model als beweging mee geeft en dat was net wat ik zocht.
Kijk en geniet:

Daar ben ik dan.

Eerste contact moeder/kind altijd ontroerend

Met zo'n naam mag je wel een beetje air hebben natuurlijk

Helemaal niks nada noppie, geen stipje te bekennen, wat grijs is wordt zwart.

Effe de beentjes los, tweede dag voor het eerst in de wei

Mooi koppie

Waar is de mol

Zwaan kleef aan met moeders

Oogjes dicht en snaveltjes toe