Was dus lekker stevig aan het borstelen, ze verhaard nu behoorlijk, ontstaat er opeens een flinke bult onder mijn hand die op de buik van Amber lag.
Hellup ze is drachtig en ik heb er helemaal niets van gemerkt. Vorig jaar gewoon om de drie weken hengstig geweest.
Ze werd de laatste tijd wel wat dikker, maar niet dat je echt kon zeggen dat ze drachtig zou kunnen zijn.
Zelf dacht ik dat het kwam door de vorstperiode van afgelopen tijd, of te wel twee weken lopen, twee weken stil staan etc en ondanks mijn advies aan mijn vader om tijdens de vorst minder voer te geven, toch volledig voer gekregen.
De andere dames waren hierdoor ook wat kilootjes aangekomen.
Je merkte wel met aansingelen dat ze wat kribbiger werd, maar ik dacht dat het aan het zadel lag.
Ze is namelijk vanaf vorig jaar april onder het zadel en haar spieren zijn nog volledig in de aanmaak, dus had er al een beter passend zadel opgelegd en dit ging beter.
Van de week tijdens de les was ze niet helemaal der zelf en was wat lastig in het stuurwerk, maar niet zodanig dat ik dacht dat er wat anders aan de hand kon zijn. Ze is nu bijna acht, dus ik dacht de laatste puberteit acties komen eraan.
Nu achteraf denk ik het waren allemaal signalen.
We hebben Amber vorig jaar op 20 april op opgehaald bij haar vorige eigenaar en toen liep ze met haar toen de tijd twee jarige zoon in het zelfde land. Bij thuiskomst zijn ze gelijk uit elkaar gehaald en is zoonlief maandags gecastreerd en is Amber voor beleren weg gegaan.
Bij het ophalen heeft Valentino wel een paar keer geprobeerd om moeders te dekken, maar dit liet ze eigenlijks niet toe.
Omdat Amber eigenlijks om de drie weken gewoon hengstig werd hebben we hier niet meer over nagedacht.
achteraf was het kwaad al geschiet dus.
Maar nu zit ik wel met een probleem, ze kan dus binnen nu en drie weken al bevallen en had al uitval van mijn andere beginnerspaard. Dus zoals het nu lijkt gaan we samen op zwangerschapsverlof. zij zwanger en ik geen geschikt beginnerspaard meer tot mijn beschikking.
aangezien dit mijn eerste veulen wordt ben ik al druk opzoek naar informatie.
Zoals kan het veel kwaad voor het veulen, dat er tot zo'n korte periode voor de bevalling best wel actief met haar gereden is.
Hoelang duurt het voordat er weer op de merrie gereden mag worden na de bevalling.
en dan de praktische dingen hoe ga ik veulen en het lesgeven combineren. wanneer begin je met af en toe een paar minuten bij de moeder weg te halen voor de gewennig.
Of laat je het veulen gewoon met de lessen meehobbelen, zoals dat vroeger op het land ook gedaan werd.
tips en trucs zijn van harte welkom.
terwijl ik dit allemaal typ ben ik nog steeds geflabbergasted. komt nou heel veel dingen op me af, zo van hoe ga ik dit nu allemaal bolwerken. hoe ga ik dit nu doen met de lessen ed.
Gelukkig hoef ik (waarschijnlijk) mij niet druk te maken over wanneer het veulen bij mama weg kan om het veulen te verkopen. De vaste bijrijdster van Amber heeft al toegezegd dat ze veel belang heeft bij het veulen