hellup krijg onverwachts een cadeautje van Amber

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

myk_en_shant

hellup krijg onverwachts een cadeautje van Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 23:30

Ik was vanmorgen vrolijk Amber aan het poetsen voor mijn lesklant, die zou wat later komen en dacht haar alvast gereed te maken voor les.
Was dus lekker stevig aan het borstelen, ze verhaard nu behoorlijk, ontstaat er opeens een flinke bult onder mijn hand die op de buik van Amber lag.

Hellup ze is drachtig en ik heb er helemaal niets van gemerkt. Vorig jaar gewoon om de drie weken hengstig geweest.

Ze werd de laatste tijd wel wat dikker, maar niet dat je echt kon zeggen dat ze drachtig zou kunnen zijn.
Zelf dacht ik dat het kwam door de vorstperiode van afgelopen tijd, of te wel twee weken lopen, twee weken stil staan etc en ondanks mijn advies aan mijn vader om tijdens de vorst minder voer te geven, toch volledig voer gekregen.
De andere dames waren hierdoor ook wat kilootjes aangekomen.

Je merkte wel met aansingelen dat ze wat kribbiger werd, maar ik dacht dat het aan het zadel lag.
Ze is namelijk vanaf vorig jaar april onder het zadel en haar spieren zijn nog volledig in de aanmaak, dus had er al een beter passend zadel opgelegd en dit ging beter.

Van de week tijdens de les was ze niet helemaal der zelf en was wat lastig in het stuurwerk, maar niet zodanig dat ik dacht dat er wat anders aan de hand kon zijn. Ze is nu bijna acht, dus ik dacht de laatste puberteit acties komen eraan.

Nu achteraf denk ik het waren allemaal signalen.

We hebben Amber vorig jaar op 20 april op opgehaald bij haar vorige eigenaar en toen liep ze met haar toen de tijd twee jarige zoon in het zelfde land. Bij thuiskomst zijn ze gelijk uit elkaar gehaald en is zoonlief maandags gecastreerd en is Amber voor beleren weg gegaan.
Bij het ophalen heeft Valentino wel een paar keer geprobeerd om moeders te dekken, maar dit liet ze eigenlijks niet toe.
Omdat Amber eigenlijks om de drie weken gewoon hengstig werd hebben we hier niet meer over nagedacht.
achteraf was het kwaad al geschiet dus.

Maar nu zit ik wel met een probleem, ze kan dus binnen nu en drie weken al bevallen en had al uitval van mijn andere beginnerspaard. Dus zoals het nu lijkt gaan we samen op zwangerschapsverlof. zij zwanger en ik geen geschikt beginnerspaard meer tot mijn beschikking.

aangezien dit mijn eerste veulen wordt ben ik al druk opzoek naar informatie.
Zoals kan het veel kwaad voor het veulen, dat er tot zo'n korte periode voor de bevalling best wel actief met haar gereden is.
Hoelang duurt het voordat er weer op de merrie gereden mag worden na de bevalling.
en dan de praktische dingen hoe ga ik veulen en het lesgeven combineren. wanneer begin je met af en toe een paar minuten bij de moeder weg te halen voor de gewennig.
Of laat je het veulen gewoon met de lessen meehobbelen, zoals dat vroeger op het land ook gedaan werd.

tips en trucs zijn van harte welkom.

terwijl ik dit allemaal typ ben ik nog steeds geflabbergasted. komt nou heel veel dingen op me af, zo van hoe ga ik dit nu allemaal bolwerken. hoe ga ik dit nu doen met de lessen ed.
Gelukkig hoef ik (waarschijnlijk) mij niet druk te maken over wanneer het veulen bij mama weg kan om het veulen te verkopen. De vaste bijrijdster van Amber heeft al toegezegd dat ze veel belang heeft bij het veulen _/-\o_ *\o/* <3 .
Laatst bijgewerkt door myk_en_shant op 02-03-13 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: hellup krijg onverwachts een cadeautje van Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:32

Zo de vader zou dan haar zoon zijn? Misschien nog een echo bij de da? Maar van harte!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:33

Je merrie is dus gedekt door haar eigen zoon? Dat is wel een dikke oeps ja, ik hoop dat er wel een goed veulen uitkomt. Verder kan je op bokt gelukkig erg veel vinden qua informatie.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:34

veulen met dezelfde vader als oom..?
dezelfe moeder als oma

mmm kijk eerst maar eens hoe alles uitpakt voordat je zo op wilde plannen overgaat.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 02-03-13 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:35

takkie_muis schreef:
Zo de vader zou dan haar zoon zijn? Misschien nog een echo bij de da? Maar van harte!

D'r zal niet veel te zien zijn op die echo ;)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:35

zelfde vader als broer zelfs ;)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:36

snap zowieso niet dat er nog mensen zijn die zo een merrie bij een hengst laten en vervolgens niet op een veulen wachten. Erger nog zelfs de vruchtbare 2jr zoon erbij laten.

Die vorige eigenaar heeft denk ik nog lesje bloemetjes-bijtjes nodig.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:39

heb je nou al wel of geen da laten kijken? want bij mijn merrie dachten we ook dat ze drachtig was, alle signalen en heel dikke buik.. (we hadden haar nog maar net) naja op laten voelen, maar er was niks te voelen toen mest onderzoek laten doen en toen bleek ze bloedwormen te hebben...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:42

set_elkol schreef:
zelfde vader als broer zelfs ;)

Nee, de moeder van het veulen is ook de moeder van de vader.

Ik begrijp dat ze dus bij jullie gedekt is? Vind het niet zo'n slimme actie om de zoon weer bij zijn moeder te zetten, direkt na de castratie. Maar het kan dus ook al bij de vorige eigenaar gebeurd zijn?
Ik zou even de data goed op een rijtje zetten om te weten te komen wanneer ze nu eigenlijk uitgerekend is.
En begin maar even met naar de uier en vulva kijken.
Naar de DA gaan heeft nu weinig zin meer, je weet al dat ze drachtig is, meer kan een DA je ook niet vertellen en op een echo valt in dit stadium niets te zien.

Dat rijden hoef je je niet druk om te maken, zolang ze het goed aankan en je niet te intensief rijd kun je dat gewoon blijven doen, zelfs tot de dag van de bevalling wel, gewoon goed naar de merrie kijken. Hoe beter ze nu in conditie blijft, hoe eerder je er na de bevalling weer op kunt. Dat heeft allemaal geen nadelen voor het veulen.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 02-03-13 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:43

ja dat bedoel ik ook, de vader van het veulen is ook de broer van het veulen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:45

Ja dat wel :P

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:45

haha kleine miscommunicatie :D

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 23:47

vriendin van mij die wel vaker een drachtige merrie heeft gehad zei ook al dat je op dit moment niet veel meer zou kunnen zien op een echo / scan.

ook al ben ik geen dierenarts, maar ben wel een moeder en ik weet precies hoe het voelt wanneer er een kleine in je buik zit te stampen en te drukken. en dit is precies wat ik vanmorgen onder mijn hand voelde en er kwam niet een klein bultje onder mijn hand, maar een beste bult.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 23:52

anneliesdj schreef:

Ik begrijp dat ze dus bij jullie gedekt is? Vind het niet zo'n slimme actie om de zoon weer bij zijn moeder te zetten, direkt na de castratie. Maar het kan dus ook al bij de vorige eigenaar gebeurd zijn? [/quote]

Ze is niet bij ons gedekt. Bij ons hebben ze niet samen gestaan. Beide zijn direct op stal gezet. Na castratie is hij eerst drie maanden in de opfok gegaan bij leeftijdsgenoten. Na deze drie maanden is hij nog steeds niet bij onze merries in dezelfde bak gezet.

Verder bedankt voor je antwoord

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:55

maar er is dus geen DA bij geweest? Zou dat toch even laten doen om op te voelen :)

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:59

myk_en_shant schreef:
vriendin van mij die wel vaker een drachtige merrie heeft gehad zei ook al dat je op dit moment niet veel meer zou kunnen zien op een echo / scan.

ook al ben ik geen dierenarts, maar ben wel een moeder en ik weet precies hoe het voelt wanneer er een kleine in je buik zit te stampen en te drukken. en dit is precies wat ik vanmorgen onder mijn hand voelde en er kwam niet een klein bultje onder mijn hand, maar een beste bult.

wij dachten ook een bult te zien en hebben zelfs wat gevoeld, achteraf waren dat de darmen want niet enorm lang erna kreeg ze koliek, maar we hebben toen ook een test gedaan... laten rennen en dan een heel klein beetje water geven, dat is koud en daardoor zou het veulen moeten schrikken waardoor je een reactie voel... maar dat zecht ook niet alles want ook dat was te voelen bij mijn merrie... op laten voelen om zeker te weten zou ik zeggen :j

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 00:02

nee, er is nog geen da bij geweest. deze komt er ook niet, want dit heeft na mijn inziens niet veel nut meer. we weten in welk tijdbestek ze gaat bevallen.

en ondanks dat er sprake is van moeder met zoon, verwacht ik nog geen problemen. zodra je verder gaat fokken in de volgende lijn, dan heb je alveel meer risico's

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:02

myk_en_shant schreef:
Bij het ophalen heeft Valentino wel een paar keer geprobeerd om moeders te dekken, maar dit liet ze eigenlijks niet toe.

Wat bedoel je hier dan mee?
Dat was op 20 maart, toen je ze bij de vorige eigenaar ging halen?
Als je dat ziet zouden er al bellen moeten gaan rinkelen.

Heb je enig idee wanneer ze de eerste keer hengstig was toen ze bij jullie was?
En heb je vandaag meteen al even naar de uiers en vulva gekeken?
Dat zou ik toch rap even doen zeg, want het kan maarzo zijn dat ze al over de 340 dagen is!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:02

ik heb ook zo'n oeps veulen meegemaakt en hij mankeerde best wel wat helaas.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:03

misschien een stomme vraag, maar hoe weet je in welke tijd ze gaat bevallen als je geen DA heb laten kijken? de ene merrie heeft 2 dagen voor de bevalling gevulde uiers en de andere 2 maanden van te voren...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:04

myk_en_shant schreef:
en ondanks dat er sprake is van moeder met zoon, verwacht ik nog geen problemen. zodra je verder gaat fokken in de volgende lijn, dan heb je alveel meer risico's

Dat klopt idd, maar je moet wel héél duidelijk zijn tegen de kopers dat er dus echt niet mee gefokt kan worden en je moet je ervan verzekeren dat als zij het paard ooit doorverkopen, dat ze dat er ook bij melden.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 00:10

wij hebben beide opgehaald op 20 april en drie weken later was Amber hengstig (om de haverklap pissen, plas was roomgelig en miepig) en drie weken later weer. Daarom hebben wij er verder geen aandacht meer aan geschonken.

waarom weten wij dat zij binnen nu en drie weken zou kunnen bevallen? Heel simpel. bij ons heeft zij geen contact gehad met haar zoon (of een andere hengst). Dit betekent dat zij voor 20 april is gedekt. Omdat een merrie eens in de drie weken hengstig is en wij de merrie bijna 11 maanden hebben kan het niet anders dan dat zij dus binnenkort moet bevallen. Rekensom is inderdaad gemaakt met 340 dagen.

Ze heeft nog geen opgezette uiers en de banden voelen ook nog stevig.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 00:13

Waarom kan er niet met dit veulen gefokt worden? Het enige dat niet moet gebeuren is dat er binnen de familielijn mee gefokt wordt. Verder hoeft het geen problemen te zijn.

Verder komt er een paspoort van dit veulen waarin duidelijk de band tussen de vader en moeder staat vermeld. Hiermee weet iedereen die op de juiste manier een paard koopt, dus ook het paspoort controleert, dat sprake is van moeder met zoon als ouders.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:14

myk_en_shant schreef:
aangezien dit mijn eerste veulen wordt ben ik al druk opzoek naar informatie.
Zoals kan het veel kwaad voor het veulen, dat er tot zo'n korte periode voor de bevalling best wel actief met haar gereden is. Nee, dit kan geen kwaad, gecontroleerde beweging is juist goed
Hoelang duurt het voordat er weer op de merrie gereden mag worden na de bevalling. Sommigen doen dit direct, ik doe het zelf pas na ongeveer 6 weken. Zowel lichamelijk als geestelijk hebben ze echt minimaal 6 weken nodig is mijn ervaring
en dan de praktische dingen hoe ga ik veulen en het lesgeven combineren. wanneer begin je met af en toe een paar minuten bij de moeder weg te halen voor de gewennig. Na een week of 2 worden bij mij de merries weer geinsemineerd en haal ik ze uit elkaar bij het scannen. Dan blijft het veulen achter in de groep en de merrie gaat uit de groep. Veulen en merrie kunnen elkaar dan nog gewoon zien. Pas als dat goed gaat loop ik een keer een blokje om met de merrie
Of laat je het veulen gewoon met de lessen meehobbelen, zoals dat vroeger op het land ook gedaan werd. Ik zou dat niet doen, dat is een veel te zware belasting voor de gewrichten van het veulen

Ik heb mijn reactie op jouw vragen er even achter gezet.
Ik zou toch voor de zekerheid de dierenarts even laten opvoelen, kost je maar zo'n 2 tientjes en je weet zeker waar je aan toe bent. Ook zou ik de merrie alsnog op merriebrok zetten, zeker na de bevalling heeft ze genoeg brok nodig om op gewicht te blijven (en uiteraard onbeperkt ruwvoer).

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:17

Dat is een leuke verassing.

Mijn nicht kreeg op 21 februari ook een verrassing. Lag een veulen bij de merrie.
Deze merrie heeft ze sinds september. En de merrie werd wel dikker, Maar had niks door. Ook de maandag ervoor nog gereden. Inmiddels hebben we de oude eigenaren kunnen achterhalen en ook de eventuele vader.