Dinsdagochtend 31 mei kreeg ik rond 7.15 een smsje van de eigenaresse van mijn verzorgpony's dat Chara net was bevallen van een hengstveulentje, nog geen uurtje later was ik er. Er vanuit gaande dat de kleine hummel gewoon gezond zou zijn..
Zodra ik aankwam zag ik al gelijk dat het niet lekker op de beentjes stond, maar de eigenaresse was eventjes de kinderen naar school aan het brengen en had hem ook nog niet zien staan.
Dus ik ging al eventjes een beetje op onderzoek uit, voorzichtig voelen, en helpen met het naar de uier komen door hem iets ondersteuning te bieden omdat hij erg wankel stond en ook niet makkelijk liep.
Al snel had ik door dat hij zijn voorbeentjes echt niet volledig kon strekken, het kon niet verder dan een bepaald punt en zijn achterbenen leken niet helemaal lekker in te kunnen buigen en hij stond niet goed op zijn achterhoefjes. Daarnaast leek de vorm van zijn koppie niet helemaal zoals ik gewend ben en opende hij zijn mondje heel erg moeilijk, waardoor hij de uier van Chara ook niet goed te pakken kon krijgen.
Toen kwam Fancy (de moeder van Chara, heeft ook een veulentje van 22 mei op dit moment) voor het eerst even kijken en ruiken, ze rook even, gaf een 'gil' en was er gelijk weer vandoor. Terwijl ze normaal heel rustig en lief is voor veulens, dit bevestigde alleen maar meer het gevoel bij mij dat het helemaal niet goed zat.
Na een halfuurtje kwam de eigenaresse thuis, en al snel werd toen de dierenarts gebeld, maar ik had al het vermoeden dat een spuitje mogelijk het enige kon zijn om het kleine ventje te helpen..

In de tussentijd bleef het ventje dapper pogingen tot drinken doen maar het lukte hem niet, en toen Chara ook nog eens ging liggen (last van d'r buik/naweeën) lukte het hem helemaal niet en wilde hij zand gaan eten omdat hij toch iets binnen wilde krijgen. Toen ben ik Chara maar wat gaan melken terwijl ze lag (stond ze gelukkig toe) en dit opgevangen in mijn hand (als een kommetje) zodat hij het kon 'opslurpen' hier maakte hij ook dankbaar gebruik van.
Rond 9.45/10.00 arriveerde de dierenarts en al snel was het duidelijk dat het ventje geestelijk echt wel wilde, maar lichamelijk was het gewoon niet mogelijk door zijn beentjes en mondje dat niet goed leek te kunnen openen..
Toen was het ook heel snel gebeurd, in de wei heeft hij een spuitje gekregen en hij heeft er nog een tijdje gelegen zodat Chara 'afscheid' kon nemen, ze stond/lag mooi bij hem, heeft hem nog meerdere keren schoongelikt en toen is hij halverwege de middag uit de wei gehaald door de eigenaren (was ik niet bij).
Aan het einde van de middag ben ik er weer een tijd geweest, Chara maakte het gelukkig goed naar omstandigheden, ookal bleef ze erg onrustig rondom de plek waar hij ter wereld was gekomen, maar dat is niet zo gek..
Vanmiddag ben ik opnieuw een tijd bij ze geweest en toen ik aan kwam fietsen stond Chara lekker tussen de rest te grazen, ze was al een stuk rustiger en heeft ook een lekkere portie slobber gehad.
Het kleine ventje heeft maar 3 uurtjes oud mogen worden, maar dit was het enige wat we voor hem konden doen, hoe moeilijk het ook is..

Zijn naam is 'Dapper' geworden, omdat het zo'n dapper ventje was, dat wel door wilde zetten en ik het heel symbolisch vind..
Hij heeft met zijn wilskracht een plekje in mijn hart verovert en ook Chara heeft weer bewezen wat voor een geweldig lieve moeder het is, hoe ze hem bleef schoonlikken en over hem bleef waken toen hij al was ingeslapen..
Ongeveer anderhalf uur oud, Chara is d'r kleine aan het schoonlikken..

Fancy (rechts) kwam hier kijken en was hierna ook heel snel weer weg..
Hier was hij bezig om op te gaan staan, vandaar dat zij beentjes hier helemaal gek lijken..
Als er mensen zijn die een sta-foto van het ventje willen zien wil ik die wel plaatsen trouwens..

Hier was ik hem wat melk uit mijn hand aan het geven, die hij dankbaar opslurpte..

Samen met het kleine ventje

Joy, het veulen van Fancy, kwam ook eventjes kijken, heel lief en voorzichtig was ze met hem, heel bijzonder om te zien..

Slapen tegen mama aan..

Net ingeslapen..

Ook Chara heeft het krachten gekost..

Hierna heb ik ook een plukje van de staart van Dapper geknipt, die wil ik samen met haren van Chara laten verwerken in een sierraad als dat kan.

Dit is heel de middag Chara d'r plekje geweest, in het zanderige gedeelte is hij geboren..

Nog een losse foto van Chara die middag..
http://img838.imageshack.us/img838/8418/dsc4474.jpg
Het was een prachtig ventje, vier witte voetjes en aan beide kanten een wit vlekje, precies zoals Chara maar dan de witte vlekjes wat hoger.. Hij droogde op in de kleur van Joy, maar Chara is ook precies in dat kleurtje geboren dus ik vermoed dat hij donkerbruin zou gaan verkleuren, net als z'n moeder.
Rust zacht kleine, dit was het beste dat we voor je konden doen..

Het is een hele lap tekst, respect als je alles leest..