Kleine dapper ventje, de hemel is een sterretje rijker..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odette_

Kleine dapper ventje, de hemel is een sterretje rijker..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 21:54

Afbeelding

Dinsdagochtend 31 mei kreeg ik rond 7.15 een smsje van de eigenaresse van mijn verzorgpony's dat Chara net was bevallen van een hengstveulentje, nog geen uurtje later was ik er. Er vanuit gaande dat de kleine hummel gewoon gezond zou zijn..
Zodra ik aankwam zag ik al gelijk dat het niet lekker op de beentjes stond, maar de eigenaresse was eventjes de kinderen naar school aan het brengen en had hem ook nog niet zien staan.
Dus ik ging al eventjes een beetje op onderzoek uit, voorzichtig voelen, en helpen met het naar de uier komen door hem iets ondersteuning te bieden omdat hij erg wankel stond en ook niet makkelijk liep.
Al snel had ik door dat hij zijn voorbeentjes echt niet volledig kon strekken, het kon niet verder dan een bepaald punt en zijn achterbenen leken niet helemaal lekker in te kunnen buigen en hij stond niet goed op zijn achterhoefjes. Daarnaast leek de vorm van zijn koppie niet helemaal zoals ik gewend ben en opende hij zijn mondje heel erg moeilijk, waardoor hij de uier van Chara ook niet goed te pakken kon krijgen.
Toen kwam Fancy (de moeder van Chara, heeft ook een veulentje van 22 mei op dit moment) voor het eerst even kijken en ruiken, ze rook even, gaf een 'gil' en was er gelijk weer vandoor. Terwijl ze normaal heel rustig en lief is voor veulens, dit bevestigde alleen maar meer het gevoel bij mij dat het helemaal niet goed zat.

Na een halfuurtje kwam de eigenaresse thuis, en al snel werd toen de dierenarts gebeld, maar ik had al het vermoeden dat een spuitje mogelijk het enige kon zijn om het kleine ventje te helpen.. ;(
In de tussentijd bleef het ventje dapper pogingen tot drinken doen maar het lukte hem niet, en toen Chara ook nog eens ging liggen (last van d'r buik/naweeën) lukte het hem helemaal niet en wilde hij zand gaan eten omdat hij toch iets binnen wilde krijgen. Toen ben ik Chara maar wat gaan melken terwijl ze lag (stond ze gelukkig toe) en dit opgevangen in mijn hand (als een kommetje) zodat hij het kon 'opslurpen' hier maakte hij ook dankbaar gebruik van.

Rond 9.45/10.00 arriveerde de dierenarts en al snel was het duidelijk dat het ventje geestelijk echt wel wilde, maar lichamelijk was het gewoon niet mogelijk door zijn beentjes en mondje dat niet goed leek te kunnen openen..
Toen was het ook heel snel gebeurd, in de wei heeft hij een spuitje gekregen en hij heeft er nog een tijdje gelegen zodat Chara 'afscheid' kon nemen, ze stond/lag mooi bij hem, heeft hem nog meerdere keren schoongelikt en toen is hij halverwege de middag uit de wei gehaald door de eigenaren (was ik niet bij).
Aan het einde van de middag ben ik er weer een tijd geweest, Chara maakte het gelukkig goed naar omstandigheden, ookal bleef ze erg onrustig rondom de plek waar hij ter wereld was gekomen, maar dat is niet zo gek..

Vanmiddag ben ik opnieuw een tijd bij ze geweest en toen ik aan kwam fietsen stond Chara lekker tussen de rest te grazen, ze was al een stuk rustiger en heeft ook een lekkere portie slobber gehad.

Het kleine ventje heeft maar 3 uurtjes oud mogen worden, maar dit was het enige wat we voor hem konden doen, hoe moeilijk het ook is.. Y;(
Zijn naam is 'Dapper' geworden, omdat het zo'n dapper ventje was, dat wel door wilde zetten en ik het heel symbolisch vind..
Hij heeft met zijn wilskracht een plekje in mijn hart verovert en ook Chara heeft weer bewezen wat voor een geweldig lieve moeder het is, hoe ze hem bleef schoonlikken en over hem bleef waken toen hij al was ingeslapen..

Ongeveer anderhalf uur oud, Chara is d'r kleine aan het schoonlikken..
Afbeelding

Fancy (rechts) kwam hier kijken en was hierna ook heel snel weer weg..
Hier was hij bezig om op te gaan staan, vandaar dat zij beentjes hier helemaal gek lijken..
Als er mensen zijn die een sta-foto van het ventje willen zien wil ik die wel plaatsen trouwens..
Afbeelding

Hier was ik hem wat melk uit mijn hand aan het geven, die hij dankbaar opslurpte..
Afbeelding

Samen met het kleine ventje
Afbeelding

Joy, het veulen van Fancy, kwam ook eventjes kijken, heel lief en voorzichtig was ze met hem, heel bijzonder om te zien.. :+:
Afbeelding

Slapen tegen mama aan..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Net ingeslapen.. ;(
Afbeelding

Afbeelding

Ook Chara heeft het krachten gekost..
Afbeelding

Afbeelding

Hierna heb ik ook een plukje van de staart van Dapper geknipt, die wil ik samen met haren van Chara laten verwerken in een sierraad als dat kan.
Afbeelding

Dit is heel de middag Chara d'r plekje geweest, in het zanderige gedeelte is hij geboren..
Afbeelding

Nog een losse foto van Chara die middag..
http://img838.imageshack.us/img838/8418/dsc4474.jpg

Het was een prachtig ventje, vier witte voetjes en aan beide kanten een wit vlekje, precies zoals Chara maar dan de witte vlekjes wat hoger.. Hij droogde op in de kleur van Joy, maar Chara is ook precies in dat kleurtje geboren dus ik vermoed dat hij donkerbruin zou gaan verkleuren, net als z'n moeder.

Rust zacht kleine, dit was het beste dat we voor je konden doen.. ;(

Het is een hele lap tekst, respect als je alles leest..
Laatst bijgewerkt door Odette_ op 01-06-12 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieszje

Re: Kleine dapper ventje, de hemel is een sterretje rijker..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:56

Jeetje wat naar zeg ;(
Heel veel sterkte :(:)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:57

ik heb niet gelezen, ik krijg bij het kijken van de foto's en hier en daar een zinnetje gelezen te hebben al tranen in me ogen en een brok in me keel.
Wat ontzettend vreselijk lijkt me dit ;( Echt naar zeg.
Sterkte ermee :(:) Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:58

Sterkte met het verlies :(:)

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:58

Heel veel sterkte :(:)

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:59

Wat vreselijk zeg! Uiteraard wel de juiste keuze maar toch zo oneerlijk. Sterkte!

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:59

Sterkte met dit vreselijke verlies :(:)

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:01

Veel sterkte, wat een mooi verslag van een verdrietig moment :(:)
Ik ben wel benieuwd naar een stafoto, heb dat nog nooit gezien. Misschien kan ik er wat van leren.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:02

wat zonde van zo'n mooi klein kereltje. Sterkte, jullie hebben de beste keuze voor hem gemaakt Y;(

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:03

Het is niet niets Odet... :(:) Dapper is de perfecte naam voor hem. Het was een prachtig kereltje.

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:03

heel eel sterkte, ik vind het zo zielig, ik zit bijna te huilen achter mijn computerscherm. |(
je bent heel Dapper geweest, (net als Dapper :') ) ik vind dat je de juiste keuze gemaakt hebt.
hoe moelijk het ook was.
heeeeeeeeeeeeeeel veel sterkte ermee nogmaals.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:05

Agoss wat juist iets heel moois zou moeten zijn is hier toch echt een nachtmerrie geworden.
Wat ongelooflijk sneu voor jullie allen.
Gecondoleerd met het verlies van Dapper.
Je hebt een prachtig verslag als eerbetoon aan dit dappere kereltje gemaakt.

RIP Dapper!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:06

guccio schreef:
Veel sterkte, wat een mooi verslag van een verdrietig moment :(:)
Ik ben wel benieuwd naar een stafoto, heb dat nog nooit gezien. Misschien kan ik er wat van leren.

Ik eigenlijk ook wel.

Was een erg mooi ventje! Hoe verdrietig het einde ook is

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:08

Jeetje wat een verhaal....
geconcoleerd. zo oneerlijk als een veulentje lichamelijk zo in elkaar zit, dat het gewoon niet goed kan komen.

ik vind de foto's van het ingeslapen veulentje met zijn moeder er naast heel ontroerend...

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:09

Heeel erg veel sterkte!
echt heel zielig voor het kleintje!
ik weet wat je hebt mee moeten maken.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:11

een dappere/moeilijke maar eerlijke keuze hebben jullie moeten maken, sterkte ermee

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:12

wat ontzettend verdrietig..
de foto's zijn echt zo ontroerend; wat een dapper ventje en de wanhoop die af te lezen is bij mama.
heel veel sterkte met dit verlies :(:)

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:13

Echt heel veel sterkte!! Had echt een brok in mijn keel............
Mijn paard is ook overleden en weet hoe verschrikkelijk het is
Je hebt in ieder geval alles gedaan dat je kon doen :(:)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:14

Pfff, bij die foto dat zijn moeder naast hem ligt krijg ik echt tranen in mijn ogen.
Heel veel sterkte, vreselijk om dit dappere veulentje te moeten verliezen.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:15

Wat ontzettend sneu, ook voor de merrie. Een mooi veulentje was het. Die foto waar de moeder bij hem staat vindt ik wel heel erg triest.
Kun je ook uitleggen wat er nu precies met de beentjes, hoofdje en mond aan de hand was? Was het veulen misschien niet helemaal goed volgroeid?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:15

Wat een ontzettend triest verhaal!

Arme merrie, en arm, lief Dapper Ventje!

De foto's zijn erg indrukwekkend.
Ik ben wel benieuwd naar een sta-foto van hem.

Ik vind het zo sneu! Hij had lekker door de wei moeten rennen en niet daar dood moeten liggen, met zijn lieve moedertje vlak bij hem |(
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 01-06-12 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:19

sterkte oddette

en ook sterkte chara

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:20

Wat kan het leven toch oneerlijk zijn! Sterkte!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:21

jee,wat zielig!
Het was een schatje |(
De merrie heeft een vreemde vacht,hoe oud is ze?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:21

Met tranen in mijn ogen je verhaal gelezen en de foto's bekeken... Wat ontzettend sneu zeg. ;(

Enorm veel sterkte toegewenst!