Ik heb lang getwijfeld waar ik mijn topic en verhaal zou gaan plaatsen, aangezien het meerdere paardjes betreft en het een heel lang, verdrietig verhaal is.. Uiteindelijk toch gekozen voor Kraamstal in the picture aangezien de hoogdrachtige merrie toch wel de hoofdrol speelt en het lichtpuntje in dit verhaal is...
Om een heeeeeel lang en verdrietig verhaal enigzins kort te houden:
Gisteren werden we gebelt of we met spoed 4 pony's konden ophalen.. Waren van een oud mannetje wat al een half jaar in het verzorgingstehuis woont... Familie zou voor de pony's zorgen maar dat is dus niet gebeurt... Ze hebben 1 pony dood in de wei aangetroffen, 1 merrie met het veulen er half uit en nog 3 pony's die erbij liepen maar waar je zo gauw niks aan zag..
We hebben alle 5 de pony's gauw opgehaald en thuis in de stallen gezet om lekker bij te laten komen. Vanmorgen is de dierenarts langs geweest om alles te onderzoeken..
De merrie die is gevonden met haar veulen half eruit hangend (dood), hoe lang ze zo gelopen heeft is onbekend.. Helaas heeft deze merrie het niet gehaald, ze was helemaal kapot van binnen...We hebben haar moeten laten inslapen vanmiddag..

Een jaarling merrietje die eigenlijk niks meer kon, anders dan rondjes lopen in de stal en omvallen heeft het helaas ook niet gehaald, de DA constateerde hersenbeschadiging en ze zou niet meer herstellen.. haar hebben we helaas in moeten laten slapen.. Een hele verdrietige dag, ik ben ook helemaal kapot..
Dan nog een lichtpuntje, de drie die we wel hebben kunnen redden..
Moeder en zoon en nog een klein appaloosa merrietje. Ze zien er goed uit en zijn in redelijk goede conditie door de dierenarts bevonden vandaag buiten hun veeeeel te lange hoeven en een wormenbuikje om.. Ze staan nu lekker op stal na en wormenspuit en vitaminespuit en zijn gelijk goed bekapt.
Zoonlief is in goede conditie en heeft net als zijn moeder een wormenspuit en vitamine spuit gehad. Hij wordt dit jaar twee jaar oud en is ontzettend lief en nieuwsgierig. Helaas kan hij hier niet blijven aangezien we zelf al teveel hengsten hebben lopen die erg fel op hem reageren.. Voor hem gaan we dus opzoek naar een fijn nieuw huisje zodat ook hij een fijn leven krijgt waar hij zeker recht op heeft want het is echt een schat...
Moeder merrie is hoogdrachtig en verwacht binnen nu en twee weken haar veulentje volgens de dierenarts. Ze is drachtig van een panterbonte appaloosa hengst met twee blauwe ogen werd ons verteld... Afwachten dus.
Ze staat nu onder de camera in de kraamstal.
Hieronder wat foto's van vandaag.. In dit topic zal ik de voortgang van mama in spe met haar dikke buik blijven plaatsen aangezien het toch kraamstal in the picture blijft..

Mama in spe vandaag:

De hoeven zijn zoals je kan zien vreselijk lang...

En scheef...

Een hoefje bekapt, een hoefje nog niet bekapt, zoek de verschillen...

Zoonlief nog niet bekapt.. (is ondertussen netjes bekapt maar is geen foto van)

En dochterlief, had helaas een hersenbeschadiging en was al te ver heen.. we hebben haar helaas in moeten laten slapen vanmiddag..

Foto's van het andere appaloosa jaarlingetje wat nog wel leeft en bij ons is heb ik nog niet gemaakt..
Al met al een heel verdrietig verhaal.. Maar we zijn blij dat we in ieder geval drie paardjes hebben kunnen helpen...
Mocht iemand een leuk huisje weten voor het 2 jarige hengstje, pb me gerust...