12 Juli 2010 werden bij ons op de fokkerij, op 1 dag 2 veulens geboren.(de eerste om half 3 's nachts, de tweede om half 11 's ochtends). Een merrieveulen genaamd Jazlyn was de eerste, een hengstje, genaamd Faegan de 2e. Vanaf het begin af aan hebben de 2 bij elkaar in de wei gestaan.
Afgelopen weekend werd de moeder van Jazlyn (genaamd Kyra) erg ziek, chronische zandkoliek. Ze ging snel achteruit en maandag zaten we met Kyra en Jazlyn in de kliniek in Emmeloord. Alles geprobeerd, maar dinsdagochtend was het duidelijk dat we haar darmen niet meer op gang gingen krijgen, en dat het oneerlijk was Kyra in deze pijn te laten zitten. Mijn heel veel pijn in mijn hart heb ik de knoop doorgehakt, en mijn lieve trouwe Kyra, 1 van mijn eerste fokmerrie's, in laten slapen in bijzijn van haar 2 maanden oude dochter Jazlyn.
RIP, lieve Kyra, mijn trouwe meisje....
(foto is Kyra met Jazlyn toen ze net geboren was)

Het was hartverscheurend, de kleine meid helemaal alleen.. Ik zei op de kliniek dat ik wilde proberen haar bij de andere merrie onder te brengen, maar de kans van slagen daarin zou klein zijn vertelde de arts. Logisch ook, het is al moeilijk om een merrie ene veulen te laten accepteren als haar eigen veulen overleden is, laat staan als haar eigen veulen er nog wel is.
Maar wie niet waagt, wie niet wint. Eenmaal thuis herkenden Faegan en Jazlyn elkaar meteen, en de kleine stoere Faegan ontfermde zich gelijk over zijn eenzame zusje. Faemina, de moeder van Faegan, vond het nog maar vreemd dat Kyra er niet was. Om het 'gezin' proberen bij elkaar te brengen had ik besloten om ze helemaal bij de andere paarden weg te halen, en 's nachts in de grote stal te zetten (normaal een stal waar 3-4 volwassen paarden in kunnen) Al met al ging het redelijk, Faemina joeg Jazlyn niet weg, en Faegan was super lief tegen haar. Onder begeleiding van ons kon Jazlyn drinken bij Faemina.
's Nachts natuurlijk wezen checken, alles was rustig.
De volgende morgen weer onder begeleiding drinken, en alles leek nog steeds rustig te verlopen. Later op de ochtend toen k weer bij ze ging kijken, wachtte mij een grote verrassing. Jazlyn kon, zonder begeleiding van ons, bij Faemina drinken!!! Het was gelukt!!! Nu, weer een dag later, staat het gezinnetje gemoedelijk samen te eten, voedt Faemina niet alleen Faegan, maar ook Jazlyn op, en ze lijken zich goed te kunnen vinden in de nieuwe situatie.
Ondanks het grote verdriet om het verlies van Kyra, maakt dit beeld een hoop goed. Dat we getuige mogen zijn van deze bijzondere combinatie, en dat alles zo goed verloopt, geeft een hoop rust. Kyra's veulen is niet alleen, maar vind haar plekje bij haar pleegmama Faemina en haar halfbroertje Faegan. Wat een bijzondere familie.....
Hier een aantal foto's van dit ronduit speciale gezinnetje:
Samen eten:
(v.l.n.r. Jazlyn, Faegan, Faemina)

Kontjes

(voor degenen die het zich afvragen: Jazlyn is Silver Buckskin van kleur, en Faegan Silver Smokey black, vandaar de lichte staartjes

Knappe Jazlyn, die nu teruggetrokken is uit de verkoop, om de plaats van haar moeder in te vullen:

Faegan in de bocht

Jazlyn die mag drinken!! Pleegmama kijkt misschien nog wel beetje boos, maar ze loopt niet meer weg, trapt niet, en bijt niet

En met die laatste foto wil ik afsluiten, een beeld wat mij gister ochtend over een heel stuk verdriet heeft heen geholpen.
Bedankt voor het lezen van het lange verhaal.. Wilde deze bijzondere ervaring graag met jullie delen, evenals een eerbetoon aan mijn lieve Kyra

(kyra met haar veulen Royen -->2008)
Groetjes Leonie