Dinsdag avond kegelde diesje, ik heb elk half uur de wekker gezet ook had ik de camera erop staan. Kwart voor zes was er nog niks aan de hand toen stond ze rustig te eten, tien over zes kwam me vader boven en zei er ligt een dood veulentje in de stal. Ik er snel heen maar het was al te laat het was een heel mooi panterbont merrie veulentje. Even de foto in link:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JKB7IF4E.jpg
Natuurlijk was ik er helemaal kappot van, en heb me uiteraard aangemeld bij de moederloze veulencentrale op dat moment hadden ze geen veulen voor diesje. Opzich mooi want dat zou betekenen dat er niet een veulen was die de moeder verloren is. Vrijdag avond rond een uur of half zeven werd ik gebeld door een man uit omgeving apeldoorn. Hij had een veulentje van een half uur oud, de moeder was 10 minuuten na de geboorte gestorven. Ik met mijn vader overlegd en besloten het veulen te gaan halen. Het was voor ons anderhalf uur rijden en voor het veulen dus ook een vermoeiende rit. We hebben nog biest van de overleden merrie gemolken, en daar heeft hij 2 keer wat van gedronken.
Toen we aankwamen bij die mensen nam de meneer ons gelijk mee naar een stal. Veulen was allert, een heel leuk shabrakbont hengstje. Zo zielig en alleen, hij kwam gelijk na ons toe. We hebben het veulen achter in de bus van me vader gedaan en ik heb de hele reis bij hem gezeten. Toen we nog een half uur moesten begon hij te smakken en te slikken en overal na het uier te zoeken, hij kreeg dus dorst. Eindelijk thuis aangekomen, diesje een halster omgedaan en veulen erbij gelaten. Veulen was bekaf dus heeft eerst een half uurtje liggen slapen in de stal. Daarna met behulp van de vriend van mijn vriendin het veulen proberen te laten drinken. Eerst wou diesje er niks van weten wat ook logisch is natuurlijk. Overigens was het ook al 2,5 dag geleden dat ze zelf geveulend had. Op een gegeven moment was het veulen al een paar uur bezig het uier te vinden, hij vond het uier ook wel maar de tepel pakte die niet. Van het 1 op het ander moment was het ineens goed en deed ze of was het haar eigen veulen. Kwart over 1 snachts ben ik even na binnen gegaan en half 2 weer gaan kijken. Eerst elk kwartier de ene keer lag die de andere keer stond hij. Rond kwart over 2 kwam ik daar en toen had hij eindelijk de speen te pakken. Zaterdag ochtend is de dierenarts geweest, en heeft hem voor de zekerheid een pasta gegeven voor een aantal dagen. Dat ook omdat hij niet zo heel veel biest gehad had. Tot op heden gaat het super hij poept plast en drinkt goed. Gister zijn ze voor het eerst even buiten geweest in de uitloop, ze konden wel zelf binnen komen. Vandaag staan ze ook al bijna de hele dag in de uitloop en stal. Als hij moe is gaat hij binnen in het stro slapen en af en toe zijn ze buiten ook dan wil hij even lekker rennen.
Vader van milton is: Black beauty NAS goedgekeurd.
Moeder van milton is: Hiltje stal van Comfort Nas merrie.
Ook ben ik benieuwd of er nog meer bokkers zijn die een pleeg veulen of pleeg merrie hebben. Nou genoeg gepraat hier een paar foto's! En een filmpje.

Eerste uurtjes bij mama

Zijn kontje

Rennen!

Lief (L)

Kontje krabben.

Mama wat doe je nou.

Lekker slapen.

Wakker worden.
http://www.youtube.com/watch?v=uZTzFWMvUGk
Het filmpje

Nogmaals ben heel benieuwd naar meer pleegveulens en mamas, want werd eergister alweer gebeld dat er iemand een pleegmerrie zocht voor een moederloos veulen. Wat ik ook zo apart vind dat het pleegveulentje nou ook net een appaloosa is. Net of heeft het zo moeten zijn.