Mama Diesje met haar (pleeg veulentje) Milton

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

guenivere

Mama Diesje met haar (pleeg veulentje) Milton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 17:41

Eerst zal ik even in het kort mijn verhaaltje doen.
Dinsdag avond kegelde diesje, ik heb elk half uur de wekker gezet ook had ik de camera erop staan. Kwart voor zes was er nog niks aan de hand toen stond ze rustig te eten, tien over zes kwam me vader boven en zei er ligt een dood veulentje in de stal. Ik er snel heen maar het was al te laat het was een heel mooi panterbont merrie veulentje. Even de foto in link:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JKB7IF4E.jpg

Natuurlijk was ik er helemaal kappot van, en heb me uiteraard aangemeld bij de moederloze veulencentrale op dat moment hadden ze geen veulen voor diesje. Opzich mooi want dat zou betekenen dat er niet een veulen was die de moeder verloren is. Vrijdag avond rond een uur of half zeven werd ik gebeld door een man uit omgeving apeldoorn. Hij had een veulentje van een half uur oud, de moeder was 10 minuuten na de geboorte gestorven. Ik met mijn vader overlegd en besloten het veulen te gaan halen. Het was voor ons anderhalf uur rijden en voor het veulen dus ook een vermoeiende rit. We hebben nog biest van de overleden merrie gemolken, en daar heeft hij 2 keer wat van gedronken.

Toen we aankwamen bij die mensen nam de meneer ons gelijk mee naar een stal. Veulen was allert, een heel leuk shabrakbont hengstje. Zo zielig en alleen, hij kwam gelijk na ons toe. We hebben het veulen achter in de bus van me vader gedaan en ik heb de hele reis bij hem gezeten. Toen we nog een half uur moesten begon hij te smakken en te slikken en overal na het uier te zoeken, hij kreeg dus dorst. Eindelijk thuis aangekomen, diesje een halster omgedaan en veulen erbij gelaten. Veulen was bekaf dus heeft eerst een half uurtje liggen slapen in de stal. Daarna met behulp van de vriend van mijn vriendin het veulen proberen te laten drinken. Eerst wou diesje er niks van weten wat ook logisch is natuurlijk. Overigens was het ook al 2,5 dag geleden dat ze zelf geveulend had. Op een gegeven moment was het veulen al een paar uur bezig het uier te vinden, hij vond het uier ook wel maar de tepel pakte die niet. Van het 1 op het ander moment was het ineens goed en deed ze of was het haar eigen veulen. Kwart over 1 snachts ben ik even na binnen gegaan en half 2 weer gaan kijken. Eerst elk kwartier de ene keer lag die de andere keer stond hij. Rond kwart over 2 kwam ik daar en toen had hij eindelijk de speen te pakken. Zaterdag ochtend is de dierenarts geweest, en heeft hem voor de zekerheid een pasta gegeven voor een aantal dagen. Dat ook omdat hij niet zo heel veel biest gehad had. Tot op heden gaat het super hij poept plast en drinkt goed. Gister zijn ze voor het eerst even buiten geweest in de uitloop, ze konden wel zelf binnen komen. Vandaag staan ze ook al bijna de hele dag in de uitloop en stal. Als hij moe is gaat hij binnen in het stro slapen en af en toe zijn ze buiten ook dan wil hij even lekker rennen.

Vader van milton is: Black beauty NAS goedgekeurd.
Moeder van milton is: Hiltje stal van Comfort Nas merrie.

Ook ben ik benieuwd of er nog meer bokkers zijn die een pleeg veulen of pleeg merrie hebben. Nou genoeg gepraat hier een paar foto's! En een filmpje.

Afbeelding
Eerste uurtjes bij mama

Afbeelding
Zijn kontje :)

Afbeelding
Rennen!

Afbeelding
Lief (L)

Afbeelding
Kontje krabben.

Afbeelding
Mama wat doe je nou.

Afbeelding
Lekker slapen.

Afbeelding
Wakker worden.

http://www.youtube.com/watch?v=uZTzFWMvUGk
Het filmpje :)

Nogmaals ben heel benieuwd naar meer pleegveulens en mamas, want werd eergister alweer gebeld dat er iemand een pleegmerrie zocht voor een moederloos veulen. Wat ik ook zo apart vind dat het pleegveulentje nou ook net een appaloosa is. Net of heeft het zo moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door guenivere op 14-04-10 17:48, in het totaal 3 keer bewerkt

Lieszje

Re: Mama Diesje met haar (pleeg veulentje) Milton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:44

Leuk dat hij geaccepteerd is!
Hebben jullie het veulen nog met iets ingesmeerd?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:44

Oh wat een zonde van dat prachtige merrieveulen! :\ Vreselijk...

maar, wat fijn voor dit veulentje dat hij een nieuwe mama heeft gevonden! :):) Lijkt net alsof ze écht samenhoren :(:)

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 17:46

Lieszje schreef:
Leuk dat hij geaccepteerd is!
Hebben jullie het veulen nog met iets ingesmeerd?

Nee nergens meer mee ingesmeerd, nageboorte had zowiezo al geen zin meer want die was al 2,5 dag oud.

wigke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:47

ontzettend zonde van je eigen veulen wat een super mooi diertje.

wel mooi dat je merrie nu een ander veulen heeft kunnen helpen en dat ze hem zo super accepteert

veel sterkte nog

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:49

Erg jammer dat je eigen veulen het niet gehaald heeft.. Maar super dat je dit veulentje ook een kans geeft!
Wat een super leuke foto's!
Mooi om te zien dat ze elkaar accepteren!

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:49

2 schoonheden bij elkaar ;)

ontzettend mooi om te zien

nog veel plezier met ze!

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:51

Wat zonde van het merrieveulen maar wel super dat je een ander veulen de kans geeft...

Weet je ook de oorzaak dat je eigen veulen het niet gehaald heeft of is dit puur pech? :(:)

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:52

Sneu van je eigen veulen en de moeder van het pleegveulen.... is wel erg verdrietig, maar goed dat is de natuur...

Maar oooooooooo wat goed om de centrale te contacten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D

Wat ontzettend fijn dat de merrie het veulen accepteerd!!! Op deze manier kan je toch nog iets voor de dieren en voor elkaar betekenen!

Hoe gaat het nu met moeder en pleegkind?

Kennisen hebben ook bij hun merrie een pleegveulen. De merrie liet gelijk het veulen toe! De eigenaren dol blij want die waren al van hot naar her geweest en geen merrie die het veulen accepteerde, maar deze merrie gelukkig wel!!

Echt super TOP dat mensen zich aanmelden en alle moeite doen! Super dat die centrale bestaat!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:53

Jammer dat je eigen mooie veulentje het niet gered heeft..Sterkte daarmee. Wel heerlijk dat dit veulentje nu een hele lieve pleegmama gevonden heeft in jouw merrie.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:58

@ guenivere

Het zit je trouwens niet mee..
Las net je onderschrift heb toen ook je topic gevolgd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:35

Wat een mooi gezicht om die 2 bij elkaar te zien. Diesje is een goede moeder. :j
Wat een fijne uitloop heb je ook voor hun.

Wat ik even heb gemist, had die man jullie nu gebeld via de centrale of was ie op een andere manier aan jullie gekomen?

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:50

wat fijn dat t zo goed gaat! wat ik me afvraag he hoe werkt dat nou met zo'n pleegveulen?! blijft t veulen van de oude eignaar of is t nu van jou? of krijg je een vergoeding ofzo? even pure nieuwschierigheid :o

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:51

Toch prachtig dat het kan, zo'n pleegmoeder inzetten. Milton had niets beter kunnen wensen en de mams heeft het er zo te zien ook erg mee naar haar zin :) Wel heel jammer dat haar eigen veulen het niet heeft gehaald natuurlijk, was een prachtige kleur! :(
Mag je het pleegveulen nu houden? Dat maakte ik een beetje op uit het verhaal? Dat is wel een heel dankbare eigenaar van het veulen dan!

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:57

Wat had ze zelf ook een prachtig veulen zeg!
Maar dit mannetje mag er ook wezen.
Ik vind het elke keer weer een wonder, dat je zo 2 paarden het leven een stuk makkelijker kan maken.
Veel plezier met dit stel!

Suus94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:06

Wat leuk dat Diesje Milton accepteert! Echt ontzettend leuk om naar te kijken!

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 21:30

Weet je ook de oorzaak dat je eigen veulen het niet gehaald heeft of is dit puur pech?
Of het is gestikt in het vlies, of dood geboren. Daar zal ik nooit achter komen. Wel had het ook verkorte buigpezen hoefjes van de achterbenen lagen helemaal naar achteren geslagen. De DA zei dat het 50 procent kans is dat dat ooit een stuk beter zal worden, maar dan had ze achter gelijk 2 gips spalken gekregen. En ook had ze dan volgens de DA weken fysio nodig gehad.

Hoe gaat het nu met moeder en pleegkind?
Het gaat super met allebei :)

Wat ik even heb gemist, had die man jullie nu gebeld via de centrale of was ie op een andere manier aan jullie gekomen?
Die man heeft zijn eigen DA gebeld, die heeft met de veulen centrale gebeld. De DA van die man en die man zelf hebben mij weer gebeld.

wat fijn dat t zo goed gaat! wat ik me afvraag he hoe werkt dat nou met zo'n pleegveulen?! blijft t veulen van de oude eignaar of is t nu van jou? of krijg je een vergoeding ofzo?
Ik mocht het veulen zo komen halen was 1,5 uur rijden voor ons. Die man zei ik heb het eerder met een fles gedaan dat veulen heeft een week geleefd. Bovendien heb je dan ook heel veel kosten voor de fles voeding. Heb de dekbon etc erbij gekregen. Mag het veulen dus gewoon zelf houden.

Uiteraard wil ik iedereen die tot nu toe gereageerd heeft bedanken voor de lieve berichtjes. Zal jullie op de hoogte houden hoe he met ze gaat, en af en toe ook wat foto s of filmpjes plaatsen :)

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:35

JuravelOX schreef:
Sneu van je eigen veulen en de moeder van het pleegveulen.... is wel erg verdrietig, maar goed dat is de natuur...

Maar oooooooooo wat goed om de centrale te contacten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D

Wat ontzettend fijn dat de merrie het veulen accepteerd!!! Op deze manier kan je toch nog iets voor de dieren en voor elkaar betekenen!

Citaat:
Echt super TOP dat mensen zich aanmelden en alle moeite doen! Super dat die centrale bestaat!

je haalt mij de woorden uit de mond! :j
echt super dat je meteen aan die centrale hebt gedacht *\o/* en geweldig dat jouw merrie nu een ander veulen onder haar hoede neemt. heel mooi om te zien!

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:29

wel leuk weer zo...silverbrumy @ bokt is dr merrie verloren en dr veulen heeft nu een pleegmama

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:10

Wat ongelovelijk gaaf dat het zo goed gaat!!
Toppie!!!!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:21

Mag ik vragen waarom de merrie niet verplaatst is naar het veulen toe ipv het veulen naar de merrie toe? Dat was sneller geweest en had het veulen een zware reis bespaard in de eerste uurtjes van zijn leven. Of is de kans dat de merrie het veulen accepteert groter in haar vertrouwde omgeving ofzo?

(Niet vervelend bedoeld hoor, ik vraag het me gewoon af.)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:53

wat een ontroerend verhaal, super dat het zo is afgelopen al blijft het sneu van je eigen kleine stippen meisje!

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 07:24

LindyH schreef:
Mag ik vragen waarom de merrie niet verplaatst is naar het veulen toe ipv het veulen naar de merrie toe? Dat was sneller geweest en had het veulen een zware reis bespaard in de eerste uurtjes van zijn leven. Of is de kans dat de merrie het veulen accepteert groter in haar vertrouwde omgeving ofzo?

(Niet vervelend bedoeld hoor, ik vraag het me gewoon af.)

Tuurlijk mag je dat vragen, ik ben idd zelf van mening dat het beter gaat in een vertrouwde omgeving. Ook heb ik nog een mini die niet de hele zomer alleen kan staan. En ook de eigenaar van het veulen is een soort handelaar. Hij heeft nooit gevraagd of ik de merrie wou brengen. Werd alleen gezegd dat ik het veulen zo voor niks op kon halen, omdat het veulen het anders toch niet zou redden.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:34

Jeetje, da's indrukwekkend weer hoor! Blijf het altijd prachtig vinden als dit soort dingen zo opgelost kunnen worden. Wat triest van je eigen prachtige veulen. Daar kijk je zo lang naar uit... Gelukkig heeft de merrie nu een veulentje om voor te zorgen. Fijn dat het zo goed gaat en veel succes en plezier ermee. Ik kijk uit naar de volgende foto's...

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:22

veel sterkte met het verlies van het veulen
maar super dat jij en jou merrie het moederloze veulen een kans geven