Op bezoek bij Vue'tje in Tsjechie 13 / 14 maart 2010

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Op bezoek bij Vue'tje in Tsjechie 13 / 14 maart 2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 22:35

Vervolg op [KS-ITP] Vue'tje in Tsjechie bij Veulenvrij (opfok)

Zaterdagochtend zijn mannetje en ik in alle vroegte afgereisd vanaf Mainz richting Tasnovice, waar mijn New Forest jaarling Vue (Lagerweyde's VaVaVoom) in de opfok staat bij "Veulenvrij" (http://www.veulenvrij.nl) .
De reis duurde 4 uurtjes en we konden lekker doortuffen, met hulp van Saskia, onze reisleidster op de tomtom, die geen Duitse plaatsnamen kan uitspreken :o? .
Heel gastvrij ontvangen door eigenaren Nathalie en Fred, waar we dit weekend mochten verblijven in 1 van hun vakantiewoningen, de kunststof tipi's met verwarming.

Blik vanuit de bergweides op het huis (wordt gerestaureerd) en de tipi's :wow: .

Afbeelding

Zoals in het eerste deel beschreven proberen de eigenaren de jonge paarden en pony's op een zo natuurlijk mogelijke manier te laten opgroeien. Ze zijn verdeeld in 4 kuddes: de dekhengst met de drachtige dames, de jonge hengsten groep (1 tot 3 jaar, o.l.v. 1 of enkele senioren), de jonge merries groep (1 tot 3 jaar, o.l.v. 1 of enkele senioren) en de veulengroep, die het eerste jaar nog hengsten en merries door elkaar heen staan (met een oudere merrie aan het hoofd).

Vue doet het erg goed in de groep :) ! Van een verlegen meisjesveulentje dat in het begin net buiten bereik van mensenhanden bleef, is ze in enkele maanden gegroeid tot een zelfbewuste jaarling die net zo goed als de andere veulens de aandacht opeist van "mensen die over het voer en de kriebeltjes gaan" :j .
Ook de vinnigere veulens gaat ze niet meer uit de weg!

Net als in Nederland hebben de Tsjechen een redelijk pittige winter achter de rug. Alle paarden, jong en oud zitten dus in een dikke bos haar en eten zich de gehele dag warm :Y) .

Eerst nu maar eens wat foto's van Vue in de veulengroep!

Eindelijk.... lang niet gezien :* !

Afbeelding

Vue met haar vriendjes Nicely, Newbee en Nimly. (Nathalie's eigen fok, van hengst Nobly)

Afbeelding

Lief koppie :+:

Afbeelding

'sMiddags zijn we voor elke kudde een hooibaal gaat uitrollen. Vue tweede van rechts.

Afbeelding

Gezellig zittend en kletsend in het hooi komen de veulens er al gauw bij staan, in je nek en haren kriebelend, aan je capuchon trekkend en in je schoenen bijtend }> , en krijg je rare foto's *-:)
(Vue harig? Hoezo?)

Afbeelding

Omdat er meer bokkers zijn met jonge paarden bij Veulenvrij, heb ik foto's geselecteerd waar zoveel mogelijk dieren op te zien zijn. Heb meer foto's, dus op verzoek kan ik kijken of ik een gevraagde hengst / merrie kan vinden!
De jonge hengstengroep, hier staan Quarters in van bokker Oak, en Welshcob's en KWPN'ers te herkennen door de bokkers Dyonne, Zolady en Wilou_Sharon.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De jonge merriesgroep, hier staan Quarters in van Oak, en KWPN'ers te herkennen door Zolady en Wilou_Sharon.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan nog de dekhengst Nobly :7 met enkele van zijn drachtige dames.

Afbeelding

Afbeelding

Heel leuk was het om de voerbeurten mee te maken. Het uitrollen van het hooi, en de emmers krachtvoer-mix (sportbrok danwel merriebrok, aangevuld met muesli en geweekte bietenpulp) aanleveren met de tractor. (Hoe maak je de veulens tractor-mak? Door het te laten associeren met eten :Y) ).
Lichtvervuiling kennen ze nauwelijks hier; de tractorlampen uitgedaan was het pik- en pikdonker..... :wow:

'sAvonds lekker gegeten in de pub van Nathalie en Fred, en o.a. kennis gemaakt met bokker Oak!
Zondagochtend moesten we helaas al weer vroeg in de auto stappen, op de tomtom begeleid door de veel slimmere Vlaamse Lucie (na 6,5 uur incl. 2 korte pauzes waren we thuis).
We komen in het late voorjaar zeker weer terug *\o/*. Ben nu al benieuwd hoe Vue er dan uitziet zonder al dat haar :D !

jufmim
Berichten: 85
Geregistreerd: 25-06-08
Woonplaats: Nabij Rdam

Re: Op bezoek bij Vue'tje in Tsjechie 13 / 14 maart 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:45

geweldige foto's!! Was was heerlijk om elkaar weer te zien!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78607
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:50

Wat is ze toch leuk en harig! :D
De opfok ziet er echt super uit. Als ik het goed begrijp was bokker Oak er ook om haar beestje te bewonderen? Het klinkt ook als een hele gastvrije opfok. :j

Marleen74

Berichten: 1224
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:54

Joepie,foto`s!!Herkende Vue je

quintusgl

Berichten: 4456
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:57

:+: Wat ziet ze er toch lief uit en helemaal als beertje!!
Zo te horen heb je (en hubby) het rima naar je zin gehad. Zite er super uit en zo te horen erg gezellige mensen!! Leuk dat er nog een andere bokker was.
Geweldig om de omgeving gezien te hebben zeker? Wat suer dat ze wat makker is geworden al zeg! een fijne opfok zo te zien en te lezzen. gem, ondanks je twijfel in het begin heb je een super keus gemaakt!!

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Op bezoek bij Vue'tje in Tsjechie 13 / 14 maart 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:05

Heb er ook over getwijfeld maar niet gedaan vanwege de afstand maar ik vind het er super uit zien!! En leuk om zo nu en dan zo'n doel hebben om heen te gaan. Goed gekozen! Ze ziet er prima uit!

_Marlijn

Berichten: 5145
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: Op bezoek bij Vue'tje in Tsjechie 13 / 14 maart 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:09

Wat een geweldige foto's!
Het moet super zijn geweest om haar weer eens te kunnen knuffelen. :+:

supertammy

Berichten: 2237
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:20

Wat leuk Gemma!! Eindelijk een weerzien met je knappe baby (of moet ik nu peuter zeggen?). *D Ze is wel goed herkenbaar met die vlek op haar hoofd. Knappe dame.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 09:36

Neonlight schreef:
Wat is ze toch leuk en harig! :D
De opfok ziet er echt super uit. Als ik het goed begrijp was bokker Oak er ook om haar beestje te bewonderen? Het klinkt ook als een hele gastvrije opfok. :j

Er loopt ook nog een Appie-merrie, foto :P ?
Van Oak was alleen de mannelijke helft aanwezig :P . Was naar een wedstrijd of show geweest in de buurt (nou ja, relatief gezien dan) en nam op de terugweg meteen 2 van zijn driejarigen mee naar huis.

quintus: de omgeving hebben we helaas nauwelijks gezien wegens tijdgebrek. Gelukkig zijn we wel binnendoor gereden. Het grensgebied is wel amusant :D . Er staan grensposten in die als decor zouden kunnen dienen voor een film over de 2e WO. Tussen die 2 grensposten in, is een stukje Niemandsland, waar verkooplui met allerlei vaags staan en een Taxfreeshop. Vlak na de Tsjechische grenspost rij je tussen de bordelen door, want de prijzen liggen ook in die branche een stuk lager als in het westen ;) .

De opfok-eigenaren doen het idd heel slim! Ze hebben opfok, Tipi's om in te slapen en een dorpshuis / pub gekocht, waardoor ze een all-inn pakket kunnen bieden aan de gasten. Buiten het hoogseizoen eten we gewoon lekker wat de pot schaft, met Fred en Nathalie mee, maar ook de Tsjechen zelf komen er graag om te kaarten, verjaardag te vieren en gewoon voor de gezelligheid.
(Wie meer info wil, stuurt maar een pb ;) )

Wat me trouwens direct opviel: ofschoon het een spartaans leven is en de winter lang duurt, liep er geen enkel dier rond met een snotneus, vieze ogen of hoestend!

Sharon_Jims

Berichten: 3451
Geregistreerd: 05-10-06
Woonplaats: Goor

Re: Op bezoek bij Vue'tje in Tsjechie 13 / 14 maart 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:55

Jeetje wat zien ze er super uit die kleine teddybeertjes!! Wauw!!

Ziet er uit als een geweldige opfok!

astridelise

Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Elst overbetuwe

Re: Op bezoek bij Vue'tje in Tsjechie 13 / 14 maart 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:01

Ik vind dit zo mooi om te zien. Dit is een veulenopfok die in mijn achterhoofd blijft zitten.

Suusw

Berichten: 469
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Op bezoek bij Vue'tje in Tsjechie 13 / 14 maart 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:21

Vue ziet er super uit gem!!
T is echt een geweldige omgeving zo te zien!

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9344
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Op bezoek bij Vue'tje in Tsjechie 13 / 14 maart 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:59

pff ik begin er toch steeds meer aan te denken om die van mij hier heen te sturen.
Daar krijg je tenminste echt uitgeharde veulens van en 8/10opfokken hier in Nederland spreekt mij totaal niet aan.

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Op bezoek bij Vue'tje in Tsjechie 13 / 14 maart 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:05

Ziet er ontzettend fijn uit inderdaad! Wat een prachtige tekening heeft je veulen op haar hoofd zeg, echt een leuk beestje! Leuk verslag :)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78607
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:14

Uiteraard willen we die ook zien Gem. :D

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 15:22

Dank jullie wel voor de reacties :) .

Vic: eigenlijk zou ik het niet weten of Vue me herkende. Had wel mijn staljas aan met Sterre's luchtje, maar aangezien mens "eten en aandacht" betekent en alle veulens achter ons aanliepen, vind ik het moeilijk te beoordelen of er echt sprake van herkenning was :o . Ze was iig absoluut vrijer in de omgang dan toen ze nog bij moeders stond.

Appie Voor Neon :P .

Afbeelding

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Op bezoek bij Vue'tje in Tsjechie 13 / 14 maart 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:26

Dat is ook een leuke! Apart kleurtje heeft die!

Vliendertje

Berichten: 5105
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: T is wa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:38


Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78607
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Op bezoek bij Vue'tje in Tsjechie 13 / 14 maart 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:45

Leuke appie, twenter denk ik?

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 15:46

Dacht dat het Tyske of Luuk was (bokker Dyonne weet dat vast wel); als ik de foto van de goede genomen heb is dat idd een Welshcob!

Neon: klopt ;) . Ze liep echter bij de veulens, want ze werd in haar eigen groep weggepest :(:) . Helaas heeft ze niet zoveel eigenwaarde, want ook bij de veulens laat ze zich makkelijk wegjagen ;( .

xSannee

Berichten: 4377
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Op bezoek bij Vue'tje in Tsjechie 13 / 14 maart 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:59

Wauw super foto's!
Moet superleuk geweest zijn om daar te kijken,
mooi meisje heb je

Balou_lover

Berichten: 4018
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Delft

Re: Op bezoek bij Vue'tje in Tsjechie 13 / 14 maart 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:03

Wat ziet ze er goed uit!!!
En wollig!!
Zooo ongelovelijk gaaf daar!!

xloesjex

Berichten: 108
Geregistreerd: 12-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:43

ohhhh O:)

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 20:23

Dank u, dank u _/-\o_

Ha ha, Loes F, wist niet dat jij ook Bokker was :D ! (Je hebt wel een foutje in je paardengedeelte :P . Ster is van 2004, dus moet nog 6 jaar worden :o )

toptoys

Berichten: 1274
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Op bezoek bij Vue'tje in Tsjechie 13 / 14 maart 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:53

Ziet er prachtig uit Gem !!