Zaterdagochtend zijn mannetje en ik in alle vroegte afgereisd vanaf Mainz richting Tasnovice, waar mijn New Forest jaarling Vue (Lagerweyde's VaVaVoom) in de opfok staat bij "Veulenvrij" (http://www.veulenvrij.nl) .
De reis duurde 4 uurtjes en we konden lekker doortuffen, met hulp van Saskia, onze reisleidster op de tomtom, die geen Duitse plaatsnamen kan uitspreken

Heel gastvrij ontvangen door eigenaren Nathalie en Fred, waar we dit weekend mochten verblijven in 1 van hun vakantiewoningen, de kunststof tipi's met verwarming.
Blik vanuit de bergweides op het huis (wordt gerestaureerd) en de tipi's

Zoals in het eerste deel beschreven proberen de eigenaren de jonge paarden en pony's op een zo natuurlijk mogelijke manier te laten opgroeien. Ze zijn verdeeld in 4 kuddes: de dekhengst met de drachtige dames, de jonge hengsten groep (1 tot 3 jaar, o.l.v. 1 of enkele senioren), de jonge merries groep (1 tot 3 jaar, o.l.v. 1 of enkele senioren) en de veulengroep, die het eerste jaar nog hengsten en merries door elkaar heen staan (met een oudere merrie aan het hoofd).
Vue doet het erg goed in de groep

Ook de vinnigere veulens gaat ze niet meer uit de weg!
Net als in Nederland hebben de Tsjechen een redelijk pittige winter achter de rug. Alle paarden, jong en oud zitten dus in een dikke bos haar en eten zich de gehele dag warm

Eerst nu maar eens wat foto's van Vue in de veulengroep!
Eindelijk.... lang niet gezien

Vue met haar vriendjes Nicely, Newbee en Nimly. (Nathalie's eigen fok, van hengst Nobly)

Lief koppie

'sMiddags zijn we voor elke kudde een hooibaal gaat uitrollen. Vue tweede van rechts.

Gezellig zittend en kletsend in het hooi komen de veulens er al gauw bij staan, in je nek en haren kriebelend, aan je capuchon trekkend en in je schoenen bijtend

(Vue harig? Hoezo?)

Omdat er meer bokkers zijn met jonge paarden bij Veulenvrij, heb ik foto's geselecteerd waar zoveel mogelijk dieren op te zien zijn. Heb meer foto's, dus op verzoek kan ik kijken of ik een gevraagde hengst / merrie kan vinden!
De jonge hengstengroep, hier staan Quarters in van bokker Oak, en Welshcob's en KWPN'ers te herkennen door de bokkers Dyonne, Zolady en Wilou_Sharon.

De jonge merriesgroep, hier staan Quarters in van Oak, en KWPN'ers te herkennen door Zolady en Wilou_Sharon.

Dan nog de dekhengst Nobly

Heel leuk was het om de voerbeurten mee te maken. Het uitrollen van het hooi, en de emmers krachtvoer-mix (sportbrok danwel merriebrok, aangevuld met muesli en geweekte bietenpulp) aanleveren met de tractor. (Hoe maak je de veulens tractor-mak? Door het te laten associeren met eten

Lichtvervuiling kennen ze nauwelijks hier; de tractorlampen uitgedaan was het pik- en pikdonker.....

'sAvonds lekker gegeten in de pub van Nathalie en Fred, en o.a. kennis gemaakt met bokker Oak!
Zondagochtend moesten we helaas al weer vroeg in de auto stappen, op de tomtom begeleid door de veel slimmere Vlaamse Lucie (na 6,5 uur incl. 2 korte pauzes waren we thuis).
We komen in het late voorjaar zeker weer terug