Tink is echter een nacht-en-stal-merrie, dus ik had wel het vermoeden dat ze zou wachten tot ze 's avonds weer op stal stond en niet midden overdag op de weide zou bevallen.
De hele dag was ze wat rusteloos, stond veel heen en weer te wiegen, benen te strekken enz
Ze zweette ook onder de singel van de BA en tussen haar billen.
Ik had haar verder niet willen storen en had haar dus altijd vanop een afstandje bekeken en was niet bij haar gegaan op de wei, maar zelfs vanop een afstandje was te zien dat de uier groot was en bleef.
Toen we haar uiteindelijk 's avonds binnen haalden, had ik maar 1 blik onder dr buik nodig om te weten dat het veulen er 100% zeker zat aan te komen

Haar uier stond pral gevuld met dikke gevulde spenen en er hingen ieniemienie-waxjes aan. Verder leek het haar al zwaar en moeite te kosten dat ze achter me aan richting stal moest

Ik had niet de indruk dat ze tot na middernacht zou wachten, maar dat ze simpelweg had lopen de geboorte uitstellen tot ze binnen op stal stond!
Ik postte nog vlug een update hier op bokt en rond iets na 22u moet ik ook nog eens gemeld hebben dat er nog niks was. Even later begon Tinkerbell te zweten, dus gingen we richting mn ouderlijk huis zo'n 200m verderop. Daar aangekomen stak ik nog net de ontvanger van de BA opnieuw in en onmiddellijk ging het alarm af

Aan de stal aangekomen staken de beentjes en de helft van het hoofdje er al uit.
Het gekke was, dat het net leek alsof het veulen ademhalingspogingen deed, want het zat nog volledig in het vlies, maar we zagen onder het vlies de oogjes knipperen en de neusgaten bewegen (het vlies werd zeg maar tegen de neusgaten aange"zogen") We hebben dan maar het vlies open gemaakt en vervolgens het veulen een beetje tegengehouden zodat het niet weer terug naar binnen zou schieten.
Tinkerbell is vervolgens nog eens opgestaan en heeft zich herlegt, waarna na 2x persen het veulen volledig geboren was, ze floepte eruit zeg maar

Tink bleef echter nog wel wat liggen, veulen deed inmiddels spartelende opstapogingen.
De reden dat Tink bleef liggen was dat ze met nog eenmaal persen de nageboorte er ook maar meteen uitgooide.
Volgens de dierenarts was dat dus de reden van de vroege ademhalingspogingen van het veulen, de nageboorte moet natuurlijk dan al los hebben gezeten.
Gek is dat he, dan denk je van: woeps wat een vlotte geboorte, maar voor hetzelfde geld had je misschien wel een gestikt veulen gehad als er niemand was bij geweest

Het nadeel daarvan was natuurlijk ook dat de navelstreng niet scheurde.
Nu hebben we dus àltijd van die klemmetjes in onze kraamemmer en nog nóóit hebben we ze nodig gehad en wat denk je? Juist, die was ik dus vergeten erin te stoppen

We hebben ons dan maar beholpen met een stukje ontsmet strotouw

Met wat ondersteuning, omdat ze nog wat wankel staat doordat haar beentjes wat gek geplooid zijn door de ligging in de baarmoeder, stond ze zeer snel. (Ze staat achteraan week gekoot, maar bovendien maken haar achterbeentjes van vanachteren gezien een S-bocht zeg maar

Darmpek had ze al uitgemest terwijl ze nog lag en de melkbar was ook zonder hulp in een mum van tijd gevonden

En hier is ze dan: Illian Snorremans van Germania
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.