Hoera, mijn pony krijgt een veulen...!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Komt hier een kindje van?

Poll eindigt op

Niks hoor, flink op dieet zetten die kleine!
10 (15%)
Een dikke of drachtige pony... ik zie geen verschil.
16 (24%)
Ik zou maar vast proberen een mini-mini-veulen-halstertje te bemachtigen want hier zit een baby in!
40 (60%)

Totaal aantal stemmen: 66

Knuffeldier

Hoera, mijn pony krijgt een veulen...!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 22:14

Tenminste...

Dit is mijn paardje Bowie van stal de Vrijenberg in haar 'normale' zomerconditie: een beetje vet met dikke buik en dikke billen.

Afbeelding

Bo is een 6-jarige 2e premie NMPRS merrie van Immer van het Zamenhof en zwartbonte Nellie. Omdat ik graag een veulentje met haar wil fokken kwam Mythos op bezoek.

Afbeelding

(Ik was hier ernstig zwanger). Mythos kwam niet eenmaal, maar vanaf mei 2008 is hij elke 3 weken wel geweest. Bo's moeder is berucht om haar 'zin'. Drachtig of niet, ze liet zich altijd met plezier dekken. Zodat niemand wist wanneer ze ooit een veulen ging krijgen. Omdat ik Bo daar ook van begon te verdenken, is ze in de periode mei-augustus 2x met de hengstenhouder mee geweest en door een veearts onderzocht. Ze (b)leek niet drachtig. Voor het dekseizoen toen ophield, is ze nog eenmaal gedekt. Daarna werd ze toch weer hengstig.

Jammer dan dachten we. Helaas, geen veulen...

Totdat ik Bo de laatste paar maanden toch wel erg vond groeien. Ik zie haar niet dagelijks omdat ik haar (in tegenstelling tot mijn grote paard) niet mee heb kunnen nemen toen ik ging verhuizen naar de andere kant van het land. Ze heeft het erg goed bij mijn ouders en met haar vriendinnetjes en verzorgster, beter dan wat ik haar nu hier kan bieden. Dit weekend zag ik haar voor het eerst sinds een maand of iets langer weer, en ik was toch wel verbaasd. De vorige keer vond ik haar al erg dik, maar het was nu echt nog veel erger geworden! Omdat ons verstand zegt dat de kans op dracht klein is, wilden mijn moeder en ik niet geloven dat ze misschien toch stiekem wellicht een kleintje in haar buik zou hebben. Ze is altijd wel dik, maar haar buik is nu enorm. Zeker als je ziet dat haar billen en hals niet zo vet zijn. Ik twijfelde nog sterk en heb een tijdje naar haar buik zitten kijken. Was dat nu de ademhaling? Ik heb zo vaak een drachtige merrie meegemaakt, en de bewegingen die haar buik, in het stukje voor haar uier maakte, leken niet door Bo zelf veroorzaakt te worden. Met mijn hand tegen haar buik voelde ik ook tikjes... Zou het...? Natuurlijk gebeurde er niks toen mijn moeder het probeerde te voelen. Maar Bo reageerde kriebelig toen we voorzichtig aan haar buik zaten, terwijl ze normaal alles goed vindt. Kriebelen aan haar uier vindt ze heerlijk, en laat ze nog steeds toe. Maar aan haar buik voelen en zachtjes duwen resulteert in boze blikken en staart gezwiep.

Omdat ik dit topic in ITP heb gezet en niet in een vragentopic plaats ik hier foto's van Bo, en zal ik de ontwikkeling blijven volgen met jullie. Wat denken jullie, zijn dit foto's van een drachtige merrie? Het zou haar eerste veulen zijn en natuurlijk is elke merrie anders drachtig. Waarschijnlijk zou het veulen eind juli moeten komen. Tenzij de veearts iets gemist heeft...?

Bo en de meiden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tietjes:
Afbeelding

Als ze niet mijn paardje was geweest had ik haar eigenaar gezegd dat ze drachtig is, maar over mijn eigen paard en potentieel eerste fokproduct blijf ik erg onzeker...

*wordt vervolgd ;)*

xElienx

Re: Hoera, mijn pony krijgt een veulen...!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:27

heeeeey de papa van 2 van mijn pony's :D heb je er toevallig meer foto's van?

ze heeft inderdaad een beetje een drachtigheidsbuik als je naar de verhoudingen kijkt. hoe ver zou ze moeten zijn?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:31

Hmm lastig, ze heeft wel een beetje zo'n hangbuikje zoals Ordeal ook heeft. Eind juli duurt natuurlijknog even, in die tjid kan er veel veranderen. Ik durf er eigelijk niets over te zeggen ;)

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:37

Jeetje dat is moeilijk te zeggen. Zeker bij pony's vind ik het altijd lastig te zien. En eind juli is nog een eind weg. Maar ik hoop voor jou op een mooi stippen veulen. Leuke combi.

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:25

Ik zou haast zeggen een drachtigheids-buikje.
Ze ziet er anders uit dan op de eerste foto.........

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 12:53

Elien: als ze van de dekking eind augustus drachtig zou zijn, dan zou ze nu dus (veulenen eind juli) 8 maanden drachtig zijn.

Ze lijkt inderdaad anders dan op de eerste foto. Zeker als je in beschouwing meeneemt dat ze op de eerste foto al een lang voorjaar en zomer veel gras heeft gegeten, en ze nu net de winter uitkomt. Nu wordt ze wel dik van weinig, maar ze lijkt zo extreem. En inderdaad, een beetje een puntig buikje dat ver naar achteren ligt.

Mijn verbeelding is ook dat haar uier anders is. Er is wat meer volume rondom de spenen. Maar goed, dat kan verbeelding zijn, zo lijken, of wat anders zijn. Daarom een fotootje gemaakt.

En die bewegingen van de buik... het blijft me bezighouden!

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:01

Ik zou het niet durven zeggen.
Maar ik had precies het zelfde met m'n paard. Uiteindelijk uiers dik en een week later had ze niks meer.
2 weken later lag er een veulen naast :D

shetgestoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:10

hoi
wij hebben precies het zelfde probleem
de ene dag denk je ja ze is drachtig een week later denk je niet drachtig wij hebben een zwangersschapstest gedaan bij der en ze is drachtig ik denk dat die van jou ook drachtig is
succes

aiselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:50

Zo spannend zeg.... ik zag toevallig laatst een bont shetlandveulen en was hélemaal verkocht...
Hopen dat ze een veulen gaat krijgen want ze zal vast een goede moeder zijn!
Nog even afwachten maar, hebben jullie er nog geen dierenarts bij gehaald?

xxx

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 15:11

Er is geen veearts bij geweest en eerlijk gezegd zijn we dat niet van plan. Waarom niet? Als ze niet drachtig is wordt ze toch niet gedekt dit jaar. Als ze drachtig is zal dat steeds duidelijker worden. De veearts kan niets doen aan het feit of ze al dan niet drachtig is. Dus ik bespaar me de kosten liever en wacht rustig af... :)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:18

als ze drachtig is zou je het veulen misschien al kunnen voelen. en ik meen dat je dat het beste kunt doen aan de linker kant vlak voor de flank

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 16:26

Zoals beschreven heb ik wel één en ander gevoeld. Voor mij was het zo goed als zeker dat het geen bewegingen van Bo zelf waren, maar veroorzaakt door een potentieel veulen. Mijn moeder heeft niks gevoeld. En tsja... onrustige ademhaling lijkt soms sterk op beweging...

En helaas kan ik niet dagelijks voelen omdat ze aan de andere kant van het land staat, tot mijn grote spijt. Ze wordt wel ernstig in de gaten gehouden door mijn moeder ;)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:27

Of kijk eens tijdens het voeren, daar zie ik het veulen altijd bewegen. misschien zie jij dan ook wel wat.
Succes!!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:31

als de merrie rustig staat wordt het veulen indd vaak wat onrustiger

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:32

Nouja zekerheid heb je nu alleen door te wachten, of toch door de DA te laten komen :D

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 13:12

Op Koninginnedag ga ik weer bij mijn ouders langs en zal ik haar weer eens grondig inspecteren :)

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 14:40

Spannend! Mijn moeder stuurt me een berichtje dat ook zij overtuigd begint te raken van Bo's dracht. Haar uier lijkt ietsie voller te worden en ze vindt het niet tof als je aan haar zij zit. Ook een buurvrouw met verstand van zaken gelooft dat er een kleine Bo komt...

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:25

Typisch gevalletje van Nooit gedacht, toch gekregen... Hoop voor jullie dat het raak geweest is. Spannend hoor! Ik blijf dit topic volgen, want ben nu ook wel benieuwd. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:27

Als je laat opvoelen weet je het zeker, en hoef je ons niet langer in de spanning te houden...:D

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 12:01

Foto update!

Gisteren weer bij Bo geweest. Voor mij is het antwoord duidelijk :) Haar buik groeit echt heel snel, en ook haar uiertje doet een beetje mee! Met wat brainstormen en dekdata terugzoeken is mijn idee dat het veulentje half juli ongeveer zal moeten komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En mijn eigen kindje, nu bijna 9 maanden oud:

Afbeelding

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:13

Wel spannend zeg als ze toch een veulentje krijgt.
Uiertje is nog minimaal, maar niet zo gek als ze nog tot juli moet.
Ik ben erg benieuwd. :j

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:17

Ze is wel laat met de buik als ze rond Juni moet bevallen.

Hopen dat ze niet schijndrachtig is. Geloof me, ik heb het met Mardo meegemaakt. Dan kun je wel janken.

Ik hou het topic in de gaten ;)

Succes ermee!

Edit: Zag helemaal niet dat jij het was Wilrieke! Sorry :=

Jou kleine groeit wel snel!

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:04

Wilrieke, spannenddddd!!! Hopen dat er wat in zit :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:52

Ik wil je niet ontmoedigen maar ik vind het er niet uitzien als een drachtige pony, daar is ze veel te smal voor als het al in juli moet komen.
Als ze wel drachtig is dan denk ik dat het wss later komt en zowieso is ze dik, ookal is ze drachtig.

Maar ja, elke merrie toont anders, merk je ook veranderingen in haar gedrag? Dat ze bv sloom is of juist bozer naar de andere pony's?

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 17:30

Haar gedrag is zeker anders. Ze is wat afzijdig van de andere paarden. Waar ik vroeger altijd overal aan mag komen had ik gisteren bijna een klap te pakken toen ik haar buik aanraakte... ze vindt het niet leuk als je aan haar buik zit of aan haar uier. Tenzij de vliegjes te hard kriebelen, dan gaat ze nog steeds met een achterbeentje omhoog staan zodat je er goed bij kunt :)

De datum is niet zeker. Ze is tot eind augustus gedekt dus het kan ook eind juli komen. Niet eerder dan half juli in elk geval.

Haha, Martine, hoi! Tsja, die Mardo kreeg een hooi-veulen. Gelukkig is dat later goed gekomen! :)