Chiva x Tangelo vd zuuthoeve 3 mei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karennnn

Chiva x Tangelo vd zuuthoeve 3 mei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 18:09

Chiva is een 7jarige merrie en momenteel drachtig van Tangelo.
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=134955
Dit is haar 2e veulen. In 2007 beviel ze reeds van een hengstenveulen, Hircan.
Wij hopen dit jaar op een merrietje :o :D
Ik rij haar nog zo'n 3x in de week en hou het rustig en veelzijdig. Ik probeer minstens 1x per week met haar te gaan wandelen buiten (er op of aan de hand) en de andere 2 keer werk ik haar wat los over de rug. Ze is heel schrikkerig en gevoelig tijdens haar dracht deze keer (ook tijdens het rijden erg vooruit!). Toen ik haar daarstraks aan het inspannen was, ging ze ineens als een gek tekeer! Ze trok zich los en begon super hard te bokken. Daarna voelde ik dat het veulen onrustig was. Haar eerste veulen heeft nooit een kick gegeven (toch niet dat we zagen), maar dit is echt een klein onrustig monstertje! }>

Deze namen staan momenteel aan de top (ideetjes zijn welkom! ;) )
Merrie: Evira of Ella diva
Hengst: Equinox of El Divo

Hier enkele foto's van vandaag (dus nog dikke 2 maand van uitgerekende datum)
(Dit is trouwens met haar nieuwe frontriem die Jorine_Falco van Bokt voor ons gemaakt heeft)
Afbeelding
http://www.myalbum.com/Foto-EXETQIGI.jpg
http://www.myalbum.com/Foto-KPWYDDXI.jpg

En het werd tijd om weg te gaan met die stomme camera }>
Afbeelding

Onder het zadel
Afbeelding
Afbeelding

Peelie

Re: Chiva x Tangelo vd zuuthoeve 3 mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:11

mooie merrie...

wat voor soort bit is dat?

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 19:54

Peelie schreef:
mooie merrie...

wat voor soort bit is dat?

Dank je.. Het is een ophaaltrens

het bakstuk gaat door het bit naar de teugels, waardoor er druk op het hoofd komt ipv de teugels.
Normaalgezien is het voor je paard letterlijk 'op te halen' (omhoog) in het hoofd..
Ze durft nogal diep duiken tijdens het springen en dan kijkt ze niet genoeg mee, door dit bitje houdt ze haar hoofd op normale hoogte. (soms nog wel diep, werkt niet altijd perfect)
Een stangetje werkte beter met haar, maar dat vind ik te sterk en ze is vrij gevoelig in de mond, dus dit heeft ook een mooi effect. Bovendien laat ze op dit bit echt super los.

pheebs1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:02

ik vind je een erg knappe merrie hebben.
voor wanneer is ze precies uitgerekend?

xx

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:07

Leuk paard. Tangelo fokt goed!! Leuke combi. Wat loopt de merrie zelf, en hoe groot is ze?

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 22:33

pheebs1992 schreef:
ik vind je een erg knappe merrie hebben.
voor wanneer is ze precies uitgerekend?

xx

Dank je wel.. Ze is goed bekomen nu van haar veulen (voordien erg iel en mager)
Ze is uitgerekend voor 3 mei.. Vorige bevalling veulende ze op 350 dagen.
We hebben nu berekend op 340 dagen

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 22:37

avensis schreef:
Leuk paard. Tangelo fokt goed!! Leuke combi. Wat loopt de merrie zelf, en hoe groot is ze?

Op paardenfokken staat het erbij denk ik.
Ze loopt in België LRV Z dus 1.30m-1.40m sinds vorig jaar in de zomer
Vorige zomer is ze 1.30m nationaal gestart
en deze winter heeft ze 1.3m gelopen en 2x 1.35m gestart.
Momenteel houden we haar liefst het hele jaar in het 1.30m ivm leeftijd. (wordt 7j)
uitgezonderd de 7j nationale cyclus, die zetten ze op het einde toch 1.35m - 1.40m, maar die gaan we niet helemaal kunnen meedoen ivm haar veulen (mei) en cyclus start al eind maart.

dressuur start ik haar meestal op LRV tornooi in de zomer (zo'n 6x per jaar) Ik ben vorig jaar met haar in de B gestart en geëindigd in de L. Ze heeft potentie voor M en hoger maar is nogal gespannen op tornooi en dan maken we wel eens wat fouten. Thuis loopt ze gemakkelijk op M niveau en ze loopt ook mee in het Zwaar achttal, in groep is ze veel meer ontspannen dus dan loopt ze wel super.

Ze is op 6j leeftijd 1.67m gemeten en ik denk dat ze zoiets gebleven is. Maar omdat ze wat is uitgezet lijkt ze nu wat groter. (p de rijfoto toont ze wel klein maar ik ben 1.81m dus dat kan de reden ook zijn ;) )

Als dit veulen een merrietje is gaat ze volledig de sport in, dus we hopen :)

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:57

Leuke merrie! Wij krijgen (als alles goed gaat) over een paar weken ook een veulen van Tangelo, uit een Amethist merrie. :)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 22:59

Marleen79 schreef:
Leuke merrie! Wij krijgen (als alles goed gaat) over een paar weken ook een veulen van Tangelo, uit een Amethist merrie. :)

Oh wat leuk! Laat zeker iets weten als het veulen er is en als je foto's hebt ;)
Wat zocht jij in een hengst om te verbeteren op je merrie?
Wij zochten vooral, aangenaam karakter en aansluiten op pluspunten van de merrie: techniek, bloed en daar dan nog vermogen aan toevoegen.
Ben alleen wat bang voor de stand, omdat tangelo zelf troontredend is.

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:39

ja is goed, dan maak ik wel een topic in de kraamstal! ;)

Onze merrie is vrij compleet qua type en beweging, maar qua springen mag het allemaal wel iets meer, dus daarom een hengst met veel vermogen en goede techniek. Johan Venderbosch raadde deze hengst aan op onze merrie, mede omdat Tangelo's het goed doen en er veel vraag naar is. Ik ben erg benieuwd wat eruit gaat komen. Ze is uitgerekend op 9 maart..aftellen dus! :)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 11:53

Marleen79 schreef:
ja is goed, dan maak ik wel een topic in de kraamstal! ;)

Onze merrie is vrij compleet qua type en beweging, maar qua springen mag het allemaal wel iets meer, dus daarom een hengst met veel vermogen en goede techniek. Johan Venderbosch raadde deze hengst aan op onze merrie, mede omdat Tangelo's het goed doen en er veel vraag naar is. Ik ben erg benieuwd wat eruit gaat komen. Ze is uitgerekend op 9 maart..aftellen dus! :)

Ja vermogen en techniek kan tangelo wel bijbrengen :D Ik hoop dat hij ook een beetje meer body geeft, of hoe zeg ik dat. De merrie vind ik te iel. Maar als ie al kan springen ben ik reeeuze blij :P
Bovendien ben ik al zeker van een half koetje }:0 Aangezien de merrie Sabino is en tangelo ook al zó veel wit heeft :P Heb je een foto van jouw merrie?

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:34

zal eens voor je zoeken..moet ergens nog een oude foto hebben van de sterkeuring waar ze op 3 jarige leeftijd liep.