[Andalusier] Igneo gaat op avontuur!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

zasread

[Andalusier] Igneo gaat op avontuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 10:27

Gisteren was het dan eindelijk zo ver! Ik ben mijn kleine vent op gaan halen. Zijn volgende stap in zijn nieuwe leven nadat hij 1,5 week geleden zonder veel problemen is afgespeend.

Om 11.00 zijn we gaan rijden op weg naar La Vida Nueva in Schoonoord. We hebben Vaidosa, merrie van 6 jaar, meegenomen als rustige factor op de trailer.

Rond 12.00 kwamen we aan en hebben we eerst Vaidosa even in de bak gezet en wat gedronken.

Daarna was het tijd om Igneo op de trailer te zetten. Eerst wilde hij niet meelopen uit de wei, maar met een kontje en wat beloning stond hij er al snel buiten en de wandeling naar de trailer deed mijn kleine man heel stoer!

1. Afbeelding

Bij de trailer aangekomen vond hij het eerst wel spannend om zijn hoefjes op de laadklep te zetten, maar wat brokjes en een kontje deden wonderen.
Hij stond er in 5 minuten op!!

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding
Samen met Vaidosa op de trailer.

Onderweg was hij heel rustig op de trailer en toen we aankwamen en ik de deur open deed stond meneer er rustig en kalm bij. Ook het van de trailer af gaan ging heel rustig en kalm.

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

Eenmaal in de bak met Vaidosa rende hij hoopvol achter haar aan richting de groep die in het weiland er naast stond.
Hier was Vaidosa niet echt van gediend en liet die duidelijk weten.. :(:)

6.
Afbeelding

Hierop is Igneo snel weer naar mij toegerend om wat troostkriebels te halen.

7.
Afbeelding

Toen hebben we geprobeerd om Bonita bij hem te zetten, een 3-jarige merrie uit de kudde, alleen vond zij Igneo heel eng.. ook niet zo'n geslaagd plan dus.

8.
Afbeelding

Igneo was eigenlijk helemaal niet zo bezig met de dames en had zijn zinnen gezet op vrienden worden met Saturno, de hengst.

9.
Afbeelding

We hebben er toen toch maar voor gekozen om Igneo samen te zetten met de leider van de kudde, Daisy en haar veulen Salazar. Dit ging op zich vrij aardig, zolang Igneo maar niet te dicht in de buurt kwam.

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

Salazar vond Igneo wel heel erg interessant, maar mocht van zijn moeder steeds niet komen kijken, dus hebben we Daisy even vast gehouden, zodat Salazar en Igneo elkaar konden ontmoeten.

14.
Afbeelding

Een tijdje ging het nog redelijk goed tussen Daisy en Igneo, maar op gegeven moment vond ze dat hij echt te dicht bij was gekomen en is ze zo hard achter hem aan gaan jagen dat hij onder het draad door vloog zo de andere wei in. Hij bleef met zijn hoofd haken achter het draad en gleed hierdoor op zijn rug :(:) Gelukkig stond hij gelijk weer op en ben ik gelijk gaan controleren of hij niks had. Hij was ongedeerd en ik heb hem toen terug gezet in het weiland. Hier vond Igneo het inmiddels niet meer zo gezellig en toen Saturno werd gelongeerd in de bak er naast is hij zo door het draad gesprongen de bak in. Misschien dat de hengst vriendjes wilde maken. Dit is gelukkig ook goed gegaan en ik heb hem snel te pakken gekregen.

We vonden het toen wel zo'n veilig idee om hem 's avonds met Daisy en Salazar op stal te zetten, zodat ze aan elkaar konden wennen zonder dat er op de ander gejaagd kon worden. Ik zou er niet aan moeten denken dat Igneo 's nacht onder het draad door zou schieten en weet ik veel waar terecht zou komen.

13.
Afbeelding
Toen ik naar huis ging stond hij heel relaxt op stal, op rust en lekker te dommelen.

Mijn knappe kerel had natuurlijk heel wat te verwerken, en hopelijk gaat het vandaag beter in de groep!

Michelle_88

Re: [Andalusier] Igneo gaat op avontuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 10:35

't is zonde iggie! Hopelijk wordt hij snel geaccepteerd door daisy en kan hij vriendjes worden met salazar!

Hij is wel ontzettend stoer dat hij zo cool door de reis is gekomen!

Kus!

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 10:37

wat een leuk veulen, wel jammer dat het nog niet zo goed gaat tussen hem en de andere,

Geniet maar lekker van hem :)

Aline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 10:58

Igneo!!! :(:) Hij doet het zo goed allemaal! De andere paarden moeten maar snel lief voor hem zijn, want hij heeft nu wel wat aardig gezelschap verdiend.
Heel veel virtuele knuffels van zijn 'oude' weidemaatjes en van ons voor die knapperd!

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:03

ach arme vent :(:) hopelijk accepteren ze je snel en wordt je snel vriendjes met de andere

maar wel heel stoer dat je zo rustig op de trailer was

kus ;)

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:07

Super voor je dat hij nu dichterbij staat. Met de andere paarden gaat het vast wel goedkomen.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:33

Oh, wat deed die dat toch ontzettend knap he :+: . Die trailer op, echt knap voor zo'n jonkie. Wel weer minder dat de andere paardjes zo lelijk deden. Die foto van Vaidosa zeg, oeh wat kijkt ze daar lelijk := zou er zelf bang van worden :+ . Maar foto 14 met salazar, aaahh, wat lief :+: . Hopelijk wordt ie snel opgenomen in de groep, dat verdiend ie zeker wel!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:14

Wat een stoere man is Igneo toch :). Zo dapper mee op de trailer!! Hopelijk wordt ie snel geaccepteerd door de rest van de groep! Dan kan die lekker spelen met Salazar!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:26

Wat wordt hij mooi zeg :+: !
Foto 6 is echt prachtig!! En wat heeft hij een lekker buikje! :oo

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 21:31

Nou, inmiddels gaat het heel goed met Igneo, hij en Salazar zijn al aardig vriendjes aan het worden en hij heeft gisteren geneusd met Daisy en Bonita en beiden waren ze heel vriendelijk. Alleen Vaidosa deed haar oren in haar nek toen ze hem zag..

xmarliez schreef:
Wat wordt hij mooi zeg :+: !
Foto 6 is echt prachtig!! En wat heeft hij een lekker buikje! :oo

Hij is gewoon goed gevuld ;)

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:47

hij heeft al een mooie volle staart zeg :)
hoe oud is hij?

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 22:24

Dank je :D

Hij is 6 maanden

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:28

Wat een mooi veulen!! lekker buikje :+

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:32

ze spenen de veulens dan wel vroeg af in nl zeg, wij vonden dat ze hier al zo kort bij de moeder zijn, ik lees op sommige plekken hier op de site al met 4 maanden enzo , hier de vroegste met 6 maanden sommige blijven haast een jaar bij de moeder
maar volgens mij word het een pracht paard, ik krijg steeds meer zin dat het zaterdag is om mn eige veulen optehaalen :p maak er ook wel een post van zondag

hoop dat we verdere fotos zullen zien van zijn groei enzo

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 10:37

Igneo is ook met 6 maanden afgespeend, dat lijkt mij redelijk normaal.
De andere veulens bij de fokkerij waar hij vandaan komt worden meestal rond de 8-9 maanden afgespeend als ik het goed heb.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:43

oh, dan is het bij die fokkerij wel een normale leeftijd ja :P
maar zie veel hier op bokt dat ze al met 4 maandern afgespeend worden

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:04

Het veulen bij ons op stal was vorig jaar 18 juni geboren en is eind oktober afgespeend want hij moest mee naar hedel... ;(

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:47

Aaah, wat een schatje is het ook, jullie hebben daar een stel flinke tantes staan zeg, dat ie wat lastiger wordt geaccepteerd... Sanne, heel veel plezier met hem he!!

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:22

zonde dat hij niet geaccepteerd werd door de andere paardjes maar volgens mij gaat dat helemaal goedkomen.
Hij heeft echt een ontzettend lief koppie :D veel plezier ermee :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:52

Niet zo slim om dit jonkie gelijk bij vreemde volwassen paarden te zetten en dan ook nog te wisselen op de eerste dag.
Je hebt geluk gehad dat hij zich niet heeft bezeerd.
Vergis je niet in de spanning die zo'n kleintje de hele dag moet doorstaan, eerst in de trailer, hele rit, dan vreemd terrein met vreemde geluiden en geuren en vervolgens grote vreemde paarden die hem niet mogen....
Ik weet niet of je de beschikking hebt over meerder veulens maar zet hem daar lekker bij(dus niet bij merrie en veulen)of anders bij een rustig, volwassen paard.
Veel pelzier met hem!

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:42

Plaatje om te zien zeg!! Hopelijk vind hij gauw zijn plekje tussen de anderen... Veel plezier met de knappe man!

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 19:56

Bedankt voor de leuke reacties :D
Het gaat inmiddels heel goed met mijn kleine man en hij staat een week later al geaccepteerd en wel bij alle paarden!

Wildgirl schreef:
Niet zo slim om dit jonkie gelijk bij vreemde volwassen paarden te zetten en dan ook nog te wisselen op de eerste dag.
Je hebt geluk gehad dat hij zich niet heeft bezeerd.
Vergis je niet in de spanning die zo'n kleintje de hele dag moet doorstaan, eerst in de trailer, hele rit, dan vreemd terrein met vreemde geluiden en geuren en vervolgens grote vreemde paarden die hem niet mogen....
Ik weet niet of je de beschikking hebt over meerder veulens maar zet hem daar lekker bij(dus niet bij merrie en veulen)of anders bij een rustig, volwassen paard.
Veel pelzier met hem!

Het was voor mij sowieso geen optie om hem alleen te zetten en op stal zetten wilde ik liever ook niet, omdat hij dit nog nooit gedaan had. Logischer wijs hebben wij gekozen om hem eerst met Vaidosa in de bak te zetten omdat zij met hem op de trailer stond. Helaas was Vaidosa echt heel gemeen (heeft ook niet langer dan 5 minuten bij hem in de bak gestaan) en daarom kozen we voor Bonita, bij haar bleek al snel dat ze niet eens in de buurt durfde te komen en hebben we haar dus ook terug gezet. Toen hebben we Daisy bij hem gezet, omdat zij heel rustig is over het algemeen en ze makkelijk nieuwe paarden accepteert (is al vaker gebeurt) toen dit na ruim 3 uur bij elkaar staan toch niet veilig bleek voor de nacht hebben we hem op stal gezet met Daisy en Salazar. We hebben zeker wel aan Igneo zijn veiligheid gedacht en zijn de hele tijd buiten bij de wei gebleven om te controleren of alles goed ging. De volgende dag is hij met het veulen Salazar naar buiten gegaan, helaas probeerde deze steeds te ontsnappen naar zijn moeder. Sinds woensdag staat hij buiten met de rest van de kudde en hebben we geen problemen gehad.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:12

gelukkig is alles uiteindelijk goed gekomen :)