Fototopic van een hoogdrachtige Little; [KS-ITP] Little Cloud (322 dagen) showing off!
(staan ook foto's in van de vader van het veulen)
Little heeft 5 jaar geleden een merrieveulen gehad, Maya, waarmee het wat stroef verliep de eerste dagen, meer daarover vind je hier; [KS] Merrie niet gediend van veulen, opnieuw fokken? Maya is nog steeds bij ons en staat samen met Zaza (5 jarige E pony) bij Little in de weide.
Ik heb de geboorte vanaf het begin meegemaakt omdat ik aan het waken was, gistermiddag lekte ze meerdere keren melk en later op de avond leek de kling wat vochtig en opgezet, hier het verslag van de geboorte;
Net voor half 2 ging ik kijken en toen stond ze rustig te zoezen, wel dikke druppels aan de uier en de kling was wat dikker en vochtig, ze bleef eerst bij me staan maar vervolgens liep ze weg en begon een hele marathon door de wei, lekker actief tempo en oortjes erop, verder niks geks. Dus ik vond het maar vreemd maar ben nog wel even naar binnen gegaan zodat ze rust zou hebben. Om 2 uur weer heen gegaan en toen was ze nog niet klaar met de marathon maar inmiddels was de staart omhoog en lekte er van alles uit de kling, ik heb nog even staan kijken en toen ik het puntje van de pootjesblaas zag ben ik maar snel naar binnen gerend om mijn zusjes wakker te maken.
Weer terug in de weide konden we net het eerste hoefje zien, Little ging al snel liggen en ging even later weer staan om opnieuw te gaan liggen (gelukkig deze keer met de kont van de draad af).
Inmiddels zag ik een beentje tot aan de knie maar nog geen tweede hoefje, ik pak de camera en met dat ik een foto maak zie ik het tweede hoefje en bijna tegelijk het neusje van het veulen.
Me realiserend dat dit kan leiden tot complicatie's druk ik de camera bij mijn zusje in de handen en besluit maar even te helpen. Na twee keer rustig trekken aan het 2e beentje schiet het naar voren en vrijwel meteen komen ook de schouders van het veulen erachteraan.
Pootjesblaas losgemaakt, koppie eruit, mondje schoon en daar begon het al te spartelen.
Little bleef even liggen maar kwam toen toch maar omhoog om de andere twee paarden, gealarmeerd door het gehinnik, een kont en hoeven te laten zien.
De nageboorte kwam er heel vlot achteraan, nog voor het veulen stond.
We hebben hem drooggewreven omdat het eigelijk toch wel koud was en na een paar loze pogingen en een ruim half uur later ook maar even geholpen met staan.
Toen kwam het drinken en waar ik al bang voor was; Little vond het maar niets dat hij onder de buik ging. Dus haar vastgehouden maar steeds als hij zijn hoofd eronder stak gilde ze, trok d'r been op en ging bijna door de knieen. Na een een half uur proberen en een inmiddels behoorlijk moe veulen heb ik zelf even flink over Little's buik gewreven en in het begin protesteerde ze flink maar al snel ging het beter dus veulen er weer bijgehaald. En terwijl ik hem richting uier probeer te duwen heeft die kleine donder wat anders aan zijn hoofd; namelijk bokken naar de hand die ik op zijn billen had!

Uiteindelijk toch gelukt en onder wat gesputter van Little heeft hij toch even gedronken.
Nou dacht ik; die zal inmiddels wel doodop zijn en gaan liggen maar meneer vond dat ie eerst de wei moest verkennen en toen nog eens moest drinken, daarna werd er gedraafd en gegaloppeerd en nog meer gedronken...
Wij hebben ondertussen de andere 2 even apart gezet omdat Maya nogal opdringerig was en ik vond dat Little wel even rust verdiend had.
Uiteindelijk ben ik gebleven tot 5 uur, veulen had inmiddels 5 keer gedronken en Little liet het nu rustig toe zonder dat ik hoefde te helpen. Darmpek was er ook af en hij had al heel wat galopsprongen gemaakt en toen ik wegging had hij nog steeds niet gelegen, onvermoeibaar typje...
De kleine man heeft nog geen naam en suggestie's zijn welkom, graag iets wat linkt naar zijn vader en moeder (Bayro en Jamaica/Little Cloud) en een betekenis heeft die bij hem past, als kan is een Arabische touch wel erg leuk.
Droogfoto's bij daglicht;
Rondscharrelen
Galopperen kan ik ook!
Jeukerdejeuk!
Even bijtanken
Kijk mam net als papa;
Mooi mannetje
En dit doet papa ook; (vooral als hij mama ziet)
Tong uitsteken
Kjoet/lief
Het bewijs dat meneer schimmel zal worden;
Lieve oortjes
Baardhaartjes
Hoe kom ik hier nu terecht? (daar is hij zelf heen gekropen, Little heeft niet bewogen tov de vorige foto)
Galopje;
Drafje; (check die troste blik van Little!)