Rond 12 uur twijfelde ik nog, wat als dit gewoon weer niet echt is. Rond half 1 heb ik mijn vriend gebeld, opschieten want volgens mij gaat het beginnen, ik dacht dat ik nog wel even de tijd had, en nog steeds twijfelde ik. Toch iedereen maar wakker gemaakt. Toen rond kwart voor 1 brak het water, ik stond al helemaal klaar en ben naar haar toe gegaan. (ik hield haar in de gaten via een camera) Toen ik kwam was net de blaas naar buiten aan het komen. Sylke leek erg blij me te zien en begroete me met een luide hinnik.

De pootjes blaas

meteen daarna ging ze liggen en toen was de rest van de familie ook komen kijken
Al snel zag ik dat de hoefjes naar boven wezen, het leken me geen achter benen dus het veulen lag nog op zn kop. Ik heb Sylke op laten staan, het veulen zakte een klein stukje terug en toen heb ik het gedraaid.
Uiteindelijk is het schuin uit Sylke gekomen. Omdat ik bang was dat de navelstreng door het draaien geknapt was heb ik 2 weeen flink meegetrokken en toen was ze er. Ze lag heel stil (ik schrok al een beetje) Maar nadat ik haar mondje vrij had gemaakt bromde ze erg hard. Hierna gingen haar ogen open en keer ze me aan.

Mondje goed leeg maken
Meteen probeerde haalde ze zelf haar achter benen uit sylke en probeerde naar voren te klimmen. De navel steng zat helemaal om haar buik heen gedraaid (door het draaien) en knapte toen.

Hier was de dierenarts er (welke we hadden gebeld toen we de hoefjes verkeerd om zagen) Hij was er binnen een paar minuten, maar ze is zo snel geboren dat het niet echt nodig was.
Wel hebben we haar even bij Sylke neer gelegd, ze was zo moe dat ze nog niet op stond.
We hebben besloten haar iets te geven om de nageboorte makkelijk af te laten komen omdat ze vorig jaar gepeld moest worden. Ik had nog een spuitje extra liggen maar dit is niet nodig geweest.

Heel snel daarna stond ze al, echt binnen 10 minuten. Ik heb Sylke een klein beetje meegeholpen met droog maken.

Meteen even naar iedereen kijken die buiten de stal stond
Na een dik uur kwam de nageboorte af tegelijkertijd met dat Avelyn haar eerste slokje melk nam.

De volgende ochtend mocht ze gelijk kennis maken met de rest van de paarden familie

Ze is al ontzettend groot, zeker als je bedenkt dat de hengst, Geronimo, nog wat kleiner is als Sylke

S'middags voor het eerst een halstertje om, vond ze wel grappig geloof ik

Ook ik kreeg af en toe een lik over mn hoofd van Sylke

En vandaag met mama

Is ze niet prachtig!