tweede pony / paardje kopen ... moeilijk ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:53

Als ik het zo lees kan je oudste dochter redelijk overweg met de pony maar is hij (nog) te moeilijk voor je jongste. Dan zou ik voor een tweede pony meer op haar afstemmen en kijken naar een oudere D-pony die al veel ervaring heeft en haar wat kan leren. ik zou denken vanaf min. tien jaar oud maar karakter is belangrijkste. Zij is er immers nog niet aan toe om een jonge pony iets te leren, ook logisch gezien haar leeftijd. Zij moet het gevoel hebben dat ze de pony kan vertrouwen, er ontspannen mee rond kan rijden (en jij ook!).

Ras is niet het belangrijkste maar het karakter van de pony hoewel je bij een D-pony kan denken aan een Connemara of New-Forrest, hoeft geen geweldig papier te hebben en kruising is ook prima. Zoals ze zeggen: op papier kan je niet rijden en jullie gaan geen fokkerij beginnen. Kijk of de pony braaf is met buiten rijden, geregeld op wedstrijd is geweest, rustig een sprongetje doet. Hoeft geen ervaren sportpony te zijn maar eentje die niet meer nerveus wordt op een wedstrijdterrein en bv. L-dressuur loopt, door plassen gaat, niet schrikt van verkeer, meer is niet nodig.

Neem iemand mee die jullie niveau kent en weet wat je zoekt. Het kan bij een particulier zijn, fokker of handelaar, maar geen van allen geeft garantie op eerlijke verkoop, zoekt dus of je iets over reputatie/aanbeveling kan vinden. Laat zeker keuren, minstens klinisch. Erg zuur als pony na een tijdje iets blijkt te mankeren. Bij professionele verkoper heb je meer rechten als pony binnen beperkte tijd niet goed blijkt. Laat keuren door eigen DA, in elk geval nooit door die van de verkoper.
Inderdaad zelf uit de wei halen, poetsen, zadelen. Laat eerst iemand van de verkoper de pony voorrijden voordat een dochter er op gaat, je kan dan eerst bekijken hoe pony reageert en hoe hij er uit ziet met lopen. Ga minstens twee keer rijden. Op proef geven doen de meeste verkopers niet maar je kan wel enkele keren gaan proefrijden. Maak filmpjes zodat je later rustig samen kan kijken.
Koop altijd met koopcontract (is bewijs van eigendom) waar ook in staat voor welk doel jullie de pony aanschaffen en waar hij aan moet voldoen. Altijd handig bij probleem achteraf al geeft het nooit garantie.

Heel goed om te zorgen dat er een tweede pony is als de eerste naar zijn nieuwe plekje gaat maar neem er de tijd voor! En veel begeleiding, zowel voor rijden als bij het verzorgen en aan de hand werken, daar leer je veel van zodat jullie ervaring op kunnen doen.
Laatst bijgewerkt door Martie op 28-11-16 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

VRBOKT
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-10-16

Re: tweede pony / paardje kopen ... moeilijk ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 15:06

Bedankt voor de positieve feedback Martie. Daar hebben we wat aan.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:08

Niets mis mee toch: een pony zoeken die je kinderen vertrouwen en wat meer handigheid kan geven om de stap naar je huidige pony wat soepeler te laten verlopen.

Dat soort pony's vind je het beste vaak via via. Via de plaatselijke rijvereniging of op een wedstrijd. Die pony's komen vaak niet eens op een verkoop site. Die gaan van adres naar adres lokaal.
Reken er dan wel op dat ze vaak al iets ouder zijn maar niet perse goedkoper. Als je een betrokken verkoper vind lokaal heb je ook nog kans dat ze je thuis een paar keer willen komen helpen om de handleiding ook mee over te dragen.

Succes!

VRBOKT
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-10-16

Re: tweede pony / paardje kopen ... moeilijk ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 15:44

dank voor de positieve feed back Pol013

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:27

Ik zou ook eerder begeleiding zoeken, en als je een tweede wilt, dan een oudje waarop ze vertrouwen kunnen winnen (ik zou niet aarzelen om zelfs een 20-plusser te kopen, veel pony's halen de 30 tegenwoordig, mss kan je er zelfs één adopteren), en die het jonkie wat kan "opvoeden". Want als je die nieuwe de voorrang zal geven, en de ander niet zal doorrijden, krijg je met die problemen.

Als zijn enige ondeugd momenteel het moeilijk vangen is, en es een schrikmomentje, maar ie zich verder braaf laat rijden en opzadelen en zo, dan valt het allemaal best nog mee. Is normaal dat het voor kinderen niet evident is om een pony op te voeden, daar zijn ze zelf nog te jong voor. Ik heb begrepen dat de kids nog niet konden galopperen toen ze hun pony gingen uitproberen? Dan is het niet zo onlogisch dat het voor de pony ook moeilijk gaat, dan moeten ze samen leren.

Mag ik vragen waarom je de voorkeur geeft aan een merrie t.o.v. een ruin? Zelf ben ik toevallig meer een merrie- en hengstenmens, maar ruinen hebben meestal een stabieler karakter doordat ze geen last hebben van de hormonen, dus zijn op dat vlak betrouwbaarder. Hier nog een jong pensionklantje gehad met een super brave ex-manegepony als eerste leerpony, maar zodra die hengstig was, zat er geen rem meer op. En doordat ik hier 2 hengsten had, was het beestje hormonaal helemaal van slag en was ze bijna continu hengstig, zodat ze zelfs Regumate hebben moeten geven om die hormonen onder controle te krijgen.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:44

vruyti schreef:
Het advies van m'n vader was ook het paardje te verkopen en twee nieuwe te kopen. Maar dat is dan ook een sprong in het duister toch .... is wel met alle paardjes wat denk ik ...ze hebben allemaal wel hun handleiding ;). Zolang de kids er plezier aan hebben moeten we het een kans geven. En bij de oudste lukt het meer en meer om goed kordaat te reageren. Het is in ieder geval nooit saai met hem in 'huis' !

De kids zien hem wel graag, en leren ook wel uit de moeilijkheden. We hebben hem nu 6 maand. Voor deze 6 maand zou hij bij een eigenaar geweest zijn die hem kocht als veulen (en slecht heeft ingereden :( )

Mijn haren gaan hier echt recht van overeind staan. Nee, die pony is niet slecht ingereden. Je kinderen rijden gewoon niet goed genoeg.

Zolang je kinderen er plezier in hebben geef je het een kans? Ten koste van het dier? Come on :roll:

Doe jezelf, je kinderen en vooral alle ponies een plezier. Verkoop deze. Koop er voorlopig geen pony voor terug. En laat je kinderen een paar jaar een pony leasen/verzorgen/bijrijden. Op een plek waar ze goede begeleiding krijgen. Een eigen pony op een stalling waar elke dag goede begeleiding is is één ding. Dan heeft het nog een kans van slagen. Een eigen pony aan huis, met jullie gebrek aan ervaring, is een slecht plan. Hoe naar het ook klinkt. Slecht voor de pony's en slecht voor het vertrouwen van je kinderen.

Dat zeg ik niet om onaardig te klinken. Ik zeg dat omdat één blik op de foto al leert waar de fouten zitten. Kijk alleen al naar de opgezette en totaal verkeerd gebruikte halsspieren van het arme dier.

Ik wens je veel wijsheid toe TS.

VRBOKT
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-10-16

Re: tweede pony / paardje kopen ... moeilijk ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 22:54

Het arme dier... Sorry. Ik moet lachen. Die wordt veel te veel in de watten gelegd...ik hecht meer belang aan commentaar van mn omgeving.zij zien wat we allemaal doen. Fout van me dit forum gebruikt te hebben,dat is me nu wel duidelijk. Voor de mensen met opbouwende info. Dank u.

Subject Closed.

CestLaVie_97

Berichten: 139
Geregistreerd: 16-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 23:14

Even een beetje off topic, je zei dat er geen papieren bij zaten, maar ik zou toch zweren dat dit een Krimh ox is als ik dat koppie zo zie. Krimh is een arabisch volbloed maar vader van veel nrps pony's

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: tweede pony / paardje kopen ... moeilijk ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 08:24

Ik zie dat je de foto verwijderd hebt maar daar is echt wel op te zien dat je pony niet in de watten gelegd wordt. Een pessoabit in kinderhanden die terug werken is geen oplossing echt niet , de zweep erbij voor het geval dat je pony zoveel terug komt dat hij gaat staken of een bokje geeft. Het is net zoiets als gas geven en remmen tegelijk dat gaat niet werken. Nu ben je boos op de pony en op de man waarvan je hem van gekocht hebt. Boos op ons als we er iets van zeggen. . Dit is een strijd met alleen maar verliezers. Pak het anders aan, ga met een ervaren oudere kinderinstructrice in zee die er niet nog eens zelfs met pessoa en zweep op gaat zitten maar voldoende ervaring heeft om het netjes op te lossen en ook de pony plezier in het werk te geven of gun deze pony een eigenaar die er wel mee om kan gaan en ga zelf op zoek met die instructrice naar een voor jullie passende pony waar je dan hoop ik wat meer liefde en vriendelijkheid voor op kunt brengen. Deze pony verdient ook een huis waar hij gewaardeerd wordt.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:50

vruyti schreef:
Het arme dier... Sorry. Ik moet lachen. Die wordt veel te veel in de watten gelegd...ik hecht meer belang aan commentaar van mn omgeving.zij zien wat we allemaal doen. Fout van me dit forum gebruikt te hebben,dat is me nu wel duidelijk. Voor de mensen met opbouwende info. Dank u.

Subject Closed.


Als je bij verschillende pensionstallen komt, zie je ook verschillende manieren van omgang en rijden.
Door je te focussen op 1 omgeving, kan het zijn dat je echt een tunnelvisie houdt.
Je hebt nu iig een probleem en om dat op te lossen is wat verruimen van kennis echt geen overbodige luxe.
Meer connecties is ook meer kans om viavia de juiste 2e pony te vinden.

Moet echt zeggen dat je nogal slecht reageert op commentaar.
Mensen proberen je te helpen en doen dat met het kleine stukje tekst en een foto waarvan je rijtechnisch weinig van kan zeggen. Daarbij doet iedereen dat vanuit zijn eigen ervaring.
Jij moet er tussenuit halen wat voor jullie nuttig kan zijn.
Niks aannemen omdat het niet allemaal positief is, ga je niet verder komen. Jullie hebben een probleem, dus probeer wat meer open te staan.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:53

VRBOKT schreef:
Het arme dier... Sorry. Ik moet lachen. Die wordt veel te veel in de watten gelegd...ik hecht meer belang aan commentaar van mn omgeving.zij zien wat we allemaal doen. Fout van me dit forum gebruikt te hebben,dat is me nu wel duidelijk. Voor de mensen met opbouwende info. Dank u.

Subject Closed.

Ja TS. Arm dier. Zie je nou zelf een blije, eerlijk gereden pony? Vast niet, anders had je de foto niet verwijderd.

"In de watten leggen" is niet wat die pony nodig heeft. Wat hij wel nodig heeft is duidelijkheid, kundige mensen, veiligheid en een eerlijke manier van rijden.

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:58

Ts probeert hulp te vragen en word hier door bepaalde mensen niet echt vriendelijk te woord gestaan.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:30

Wesco schreef:
Ts probeert hulp te vragen en word hier door bepaalde mensen niet echt vriendelijk te woord gestaan.

Inderdaad,maar dat is typisch Bokt.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:00

Wesco schreef:
Ts probeert hulp te vragen en word hier door bepaalde mensen niet echt vriendelijk te woord gestaan.


Niet iedereen kan het netjes verwoorden of worden ook door emotie geraakt.
Ieder heeft zijn eigen ervaringen en gaat op zijn eigen manier om met het kleine beetje info.
Soms kan het iemand wakker schudden en soms kan iemand er door dichtklappen. Maar als je een probleem hebt, kun je het beste niet in de verdediging schieten...dan ga je ook het goede advies niet zien tussen de ruis...

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 00:15

sneeuwpop schreef:
Wesco schreef:
Ts probeert hulp te vragen en word hier door bepaalde mensen niet echt vriendelijk te woord gestaan.


Niet iedereen kan het netjes verwoorden of worden ook door emotie geraakt.
Ieder heeft zijn eigen ervaringen en gaat op zijn eigen manier om met het kleine beetje info.
Soms kan het iemand wakker schudden en soms kan iemand er door dichtklappen. Maar als je een probleem hebt, kun je het beste niet in de verdediging schieten...dan ga je ook het goede advies niet zien tussen de ruis...

Idd wat hier mist is een goede ervaren instructeur die deze mensen op de juiste manier kan begeleiden en behoeden voor allerlei problemen. Als we hier een probleem oplossen is er morgen een ander hier moet iemand met de neus bovenop zitten.

VRBOKT
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 16:01

Afbeelding
Dit is bit. De ringen glijden. Enkel gebroken.

The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: tweede pony / paardje kopen ... moeilijk ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 17:05

Mja, het is niet bepaald een licht bit, en vooral niet omdat je het al op de onderste ring hangen hebt. niet de meest lieve manier om met je pony te rijden

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: tweede pony / paardje kopen ... moeilijk ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 17:10

Mijn pony vond een gewoon enkel en dubbelgebroken bit heel onplezierig, rijd nu met een myler fase 1 bit en dit gaat echt super, een wereld van verschil qua rust en aanleuning.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 17:34

TS, ik zal vanuit mijn ervaring spreken (ex-manegemeisje en nu paarden-eigenaar op een pensionstal waar ook kinderen rijden). Misschien helpt het als je wat andere ervaringen leest?

1. Mijn eerste advies is: zoek een heel goede en kindvriendelijke (!) instructeur. Toen ik als kind een pony reed die telkens wegrende had ik meer aan een instructeur die zelf rustig bleef dan aan een instructeur die alles op de pony afschoof, of die er telkens een nieuw elastiek of zwaar bit aanhing zonder dat er iets verbeterde. Toen ik op die pony ging ontspannen in plaats van constant gespannen zitten tot hij weer ging rennen, merkte ik dat de pony óók ontspande, en ineens konden we rustig en moeiteloos in drie gangen de bak rondsturen. Kortom: al die hulpmiddelen waren niet de oplossing geweest, maar goede instructie wel.

2. Doe je paard een maand, of langer, in training bij een goede en rustige trainer. Op de pensionstal waar ik eerder stond was ook een meisje met een e-pony die letterlijk met haar over het terrein rende, zich niet liet vangen, bokte bij rijden, etc. De kinderen (ook haar zusje) waren echter gek op de pony, dus werd er besloten de pony enkele maanden naar een trainingsstal te doen, en bij die stal les te blijven nemen. Ze kregen er een heel andere pony voor terug; een stuk rustiger en aan de hand ook een stuk makkelijker. Voor die kinderen werd rijden op hun pony weer leuk, geen "taak" meer (want inmiddels vonden ze rijden dus al helemaal niet meer leuk, iets wat denk ik bij jouw dochter(s) ook kan spelen). Doe dan zelf ook enkele (grondwerk)trainingen mee zodat je weet hoe je je paard duidelijk en zelfverzekerd kunt leiden als je hem vast hebt.

3. Denk heel, heel goed na voordat je als redelijk onervaren mensen een pony aan huis zet. Niet alleen moet je dan de dagelijkse verzorging zelf doen, ook moet je dan zelf ziektes kunnen spotten (koliek bijvoorbeeld) en potentieel gevaarlijke situaties (wondjes, een paard dat wegrent en trapt, een paard dat zich vast heeft gedraaid aan het touw) kunnen en durven oplossen. Bovendien zijn paarden kuddedieren, en een paard dat alleen staat zal nog meer gedragsproblemen vertonen. Zelfs bij zeer ervaren "paardenmensen" zie ik nog wel eens dat een paard aan huis té veel is, ook qua werklast: er moet, ook 's winters als het donker is, veel poep geschept worden, wei veilig en acceptabel gehouden worden - een paard crosst de wei zo kapot tot een modderfestijn -, en meerdere keren per dag ruwvoer zoals hooi gevoerd worden én het voer bereiden. Daar ben je dagelijks zo 3 uur of meer mee bezig, en dan heb je nog niet eens gereden.

Kortom: begeleiding! Misschien kun je eens een gesprek hebben met een betrouwbaar paarden-persoon, een instructeur bijvoorbeeld, over deze situatie ?

Niet alleen voor je kinderen, ook voor jezelf is begeleiding belangrijk. Als je dit te veel begeleiding en investering vindt is een oude "hobbezak" pony wellicht beter, meer 'manege-style', maar ook daar moet je een goede instructeur bij hebben. Zeker als jonge ruiter is een goede instructeur goud waard, ook voor de veiligheid, anders heb je kans dat een kind zelf dingen gaat doen die juist averechts werken (uit angst een paard heel erg vastklemmen bijvoorbeeld).

Succes TS, ik hoop dat je op een oplossing komt die voor iedereen - de ponies, jijzelf, je dochters - werkt! :j

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: tweede pony / paardje kopen ... moeilijk ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:52

Hele goede woorden Ygritte

VRBOKT
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 07:22

Bedankt. Ik heb hier echt goed over nagedacht.ik hou jullie raadt bij. Mijn vader heeft al sinds ik hem ken, paarden. Ik weet wat er bij komt kijken. Ik werd er vroeger niet bij betrokken (broertjes wel).. Vandaar minder ervaring. Op vlak van instructies mbt dressuur kan mn vader niet helpen gezien andere tak van de paardensport. Ik meen dat mijn instructrice heel goed is voor kids en paard en ons goed begeleid.het bit dateert van in zn start bij ons, aangemeten door de verkoper die de eerste maand les gaf. (Maar hier was de match met de Kids echt niet goed.)
Er wordt aan verschillende opties gedacht voor het stallen van een vriend voor onze vriend.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: tweede pony / paardje kopen ... moeilijk ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 08:19

Heel veel ervaren mensen hebben nu ongeveer hetzelfde proberen duidelijk te maken. Als de instructrice een ervaren instructrice is dan laat ze je dochter niet rijden met dit bit in het onderste gat en een zweep in de hand. En dan zou ze zelf de pony ook niet met dit bit rijden het is een gevaarlijk bit in een ongoefende hand. En eingelijk nooit een wenselijk bit. Kortom je bent aan het remmen en gas geven tegelijk. Paardrijden is een kwestie van aanvoelen en op tijd op de juiste manier reageren dat moet je dochter leren ipv te laat en te grof als het al een probleem is.