Hoeveel vraag is er naar New Forestveulens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:08

EsmeeBlom schreef:
Ik zeg ook niet dat er geen vraag is naar New Forest pony's, ik zeg dat er geen vraag is naar New Forest veulens. Wij fokken hobbymatig Foresters en onze ervaring is dat ze met 3 jaar goed verkoopbaar zijn maar als veulen absoluut niet..

Dat probleem is bij de paarden nog groter. D ponies gaan nog altijd beter dan paarden.
En inderdaad, veulens verkopen is moeilijk. Je moet eigenlijk je veulen zelf opfokken en inrijden.

arth

Berichten: 74
Geregistreerd: 06-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:12

Een New Forest kan 1.30 worden :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:59

Moratoetje schreef:
De moeder van mijn pony kreeg zowel van haar vader (had 6,25% GW) als moeder (had 25% GW) Golden Wonder-bloed. Het percentage van de vader vervalt door de regeling. Daardoor heeft de moeder van mijn pony nog 12,5% GW, mijn merrie dus nog 6,25% dus 0 volgens de nieuwe regeling :)

Echt de beste beslissing die ooit genomen is, een aantal zeer goede fokmerries kunnen nu weer gebruikt worden voor de fokkerij. En dat komt het stamboek uiteindelijk alleen maar ten goede :o


Ach so! Goede zaak. Hopelijk betekent het ook dat het stamboek zich weer meer gaat richten op mooie sportpony's fokken in plaats van oud-engelse olifantjes. ;-)

In ieder geval goed nieuws voor TS en voor het ras.

Flabbergast
Berichten: 7534
Geregistreerd: 21-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:38

Desiree schreef:
Dat probleem is bij de paarden nog groter. D ponies gaan nog altijd beter dan paarden.
En inderdaad, veulens verkopen is moeilijk. Je moet eigenlijk je veulen zelf opfokken en inrijden.


Dat doen wij dan ook :)), maar met een beetje pech heeft je pony dan al het dubbele gekost van wat hij op gaat brengen. Dus kan goed begrijpen dat er weinig gefokt wordt.

shireen

Berichten: 233
Geregistreerd: 18-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:16

tamary schreef:
shireen schreef:
Misschien een beetje off topic maar wat bedoelen jullie met het Golden Wonder regeling?

Er is twijfel of Golden Wonder een echte New Forest was. Volgens de eigenaar/fokker is de hengst die hij naar NL exporteerde en de hengst die hier onder die naam gedekt heeft niet hetzelfde dier. vandaar dat stamboek van deze invloed af wilde (gesloten stamboek etc.) Qua kwaliteit heeft hij echter veel voor het stamboek betekend, vandaar het vele gebruik van deze hengst.


Dank je wel. Duidelijk nu :)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:21

EsmeeBlom schreef:
Desiree schreef:
Dat probleem is bij de paarden nog groter. D ponies gaan nog altijd beter dan paarden.
En inderdaad, veulens verkopen is moeilijk. Je moet eigenlijk je veulen zelf opfokken en inrijden.


Dat doen wij dan ook :)), maar met een beetje pech heeft je pony dan al het dubbele gekost van wat hij op gaat brengen. Dus kan goed begrijpen dat er weinig gefokt wordt.

Precies! En eigenlijk moet men nog minder gaan fokken, zodat die prijzen weer omhoog gaan. Want het is absurd dat mensen willen paardrijden zonder dat ze bereid zijn een eerlijke prijs te geven. Dat fokken en opfokken moet bijna gratis en voor niets. Want je krijgt het geld er niet uit. Maar dat kan niet.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Hoeveel vraag is er naar New Forestveulens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:48

Geld erop verdienen ga je waarschijnlijk sowieso niet doen.
Ik vind dat je het alleen moet doen als je zelf genoeg tijd/geld/plek hebt om het veulen desnoods een jaar of langer te houden als het juiste huisje zich niet voor die tijd meldt. Ook zou ik er nog even heel goed over nadenken. Is het het risico voor je merrie waard, voegt jouw merrie echt iets toe aan het stamboek, ben je voorbereid op de extra kosten die het mee gaat geven, kun je waken rond de tijd dat je merrie gaat bevallen etc.

supertammy

Berichten: 2232
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 20:02

safina schreef:
Ach so! Goede zaak. Hopelijk betekent het ook dat het stamboek zich weer meer gaat richten op mooie sportpony's fokken in plaats van oud-engelse olifantjes. ;-)

In ieder geval goed nieuws voor TS en voor het ras.


Op die oud-Engelse olifantjes ben ik juist verliefd geworden! :+ Haha, maar ik snap dat die niet altijd gemakkelijkste bouw hebben voor in de sport. In ieder geval hebben ze wel veel ras! Dat mis ik bij sommige pony's dan wel eens.

Geld verdienen hoeft niet xSogno. Maar het schilt wel als je het veulen met 5/6 maanden kan verkopen en geen 2,5 jaar in de opfok hoeft te zetten. Wij hebben weide genoeg om ze zomers te laten lopen, maar s winters zijn de boxen al allemaal bezet.
Het waken rond de bevalling is geen probleem. We hebben elk jaar een veulen van één van de friezen er hangt een camera in stal om te waken en we hebben een singel met geboortemelder.

Voegt de merrie iets toe aan het stamboek.... dat is wel een moeilijke! In ieder geval is ze ster. Papier is niet top, maar zeker ook niet slecht.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:45

Je kunt ook modern fokken met behoud van ras uitstraling ;)

Een veulen verkopen valt niet mee. Bij ons gaan ze meestal pas weg als ze 3 jaar zijn. Twee weken geleden hebben we een 2,5 jarige hengst verkocht naar Duitsland en ik durf wel te zeggen dat we hem voor goed geld verkocht hebben. Maar ik vertik het ook om ze voor een habbekrats te verkopen, scheelt wel dat wij ruimte genoeg hebben dus ze moeten niet weg :o

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Hoeveel vraag is er naar New Forestveulens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:21

Ja maar Duitsers en Belgen zijn veel meer bereid om er een reëele prijs voor te geven. Nederlanders zijn gierpinnen.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:25

Dan hebben wij nog altijd geluk gehad ;)
Maar over het algemeen heb je wel gelijk, de meeste willen voor een dubbeltje op de eerste rang ..... nou dan ben je bij ons aan het verkeerde adres :o

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:55

Bij mij ook want dan hou ik het veulen en fok ik het zelf op. Is ook hobby!
ik fok toch ook niet met zomaar een merrie! Ik heb haar de IBOP laten doen en daar is ze voor geslaagd. Dat kost ook geld. Maar dan weet je of de merrie iets te vererven heeft. Ze is ook nog prok, dan betaal ik nog het dekgeld van een hengst die goed aangeschreven staat en bewezen is, en dan zitten mekkeren dat ze het te duur vinden?????? Ze moesten zich diep schamen!

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Re: Hoeveel vraag is er naar New Forestveulens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:49

Ik verkoop de veulens juist altijd makkelijk, soms al voor de geboorte.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:36

ponymens schreef:
Ik verkoop de veulens juist altijd makkelijk, soms al voor de geboorte.

Fok jij op bestelling?

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Re: Hoeveel vraag is er naar New Forestveulens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:52

Nee maar heb vaak al een koper als ik een merrie drachtig heb staan

supertammy

Berichten: 2232
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 22:07

:+ Als ik mijn merrie dan laat dekken, kan ik mijn veulen dan bij jou brengen?!

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:28

Ik verkoop niet voor de geboorte, wil eerst weten wat er uit komt. Mensen kunnen op z'n hoogst eerste recht van koop krijgen. Voor mijn huidige ongeboren veulen is al veel interesse, maar ik verkoop nog helemaal niets. Laat het eerst maar eens geboren worden, dan zien we wel verder.

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Re: Hoeveel vraag is er naar New Forestveulens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:42

Daadwerkelijke verkoop is natuurlijk als het veulen afgespeend wordt maar mensen hebben vaak wel een optie genomen.